Gå til innhold

Angst ødelegger for hobbyen min. Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ganske ille angst de siste par årene, men de siste månedene har det begynt å gå utover hobbyen min (ridning). Jeg blir nå ekstremt lett påvirket av hestens energinivå og med en gang hesten har mye adrenalin kjenner jeg at jeg blir utrolig redd, bekymret og stresset, noe som bare gjør alt verre. Dette har aldri vært et problem tidligere, og jeg vil så gjerne komme tilbake der jeg var. Jeg hanskes mye med viltre unge hester og det er ikke trygt når jeg blir såpass stressa. De hopper til, kan løpe ut og bukke, kan dytte deg ned og du kan føle deg truet. Ofte vil de prøve å løpe ut når du leier dem om det kommer en skummel situasjon. Men dette er aldri noe som har bekymret meg tidligere, da det ikke har føltes som en big deal. Ok, hva er det verste som skjer? Det verste som skjer er antagelig at den kommer seg løs og løper hjem. Men nå kjennes det nesten ut som om jeg får dødsangst hver gang dyret sperrer opp øynene og ser klar ut til å eksplodere.

Hvordan kan jeg gå tilbake til at dette ikke påvirker meg? Hjertet mitt banker i tusen og det skal ingenting til før jeg blir redd nå. Men dette er det eneste som gir meg noe glede.

Anonymkode: 00a44...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du kan begynne å holde på med litt eldre og stødigere hester til du føler deg stabil igjen? Vil tro at det bare fyres opp under angsten så lenge du håndterer unghester, siden de er litt mer viltre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får seg en knekk må du ikke utfordre deg selv og komme i disse situasjonene hvor du blir redd. Hestene suger til seg denne energien med en gang og ser en mulighet for å slå seg helt vrang hvis de er selvsikre, eller så blir de like nervøs og stresset som deg. 

Ville holdt deg til tryggere hester en stund, gjør all bakkearbeid med hesten i hodelag og hold gjerne en dressurpisk i venstre hånd. Syntes det er greit å håndtere unge hester i longeringstau da du har slingringsmonn hvis de fyrer seg opp under leiing. Hold treningen på inngjerede områder og longer hesten før ridning for å bli kvitt overskuddsenergi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...