Gå til innhold

Hvilke sko har dere til vinteren??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger sko til vinteren. Har ikke hatt ordentlige vintersko på mange år - og skjønner ikke helt hvordan jeg har klart meg med tjukke sokker oppi vanlige støvler og lette joggesko... 

Bor på vestlandet, så trenger sko som holder bena varme og tørre når jeg går på tur. Gjerne plass til litt tjukke ullsokker. Kommer til å gå mest på asfalt og grusveier (trilleturer med minsten), men også litt terreng. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter.  

Noen tips? Hva bruker dere?

Anonymkode: 32345...86b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er veldig glad i timberland sine, men bruker de ikke når det er slaps eller regner. 

I år har valget falt på disse: https://www.footway.no/courmayeur-valley-yboot-rust-earthybuck.html og jeg har valgt denne modellen fordi jeg har en litt smal fot og derfor passer ikke de vanlige modellene fra timberland så godt på foten min. 

Ellers synes jeg helly hansen har mange som ser veldig gode ut. https://www.hellyhansen.com/en_no/w-merano-11235

Jeg tror Helly Hansen er bedre å bruke på slapsføre som gjerne er litt typisk for der jeg har bodd på vestlandet enn mange andre merker siden de er vanntette. 

Anonymkode: 31eca...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/13/2018 at 8:48 PM, AnonymBruker said:

Er veldig glad i timberland sine, men bruker de ikke når det er slaps eller regner. 

I år har valget falt på disse: https://www.footway.no/courmayeur-valley-yboot-rust-earthybuck.html og jeg har valgt denne modellen fordi jeg har en litt smal fot og derfor passer ikke de vanlige modellene fra timberland så godt på foten min. 

Ellers synes jeg helly hansen har mange som ser veldig gode ut. https://www.hellyhansen.com/en_no/w-merano-11235

Jeg tror Helly Hansen er bedre å bruke på slapsføre som gjerne er litt typisk for der jeg har bodd på vestlandet enn mange andre merker siden de er vanntette. 

Anonymkode: 31eca...8b8

 

Tusen takk for svar, og Beklager så mye for sent svar fra meg! Jeg registrerte ikke at noen hadde svart meg... 

Jeg har faktisk aldri prøvd sko fra Timberland. Noen av de ser veldig tunge og klumpete ut, mens noen av dem ser jo veldig pene ut, slik de du har linket til. Jeg har litt bred fot og noe høy rist... Hmm. Det sto ikke noe om at de er vantett/vannavvisende - vet du om de er det? 

Ikke kommet på at Helly Hansen lager sko også - Her var det i alle fall et par stykker som kan være aktuelle. Takk for tips :) 

Det kan jo se ut som at jeg kanskje skal ha meg 2 par vintersko - ett til litt mer hverdags/pent bruk og et til å gå på turer og være ute i samme med barna :)

Tar gjerne i mot flere tips!

TS

Anonymkode: 32345...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg Sorel Caribou i fjor og elsker dem! Har før det gått rundt i joggesko å tenke hvert år at nå må jeg kjøpe meg skikkelige vintersko 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig blodsirkulasjon, og fryser noe helt forferdelig på beina samme hvor varme de er, om de klemmer noe sted. Så jeg har funnet ut at det eneste skotøyet som holder ispinnebeina mine varme er gode gamle cherox. De er å få kjøpt på Europris. Det er god plass i dem, de er vanntette, og ikke glatte:).... Ikke så veldig pene heller, men til å være ute på jobb (i barnehage) og på tur funker de knallbra. Så lenge du ikke skal løpe da. Løping i cherox er noe herk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Linkas said:

Kjøpte meg Sorel Caribou i fjor og elsker dem! Har før det gått rundt i joggesko å tenke hvert år at nå må jeg kjøpe meg skikkelige vintersko 😂

 

2 minutter siden, Wilmus said:

Jeg har dårlig blodsirkulasjon, og fryser noe helt forferdelig på beina samme hvor varme de er, om de klemmer noe sted. Så jeg har funnet ut at det eneste skotøyet som holder ispinnebeina mine varme er gode gamle cherox. De er å få kjøpt på Europris. Det er god plass i dem, de er vanntette, og ikke glatte:).... Ikke så veldig pene heller, men til å være ute på jobb (i barnehage) og på tur funker de knallbra. Så lenge du ikke skal løpe da. Løping i cherox er noe herk!

Skulle veldig gjerne hatt sko som går langt opp på leggene! Men det er svært få som passer :( Jeg er kort og har tykke legger, jeg får ikke bena oppi en helt vanlig støvel engang... 

TS

Anonymkode: 32345...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Timberland og Clarks med Gore-Tex. De er noen år gamle, men velholdte og pene.

Det kan se ut som om Clarks nå setter merkenavnet på mindreverdige produkter, så det er kanskje greit å styre klar av disse skoene. Det var kvalitet for noen år tilbake.

Anonymkode: d14a9...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorel Caribou går ca midt på leggen på meg, og er gode å varme.. Har selv tykke legger (ca 44 cm rundt på det største) og disse passer godt synes jeg. Kjøpte for noen år siden noen høye sko på netthandelen. De var også gode, nådde litt over midten på leggen, men med snøring passet de perfekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Dr. Martens. Har brukt det hver vinter i 7-8 år uten problemer. Bor i Bergen, så trenger vintersko som er behagelige og varme, samtidig som de må være vanntette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Ladyrainicorn said:

Jeg bruker Dr. Martens. Har brukt det hver vinter i 7-8 år uten problemer. Bor i Bergen, så trenger vintersko som er behagelige og varme, samtidig som de må være vanntette.

Hvilke sko da? De finnes jo et hav av dr.martens sko syns jeg :P De dr. martens jeg har sett til nå har ikke vært vantette (ikke stått noe info om det i allefall). 

21 hours ago, Linkas said:

Sorel Caribou går ca midt på leggen på meg, og er gode å varme.. Har selv tykke legger (ca 44 cm rundt på det største) og disse passer godt synes jeg. Kjøpte for noen år siden noen høye sko på netthandelen. De var også gode, nådde litt over midten på leggen, men med snøring passet de perfekt. 

Er du 44 cm midt på leggen - eller kommer den tykkeste delen av leggene dine enda høyere opp? 
Det står at skaftehøyde av skoene er 23 cm, men står ikke noe om vidden på skaftet. men skaftehøyde på 23 cm går jo langt over den tykkeste delen av mine legger, som er ca 46 cm. 

Jeg har enda til gode å finne sko med høyt skaft som faktisk passer på mine ben. 

TS

Anonymkode: 32345...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke sko da? De finnes jo et hav av dr.martens sko syns jeg :P De dr. martens jeg har sett til nå har ikke vært vantette (ikke stått noe info om det i allefall).

TS

Anonymkode: 32345...86b

Jeg har eid 1460 og Serena.

Siden er er av lær og har gummisåle er de vanntette. Jeg har ihvertfall tråkka gjennom en haug av vanndammer uten å bli våt 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverger til Timberland som vintersko men bruker joggesko så mye som mulig om jeg skal gå langt. Er det 0-10 grader bruker jeg to par tennissokker (nike, adidas etc) og joggesko. Er det kaldere er det snødybde og is som avgjør. Er det lite av dette bruker jeg joggesko med plass til ullsokker over bomullssokkene. Vintersko er og blir klumpete, så bruker dem så lite som mulig. Enkelte vintere kommer jeg meg gjennom nesten uten bruk av vintersko, andre år brukes de i månedsvis. Bor ved kysten. Så langt inhøst har det holdt med joggesko og to par bomullssokker. Bruker det til og fra jobb også hvor jeg går endel. Nå er det veldig opp og ned hvor glatte såler det er på joggesko også da. Samt hvor lett de slipper inn vann. For mye netting og de slipper inn vann lett, selv om de puster mer. Er det skikkelig kaldt (under ti blå) har jeg plass til to lag ullstrømper i Timberlandene. Da blir det mye sokkeskift, for skoene og sokkene blir for varme på jobb, men det føles for kaldt med bare ett par sokker, så da har jeg ett par liggende på jobb som jeg kan dra over, samt joggesko. 

Anonymkode: 1c653...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste årene brukt et par sko fra timberland og et par Dr Martens som er foret. Til skikkelig tur/fjelltur bruker jeg de gamle jaktstøvlene mine fra alfa. De er dyre, men gode og solide, har hatt de i 6 år nå. 

https://www.boozt.com/no/no/dr-martens/leonore_13940530/13940540?utm_source=google&utm_medium=feed&utm_content=no&utm_campaign=productsearch

https://www.mec.ca/en/product/5033-352/EK-Mount-Hope-Waterproof-Boots

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.11.2018 den 14.16, Linkas skrev:

Kjøpte meg Sorel Caribou i fjor og elsker dem! Har før det gått rundt i joggesko å tenke hvert år at nå må jeg kjøpe meg skikkelige vintersko 😂

Er de tunge å gå med? 

Anonymkode: e169d...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vintersko fra Viking. De er varme og med en kraftig såle så jeg ikke glir så lett. De jeg har hatt som virkelig har vært gode, har alle kommet fra Viking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk "Merke" !

Sko / Støvler som er solide, vil  i k k e  forme seg til foten i noe særlig grad !

( Hadde noe lammelser i beina for mange år siden, ca. 8 Mnd. "lære å gå" på nytt (-Neida, men "droppfot" begge bein Etc. all  styrke Ankel borte Etc. ) "Flyttet inn" i den "type / fabrikant" som passet foten min. -Og mine behov. Halvhøye Fjellstøvler. Funker til det meste  jeg trenger. Beskytter, og støtter ankel, -ved tur i alle terreng, Om jeg skulle gå ned på M.C., Kan bruke stegjærn, M.M. Bor i sånne, "Helårsdekka" mine 🙂

I k k e  heng deg opp i merke. -Prøv, ta deg god tid, -la foten velge. Og enorme variasjoner på Str. og form. -

Bare meg... ( Er en liten "mygg" = ofte Damemodel -Foten bestemmer ).

Sjekk ut "Billigkroken" Nettsiden XXL F.Eks. ( Men Prøv på beina ! ) Hvis ikke mulig å gå i buttikk, ?åpent kjøp.

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter min erfaring så former gode sko seg etter foten, så kvalitetsmaterialer som skinn er viktig for meg. Jeg vil heller ikke ha en tung eller klumpete sko. 

Jeg bruker ecco sine fjellsko eller merell sine vintersko. Skogarderoben trengte fornyelse i år så valget falt på disse: 

 

Screenshot_20181122-092858.jpg

Screenshot_20181122-093056.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke råd til vintersko. Gleder meg til den dagen jeg har råd til disse tingene. 

Anonymkode: e7d83...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...