Gå til innhold

Kjøpe røyk til nabojenta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 21 år og bor i et nabolag der det er ei 17 år gammel jente. Jeg flyttet hit for en mnd siden. En dag for et par uker siden når hun gikk forbi leiligheten min og jeg stod ute og tok en røyk spurte hun om hun kunne bomme en, og jeg sa ja. Så vi ble stående å ta en prat, og en røyk ble til 2. Nå på lørdag ringte hun på og lurte på om jeg kunne kjøpe røyk for henne, noe jeg gjorde på butikken litt seinere samme dag, så kom hun innom på kvelden og takket, betalte og lurte på om vi skulle røyke. Vi satt ute på terrassen og tok 2-3 røyk og pratet, veldig hyggelig. Da forstod jeg at hun bare var 17 år og at det var derfor hun ville jeg skulle kjøpe. Hun håpet at jeg kunne kjøpe til henne igjen når hun trengte, og lurte på om det var greit hun kom innom å tok en røyk sammen av og til, foreldrene visste ikke at hun røyker...

Koselig det! Men hva bør jeg gjøre?:/ og hva hadde du gjort?

Usikker jente 21

Anonymkode: a2010...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hadde jeg ikke gjort! At du gjorde det sålenge du trodde hun var over 18 er tilgivelig, men når du nå vet at hun er under: nei!

 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det hadde jeg aldri gjort. Jeg kjøpte kun for to venner da jeg var 18. Da de fylte 18 i Desember og jeg i Januar.  Ellers så kjøper jeg verken alkohol eller røyk/snus til mindreårige, aldri gjort det heller .

Anonymkode: a9ba8...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det hadde jeg aldri gjort. Jeg kjøpte kun for to venner da jeg var 18. Da de fylte 18 i Desember og jeg i Januar.  Ellers så kjøper jeg verken alkohol eller røyk/snus til mindreårige, aldri gjort det heller .

Anonymkode: a9ba8...90e

Men du kjøpte til venninner i ett år? Jeg er enig, men får jo litt vondt av henne også stakkar. 

Anonymkode: a2010...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Jeg kjøper forøvrig heller ikke røyk til voksne som spør om jeg kan, fordi jeg vil ikke bidra til selvskading. 

Anonymkode: c0198...607

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men du kjøpte til venninner i ett år? Jeg er enig, men får jo litt vondt av henne også stakkar. 

Anonymkode: a2010...536

For meg så det forskjell på venner og ukjente. Jeg kjøpte ikke til de andre i klassen. For tro meg, det var stor pågang og mye mas. Så ingen fikk vite at jeg kjøpte til mine to nærmeste venner, de to jeg vokste opp med. Mens nyere venner fikk ikke. Fordi jeg vil ikke kjøpe til mindreårige av prinsipp. 

Anonymkode: a9ba8...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte drikke til ei på skolen, da jeg ble 18 og hun var 17. Er ikke så vanskelig sånn, er jo dems valg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg så det forskjell på venner og ukjente. Jeg kjøpte ikke til de andre i klassen. For tro meg, det var stor pågang og mye mas. Så ingen fikk vite at jeg kjøpte til mine to nærmeste venner, de to jeg vokste opp med. Mens nyere venner fikk ikke. Fordi jeg vil ikke kjøpe til mindreårige av prinsipp. 

Anonymkode: a9ba8...90e

Du kjøpte jo til mindreårige.. Bare at de var dine venninner.. 😂 

Anonymkode: 2c5cf...5f6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du kjøpte til venninner i ett år? Jeg er enig, men får jo litt vondt av henne også stakkar. 

Anonymkode: a2010...536

Fordi hun ikke får kjøpe røyk? Skjønner at det er kjipt for henne når hun er 17 år og ikke får lov til å gjøre ting hun har lyst til, men du som er 21 år, altså fire år eldre, bør vite bedre. 

Anonymkode: a76f2...9bc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på å kjøpe til noen som er noen måneder yngre enn deg når du akkurat har fylt 18 (da er dere jo i praksis jevnaldrende, det er kun forskjell i juridisk forstand) og å kjøpe til mindreårige når du selv er voksen. Nå er det ikke enorm aldersforskjell mellom ts og nabojenta, men likevel, jeg hadde nok ikke gjort det i hennes sted. Hun slutter neppe å røyke kun fordi ts nekter å kjøpe, men det kan fort bli bråk av det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kjøpte jo til mindreårige.. Bare at de var dine venninner.. 😂 

Anonymkode: 2c5cf...5f6

Nå er du bare vrang. Jeg skriver jo at det er forskjell på de to og ukjente (og kjente) mindreårige. 

Anonymkode: a9ba8...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du bare vrang. Jeg skriver jo at det er forskjell på de to og ukjente (og kjente) mindreårige. 

Anonymkode: a9ba8...90e

Hvor gamle er dere nå da og røyker dere fortsatt? Hadde dere nettopp begynt når du ble 18?

Anonymkode: a2010...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pås skrev:

Det hadde jeg ikke gjort! At du gjorde det sålenge du trodde hun var over 18 er tilgivelig, men når du nå vet at hun er under: nei!

 

Det er ikke forbudt for en under atten år å røyke sigaretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er 21 år og bor i et nabolag der det er ei 17 år gammel jente. Jeg flyttet hit for en mnd siden. En dag for et par uker siden når hun gikk forbi leiligheten min og jeg stod ute og tok en røyk spurte hun om hun kunne bomme en, og jeg sa ja. Så vi ble stående å ta en prat, og en røyk ble til 2. Nå på lørdag ringte hun på og lurte på om jeg kunne kjøpe røyk for henne, noe jeg gjorde på butikken litt seinere samme dag, så kom hun innom på kvelden og takket, betalte og lurte på om vi skulle røyke. Vi satt ute på terrassen og tok 2-3 røyk og pratet, veldig hyggelig. Da forstod jeg at hun bare var 17 år og at det var derfor hun ville jeg skulle kjøpe. Hun håpet at jeg kunne kjøpe til henne igjen når hun trengte, og lurte på om det var greit hun kom innom å tok en røyk sammen av og til, foreldrene visste ikke at hun røyker...

Koselig det! Men hva bør jeg gjøre?:/ og hva hadde du gjort?

Usikker jente 21

Anonymkode: a2010...536

Selvsagt kan du gjøre denne vennetjenesten. Det er vel bare hyggelig det da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, waco skrev:

Det er ikke forbudt for en under atten år å røyke sigaretter.

Men det er forbudt å kjøpe tobakk til de under atten. 

Anonymkode: 03dd1...9d5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi hun ikke får kjøpe røyk? Skjønner at det er kjipt for henne når hun er 17 år og ikke får lov til å gjøre ting hun har lyst til, men du som er 21 år, altså fire år eldre, bør vite bedre. 

Anonymkode: a76f2...9bc

Vite bedre enn hva?

Jeg beundrer dere mennesker som elsker underkastelse og som elsker å gjøre hva dere blir fortalt, og ikke hva som er riktig.

Fortell hva vet du bedre enn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er forbudt å kjøpe tobakk til de under atten. 

Anonymkode: 03dd1...9d5

Og det er forbudt med tierpakninger!

Jeg får si det samme til deg som jeg sa til en over her, - jeg beundrer dere mennesker som bruker loven som en mal på hva dere synes er riktig og hva dere synes er galt.

For eksempel jeg mener at det er galt at det er 18 års grense på tobakk, av den enkle grunn at sekstenåringer og eldre etter min mening bestemmer selv over egne kropper.

Jeg skjønner at du er uenig i det, men det synes jeg bare er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er dere nå da og røyker dere fortsatt? Hadde dere nettopp begynt når du ble 18?

Anonymkode: a2010...536

Vi begynte da vi var 12-14, ingen av oss røyker i dag. Hva nå det har med saken å gjøre, det forstår jeg ikke. 

Anonymkode: a9ba8...90e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker både ja og nei. Ja fordi det er deres hyggelige greie. Og nei fordi hun er under 18. Kan du ikke heller spørre når hun blir 18, og hva hun tror foreldrene vil tenke om dette? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...