Gå til innhold

Maja´s prøvedagbok <3


Maja..

Anbefalte innlegg

Da var jeg kommet dit at jeg ønsker å åpne en dagbok her :) Vi er akkurat startet med ivf-behandling, og tenker det kan være lurt å få utløp en plass. Vil tro det blir mange følelser og tanker underveis, som det også kan bli kjekt å se tilbake på senere (når vi forhåpentligvis har fått vårt ønskebarn).

Vi er nå kommet til dag 3 med medisiner. Jeg er satt på kort regime med gonal f 125 IE som tas på kvelden, og har til nå da tatt 2 doser. Selve sprøyten likner en insulinpenn, og går veldig greit å sette selv. Jeg gledet meg faktisk etter første sprøytestikket til å gjøre det igjen, men vil tro det forandrer seg fort :p Gruer meg litt mer til å starte med orgalutran, som er en større og mer "skummel" sprøyte. Selv om det enda er tidlig, kjenner jeg heldigvis ingen bivirkninger som hodepine, e.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klokka er bikket 02, og Jon Blund har ikke tenkt å komme med det første :dry:... Har vel noe å gjøre med tankekjøret som startet i dag, ilag med aktiviteten i eggstokkene. Magefølelsen er iallefall god på at medisinene fungerer, så er veldig spent på hva første ultralyd viser. Man er kanskje alltid positiv på første forsøk? På den annen side gruer jeg meg fælt til ventetiden etter uttak for å høre om eggene overlever, og deretter vente 14 dager på test..

Dag nr. 4 på gonal f har ikke gitt slitsomme symptomer heldigivs, men mer aktivitet i eggstokkene + litt oppblåst. Første sprøyte orgalutran settes i morgen tidlig, enda en dag nærmere målet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge! Venter selv på henvisning til IVF (håper selvsagt vi klarer det selv innen det men) 

Lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk bondekone :biggrin: Krysser fingrene for at dere klarer det før evt. ivf forsøk :ninuskapus:



Oppdatering fra i dag: vært på første ultralyd for å sjekke antall eggposer. Datt litt ut av tellingen, men ca 15 stk med størrelse 10-14 mm tror jeg. Har til nå tatt 5 doser med gonal-f 125 IE, og legen virket veldig fornøyd med utviklingen. Skal på ny ultralyd om 2 dager, og vet ikke om eggene nå bare skal vokse i størrelse eller om det kommer flere? Er litt redd for overstimulering, eller at det skal gå ut over kvaliteten på eggene hvis det blir for mange. Min store frykt er at ingen egg blir befruktet, og at det viser seg at kvaliteten på eggene mine er dårlig - og derfor årsaken til at vi ikke klarer bli gravid på egenhånd. Men det vil jo tiden vise!

Ellers må jeg påpeke at magefølelsen er veldig god om dagen. Vil tro det er vanlig på 1 forsøk, men jeg nyter den så lenge jeg kan :biggrin: Kjenner aktivitet i eggstokkene og et slags trykk i korsryggen, men ellers ingen symptomer eller plager. Sprøytene går også veldig bra, gonal-f = piece of cake, orgalutran = bitt av klegg :P Kjenner jeg begynner å grue meg til uttak eneste, tror det blir forferdelig vondt!! Men men, den tid - den sorg :roll:

Endret av Maja..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd stimuleringsdag 7 viste 19 egg. Den ene eggstokken viser god fremgang på eggene, opp til 16 mm. Den andre siden har fått flere egg men flesteparten var små sa de, rundt 9 mm. Slimhinnen gått fra 10 mm sist til 9 mm nå. Skal fortsette med samme dose gonal-f til mandag og komme på ny ultralyd kontroll :rolleyes:

Av symptomer er det fortsatt de samme, en del aktivitet i eggstokkene og spesielt den som lager størst egg. Noen ganger har det vært svært ubehagelig, en slags pulserende smerte i at eggene vokser på kveldene. Har også egentlig hatt økt utflod siden forrige ultralyd, og lett ubehag/støm i brystene til og fra på kvelden (sikkert syklusavhengig). Trykket i korsryggen har lettet litt. 

Selve sprøytene har nesten begynt å bli en vane/rutine i hverdagen nå :tongue: Gonal-f går fortsatt veldig bra, men orgalutran synes jeg blir vondere for hver gang. Selve sprøyten går greit å sette, men med det samme den er tømt så svir det ganske mye og man blir rød og irritert i området :dry: Heldigvis er man godt over halvveis :icon_lol:

Og sist men ikke minst min psykiske tilstand! Den holder seg heldigvis stabil, men godfølelsen er kanskje ikke like god som sist. Har nok med at tankene lager plass til forskjellige scenarioer, og man leser litt for mye på internett x) Man beskytter seg nok litt, slik at man forhåpentligvis ikke blir så skuffa hvis det ikke går. Men heldigvis er jeg flink til å komme meg opp, gjøre ting og koble ut babyboblen av og til :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, da har det skjedd en del siden sist! :biggrin: 

På siste ultralyden før uttak spurte jeg hvor mange egg jeg kunne forvente, og fikk svar ca 7. Jeg hadde 3 egg som var helt klar, ca 4-5 stk som kom til å bli klar, og resten var ganske små. Men til alles overraskelse fikk vi ut 16 modne egg i går, og i dag kom telefonen om at 10 stk var befruktet :nori:8/12 med vanlig ivf og 2/4 med ICSI. Innsett er satt til mandag, som blir på dag 5. Spennende og veldig skummelt!! :redd:

Selve uttaket hadde jeg gruet meg ganske mye til, og noe jeg håper å slippe flere ganger x) Men absolutt verdt det med den fangsten, i tillegg til at formen er kommet seg betraktelig til i dag. I dag er det oppstart med lutinus og klexane, så får vi bare krysse fingrene for at alt går bra og at det blir innsett på mandag :strix:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere :biggrin: <3 

 

Nå har altså eggene ligget i litt over 2 døgn, og det er utrolig nervepirrende når man ikke får oppdateringer fra klinikken... Skulle gjerne hatt daglig telefon! Men da hadde det vel blitt liten tid til alt det andre på laben hvis alle skulle hatt daglig tlf :sjokkbla: 
"Bare" 3 dager igjen, så er man forhåpentligvis ruger :hjerte:

Ellers er formen etter uttak så som så, kunne vært bedre men også værre.. Er ganske ømt og ubehagelig i eggstokker/inngangssårene (usikker) etter uttaket. Får også smerter i disse områdene hvis jeg går en tur, og spesielt når jeg må på do og tisse. Så er ikke i form til jobb, der det er mye gåing og aktivitet. Håper det går over til neste uke! 
I tillegg er det mye gris fra lutinus, og ganske vanskelig å få i seg 2-3 liter vann hver dag x) Utenom dette skal jeg ikke klage :tongue: Magefølelsen er fortsatt god, og det skal den være til det motsatte er bevist :ninuskapus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er man på rugedag 2 etter innsett av en kjempe fin hatcing blastocyst på mandag <3 I tillegg fikk vi 4 blasto på frys, så føler nesten vi har vunnet i lotto med et så godt resultat <3 

Selve innsettet gikk fort og smertefritt. Legen så på ultralyd at jeg var lett overstimulert med forstørrede eggstokker og noe væske i buken. Men siden formen min hadde vært såpass grei fikk jeg sette tilbake, heldigvis! Var for det meste plaget av smerter og følelsen av store eggstokker i tiden etter uttak, og er vel ikke de mest alvorlige symptomene ift overstimulering. 

Så ja, nå begynner vel "skrulleukene" som jeg har hørt så mangt om.. Har ingen anelse hvordan jeg kommer til å reagere hvis testen blir negativ, men den tid - den sorg.. Prøver fortsatt å holde meg positiv, men vil tro det snart begynner å svinge veldig psykisk -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 29.11.2018 den 0.17, Maja.. skrev:

Da er man på rugedag 2 etter innsett av en kjempe fin hatcing blastocyst på mandag ❤️ I tillegg fikk vi 4 blasto på frys, så føler nesten vi har vunnet i lotto med et så godt resultat ❤️

Selve innsettet gikk fort og smertefritt. Legen så på ultralyd at jeg var lett overstimulert med forstørrede eggstokker og noe væske i buken. Men siden formen min hadde vært såpass grei fikk jeg sette tilbake, heldigvis! Var for det meste plaget av smerter og følelsen av store eggstokker i tiden etter uttak, og er vel ikke de mest alvorlige symptomene ift overstimulering. 

Så ja, nå begynner vel "skrulleukene" som jeg har hørt så mangt om.. Har ingen anelse hvordan jeg kommer til å reagere hvis testen blir negativ, men den tid - den sorg.. Prøver fortsatt å holde meg positiv, men vil tro det snart begynner å svinge veldig psykisk -.-

Hvordan går det her?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Takida skrev:

Hvordan går det her?:)

Hei 😊 Her gikk det veldig bra, det har fortsatt ikke gått opp for meg enda 😬 Jeg testet svakt positivt 11 dpo, og tester fortsatt positivt 💜 I dag er jeg 6 + 0 og ber bønner flere ganger om dagen at det her skal gå bra! TUL neste fredag, blir spennende og veldig skummelt 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Maja.. skrev:

Hei 😊 Her gikk det veldig bra, det har fortsatt ikke gått opp for meg enda 😬 Jeg testet svakt positivt 11 dpo, og tester fortsatt positivt 💜 I dag er jeg 6 + 0 og ber bønner flere ganger om dagen at det her skal gå bra! TUL neste fredag, blir spennende og veldig skummelt 💜

Så kult!! Gratulerer så mye. Går nok veien dette ser du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...