Gå til innhold
AnonymBruker

Hva synes du om dagens likestilling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes likestillingen har gått for langt. At biologiske forskjeller blir vedtatt bort og usynliggjort som f.eks. kvinnehelse, fødsel og amming til fordel for likestilling. 

Jeg er helt for like muligheter, lik lønn for likt arbeid og like rettigheter, men ikke når det skal tvinges og i tillegg viske bort vesentlige forskjeller. 

Hva synes dere om likestillingen nå i 2018? 

Anonymkode: 24bbd...8f6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kendall

Enig med deg, Ts...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg er for likestilling, men jeg føler at menn i enkelte tilfeller blir totalt overskjørt. Og i andre tilfeller har menn for stor makt fortsatt. 

Anonymkode: 3abe5...095

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg har ikke sett noe til at kvinnehelse blir "vedtatt bort". Tvert i mot er det jo et stort fokus på HPV-vaksinering, påminnelse om å screene seg for livmorhalskreft hvert 3. År fra fylte 25 ved å ta celleprøve og mange sånne ting som er en veldig viktig del av kvinnehelse. Samtidig er det dessverre gjerne sånn at sykdommer som er relatert til ett spesifikt kjønn er det veldig lite status å forske på. Dette gjelder da både kvinnesykdommer som endometriose, PCOS, vaginisme og mannesykdommer som problemer knyttet til prostata. Dette er ikke noe nytt, og det er absolutt ikke en konsekvens av likestilling i det hele tatt. 

Ellers synes jeg absolutt ikke det er sånn at feminisme har gått for langt. Likestillig kan rett og slett ikke gå for langt, for likestilling handler om at alle skal ha like muligheter her i livet. Man visker ikke ut forskjeller ved å gi kvinner like muligheter til å gjøre det de vil her i livet som menn. Det er ikke sånn at kvinner er programmert til å ikke skulle kunne bestemme over sitt Jeg noe mer eller mindre enn menn.

Anonymkode: 78116...f6b

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aragorn ll Elessar

Problemet er at mange tror at likestilling handler om likt utfall, De forstår ikke at likestilling handler om like muligheter.

Det handler ikke om at menn og kvinner skal ha likt utfall. Det handler om at menn og kvinner skal ha de samme muligheter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

likestillingen har gått for langt. At biologiske forskjeller blir vedtatt bort og usynliggjort som f.eks. kvinnehelse, fødsel og amming til fordel for likestilling. 

Hvafornoe? :klaske:

Anonymkode: bb405...e8f

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt enig med TS. Jeg er positiv til at alle skal ha like muligheter. Også kan vi legge ballen død der og la det være opp til den enkelte hva de vil gjøre med disse mulighetene.

Om noen vil være hjemmeværende mor så all power to her. Er i mange tilfeller smartere det enn å slave for en eller mann som sekretær for å ende opp som singel og barnløs 40-åring. De fleste har ikke noen "karriere". De bare går på en jobb de egentlig ikke liker for å kunne overleve. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke feminismen heier på at kvinner som prioriterer barn og familie. 

Anonymkode: fc572...602

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med TS. Jeg er positiv til at alle skal ha like muligheter. Også kan vi legge ballen død der og la det være opp til den enkelte hva de vil gjøre med disse mulighetene.

Om noen vil være hjemmeværende mor så all power to her. Er i mange tilfeller smartere det enn å slave for en eller mann som sekretær for å ende opp som singel og barnløs 40-åring. De fleste har ikke noen "karriere". De bare går på en jobb de egentlig ikke liker for å kunne overleve. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke feminismen heier på at kvinner som prioriterer barn og familie. 

Anonymkode: fc572...602

Smart det du sier.. mange ser negativt på kvinner som er hjemmeværende, og det er trist. Så lenge kvinner er klar over hvordan dette blir økonomisk, men likevel prioriterer barna, det burde ikke være noe galt i det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Er fornøyd med dagens situasjon. 

Anonymkode: 92d91...fb1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dagens likestilling er svært mangelfull.

Anonymkode: 888de...6ae

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Smart det du sier.. mange ser negativt på kvinner som er hjemmeværende, og det er trist. Så lenge kvinner er klar over hvordan dette blir økonomisk, men likevel prioriterer barna, det burde ikke være noe galt i det :)

Det blir som å si: Så lenge folk er klar over farene ved å kjøre bil uten sikkerhetsbelte, er det ikke noe galt i det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Mye er veldig bra, men mangler en hel del. Bl.a. svangerskapspermisjon. Den burde selvsagt vært delt på midten, 50% til mor, 50% til far, ferdig snakka. De som ikke tar ut sin andel, mister denne. Få slutt på enne fedrekvoten og tredeling og alt det fjaset. Er vi for likestilling, så bør man da også vise at man mener det, ved å sørge for at dette deles 50% på hver.

Så burde det gjøres som på Island, nemlig lovpålagt likelønn. Firmaer som lønner kvinner mindre enn menn, for samme ansiennitet, ansvar og oppgave, får saftige bøter.

Anonymkode: 991ba...c31

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
herzeleid
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir som å si: Så lenge folk er klar over farene ved å kjøre bil uten sikkerhetsbelte, er det ikke noe galt i det.

Tviler på at så mange som har prioritert, og fått et nært forhold til, familien sin vil synes at det er særlig sammenlignbart med å utsette seg for livsfare i trafikken :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

herzeleid
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mye er veldig bra, men mangler en hel del. Bl.a. svangerskapspermisjon. Den burde selvsagt vært delt på midten, 50% til mor, 50% til far, ferdig snakka. De som ikke tar ut sin andel, mister denne. Få slutt på enne fedrekvoten og tredeling og alt det fjaset. Er vi for likestilling, så bør man da også vise at man mener det, ved å sørge for at dette deles 50% på hver.

Hvorfor skal dette på død og liv være likt når vi tross alt er ulike? Mor har tross alt gått med belastningen det kan være å gå gravid i lang tid, og har et mye større behov for å hente seg inn etter fødselen enn far vil ha. Hvorfor ikke la familien velge selv, slik at mor kan få mer tid om hun trenger det, eller de kan bli enige om at far tar ut like mye om det passer for dem? Hvorfor denne voldsomme trangen til å blande seg inn i folks privatliv?

Sitat

Så burde det gjøres som på Island, nemlig lovpålagt likelønn. Firmaer som lønner kvinner mindre enn menn, for samme ansiennitet, ansvar og oppgave, får saftige bøter.

Men vi har tross alt lovpålagt likelønn i Norge, og om du opplever at noen gjør samme jobb, har samme ansvar og får samme oppgaver som deg, men bedre lønn, er dette noe en kan kreve kompensert i lønnsforhandlinger. Diskriminering på grunn av kjønn er ulovlig i Norge. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Dette har vi allerede. Det er ulovlig å gi forskjellig lønn basert på kjønn.

Anonymkode: 63247...9dd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ms.Sommerfugl

Likestilling er jo ikke kun forbeholdt kvinner og menn, men også på bakgrunn av kultur, etnisitet, oppvekst og andre faktorer. Som en over her sa, så handler det om at alle, uavhengig av disse tingene, skal ha de samme mulighetene. At noen nå vil kalles "hen" eller kaller barna sine "hen", er jo helt tullete og vitner om lite forståelse rundt likestilling generelt. 

Vi har biologisk kjønn, og sosialt kjønn. Det har for øvrig ingenting med likestilling å gjøre, annet enn at man, som sagt, skal ha tilgang til de samme mulighetene som alle andre.

Endret av Ms.Sommerfugl

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser tankegangen din, men må si meg uenig. 

Det tok meg lang tid å komme meg etter fødsel, ammingen var et ork og det var utrolig mange våkenetter. Ikke noe som kvalifiserte til sykemelding, men nok til at jeg rett og slett så godt som ikke husker noen ting fra de første 3 månedene, annet enn smertene og trøttheten. Først da eldstemann var ca 3-4 måneder hadde jeg mindre smerter og begynte å føle meg sånn halvveis OK igjen. 

For oss hadde det ikke fungert å dele 50/50. Jeg trengte lenger tid på å komme meg etter en grusom graviditet og fødsel, og følte først etter 4 måneder at jeg begynte å få et godt bånd til den lille. Med 10 mnd permisjon f.eks skulle jeg da gått ut i jobb igjen etter bare en måned med OK permisjon? 

Mens far skulle hatt de neste 5 månedene, når barnet er så stort at rutinene har begynt å falle på plass, barnet er mer selskap, og enklere å ha med å gjøre. Det virker ikke rettferdig for min del. 

Vi hadde 12 mnd permisjon, hvor jeg tok 7 måneder og han 5 ved hver permisjon. Det føltes riktig og rettferdig for oss.

Hos et vennepar av oss hadde hun en enkel fødsel, og savnet jobben etter kort tid. De gjorde motsatt. Hun hadde 5 måneder, han tok 7.  

I likestillingens navn, burde det ikke være opp til hver familie å bestemme dette selv? 

Anonymkode: f576d...169

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg synes de burde droppe fedrekvote og mødrekvote, og heller ha en stor fellesperiode, hvor de kan gjøre det som passer en best. Folk er i så ulike situasjoner, at det vil være det beste for alle. Da vil kvinnen komme tilbake i jobb når hun føler seg klar, sykemeldingene vil gå ned og mannen slipper å forsørge kona over en lengre periode fordi hun tar ulønnet permisjon. Mannen min forsørger meg for tiden, fordi han synes det et helt tullete at jeg skal gå fra babyen så liten som hun er nå. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 14.11.2018 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Jeg synes likestillingen har gått for langt. At biologiske forskjeller blir vedtatt bort og usynliggjort som f.eks. kvinnehelse, fødsel og amming til fordel for likestilling. 

Jeg er helt for like muligheter, lik lønn for likt arbeid og like rettigheter, men ikke når det skal tvinges og i tillegg viske bort vesentlige forskjeller. 

Hva synes dere om likestillingen nå i 2018? 

Hva betyr dette egentlig? Eksempler? Blir bare vagt vissvass i mine ører.

Skulle ønske dama mi tok litt mer tak hjemme, ryddet og vasket mer. Går utfra at hun ville ha gjort det om vi levde for 50 år siden. Utover det synes jeg vi som samfunn har kommet til et ganske fint punkt hva likestilling angår - uten at alt er perfekt.

Anonymkode: 6bcbd...704

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 16.11.2018 den 9.40, AnonymBruker skrev:

Dette har vi allerede. Det er ulovlig å gi forskjellig lønn basert på kjønn.

Anonymkode: 63247...9dd

Hvilken likestilling? Norske kvinner blir underbetalt i forhold til menn og forbigått av menn ved ansettelser. Kvinners helse blir underprioritert i forhold til menns helse, både når det gjelder forskning og behandling. Kvinner blir systematisk misbrukt seksuelt uten at mennene stilles til ansvar, kvinner mangler et minimumsavstand rettssikkerhet mens mennene går fri. I hjemmene drives det rovdrift på kvinnene, mens mannen pleier seg selv og sine interesser. Norge er fremdeles et patriarki der kvinnene lider.

Anonymkode: 13736...501

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her