Millimani Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 Jeg tar bussen daglig. Prøver å være høflig å si hei til sjåføren når jeg kommer inn Jeg bruker månedskort og scanner det før jeg går lengre inn i bussen for å forhåpentligvis finne et ledig sete. Men så kjører sjåføren videre før jeg rekker å sette meg. Det er påbudt med setebelte i bussen, og blir man tatt i kontroll så får man en saftig bot for ikke å bruke det. Sjåførene i området her mener at alle må ha kort eller penger klare i hånda når bussen kommer. Ja, det er jeg enig i. Passasjerene mener at sjåførene må ta hensyn til at de skal få satt seg ned før bussen kjører videre. En del av sjåførene gjør det, men de fleste kjører før folk har satt seg, og unnskyldningen er "vi har rutetabeller å følge, og tar ikke imot kritikk". Er det mulig...? Mange busspassasjerer er eldre og dårlige til bens. Men man kan faktisk også være dårlig til bens når man er i 30-årene. Uansett er det trafikkfarlig å kjøre mens en passasjer fortsatt beveger seg bakover i bussen. Rutetabeller har jeg forståelse for, men hvorfor er det så mange sjåfører som ikke bryr seg om trafikksikkerheten til passasjerene? 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #2 Skrevet 13. november 2018 Leste akkurat er tråd her hvor folk klaget på at bussjåføren kjørte for tregt og ikke holdt ruta, det var faktisk tilfeller der folk ropte til bussjåføren at han måtte kjøre raskere. Ikke lett å gjøre alle til lags... Anonymkode: b1e26...cd7 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #3 Skrevet 13. november 2018 De har alltid et tidspress, så jeg forstår det. Hvorfor har de ikke setebelter som passer for folk som er større enn normalen er derimot noe jeg ikke forstår. Forlengere til utlåns burde finnes i hver buss. Hva skjer hvis det blir kontroll da, når en ikke får på seg beltet? Anonymkode: 54cab...ef5 1
GammelKaktus Skrevet 13. november 2018 #4 Skrevet 13. november 2018 Det som irriterer meg med buss er at folk ikke har evne til å forstå at vi som er på må få gå av før de andre kommer på...om å gjøre å trenge seg forbi slik at vi som skal av blir stående i en klynge. At de kjører før vi har satt oss ned forstår jeg, skulle de ventet til alle hadde satt seg så hadde vi blitt enda seinere. 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #5 Skrevet 13. november 2018 Hadde alle gått av bak og på foran, så hadde det ikke blitt et problem. Anonymkode: 54cab...ef5 2
Millimani Skrevet 13. november 2018 Forfatter #6 Skrevet 13. november 2018 34 minutter siden, FrøkenMånestråle said: Det som irriterer meg med buss er at folk ikke har evne til å forstå at vi som er på må få gå av før de andre kommer på...om å gjøre å trenge seg forbi slik at vi som skal av blir stående i en klynge. Derfor hadde det vært genialt om framdøra faktisk kunne blitt brukt kun til påstigning, mens bakdøra kunne blitt brukt kun til avstigning bortsett fra om barnevogn og rullestol skal inn på bussen. Vet om rutiner i noen større byer ja, men likevel 28 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde alle gått av bak og på foran, så hadde det ikke blitt et problem. Anonymkode: 54cab...ef5 Nemlig!
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #7 Skrevet 13. november 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: De har alltid et tidspress, så jeg forstår det. Hvorfor har de ikke setebelter som passer for folk som er større enn normalen er derimot noe jeg ikke forstår. Forlengere til utlåns burde finnes i hver buss. Hva skjer hvis det blir kontroll da, når en ikke får på seg beltet? Anonymkode: 54cab...ef5 Du får ikke gebyr hvis du ikke passer beltet eller det ikke virker Anonymkode: db876...452 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2018 #8 Skrevet 13. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke gebyr hvis du ikke passer beltet eller det ikke virker Anonymkode: db876...452 Jo det gjør du. Som overvektig så er det visst vårt ansvar å ha med en slik dings som forlenger setebeltet. Foreløpig så har ikke jeg møtt et belte som ikke passer meg og jeg er relativt stor. Hadde jeg ikke passet belte så hadde jeg nok bare stått i bussen. Anonymkode: ee24d...ac4
sølvdryss Skrevet 13. november 2018 #9 Skrevet 13. november 2018 Ikke frekt ment mot småbarnsmødre med vogn (tror ikke de ser det selv), men jeg ser at de ofte presser seg på for å komme inn på bussen før oss andre som ikke har vogn. Og de bruker tid og opptar plass i midtgangen slik det tar tid for andre å finne plass raskt slik bussen kan kjøre raskere videre. Synes selv det hadde vært bedre om de ventet noem sekunder. Synes også det er mer lettvint logistikksmessig at de som skal lengst setter seg lengst bak. Da slipper man mye pressing og stress for å komme seg ut av en full buss. Alle som skal på bør lagd god plass til de som skal av og ikke presse på! Savner også de litt eldre bussene. De hadde mer oppbevaringsplass for sekker/handleposer ol. Nå må man tviholde de mellom beina om man står eller holde posene i en hånd og andre for å holde seg fast. For det er heller ikke mye plass foran beina om man sitter.
Millimani Skrevet 13. november 2018 Forfatter #10 Skrevet 13. november 2018 19 minutter siden, sølvdryss said: Ikke frekt ment mot småbarnsmødre med vogn (tror ikke de ser det selv), men jeg ser at de ofte presser seg på for å komme inn på bussen før oss andre som ikke har vogn. Og de bruker tid og opptar plass i midtgangen slik det tar tid for andre å finne plass raskt slik bussen kan kjøre raskere videre. Synes selv det hadde vært bedre om de ventet noem sekunder. Synes også det er mer lettvint logistikksmessig at de som skal lengst setter seg lengst bak. Da slipper man mye pressing og stress for å komme seg ut av en full buss. Alle som skal på bør lagd god plass til de som skal av og ikke presse på! Savner også de litt eldre bussene. De hadde mer oppbevaringsplass for sekker/handleposer ol. Nå må man tviholde de mellom beina om man står eller holde posene i en hånd og andre for å holde seg fast. For det er heller ikke mye plass foran beina om man sitter. De som har barnevogn trenger plass til den og da må ofte folk flytte seg uansett. Kanskje er det noen som allerede står der det er reservert plass for barnevogn, og da må disse passasjerene vike plassen. Logistikkmessig er det jo kanskje best at de som skal lengst setter seg bakerst, men hvem kan vite hvem som skal lengst? Det er ikke reserverte seter i bussen med unntak av plass til barnevogn eller rullestol.
sølvdryss Skrevet 13. november 2018 #11 Skrevet 13. november 2018 52 minutter siden, Millimani skrev: De som har barnevogn trenger plass til den og da må ofte folk flytte seg uansett. Kanskje er det noen som allerede står der det er reservert plass for barnevogn, og da må disse passasjerene vike plassen. Logistikkmessig er det jo kanskje best at de som skal lengst setter seg bakerst, men hvem kan vite hvem som skal lengst? Det er ikke reserverte seter i bussen med unntak av plass til barnevogn eller rullestol. Skal du feks fra byen og 45min hjem, så vet du jo om du skal av på et av de første eller siste stoppet
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #12 Skrevet 14. november 2018 Er selv aktiv buss-bruker. Jeg syns absolutt at sjåførene skal vente med å kjøre dersom det er eldre mennesker eller andre med bevegelseshemninger som kommer på bussen. Men hvis det er friske ungdommer og voksne så ser jeg ikke problemet med å bare holde seg litt for mens man finner sete. Skal bussen stå i 30-60 sekunder på hvert eneste busstopp i rushtiden fordi folk skal sette seg ned før den kjører så får folk ihvertfall slutte å klage på forsinkede ruter.. Men jeg opplever ofte bussjåfører som kjører som rallysjåfører, og jeg har blitt slengt litt rundt oppigjennom mine år i bussen. Det skjer heldigvis ikke veldig ofte, så jeg ser ikke noe problem med det. Min konklusjon: Kjør gjerne før alle har satt seg, med mindre det er mennesker som ikke nødvendigvis har forutsetning for å holde seg på beina. Har man en "skjult sykdom" som gjør at man ikke er så stødig, så kan man sikkert si ifra. Eventuell kontrollør kommer jo ikke på bussen før neste busstopp uansett, og jeg regner med at du ikke bruker så lang tid på å sette deg ned med mindre du har en form for bevegelseshemning, her jeg bor er det ihvertfall et minutt eller to mellom hvert stopp. At det ikke er trafikksikkert er en annen ting, det er jo heller ikke trafikksikkert å ha stående passasjerer, men det får de jo lov til når setene er fylt opp. Anonymkode: 6d745...43b 1
Millimani Skrevet 14. november 2018 Forfatter #13 Skrevet 14. november 2018 22 hours ago, sølvdryss said: Skal du feks fra byen og 45min hjem, så vet du jo om du skal av på et av de første eller siste stoppet Vet selvsagt hvor jeg skal, men jeg kan ikke vite noe om hvor alle de andre skal 6 hours ago, AnonymBruker said: Eventuell kontrollør kommer jo ikke på bussen før neste busstopp uansett, og jeg regner med at du ikke bruker så lang tid på å sette deg ned med mindre du har en form for bevegelseshemning, her jeg bor er det ihvertfall et minutt eller to mellom hvert stopp. At det ikke er trafikksikkert er en annen ting, det er jo heller ikke trafikksikkert å ha stående passasjerer, men det får de jo lov til når setene er fylt opp. Anonymkode: 6d745...43b Kontrollør kan fint komme på på samme holdeplass som det kommer andre på. Men jo, jeg skjønner hva du mener. Kontrolløren bryr seg vel ikke om den som kommer på på samme holdeplassen
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #14 Skrevet 14. november 2018 Ok, du bor tydeligvis på landet. Mener ikke det som kritikk, jeg er fra landet sjøl men bor nå i Oslo. Bussene her kjører med en gang folk er innafor døra, og dersom de skulle venta til folk hadde satt seg ned (hvis det er sitteplass, det er ikke så ofte), så ville det tatt betydelig mer tid. De tar heldigvis hensyn til gamle og skrøpelige folk og folk på krykker, og at barnevogner skal plasseres, men alle andre må klare seg sjøl. Og det gjør vi også. I tillegg til at vi står som sild i tønne på min rute hver eneste dag. Å forvente at de skal vente til folk har satt seg, det kan du bare slutte med for der vil nok aldri skje. Anonymkode: 7a271...875 2
The Kitten Skrevet 28. desember 2018 #16 Skrevet 28. desember 2018 På 13.11.2018 den 21.47, Millimani skrev: De som har barnevogn trenger plass til den og da må ofte folk flytte seg uansett. Kanskje er det noen som allerede står der det er reservert plass for barnevogn, og da må disse passasjerene vike plassen. Logistikkmessig er det jo kanskje best at de som skal lengst setter seg bakerst, men hvem kan vite hvem som skal lengst? Det er ikke reserverte seter i bussen med unntak av plass til barnevogn eller rullestol. Man vet jo hvor langt man selv skal. På bussen min er det alltid noen som skal av et stopp som er 3 korte stopp fra sentrum. Av en eller annen grunn setter disse folkene seg alltid bakerst, selv om bussen er så full at folk må stå i midtgangen.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #17 Skrevet 8. februar 2019 For ett par dager siden satt jeg ett par seter bak noen eldre kvinnfolk, og snakketøyet deres gikk for fulle mugger hele veien. Den ene kjerringa hadde visst ekstremt store problemer med den ene datteren sin, som nylig hadde blitt sluppet løs fra fengsel. Der hadde hun sittet inne i flere år for en slags økonomisk svindel, og at noen av barna hennes (altså barnebarnet til denne gamle damen på bussen) hadde anmeldt moren sin på grunn av mange år med psykisk terror i løpet av barndommen. I tillegg ramset hun opp alle mulige slags problemer de hadde i familien på grunn av denne kvinnen. Hvordan de "stakkars barna" hadde slitt i alle år, med både politi og barnevernet innvolvert ved en rekke anledninger. Dette legger altså den gamle damen ut om i det vide og det bedre, og hele bussen kunne sannsynligvis høre alt som ble sagt om hvordan denne datteren hennes viss nok hadde psykopatiske trekk, var borderline ett eller annet, og så videre og så videre med psyken hennes. Ikke akkurat noe jeg ville ha skravlet høyt om på bussen, så Gud og hvermann kunne høre om det. Men hver sin smak. Anonymkode: b0ecf...9b7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå