AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #1 Skrevet 15. november 2018 Hva tenker dere, er det mye å drikke? Drikker gjerne et par glass onsdag/torsdag kveld. Noen uker en ny flaske i helgen. Anonymkode: 592a8...372
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #2 Skrevet 15. november 2018 1 flaske per uke er innafor. 2 flasker per uke er faktisk i grensesonen for helseskader for kvinner. Anonymkode: 56998...4ad 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #3 Skrevet 15. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 1 flaske per uke er innafor. 2 flasker per uke er faktisk i grensesonen for helseskader for kvinner. Anonymkode: 56998...4ad Hvilken grenser er det du bruker da? Hmm. Total alkohol mengeden er altså i grenseland - skal lese meg litt opp på anbefalingene. Synes DU det er mye, altså ville du reagert om søster eller venninne drakk samme mengde? Anonymkode: 592a8...372
SoWhat? Skrevet 15. november 2018 #4 Skrevet 15. november 2018 (endret) Det er det jeg drikker. Har alltid vin til maten, så fremt jeg ikke skal kjøre. Er frisk som en fisk. Ps. Med mat mener jeg middag altså. Og gjerne til lunsj i helgene. Ikke til frokost liksom 🙂 Endret 15. november 2018 av SoWhat? 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #5 Skrevet 15. november 2018 Jeg vet at det er i overkant helsemessig, men kjenner mange som drikker på det nivået. Tror det er ganske vanlig for single, urbane kvinner i 20-30 årene. Anonymkode: 7cbb3...e8b 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #6 Skrevet 15. november 2018 Jeg ville ikke reager på dette. Trodde "grensa" til helsemyndighetene var på 14 enheter i uka. Da er jo 2 flasker innafor Anonymkode: e9280...6b7 1
Muskath Skrevet 15. november 2018 #7 Skrevet 15. november 2018 Jeg syns to flasker i uka er for mye. En flaske er ok . 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #8 Skrevet 15. november 2018 Synes den er innafor! Anonymkode: d006d...45f 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #9 Skrevet 15. november 2018 Virker helt greit. Jeg drikker ca 1 glass vin hver dag i snitt (som er innenfor anbefaling for kvinner) Går litt over en flaske per uke. Anonymkode: 20dbe...39e 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #10 Skrevet 15. november 2018 Ser ikke noe problem med det. Virker som det er vanlig i alle andre land enn Norge å drikke litt i hverdagen. Jeg har bodd i Australia, og der er det vanlig å ta et glass eller to med rødvin hver kveld til mat. (Kanskje ikke det beste eksemplet.) Uansett så er vel tommelfingerregelen at man har et problem hvis man ikke vet når man skal stoppe. Anonymkode: dbdad...71f 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #11 Skrevet 15. november 2018 Tror det kommer an på hvordan man drikker de 1-2 flaskene. 2 flasker på en kveld er flatfyll, men spredd utover uka som et glass til middagen så hadde jeg ikke reagert på det. Anonymkode: d71ec...4ae 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #12 Skrevet 15. november 2018 Klart innafor. Så lenge det ikke er snakk om en skikkelig fyllekule. Eller forbruket ikke sakte øker. Anonymkode: 743fa...83f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #13 Skrevet 15. november 2018 Når jeg sier at det er i grenseland så er ikke det min personlige mening, men er hentet fra nasjonale helsemyndigheters dokumentasjon basert på internasjonal kunnskap. Selv i Danmark, et land med langt høyere alkoholforbruk enn Norge, er man enige om dette. Man skal også tenke på at helseplager knyttet til alkohol handler om så mye mer enn avhengighet eller skrumplever. Hjerte-karsykdommer, diabetes eller kreft dukker ikke opp helt over natten, men over tid er risikoen øket. Argumentet med at «i alle andre land drikker de hver dag» må tas med en klype salt. De som argumenterer for et kontinentalt/internasjonalt drikkemønster har som regel en tendens til å ha et internasjonalt drikkemønster i ukedagene og et norsk drikkemønster i helgene. Det er IKKE slik «alle andre» i utlandet drikker. Anonymkode: 56998...4ad 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #14 Skrevet 15. november 2018 Synes det er ganske mye. Det er omtrent like mye vin (og av alkohol drikker jeg bare vin) som jeg drikker i året! Klarer du å ta en hvit måned? Anonymkode: 1305a...ff6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #15 Skrevet 16. november 2018 2 flasker er vel nok til at det er kreftfremkallende. Skal ikke så mye drikking til før det er usunt. Anonymkode: 6449b...f74
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #17 Skrevet 16. november 2018 Alt er jo kreftfremkallende i dag... Synes ikke det er mye, så lenge du kan la være å drikke også, ser jeg ikke noe problem. Anonymkode: 984a4...631
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #18 Skrevet 16. november 2018 Hvis du ikke MÅ ha de to flaskene hver uke, så tror jeg du klarer deg fint Selv er jeg under 30, samboer uten barn og tar meg gjerne et glass vin til maten et par gang i uka, uansett hvilken dag det er. Det varierer. Andre gang går det flere uker mellom hvert glass. I helgene kan jeg godt kose meg med litt mer enn et glass, enten jeg er hjemme alene, med samboer eller på fest. Så jeg er nok ikke så langt unna deg sånn sett Tror at når jeg får barn vil jeg nok styre unna litt mer. Ikke fordi jeg ikke synes det er greit å ta seg et glass vin etter barna har lagt seg, men for å være på den sikre siden i tilfelle det skulle skje noe og jeg kan kjøre feks. Men så er jeg en sånn som bekymrer meg mye da 😅 Anonymkode: 80cf0...c2c
MammaMums Skrevet 16. november 2018 #19 Skrevet 16. november 2018 Jeg personlig synes at det er i overkant mye ja.. Det var et interessant poeng å høre om du klarer å ta en - helst to - hvite måneder? Hvis du gjennomfører de to, uten å okkuperer tankesettet ditt noe ift alkohol - ja da vet du med deg selv at du ikke selvmedisinert deg på noe vis med de vinglassene du tar. Hvis du derimot savner, føler du fortjener e.l - så ville jeg ha begynt å tenke meg om. Sånn tenker jeg. (og refererer til to av kriteriene for avhengighet - 1)fysisk=trenger mer og mer/ oftere og oftere & 2) psykisk = bruker mye tanker på og rundt alkoholen, har den som et belønningssystem) Du begynte kanskje ikke med borti to flasker i uka da du startet å drikke vin? Altså om du har økt fra en til to?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2018 #20 Skrevet 16. november 2018 12 minutter siden, MammaMums skrev: Jeg personlig synes at det er i overkant mye ja.. Det var et interessant poeng å høre om du klarer å ta en - helst to - hvite måneder? Hvis du gjennomfører de to, uten å okkuperer tankesettet ditt noe ift alkohol - ja da vet du med deg selv at du ikke selvmedisinert deg på noe vis med de vinglassene du tar. Hvis du derimot savner, føler du fortjener e.l - så ville jeg ha begynt å tenke meg om. Dette er noe jeg ofte hører når man diskuterer alkohol, "prøv å klare deg helt uten i x antall måneder". Folk som ikke har et misbruk klare seg uten, men hvorfor skulle de? Selv drikker jeg ikke pga jeg liker ikke smaken, men feks min bestefar tok seg en dram hver eneste dag til han døde i en alder av 96. Selvfølgelig ga den lille drinken han glede og selvfølgelig ville han savne den dersom han ikke kunne ta den. Men så små mengder skader ikke på noe vis, så hvorfor skulle de som liker det måtte bevise noe med å ta seg en hvit måned? Anonymkode: 16c5b...007 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå