Gå til innhold

Nabo lader el-bil ut av vindu


Prinsesse788

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg si i fra?

Det ligger en lang snelle fra vindu og ut på felles parkeringsplass.

Jeg er engstelig for brannfaren og når vinteren kommer mtp snømåking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brannfaren ved lading av elbiler har blitt kraftig hypet opp. Det viktigste er at forlengeren som brukes ut på parkeringen er ment for utebruk, og at den har godt nok tverrsnitt til å tåle strømstyrken over tid.

Skulle noe gå galt er det mer sannsynlig at kursen naboen bruker for ladingen også brukes til annet i hjemmet uten god nok sikring, og deretter kan føre til brann hos dem.

Det du kan gjøre om noe er vel bare å spørre på en hyggelig måte om de har kontroll på sikkerheten rundt lading da du har lest mye om mulig brannfare når man ikke bruker en hjemmelader.

Anonymkode: 96cd5...d17

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Hvordan kan jeg si i fra?

Det ligger en lang snelle fra vindu og ut på felles parkeringsplass.

Jeg er engstelig for brannfaren og når vinteren kommer mtp snømåking. 

De finner nok fort ut at det ikke var så lurt å bruke sjøteledning for å lade, og det er dessuten det siste som skal brukes. Fikk en innføring i bruk av nettopp det selv, når jeg hadde sjekk på elanlegget mitt. Det skulle ikke brukes overhodet til noe som var i permanent bruk, og det er det jo dette tilfellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, tdm900 skrev:

De finner nok fort ut at det ikke var så lurt å bruke sjøteledning for å lade, og det er dessuten det siste som skal brukes. Fikk en innføring i bruk av nettopp det selv, når jeg hadde sjekk på elanlegget mitt. Det skulle ikke brukes overhodet til noe som var i permanent bruk, og det er det jo dette tilfellet!

Jeg har gitt beskjed samlet (på generelt grunnlag) på fellesmøte for sameiere. Det har ikke endret seg. 

Nabo har ladet ut av vindu siden juni, minst. 

Endret av Prinsesse788
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Brannfaren ved lading av elbiler har blitt kraftig hypet opp. Det viktigste er at forlengeren som brukes ut på parkeringen er ment for utebruk, og at den har godt nok tverrsnitt til å tåle strømstyrken over tid.

Skulle noe gå galt er det mer sannsynlig at kursen naboen bruker for ladingen også brukes til annet i hjemmet uten god nok sikring, og deretter kan føre til brann hos dem.

Det du kan gjøre om noe er vel bare å spørre på en hyggelig måte om de har kontroll på sikkerheten rundt lading da du har lest mye om mulig brannfare når man ikke bruker en hjemmelader.

Anonymkode: 96cd5...d17

Kraftig hypet er vel å ta i. Her er det mange faktorer som skal spille inn for at dette skal være trygt. 

Tiltak mot spenningsfall må være gjort. Trommelen MÅ være helt utsnellet. De MÅ lade fra et jordet stikk. De MÅ sørge for at jordfeilbryter er av type B (dette sikrer mot jordfeil i bilen). 

Anonymkode: 0241a...8b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kraftig hypet er vel å ta i. Her er det mange faktorer som skal spille inn for at dette skal være trygt. 

Tiltak mot spenningsfall må være gjort. Trommelen MÅ være helt utsnellet. De MÅ lade fra et jordet stikk. De MÅ sørge for at jordfeilbryter er av type B (dette sikrer mot jordfeil i bilen). 

Anonymkode: 0241a...8b6

Det lades med helt ordinær snelle, den er lang så jeg tror den er helt ute, men ut fra soveromsvindu så jeg kan aldri tenke meg at det er tilpasset el-billading. Bygget er fra årtusenskifte så anlegget er relativt nytt men jeg tror ikke det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Prinsesse788 skrev:

Jeg har gitt beskjed samlet (på generelt grunnlag) på fellesmøte for sameiere. Det har ikke endret seg. 

Nabo har ladet ut av vindu siden juni, minst. 

Da er det vel på sin plass å si fra direkte, og henvise til fellesmøtet hvor det ble informert om dette. For det er over hodet ikke bra, hverken for elnettet inne eller kabelen fra snella. Det spiller ingen rolle om den er rullet helt ut, det er den konstante lasten som skal gjennom så lange og tynne kabler som er skummelt. Men når sunn fornuft, og en liten smule kunnskap er fraværende, blir det brukt slike hodeløse metoder for å lade.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

at noe ikke liker elbiler betyr ikke at det er farligere å lade enn det egentlig er. Kroniske elbilhatere som tdm900 ser fanden i veggen vær gang noen skriver etter eller annet om elbil som ikke er negativt.

Hvis en seksjoneier velger å bruke skjøteledning på dette så kan det gå bra. Faktisk også helt greit også over fryktelig lang tid.

Men...dette forutsetter bruk av skjøteledning med minst 2,5 mm tykkelse, ikke for lang strek og liten belastning (maks 10a), ikke tråder samt kontinuerlig overvåkning og sjekk av stikkontakter og plugger på at disse ikke er varme/eller skadet.

Da er faren for brann mindre enn en gjennomsnittlig varmeovn som kan trekke over 10A kontinuerlig i flere mnd.

Anonymkode: 3501d...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

at noe ikke liker elbiler betyr ikke at det er farligere å lade enn det egentlig er. Kroniske elbilhatere som tdm900 ser fanden i veggen vær gang noen skriver etter eller annet om elbil som ikke er negativt.

Hvis en seksjoneier velger å bruke skjøteledning på dette så kan det gå bra. Faktisk også helt greit også over fryktelig lang tid.

Men...dette forutsetter bruk av skjøteledning med minst 2,5 mm tykkelse, ikke for lang strek og liten belastning (maks 10a), ikke tråder samt kontinuerlig overvåkning og sjekk av stikkontakter og plugger på at disse ikke er varme/eller skadet.

Da er faren for brann mindre enn en gjennomsnittlig varmeovn som kan trekke over 10A kontinuerlig i flere mnd.

Anonymkode: 3501d...36d

Men hvorfor sier brannvesen og alle andre faginstanser at det farlig?

Tror du at de helt inkompetente og/eller at  de med i en hemmelig og ond allianse sammen med @tdm900 ?

Hvis du tenker litt, og legger bort paranoiaen så ser du ikke alt er et ondt komplott for å ramme elbileiere. Påbudet om hjemmeladere for elbiler kom fordi det er brannfarlig å lade elbiler med skjøteledning fra en tilfeldig kurs. Akuratt som det er brannfarlig med skjøteledninger og motorvarmer.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tba skrev:

Men hvorfor sier brannvesen og alle andre faginstanser at det farlig?

Tror du at de helt inkompetente og/eller at  de med i en hemmelig og ond allianse sammen med @tdm900 ?

Hvis du tenker litt, og legger bort paranoiaen så ser du ikke alt er et ondt komplott for å ramme elbileiere. Påbudet om hjemmeladere for elbiler kom fordi det er brannfarlig å lade elbiler med skjøteledning fra en tilfeldig kurs. Akuratt som det er brannfarlig med skjøteledninger og motorvarmer.

 

bra for deg.

Jeg har gått mange tilsyn i norske hjem og kjenner godt til lovverket.

Slapp av, lading av elbiler er stort sett ikke farlig. Det finnes mange verre ting.

Anonymkode: 3501d...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

bra for deg.

Jeg har gått mange tilsyn i norske hjem og kjenner godt til lovverket.

Slapp av, lading av elbiler er stort sett ikke farlig. Det finnes mange verre ting.

Anonymkode: 3501d...36d

Du gått tilsyn på elanlegg?? Ikke faen om du har!! Da jeg har hatt tilsyn har de pirka på grenkontakta bak tv/stereo, som knapt trekker 100w om jeg bruker forsterker da jeg ser på film. Å lade elbil med mye større last er mye værre, og atpåtil bruke sjøteledning, etter flere punkter inne i boligen? Du har null og nada peiling på du babler om!!!

Anonymkode: d1a51...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg har hatt tilsyn har de pirka på grenkontakta bak tv/stereo, som knapt trekker 100w om jeg bruker forsterker da jeg ser på film.!!

Anonymkode: d1a51...086

...og da skjønner du sikkert at slike folk  har en definisjon av hva som er farlig som ikke er helt i overensstemmelse av hva folk flest ser på som reelle farer.  

Du har kanskje også hørt om arbeidsplasser der det er forbudt de ansatte å gå ned en trapp uten å holde seg i rekkverket. Ja visst, risikosport det også.

Ser du på statistikken er trolig det å tenne et stearinlys noe av det farligste du kan gjøre i heimen. Å lade en el-bil med en kontrollert stikkontakt på 10 ampere kommer neppe på topp 100....

Men, ALL bruk av elektisitet er det knyttet en viss risiko til, og det er viktig å holde kontroll med at anlegg og utstyr fungerer som det skal.

 

Anonymkode: 0bbdc...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke "så" farlig som folk skal ha det til, og jeg støtter meg også til dem som sier at det er overhypet, selv om det i utgangspunktet ikke er tillatt. Har man en grei skjøteledning og et oppegående elektrisk anlegg med jordet stikkontakt så går det bra. Sikringene skal slå ut dersom det trekkes mer strøm enn det anlegget er dimensjonert for. Hadde det vært så farlig som bransjen vil ha det til, så hadde det nok vært totalforbud mot slik lading, men det er faktisk fullt lovlig å lade slik "en gang i blant" så lenge det ikke er en permanent løsning. For eksempel hvis man har folk med elbil på besøk.

Har man derimot et slitent gammelt anlegg anno skrusikringer og ujordete stikkontakter, så ville jeg tenkt meg om to ganger. Gamle koblinger kan oksidere og klypene i stikkontaktene kan bli slappe over tid slik at det blir varmgang. Men da er det jo en "feil" med anlegget i utgangspunktet.

Anonymkode: 59ca5...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke "så" farlig som folk skal ha det til, og jeg støtter meg også til dem som sier at det er overhypet, selv om det i utgangspunktet ikke er tillatt. Har man en grei skjøteledning og et oppegående elektrisk anlegg med jordet stikkontakt så går det bra. Sikringene skal slå ut dersom det trekkes mer strøm enn det anlegget er dimensjonert for. Hadde det vært så farlig som bransjen vil ha det til, så hadde det nok vært totalforbud mot slik lading, men det er faktisk fullt lovlig å lade slik "en gang i blant" så lenge det ikke er en permanent løsning. For eksempel hvis man har folk med elbil på besøk.

Har man derimot et slitent gammelt anlegg anno skrusikringer og ujordete stikkontakter, så ville jeg tenkt meg om to ganger. Gamle koblinger kan oksidere og klypene i stikkontaktene kan bli slappe over tid slik at det blir varmgang. Men da er det jo en "feil" med anlegget i utgangspunktet.

Anonymkode: 59ca5...369

I tilfellet vi snakker om her ER det en permanent løsning, og dermed ikke lov.

Den andre siden av saken er om styret har tatt opp tilrettelegging for lading? Da får man orden på sakene, og ting blir etter boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Lutetium 71 skrev:

I tilfellet vi snakker om her ER det en permanent løsning, og dermed ikke lov.

Den andre siden av saken er om styret har tatt opp tilrettelegging for lading? Da får man orden på sakene, og ting blir etter boka.

Ja, jeg vet at det er ulovlig, men det at noe er ulovlig betyr ikke nødvendigvis at det er en umiddelbar fare. Det jeg prøver å formidle er at det ikke er noe totalforbud, noe det ville vært dersom det faktisk var så farlig som enkelte er bekymret for.

Det beste er selvfølgelig at naboen får orden på det, men det er ikke noe å miste nattesøvnen over.

Anonymkode: 59ca5...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...