Gjest Kendall Skrevet 15. november 2018 #1 Del Skrevet 15. november 2018 Veldig teit spørsmål, men jeg er fra Frankrike og er ikke så flink i norsk. 😅 Skrives det «å fremstå» eller «å framstå»? Jeg er litt usikker på a-verb og når det er riktig å bruke dem 😬😬 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #2 Del Skrevet 15. november 2018 Begge deler er tillatt å skrive, det samme gjelder hvis du bare skriver "fram" eller "frem" også. Forøvrig har ikke dette noe med a- og e-verb å gjøre. Anonymkode: c9176...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #3 Del Skrevet 15. november 2018 "Frem" er mer konservativt, mens "fram" er mer radikalt. Jeg skriver forholdsvis konservativ bokmål og bruker for eksempel aldri a-endelser på verb i preteritum. Stilistisk sett kan man si at "frem" passer sammen med et-endelser og "fram" med a-endelser, men det er veldig få som vil reagere om du blander former litt på kryss og tvers. Anonymkode: e45d2...d48 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 21. november 2018 #4 Del Skrevet 21. november 2018 På 15.11.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev: "Frem" er mer konservativt, mens "fram" er mer radikalt. Jeg skriver forholdsvis konservativ bokmål og bruker for eksempel aldri a-endelser på verb i preteritum. Stilistisk sett kan man si at "frem" passer sammen med et-endelser og "fram" med a-endelser, men det er veldig få som vil reagere om du blander former litt på kryss og tvers. Anonymkode: e45d2...d48 Dette. Jeg skriver også ''fremstå'', men sier ''kommer fram''. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå