AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #1 Del Skrevet 14. november 2018 Håper noen med litt peiling kan hjelpe meg. Jeg har overhode ingen peiling på bil og bilmerker, men holder på å spare til kjøp nå. Det er snakk om min første bil, og jeg forventer ikke store greiene, men jeg vil helst unngå å bruke titusenvis på reperasjoner. Jeg er 22 år, har ikke barn. Har ikke planer om å kjøpe familiebil akkurat nå, kjøper heller ny bil igjen når planen er å stifte familie i nærmeste fremtid. Har ca. 40.000 i egenkapital så langt, kan godt spare mer og vil helst unngå stort billån. Det er samme om det er automat eller manuell girkasse. Bor i en middels stor by, ikke lange avstander, men skal kjøre en del på motorvei. Bilen skal ikke brukes mye til langkjøring, men i ny og ne (har familie som bor 4-5 timer unna). Derfor helst ikke elektrisk bil. Vil gjerne ha en litt liten bil, trenger heller ikke mye plass. Vil ikke få mye bruk for svært bagasjerom, men noe plass er jo ønskelig. Hva slags bil ville du gått for? Har vurdert Fiat 500 fordi det virker som en praktisk bil for mitt formål med kjøring i by/til og fra jobb, trening osv, og jeg finner mange rimelige Fiat 500 på bruktmarkedet, men jeg er usikker. Kan jo som sagt ikke veldig mye om bil. Ville du kjøpt en bil til mellom 40-60.000 eller er det bare dømt til å gå i tap på reperasjoner o.l. uansett? Har sett på bruktbiler som ligger ute i denne prisklassen, og det nevnes ikke noen skader på disse bilene foruten visuelle ting (som f.eks. flekker i setene, rustflekker her og der, ting som ikke betyr så mye for meg), men jeg lurer jo på om de da skjuler noen dyre problemer i annonsen. Hvorfor ellers selger de bilen så billig? Noen råd fra mer erfarne bilfolk? Anonymkode: 07e33...258 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 14. november 2018 #2 Del Skrevet 14. november 2018 Fint og åpent innlegg! Jeg har kjøpt og solgt bil som privatmann i 20 år og tenker at det fins et stort og "brukandes" utvalg i den prisklassen du nevner. Om du velger privat eller forhandler er litt hipp som happ, men ta gjerne med noen som kan litt om bil - de kan se etter rust, høre på ulyder, sjekke de vanlige tingene. Fiat 500 må du dessverre bare glemme med en gang. Det er skrot. Men hvis du tenker noe i den størrelsen ville jeg ha gått for en lite Hyundai eller Kia. Dette er knallgode biler, pålitelig, enkle, mange av på markedet fordi de ofte er kjøpt av leiebilselskap. Da får du mange slike i retur, som egentlig ingen vil ha - blir knallgode priser på de sett ift hva du får. Med budsjett på 40000kr ville jeg ha sett på f.eks. denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133605566 Da har du litt å gå på i tilfelle det skjer noe, men på en 8 år gammel koreaner bør det meste fortsatt fungerende fint. Akkurat denne er nokså velutstyrt også. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #3 Del Skrevet 14. november 2018 En eldre Toyota Yaris eller Honda Jazz kan kanskje lønne seg. De er driftssikre og forsikringen er billig. Jeg regner med at du ikke har spart opp bonus enda, så forsikring kan bli veldig dyrt hvis du velger en typisk ungdomsbil. Yaris er litt dårlig beskyttet mot rust under, så hvis du velger en Yaris bør du spandere på en understellsbehandling i ny og ne. Honda har jeg ingen erfaring med personlig, men Honda Jazz kommer stadig på 1. plass i kåringer over de mest driftssikre småbilene. Uansett hvilken bil du velger, bør du se nøye over bilen før du kjøper den. Hvis du ikke har greie på bil eller kjenner noen som kan hjelpe, bør du ta en NAF-test på den før du kjøper. Da får du oversikt over feil og mangler og slipper å bli lurt. Viktige ting å sjekke er om bilen har fått jevnlig stell med oljeskift og service, og så bør du se etter rust på undersiden av bilen. Anonymkode: 42305...399 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #4 Del Skrevet 15. november 2018 sjekk også Suzuki. Flere av modellene derfra er nær 100 galvanisert fra fabrikk og tectylbehandlet fra importør i Norge. Da slipper du rust som Toyota bl.a. sliter med. Anonymkode: eef16...10d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå