AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #1 Skrevet 12. november 2018 Jeg har et dilemma. Når en mann ønsker å gå ut med meg eller blir interessert/forelsket i meg er jeg for feig og redd for å fortelle ham om det faktum at jeg tilhører underklassen. Jeg tenker at jeg skal klare det og går ut med vedkommende noen ganger, før jeg avslutter av ren og skjær frykt for hans reaksjon, og en tanke om at denne mannen så klart ikke ønsker en kvinne fra underklassen. Mine foreldre bor rett ved veien og det er rot i hagen. Jeg kommer ikke til å arve noe som helst. Badene er vel fra 1980 og møblene ser ut til å være fra fattighuset. Jeg elsker mine foreldre og jeg elsker faktisk også huset jeg vokste opp i. Likevel tenker jeg på reaksjonen fra en eventuell herremann dersom han for eksempel skulle kommet for å besøke familien min. Hva ville han tenkt om niesene mine i fleecegenser? Eller moren min som aldri noensinne har gått i bh? Eller min far med ølmage? Jeg tror det ville skremt en beundrer langt vekk, langt vekk. Som om det betyr at jeg kommer til å få ekstra spekk. Men i dagens boligmarked er nok døtre uten søsken og med rike eldre foreldre det mest aktuelle, slik at det blir lettere å få seg bolig. I tillegg blir familiebildene han kanskje vil poste på Instagram flottere. Jeg er redd jeg aldri får min egen bolig, eller drømmemannen. Jeg avslo akkurat en jeg likte veldig godt fordi det føltes som om han hadde et slags bilde av meg som perfekt, når jeg er så langt unna det. For noen uker siden dro også søsteren min til Sverige for å kjøpe godteri. Sverige. Anonymkode: fe179...212 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #2 Skrevet 12. november 2018 Dine foreldres økonmi eller prioriteringer har da vel ikke noe med om du er underklasse? Hva er underklasse? Har du ingen utdannelse og jobb? Det er da helt opp til deg om du vil få deg en god utdannelse og jobb her i Norge. Vi har stipender og studielån som gir alle like muligheter. Mine foreldre var "fattige" bønder. Jeg tjener over 700 000 i året nå i en alder av 40 år. Eier enebolig med sjøutsikt alene, og har 3 barn. Og forresten hender det rett som det er at jeg handler i Sverige. Sparer jo penger på det, det er fornuftig i mitt hode da. Du må selv ta ansvar for ditt eget liv. De som gjør det vil klare seg fint. Anonymkode: 0b5b8...062 9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #3 Skrevet 12. november 2018 Du må skaffe deg større selvtillit. Vi lever i et klasseløst samfunn, heldigvis. Er du misfornøyd med livet ditt så får du gjøre noe med det da. Anonymkode: a7f43...431 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #4 Skrevet 12. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dine foreldres økonmi eller prioriteringer har da vel ikke noe med om du er underklasse? Hva er underklasse? Har du ingen utdannelse og jobb? Det er da helt opp til deg om du vil få deg en god utdannelse og jobb her i Norge. Vi har stipender og studielån som gir alle like muligheter. Mine foreldre var "fattige" bønder. Jeg tjener over 700 000 i året nå i en alder av 40 år. Eier enebolig med sjøutsikt alene, og har 3 barn. Og forresten hender det rett som det er at jeg handler i Sverige. Sparer jo penger på det, det er fornuftig i mitt hode da. Du må selv ta ansvar for ditt eget liv. De som gjør det vil klare seg fint. Anonymkode: 0b5b8...062 Du forstår ikke. Uavhengig av utdannelse vil ikke min generasjon ha mulighet til å kjøpe bolig før man er 40-50 med mindre man får hjelp av foreldre. Så klart vil man velge en som kan få denne hjelpen. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må skaffe deg større selvtillit. Vi lever i et klasseløst samfunn, heldigvis. Er du misfornøyd med livet ditt så får du gjøre noe med det da. Anonymkode: a7f43...431 Klasseløst? Nei. Anonymkode: fe179...212 5
Drakan Skrevet 12. november 2018 #5 Skrevet 12. november 2018 Jeg er redd for dating siden jeg ikke har jobb. 😕 Tror at du er i underklassen ikke har noe å si, men om man ikke har arbeid er det lettere å bli dømt. Ikke vær redd, alle har dårlig råd i blant, det er ikke penger det står i når man velger partner. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #6 Skrevet 12. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må skaffe deg større selvtillit. Vi lever i et klasseløst samfunn, heldigvis. Er du misfornøyd med livet ditt så får du gjøre noe med det da. Anonymkode: a7f43...431 Samfunnet vårt er ikke klasseløst, nei. Vi kaller det bare sosioøkonomiske/-kulturelle forskjeller i stedet for klasser. Anonymkode: 25142...197 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #7 Skrevet 12. november 2018 3 minutter siden, Drakan skrev: Jeg er redd for dating siden jeg ikke har jobb. 😕 Tror at du er i underklassen ikke har noe å si, men om man ikke har arbeid er det lettere å bli dømt. Ikke vær redd, alle har dårlig råd i blant, det er ikke penger det står i når man velger partner. Det er faktisk ikke alle som har dårlig råd i blant (eller som er blakke) Anonymkode: fe179...212
Gjest 007_008_007 Skrevet 12. november 2018 #8 Skrevet 12. november 2018 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må skaffe deg større selvtillit. Vi lever i et klasseløst samfunn, heldigvis. Er du misfornøyd med livet ditt så får du gjøre noe med det da. Anonymkode: a7f43...431 Dessverre, men Norge er ikke noe mer annerledes enn andre land i verden. Det er klart at tingene er ikke slik som i England, men at det norske samfunnet er ukorrekt. Bare se deg om rundt i samfunnet og du ser at klasseskillene er til stede. Du måles og vurderes uansett hvor du enn går. Vil du inn på et fancy utested? Restaurant? Glem det hvis du ikke er overstaselig kledd. Endret 12. november 2018 av 007_008_007
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #9 Skrevet 12. november 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må skaffe deg større selvtillit. Vi lever i et klasseløst samfunn, heldigvis. Er du misfornøyd med livet ditt så får du gjøre noe med det da. Anonymkode: a7f43...431 Vi lever i et klasseløst samfunn? Feil. Hvor på jorda er dere mennesker som tenker slikt? Dere som har det bra og/eller har nok med gryn? Mest sannsynlig. Anonymkode: f1a3b...6e3 8
Drakan Skrevet 12. november 2018 #10 Skrevet 12. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er faktisk ikke alle som har dårlig råd i blant (eller som er blakke) Anonymkode: fe179...212 Hva har det å si? Som sagt er ikke penger det går i. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #11 Skrevet 12. november 2018 Jeg forstår ikke hvordan man kan tro at Norge er klasseløst. Men er vel det at man har hatt det enkelt hele livet og kun omgitt seg med samme type mennesker som seg selv. Da jeg var barn hendte det at foreldrene mine ikke hadde råd til mat til oss. Ikke hadde vi råd til dyr kjole til ballet, som "alle" de andre fikk. Dette er ikke akkurat noe problematisk i verdenssammenheng da vi har det bedre enn de fleste, men i et samfunn der mange folk bruker tusenvis i måneden på stearinlys blir det jo et skille. Anonymkode: fe179...212 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #12 Skrevet 12. november 2018 1 minutt siden, Drakan skrev: Hva har det å si? Som sagt er ikke penger det går i. Men jeg mistenker at det er nettopp penger det går i. Man vil ikke starte familie med en som ikke kan bidra til å kjøpe bolig eller forsørge barna godt. Og det forstår jeg jo. Ikke at jeg skal ha barn enda, men likevel. Anonymkode: fe179...212 2
Drakan Skrevet 12. november 2018 #13 Skrevet 12. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg mistenker at det er nettopp penger det går i. Man vil ikke starte familie med en som ikke kan bidra til å kjøpe bolig eller forsørge barna godt. Og det forstår jeg jo. Ikke at jeg skal ha barn enda, men likevel. Anonymkode: fe179...212 Men du sparer vel penger? Selv jeg har en liten buffer selv om jeg har ufattelig lite penger. 😅 Når man er to kan man spare mer, og gjøre bedre valg sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #14 Skrevet 12. november 2018 Du får det til å høres ut som alle menn er rike og har rike foreldre. De aller fleste har ganske gjennomsnittlig inntekt og er ikke vant til luksus og rike foreldre. Dine foreldre vil være mer tilnærmet det de er vant til, enn folk med enebolig til 8 mill Anonymkode: d6fe1...4cb 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #15 Skrevet 12. november 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi lever i et klasseløst samfunn? Feil. Hvor på jorda er dere mennesker som tenker slikt? Dere som har det bra og/eller har nok med gryn? Mest sannsynlig. Anonymkode: f1a3b...6e3 Har gått til hue på dem at de er nordmenn. Anonymkode: feda9...0d0 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #16 Skrevet 12. november 2018 Jeg føler dette er et Oslo-fenomen, at alle har foreldre som betaler barna inn på boligmarkedet. Det er delvis grunnen til de skyhøye boligprisene, og `klasseskillet` TS prater om. Det gjør at mange føler seg utenfor, og til tross for at man sparer, så sklir EK kravet stadig lenger unna, og man føler seg som en taper. Når jeg studerte i Oslo for 20 år siden, eide 2 - 3 av mine venner leilighet (med hjelp fra foreldre, eller arv etter døde foreldre), og resten av oss bodde i større og mindre kollektiv rundt om. Til og med kjæresteparene bodde i kollektiv, og de som eide leilighet, leide alltid ut det ekstra rommet. I dag står 20åringer frem i media og griner fordi de ikke kommer seg inn på boligmarkedet. Det er både sjukt og flaut at det forventes å være så `vellykket` rett fra videregående! En Bærumsgutt jeg datet synes det var rart at foreldrene mine ikke kunne gi meg tre mill. Til kjøp av leilighet, jeg lo høyt og trodde han køddet. Men han var hjernevasket og dønn ærlig, og fulgte opp med `jeg visste ikke at foreldrene dine var så fattige`. Satte han greit på plass og gav han en realitetsorientering om resten av Norge, Norge utenfor Oslo vest. De aller fleste kollegaene jeg har som er i 20-årene og bor i kjøpt leilighet, gjør det fordi kjærestens familie er mer bemidlet enn sin egen. De har hatt flaks, og fått gullbillett, som de selv sier. Jeg har aldri hørt at disse samboerne har hatt de oppe til vurdering pga familiens økonomi, er det kjærlighet vil man hjelpe hverandre, og da er det å bygge noe sammen helt naturlig. Jeg vil si at de fleste av oss kommer fra en bakgrunn som deg TS, og ja det er tungt å bygge og bo alene, men det er lettere om man er to. Ikke la dette stoppe deg fra kjærligheten, vær stolt av hvem du er og hvordan du vokste opp, kan garantere at dine foreldre er like kul, mer avslappet og sikkert minst like rause som mange andres vellykede familier. Uansett - vi er i flertall. Anonymkode: a50f9...8fd 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. november 2018 #17 Skrevet 12. november 2018 Jeg tror ikke dine foreldre/øvrige familie vil hindre deg i å få kjæreste. Det er jo deg han/hun skal være sammen med. At dine foreldre tilhører en underklasse (regner med at du med det mener at de lever på trygd) har ikke noe med deg å gjøre nå som du er voksen. Dersom du selv har jobb og klarer deg greit i livet tror jeg virkelig ikke dette har noe betydning. Og de få som skulle bry seg om dette er du vel ikke interessert i uansett?
Illuminatum Skrevet 12. november 2018 #18 Skrevet 12. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: For noen uker siden dro også søsteren min til Sverige for å kjøpe godteri. Anonymkode: fe179...212 Dette må jo være et køddeinnlegg. Når du har ei søster som reiser til Sverige for å kjøpe godteri må du dessverre belage deg på å være singel hele livet. For ikke å snakke om at du har slektninger som går i fleece.:-) En fordel med Norge er at det er kanskje ett av de letteste landene å øke sin sosiale og økonomiske status. Fra en oppvekst basert på sosialstønad er det i forhold til de fleste andre land lett å ta høyere utdannelse og bedre sin hverdag. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #19 Skrevet 12. november 2018 5 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Jeg tror ikke dine foreldre/øvrige familie vil hindre deg i å få kjæreste. Det er jo deg han/hun skal være sammen med. At dine foreldre tilhører en underklasse (regner med at du med det mener at de lever på trygd) har ikke noe med deg å gjøre nå som du er voksen. Dersom du selv har jobb og klarer deg greit i livet tror jeg virkelig ikke dette har noe betydning. Og de få som skulle bry seg om dette er du vel ikke interessert i uansett? Foreldrene mine tjener omtrent 1,5 millioner i året til sammen, de går ikke på trygd. Har ikke jobb, studerer Anonymkode: fe179...212
AnonymBruker Skrevet 12. november 2018 #20 Skrevet 12. november 2018 5 timer siden, Illuminatum skrev: Dette må jo være et køddeinnlegg. Når du har ei søster som reiser til Sverige for å kjøpe godteri må du dessverre belage deg på å være singel hele livet. For ikke å snakke om at du har slektninger som går i fleece.:-) En fordel med Norge er at det er kanskje ett av de letteste landene å øke sin sosiale og økonomiske status. Fra en oppvekst basert på sosialstønad er det i forhold til de fleste andre land lett å ta høyere utdannelse og bedre sin hverdag. Nei, er ikke kødd. Noen av dem går også med crocs. Det er kanskje lett hvis man har hjernekapasitet. Er ikke alle som er smarte. Anonymkode: fe179...212
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå