Gå til innhold

Stikkende smerte i brystet (amming)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Baby er 8 måneder. De siste dagene har jeg hatt en stikkende smerte i det ene brystet som gjør at jeg ikke får sove på natten. Det kjennes ut som «lyn» som brer seg ut mot brystvorten, og er verst på kveld og på natt. 

Jeg har tidligere hatt begynnende brystbetennelse flere ganger, hvor jeg da har fått en hard og øm kul inni brystet. Dette har gått bort etter noen dager med pumping og massering under varmt vann. 

Denne gangen er smerten helt annerledes, og jeg har heller ingen harde kuler i brystet eller noe annet som får meg til å tenke at det er brystbetennelse. Så hva kan det være?? 

Anonymkode: b88d8...4f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sopp

Anonymkode: 98b75...eaa

Skrevet

Er det ingen andre tegn på sopp enn smerter ? Når jeg tenker på sopp så innbiller jeg meg liksom at det skal være noe hvite greier ? 

Skrevet

Hei!

Hvis du som sagt ikke mistenker mastitt pga. mangel på klump, rødhet, hovenhet og varme kan det i dette tilfellet være snakk om soppinfeksjon. Har brystknoppen din endret farge? Kan du se hvite flekker på tungen til barnet ditt?

Har du flere spørsmål er det bare å fyre løs!

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det ingen andre tegn på sopp enn smerter ? Når jeg tenker på sopp så innbiller jeg meg liksom at det skal være noe hvite greier ? 

Skrev mitt forrige innlegg før jeg så dette.

Er det ingen tegn til blankhet på brystknoppen?

Skrevet
1 time siden, Dr. Anna skrev:

Skrev mitt forrige innlegg før jeg så dette.

Er det ingen tegn til blankhet på brystknoppen?

Nei, ikke som jeg kan se. Den ser helt vanlig ut, bortsett fra at den kanskje har blitt litt større. 

Skrevet
1 time siden, Dr. Anna skrev:

Hei!

Hvis du som sagt ikke mistenker mastitt pga. mangel på klump, rødhet, hovenhet og varme kan det i dette tilfellet være snakk om soppinfeksjon. Har brystknoppen din endret farge? Kan du se hvite flekker på tungen til barnet ditt?

Har du flere spørsmål er det bare å fyre løs!

Kan ikke de noe på tungen til babyen, men hun var ikke akkurat medgjørlig da jeg forsøkte å sjekke 🙈 

Skrevet

Det kan ta litt tid før de synlige symptomene på sopp fremkommer, du skrev jo det hadde vart de "siste dagene". 

Jo lengre en evt. soppinfeksjon går ubehandlet, desto verre blir det, råder deg til å ta kontakt med helsesøster.

Har du flere spørsmål kan du gjerne sende meg en melding, da jeg forstår det slik at man ikke skal signere ved tråder som helsepersonell her.

Skrevet
7 timer siden, Dr. Anna skrev:

Det kan ta litt tid før de synlige symptomene på sopp fremkommer, du skrev jo det hadde vart de "siste dagene". 

Jo lengre en evt. soppinfeksjon går ubehandlet, desto verre blir det, råder deg til å ta kontakt med helsesøster.

Har du flere spørsmål kan du gjerne sende meg en melding, da jeg forstår det slik at man ikke skal signere ved tråder som helsepersonell her.

Kan helsesøster hjelpe meg? Må jeg ikke kontakte fastlegen? Der er det så vanskelig å få time og får man det må man belage seg på å vente minst et par timer etter legetimen før man kommer ut døra.

Kan jeg kjøpe noe på apoteket å smøre på? Canesten? Men hva da med ammingen? Må jeg vaske puppen før jeg kan amme?

Er oppe på natta igjen siden det er så vondt at jeg ikke får sove. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan helsesøster hjelpe meg? Må jeg ikke kontakte fastlegen? Der er det så vanskelig å få time og får man det må man belage seg på å vente minst et par timer etter legetimen før man kommer ut døra.

Kan jeg kjøpe noe på apoteket å smøre på? Canesten? Men hva da med ammingen? Må jeg vaske puppen før jeg kan amme?

Er oppe på natta igjen siden det er så vondt at jeg ikke får sove. 

Uffda du, dette må tas tak i da det går utover viktig nattesøvn! 

Jeg forstod det slik ut ifra reglementet at jeg ikke kan uttale meg som helsepersonell på disse trådene, men jeg ønsker gjerne å hjelpe deg så godt jeg kan.

Får du sendt en melding til min innboks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...