Gå til innhold

Fryseboks på badet


kaleidoskop

Anbefalte innlegg

Hvor ekkelt er det å ha fryseboks på badet? 

Vi har overtatt ny leilighet og sliter litt med plass. Badet er forholdsvis stort, vi får plass til både vaskemaskin og tørketrommel, samt fryseboks. Men jeg synes det er litt ekkelt med "matting" på badet. Samtidig som det er veldig praktisk pga plass. 

Hva tenker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe problem i det hele tatt. Det litt rart ut men har man plassproblemer så er det en grei måte å løse det på. Er overhodet ikke ekkelt, lokket er jo lukket! Og du går inn kanskje en gang om dagen for å hente noe. Ikke noe hygienisk problem i det hele tatt 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er uhygienisk og ekkelt. 

Anonymkode: 39c55...d1d

Hvorfor? 

Anonymkode: ced62...81a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde gå greit, vi har en benkoppvaskmaskin på badet av samme grunn. Vi bærer selve kurven frem og tilbake til kjøkkenet.
Mormoren min hadde fryseren på soverommet, men da blir man liggende og høre på humminga den gir fra seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blander ikke mat og toalett, uansett hvor praktisk det er..

Anonymkode: 1d5d1...aa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Hvor ekkelt er det å ha fryseboks på badet? 

Vi har overtatt ny leilighet og sliter litt med plass. Badet er forholdsvis stort, vi får plass til både vaskemaskin og tørketrommel, samt fryseboks. Men jeg synes det er litt ekkelt med "matting" på badet. Samtidig som det er veldig praktisk pga plass. 

Hva tenker du? 

Ekkelt er det ikke, men livsfarlig å sette en fryser inn på et våtrom som et bad er. Bruker du ikke badet til dusj eller klestørk, kan det under sterk tvil passere, men brukes badet så er ikke fryser et produkt som hører til på et bad. 

Tar det fyr eller skjer en uheldig sak med det elektriske anlegget fryseren nødvendivis må tilkobles, så blir det dyrt, og ingen forsikringer dekker ukloke og rent frarådede eksprimenter med frysere, elektrisitet og våtrom. 

Ta til vett, da, menneske.

Anonymkode: 35dfc...970

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekkelt er det ikke, men livsfarlig å sette en fryser inn på et våtrom som et bad er. Bruker du ikke badet til dusj eller klestørk, kan det under sterk tvil passere, men brukes badet så er ikke fryser et produkt som hører til på et bad. 

Tar det fyr eller skjer en uheldig sak med det elektriske anlegget fryseren nødvendivis må tilkobles, så blir det dyrt, og ingen forsikringer dekker ukloke og rent frarådede eksprimenter med frysere, elektrisitet og våtrom. 

Ta til vett, da, menneske.

Anonymkode: 35dfc...970

Hva blir egentlig forskjellen på en vaskemaskin/tørketrommel og en fryser? Det elektriske anlegget på badet er jo (normalt) tilpasset at badet er et våtrom. Vaskerom er jo også våtrom og der vil de fleste synes det er helt normalt å ha en fryser. Jeg lurer helt seriøst! 

 

Endret av Leo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Hva blir egentlig forskjellen på en vaskemaskin/tørketrommel og en fryser? Det elektriske anlegget på badet er jo (normalt) tilpasset at badet er et våtrom. Vaskerom er jo også våtrom og der vil de fleste synes det er helt normalt å ha en fryser. Jeg lurer helt seriøst! 

 

Er fryserens elektronikk laget for å tilfredsstille kravene til elektro på våtrom? Tviler. 

Anonymkode: 2a396...ab3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke bli varmt for fryseren på et bad ? Da vil den gå unødvendig mye for å holde maten frossen ? Jeg vet ikke - men har en ide om at en fryser helst bør stå i et rom der man ikke har så mye varme på. Vurderte selv en gang å ha en fryseboks på soverommet, men lot være pga lyden.

Anonymkode: f72fb...383

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er noe smart. Spesielt ikke om badet har varmekabler som de pleier å ha..

Anonymkode: 9c1d4...3cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er fryserens elektronikk laget for å tilfredsstille kravene til elektro på våtrom? Tviler. 

Anonymkode: 2a396...ab3

Tja, de jeg har sett har i hvert fall dette firkantmerket som symboliserer at de er ment for bruk i fuktige rom akkurat som vaskemaskiner, tørketromler, hårfønere etc. Min står for eksempel i en utebod som holder samme luftfuktighet og temperatur som uteluften og det er helt greit både i følge produsenten av fryseren og elektrikeren som har godkjent det elektriske i huset. Mange har jo også, som nevnt, fryseren på vaskerommet. Fryseren i seg selv kan jo generere en del fuktighet så det ville jo være rart om det elektriske i den ikke tålte mer fuktighet enn en vanlig bordlampe ;)

For øvrig tenker jeg at det er bedre med en fryseboks hvor det nå enn måtte være (Ja, til og med godt synlig plassert i stua!) fremfor ingen fryseboks. Fryseren er uansett tett og maten i den innpakket så evt. bakterier er neppe noe problem. Håndhygiene er jo viktig når man håndterer mat uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Leo skrev:

Hva blir egentlig forskjellen på en vaskemaskin/tørketrommel og en fryser? Det elektriske anlegget på badet er jo (normalt) tilpasset at badet er et våtrom. Vaskerom er jo også våtrom og der vil de fleste synes det er helt normalt å ha en fryser. Jeg lurer helt seriøst! 

 

En fryser er ikke laget for våtrom, det er derimot en vaskemaskin og en tørketrommel. 

En titt på baksiden og motordelen på en fryser og eller et kjøleskap/kombiskap kontra en vaskemaskin/tørketrommel vil gi deg svaret, raskt. At ts ikke klarer å lese eller tenke dette selv, og at flere med henne mener det er greit med fryseren på et bad som blir brukt, er temmelig skremmende rent brannteknisk. 

Anonymkode: 35dfc...970

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenkte først på hvordan en fryser vil reagere på varmekabler (om dere har det) og damp fra dusjen.

Om det ikke er et problem kommer det vel litt an på hvordan den er plassert - inne i et hjørne sammen med vaskemaskin og tørketrommel, eller midt på gulvet foran toalettet? Det blir jo ikke et sikkerhetsspørsmål, mer hygiene og "har dere mat på do?!"-spørsmål.

Finnes det ikke en mulighet for å sette inn et vanlig skap på badet og lagre andre ting der, for så å plassere et fryseskap i gang eller stue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Leo skrev:

Tja, de jeg har sett har i hvert fall dette firkantmerket som symboliserer at de er ment for bruk i fuktige rom akkurat som vaskemaskiner, tørketromler, hårfønere etc. Min står for eksempel i en utebod som holder samme luftfuktighet og temperatur som uteluften og det er helt greit både i følge produsenten av fryseren og elektrikeren som har godkjent det elektriske i huset. Mange har jo også, som nevnt, fryseren på vaskerommet. Fryseren i seg selv kan jo generere en del fuktighet så det ville jo være rart om det elektriske i den ikke tålte mer fuktighet enn en vanlig bordlampe ;)

For øvrig tenker jeg at det er bedre med en fryseboks hvor det nå enn måtte være (Ja, til og med godt synlig plassert i stua!) fremfor ingen fryseboks. Fryseren er uansett tett og maten i den innpakket så evt. bakterier er neppe noe problem. Håndhygiene er jo viktig når man håndterer mat uansett. 

Vet du i det hele tatt hvorfor elprodukter merkes med firkant? 

Dette blir bare helt hull i hodet argumentasjoner i denne tråden for at det er ok med fryseren på badet, noe det overhodet ikke er. 

Anonymkode: 35dfc...970

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det. Rommet som du setter fryseboks i kan ikke bli for varmt, og det kan det fort bli på ett bad hvor det dusjej, vasker klær, tørketrommelen avgir mye varme, og kanskje dere har varmekabler i gulvet også,....

Anonymkode: 0578f...081

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Leo skrev:

Tja, de jeg har sett har i hvert fall dette firkantmerket som symboliserer at de er ment for bruk i fuktige rom akkurat som vaskemaskiner, tørketromler, hårfønere etc. Min står for eksempel i en utebod som holder samme luftfuktighet og temperatur som uteluften og det er helt greit både i følge produsenten av fryseren og elektrikeren som har godkjent det elektriske i huset. Mange har jo også, som nevnt, fryseren på vaskerommet. Fryseren i seg selv kan jo generere en del fuktighet så det ville jo være rart om det elektriske i den ikke tålte mer fuktighet enn en vanlig bordlampe ;)

For øvrig tenker jeg at det er bedre med en fryseboks hvor det nå enn måtte være (Ja, til og med godt synlig plassert i stua!) fremfor ingen fryseboks. Fryseren er uansett tett og maten i den innpakket så evt. bakterier er neppe noe problem. Håndhygiene er jo viktig når man håndterer mat uansett. 

Setter du på en ;) for å antyde at innlegget mitt var dumt? Eller at svaret mitt til deg var dumt? Skjønner du selv at firkanten ikke sier noe om soner ift elektronikk som våtromsnormen beskriver? Hva du personlig tenker er irrelevant, vi andre snakker om sikkerhet og krav. 

Anonymkode: 2a396...ab3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...