Gå til innhold

Kutte ut vennene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen flyttet fra hjembygda tidligere i år på grunn av jobb, vi har bodd der hele livet og har nesten all familie og venner der. Som de fleste sikkert skjønner var ikke dette et lett valg for oss, vi er begge familiekjær og sosiale, men sånn er livet.

Men jeg føler at vennene jeg har i hjembygda ikke bryr seg om meg lengre. Det var ingen som møtte opp for å hjelpe, henge eller si hade når vi flyttet. De hadde alle fått dato for flyttingen og fikk snap om pakking osv, så de visste godt hva som foregikk. I ettertid har jeg fått et par korte meldinger, men ingen virker særlig interessert i å verken besøke oss eller høre om livet vårt her.

Nå skal det sies at jeg heller ikke har ringt de ned etter at jeg flytta, men det er fordi jeg ble veldig lei meg når ingen hadde lyst til / tok seg tid til å tilbringe tid sammen med meg før jeg flytta. 

Familien og mannen har kommentert dette uten at jeg har sagt noe. De mener at det er på tide å kutte ut disse vennene.

Det er langt fra første gang jeg føler at de ikke ønsker å ha noe med meg å gjøre, det er flere hendelser over tid som gjør at jeg tenker at nok er nok. Det toppet seg liksom med flyttinga, det gjør skikkelig vondt å føle at de ikke bryr seg lengre.

Men så er jeg redd for at jeg er overfølsom her og forventer for mye av vennene mine? For hver gang jeg tror at det er «over» mellom oss, så blir jeg invitert i bursdag, babyshower, utdrikningslag, julebord osv og har det stort sett veldig trivelig. Men så skjer det alltid det samme; ingen har tid. Jeg kan feks foreslå at vi møtes for å spise lunsj/middag, ta en kaffe/øl eller komme på besøk når det passer. Men alle er opptatte. Så får jeg snap eller ser på Instagram/Facebook at de henger sammen uten at jeg er invitert, gjerne samme dag jeg foreslo at vi kunne møtes. Det føles jo ikke særlig kult da, selv om jeg ikke liker å innrømme det. De har tid, bare ikke til meg. 

Jeg føler jo ofte at jeg gir veldig mye av meg selv, fordi jeg ønsker å være en god venn. Men det er vanskelig å unngå å tenke at ingen av dem gjør det samme for meg.. Noe jeg har blitt fortalt av familien og mannen flere gang tidligere, men jeg har bare avfeid dem og ønsket egentlig ikke å tenke på det..

Jeg kan samtidig ikke tvinge noen til å like meg og jeg kan ikke diktere hvordan vennene mine bruker tiden sin eller hvem de er sammen med. Burde jeg bare slå meg til ro med at de ikke trenger å invitere meg med på alt og fortsette å stille opp for dem? Har jeg inntatt en offerrolle som er urettferdig ovenfor vennene mine? Eller burde jeg rett og slett bare la vennskapet dø ut?

Det er selvfølgelig vanskelig å sette seg inn i situasjonen uten å ha alle detaljer, men jeg synes dette er veldig vanskelig og håper noen kan ta seg tid til å lese og svare hva de tenker. 

Tusen takk.

Anonymkode: 288c7...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i samme situasjon selv, og fikk nok! Så jeg skreiv rett og slett en melding om hva jeg følte slik av vi fikk klarnet lufta. 

Anonymkode: 26c35...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i samme situasjon selv, og fikk nok! Så jeg skreiv rett og slett en melding om hva jeg følte slik av vi fikk klarnet lufta. 

Anonymkode: 26c35...3e5

Hvordan var responsen i ditt tilfelle? Er dere fortsatt venner eller gikk det over?

Ts.

 

Anonymkode: 288c7...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan var responsen i ditt tilfelle? Er dere fortsatt venner eller gikk det over?

Ts.

 

Anonymkode: 288c7...b3f

Vi har hatt litt opp og ned-kontakt, men veldig hyggelig når vi er sammen! Jeg har fått mange nye venner - også har jeg 3-4 venninner som virkelig er de ekte vennene mine! 

Anonymkode: 26c35...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennskap må være gjensidig, litt spesielt at de takker nei til å gjøre ting som du foreslår. Så sende snap/etc for å vise at de gjorde noe alikevel. Skulle tro det skjedde med vilje for å fryse deg ut.

Selv ville jeg faset ut disse menneskene, gå videre i livet. Da må du også huske på å fjerne de på alle sosiale media, så hjernen din glemmer disse. Ikke bruk tid å tanker på dette, med tid så blir det bedre.. 🙂 

Anonymkode: d8875...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...