AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1 Del Skrevet 12. november 2018 I forbindelse med lydloggen fra Helge Ingstad-saken sier Kystverket at de ikke synes noe om at den er publisert. Det er kjent som et uttrykk for å være misfornøyd, men direkte tolket bærer det vel egentlig bud om man ikke mener noe som helst - altså at man har en nøytral holdning til situasjonen. Noen som vet hvorfor uttrykket betyr noe annet enn det det gjør rent bokstavelig? Anonymkode: 2736b...be9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystic woman Skrevet 12. november 2018 #2 Del Skrevet 12. november 2018 "Å ikke synes noe om" betyr for meg "ikke å like noe". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #3 Del Skrevet 12. november 2018 Uttrykket "å synes om" betyr "å like" (jf. svensk "tycka om"). Dette er antagelig en slags underdrivelse eller forsiktig formulering, basert på en ellipse, og slikt kan være godt å ha både under ros og kritikk hvis man ikke vil være så direkte: "Jeg synes (godt) om deg." "Jeg synes ikke (godt) om deg." For øvrig er det ganske vanlig med denne typen underdrivelse. På klassisk gresk er "å si ingenting" det samme som "å fare med tullprat", for eksempel. Anonymkode: c286f...464 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå