Gå til innhold

Tenne bål, bør man ha med ved?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst til å dra ut i skogen og tenne bål. Bor på vestlandet og her regner det mye. Bør jeg ha med meg ved når jeg skal lage bål? 

Anonymkode: a8847...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre du heter Gandalv til mellomnavn, er ikke det så dumt nei og veden bør være tørr. :)  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Vi var på telttur sist helg, og det var veldig vått i skogen. Med sag, kniv, avispapir og myyye tålmodighet fikk vi endelig tent et bål som var mulig å nyte. Tipper at det tok rundt 2 timer før bålet var varmt nok til å brenne den fuktige veden. 

Savnet sårt litt tørr ved, så min anbefaling er soleklar: ta med egen ved! 

Det holder hvis du tar med noen tørre kubber og litt å tenne de med. Sørg for at du får gode glør og et varmt bål, så kan du slenge på fuktige kubber etterpå. 

Lykke til, det er herlig å være ute på denne tiden!! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hoppetaujenta said:

Med mindre du heter Gandalv til mellomnavn, er ikke det så dumt nei og veden bør være tørr. :)  

 

3 hours ago, Turfamilien said:

Hei! 
Vi var på telttur sist helg, og det var veldig vått i skogen. Med sag, kniv, avispapir og myyye tålmodighet fikk vi endelig tent et bål som var mulig å nyte. Tipper at det tok rundt 2 timer før bålet var varmt nok til å brenne den fuktige veden. 

Savnet sårt litt tørr ved, så min anbefaling er soleklar: ta med egen ved! 

Det holder hvis du tar med noen tørre kubber og litt å tenne de med. Sørg for at du får gode glør og et varmt bål, så kan du slenge på fuktige kubber etterpå. 

Lykke til, det er herlig å være ute på denne tiden!! :) 

Tusen takk til begge! Da tar  jeg med noen vedkubber. 

TS

Anonymkode: a8847...b24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo begrenset hvor mye ved man orker å bære med seg. Så ta med sammenleggbar sag og en liten øks i tillegg. Du finner sikkert noen stående tørrtrær. Bra ved.

God tur.   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Jerry Lee said:

Det er jo begrenset hvor mye ved man orker å bære med seg. Så ta med sammenleggbar sag og en liten øks i tillegg. Du finner sikkert noen stående tørrtrær. Bra ved.

God tur.   :)

Tusen takk. Skal ta med sag/øks.  

13 minutter siden, Catalina Culès said:

Jeg har aldri med ved, finner alltid noe tørre kvister og gamle små stokker  i skogen jeg kan bruke

Tusen takk! Men tester ut å ta med litt ved denne gangen. 

TS

Anonymkode: a8847...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og hvis du vil ha fyr så tar du med noen tennbriketter også...og fyrstikker/lighter. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Hoppetaujenta said:

...og hvis du vil ha fyr så tar du med noen tennbriketter også...og fyrstikker/lighter. ;) 

Takk for tipset! 

TS

Anonymkode: a8847...b24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

En håndfull tennbriketter er godt å ha! :)

Anonymkode: 5c72f...dff

Bare ikke bruk alle samtidig. :) Må se det an. 1-2 om gangen. :)

Anonymkode: 5c72f...dff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Hoppetaujenta said:

...og hvis du vil ha fyr så tar du med noen tennbriketter også...og fyrstikker/lighter. ;) 

Og de bør IKKE være tørre.

(Jeg har en boks med tennbriketter som er så tørre at det nesten er lettere å få fyr på våt ved...)

Anonymkode: e81e7...d68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fakkelboks (innholdet) fant jeg ut var veldig effektivt da vi lå ute en natt om vinteren. Det var mye snø og ganske vått. Vi fant mye tørrkvister under graner bl.a. så vi hadde nok å fyre med. Men for å få fart på bålet ble fakkelboksen virkelig effektiv. Telys er også bra, ta av de greiene rundt selvfølgelig. 

Ta med alt søppel hjem! 

Anonymkode: abfb2...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:

En håndfull tennbriketter er godt å ha! :)

Anonymkode: 5c72f...dff

 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Bare ikke bruk alle samtidig. :) Må se det an. 1-2 om gangen. :)

Anonymkode: 5c72f...dff

 

19 hours ago, AnonymBruker said:

Og de bør IKKE være tørre.

(Jeg har en boks med tennbriketter som er så tørre at det nesten er lettere å få fyr på våt ved...)

Anonymkode: e81e7...d68

 

19 hours ago, AnonymBruker said:

En fakkelboks (innholdet) fant jeg ut var veldig effektivt da vi lå ute en natt om vinteren. Det var mye snø og ganske vått. Vi fant mye tørrkvister under graner bl.a. så vi hadde nok å fyre med. Men for å få fart på bålet ble fakkelboksen virkelig effektiv. Telys er også bra, ta av de greiene rundt selvfølgelig. 

Ta med alt søppel hjem! 

Anonymkode: abfb2...2e5

Tusen takk for alle tips. Skal selvsagt ikke kaste søppel i naturen!

TS

Anonymkode: a8847...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner jo ikke noe om skogen / miljøet, men... Knekke tørrkvist "tynn" (Ikke "rensk" ett tre/en side -Plukk så det ikke blir "synlig" ) Splitte M.Kniv, Plukke større tørrkvist. Splitte. Spikke så det blir ett "Juletre" av det du starter med, -av "De minste av de store" tørrkvistene. Fint å ha noe å starte med "Vokspapir, Lusstump tørt papir M.M.M. Start m Bittesmått, Så økende str. Når bygd opp så det er skikkelig i gang, bruk tørre greiner så ståkker... legg di så de brenner av på mitten. så bare føde på. Starte "Bittesmått" Med Små kvister Brekt av trærne TØRRKVIST! Ikke ofte jeg ikke får i gang bål. Splitte selv det minste i starten, også de men "Størrelse Neste Nr." Tørt inni, selv om vått på utsiden.Bare sånn som jeg gjør det. Seff. bare en tulling fra ""Fagre Groruddalen"" ( Telt tur, og glad i tørre(re) støvler når du våkner; ett T-lys i hver (Obs. aldri brukt "Plast-støvler!") ) 🙂 Kult att folk tar ut på tur! Kos dere...

Sier ikke att du ikke skal ta med !

 

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...