Gå til innhold

Gi opp setet for gamle dama på bussen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spoiler

 

Jeg prøver alltid å være snill mot eldre folk. Men når jeg er på en full buss og det kommer en eldre person inn, så gir jeg ikke opp setet. Hvorfor? Fordi jeg er redd for å fornærme den stakkars dama.

Sånn som tidligere idag, så var det ei dame som sto med et ben på bakken, og halve rumpa på setet fordi setet var for høyt oppe. Setet jeg satt på var helt nede. Jeg spurte om hun heller ville sitte der, og det virket som at hun ble litt fornærmet og sa nei. 

 

Hvordan vet man om personen er "gammel nok" til å trenge sete på bussen og ikke bli fornærma over det? 

Dette har utrolig nok plagd meg i mange år 🤔

Anonymkode: ba129...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de fleste synes det er en hyggelig gest. Finnes alltid sure gamle kjerringer også da!

Anonymkode: 45429...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror de fleste synes det er en hyggelig gest. Finnes alltid sure gamle kjerringer også da!

Anonymkode: 45429...587

Det er sant! Men er bare 20 år selv, så klarer ikke helt å forstå om enkelte eldre  ikke vil bli sett på som gamle og "hjelpesløse". Bestemoren min er slik, hun liker ikke å bli kalt bestemor, og hater å bli kalt gammel (selv om hun er 75 år). 

Anonymkode: ba129...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det kun om de ser skrøpelige ut,går med stokk ol

Anonymkode: 541e9...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det kun om de ser skrøpelige ut,går med stokk ol

Anonymkode: 541e9...5f0

Godt poeng! Eller om de "sliter" med å gå

Anonymkode: ba129...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine valg skal alltid baseres på hvilken følelse det vil gi deg. Vær egoistisk og tenk på deg selv og ikke på den gamle damen/mannen, det betyr ikke at du ikke skal gi fra deg setet, men du skal gi fra deg setet pga det gir deg en god følelse av at du gjør det. 

Hvis du da møter på ei gretten eldre dame så alikevell ikke bli fornærmet fordi du gjorde det ikke for hennes skyld, men for din egen følelse. Da om denne damen ikke ønsker setet, så neivell, vinn vinn situasjon for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...