Gå til innhold

Hva er det med tyskere ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har endel med tyskere å gjøre i jobben min, hvor jeg av og til møter de, i nesten alle aldre. De som er over ca 50 kan ikke et ord engelsk, og selv om de skjønner at jeg ikke forstår de, så fortsetter de å prate i ett sett. 

Litt yngre tyskere kan heldigvis engelsk. 

Anonymkode: a2417...395

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er det med alle eldre mennesker. De på 50+ i alle land som ikke er engelskspråklige er elendige i engelsk. Moren min på 55 år snakker til den britiske kjæresten min som om han kan norsk 

Anonymkode: ae312...e22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder da mange flere nasjonaliteter enn tyskere. Ingen selvfølge å kunne engelsk, og mye sjeldnere at man lærte det i gamle dager. Mine besteforeldre lærte ikke engelsk, og i mine foreldres generasjon var det frivillig. 

Anonymkode: 8398d...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk ble ikke undervist på skolene i Tyskland etter krigen til langt utpå åttitallet. I tillegg ble/blir alle utenlandske filmer/serier dubbet til tysk slik så tyskere aldri hørte engelsk i media. Da blir man dårlig i engelsk da.

Anonymkode: e242c...0b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Øst-Tyskland var engelsk tredjespråk og ikke obligatorisk. Russisk var andrespråket man lærte. 

I tillegg har man en kultur med dubbing av filmer og serier i Tyskland. 

Endret av SVK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Har endel med tyskere å gjøre i jobben min, hvor jeg av og til møter de, i nesten alle aldre. De som er over ca 50 kan ikke et ord engelsk, og selv om de skjønner at jeg ikke forstår de, så fortsetter de å prate i ett sett. 

Litt yngre tyskere kan heldigvis engelsk. 

Anonymkode: a2417...395

Så lær deg tysk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Engelsk ble ikke undervist på skolene i Tyskland etter krigen til langt utpå åttitallet. I tillegg ble/blir alle utenlandske filmer/serier dubbet til tysk slik så tyskere aldri hørte engelsk i media. Da blir man dårlig i engelsk da.

Anonymkode: e242c...0b9

Jepp, og jeg tipper at de fleste engelskmenn og amerikanere ikke er så stødige i tysk heller. Jeg antar også at TS ikke kan tysk, hvorfor ikke lære seg det hvis man omgås mange tyskere i jobben?

Anonymkode: 8398d...438

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette gjelder da mange flere nasjonaliteter enn tyskere. Ingen selvfølge å kunne engelsk, og mye sjeldnere at man lærte det i gamle dager. Mine besteforeldre lærte ikke engelsk, og i mine foreldres generasjon var det frivillig. 

Anonymkode: 8398d...438

Hvor gamle er foreldrene dine?

Anonymkode: 782b6...63c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor gamle er foreldrene dine?

Anonymkode: 782b6...63c

Begynnelsen av 70-årene. Min mor tok engelsk som ekstraundervisning. Min far hadde aldri  tilbudet. 

Anonymkode: 8398d...438

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så rart. Min mormor snakket flytende engelsk. Hun hadde riktig nok en britisk mormor, og bodde i usa i flere perioder.

Moren min er usikker på å prate, men forstår det meste. Søsteren min kan ikke engelsk, jeg snakker og skriver flytende. Broren min, veit jeg ikke. Det kommer vel an på hva slags interesser man har. Men fra jeg var barn, var jeg glad i å se på film, serier, og å lese bøker. Leser helst engelske bøker. Jeg kan også litt spansk og fransk. (Vært en del i Spania, jobbet en del i Frankrike.) 

Anonymkode: 69a11...b4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 50 år enda og er utrolig dårlig i engelsk. Hadde en lærer på ungdomsskolen som ødela all lærelysten på engelsk. Har vært en god del i England, og har klart meg der med det lille jeg kan. Kan litt tysk. 

Anonymkode: 06d65...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 60 og hadde engelskundervisning fra 6 klasse. Forstår det meste, både å lese og skrive går greit. Litt verre å snakke da, siden jeg sjelden må det, blir helst når jeg er utenlands. Har alltid vært interessert i språk, det er nok grunnen til at jeg er noe bedre enn de fleste på min alder .. (Sjølskryt😳). Tysk er ganske lett å forstå, men vanskelig å snakke. Mannen min er noen år eldre enn meg, men kan bare de aller enkleste ord, men han har heller ikke vært interessert i å lære.

Anonymkode: 9f657...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en tysk tv kanal en gang, og det var litt rart når indianerene (som man ikke skal si lengre) kom ridende og snakket flytende tysk. Jeg visste ikke at de var så bevandret i språk der borte ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leid ut ferie hus til tyskere. Omtrent ingen over 45 snakker engelsk. 

Anonymkode: 95f7e...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2018 den 17.12, AnonymBruker skrev:

Sånn er det med alle eldre mennesker. De på 50+ i alle land som ikke er engelskspråklige er elendige i engelsk. Moren min på 55 år snakker til den britiske kjæresten min som om han kan norsk 

Anonymkode: ae312...e22

Vel, jeg er eldre enn moren din og jeg hadde da engelsk fra tredje klasse og så lenge jeg gikk på skolen.  Ettersom jeg ikke snakker engelsk jevnlig kan jeg ikke skryte på meg et flytende språk, men har da ingen problemer med å føre en samtale med engelskspråklige.

Anonymkode: 9de09...66d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg er eldre enn moren din og jeg hadde da engelsk fra tredje klasse og så lenge jeg gikk på skolen.  Ettersom jeg ikke snakker engelsk jevnlig kan jeg ikke skryte på meg et flytende språk, men har da ingen problemer med å føre en samtale med engelskspråklige.

Anonymkode: 9de09...66d

Jeg hadde også engelsk fra 3. klasse og tysk fra 7. klasse. Null problem med å snakke begge språkene, skjønt tysk blir ganske haltende, men gjør meg forstått. 

Anonymkode: aadfa...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎11‎.‎11‎.‎2018 den 17.12, AnonymBruker skrev:

Sånn er det med alle eldre mennesker. De på 50+ i alle land som ikke er engelskspråklige er elendige i engelsk. Moren min på 55 år snakker til den britiske kjæresten min som om han kan norsk 

Anonymkode: ae312...e22

To generaliseringer paa en linje.  Havner mennesker over 50 i kategorien eldre, og er de samtidig elendige i engelsk?  I beg to differ. 

I min omgangskrets i den aldersgruppen  snakker alle engelsk uten problemer.  Selv tyskerne.

Det er 82,5 millioner innbyggere i Tyskland.  Mange av disse snakker og skriver helt greit engelsk, men ikke la de faa muligheten til aa velge ved aa spoerre paa tysk om de snakker engelsk.  Da velger de alltid tysk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter mange tyskere i jobben jeg og, og selvom jeg også møter folk fra alle mulige andre land, så er tyskerne de eneste som insisterer på å snakke sitt eget språk. Når jeg møter f. eks. spanjoler og kinesere som ikke snakker engelsk, så virker de alltid beklagende, og bruker kroppsspråk og de få ordene de kan for at vi skal forstå hverandre. Tyskerne bare kjører på og forventer at jeg skal forstå hva de sier. Jeg synes det er så respektløst, så da er det ekstra irriterende at jeg faktisk forstår hva de sier... 

Anonymkode: b1b01...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2018 den 17.12, AnonymBruker skrev:

Sånn er det med alle eldre mennesker. De på 50+ i alle land som ikke er engelskspråklige er elendige i engelsk. Moren min på 55 år snakker til den britiske kjæresten min som om han kan norsk 

Anonymkode: ae312...e22

Dette gar ingenting med alder å gjøre. Tyskere, franskmenn, italienere og til en mindre grad portugisere VIL IKKE snakke engelsk, tross for at de både forstår og kan det engelske språk like bra som de fleste nordmenn.

Anonymkode: 02fa7...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...