Gå til innhold

Reise til Riga - uten ID sjekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reiste til Riga idag, fra Oslo. Ble skreket over manglende id sjekk. Ingen id sjekk, ikke  ved sikkerhets kontrollen, ikke ved inngangen til "utenlandsk" område eller ved ombordstigning ved gaten, heller ikke ved ankomst Riga. Så i praksis kunne jeg kjøpt billetten ved hvilke som helst navn og reist steder uten at noen kontrollerte at det var meg. 

Så I praksis så kunne jeg vært en kriminell, kjøpt meg billett med navnet Hanne Hansen, og sluppet unna. 

Er det bare en glipp tro eller er det vanlig ved reise innen schengen? 

Anonymkode: abe64...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reiste til Riga idag, fra Oslo. Ble skreket over manglende id sjekk. Ingen id sjekk, ikke  ved sikkerhets kontrollen, ikke ved inngangen til "utenlandsk" område eller ved ombordstigning ved gaten, heller ikke ved ankomst Riga. Så i praksis kunne jeg kjøpt billetten ved hvilke som helst navn og reist steder uten at noen kontrollerte at det var meg. 

Så I praksis så kunne jeg vært en kriminell, kjøpt meg billett med navnet Hanne Hansen, og sluppet unna. 

Er det bare en glipp tro eller er det vanlig ved reise innen schengen? 

Anonymkode: abe64...7fa

Innen Schengen så er det bare stikkprøver, enten fra Politi eller flyselskap sin side.

Vær dog klar over at ved retur til Oslo så er vel Riga en av de byene norsk fremedpoliti oftest sjekker flygninger fra, da dette vist nok er en ofte brukt rute for å få inn folk fra andre deler av det tidligere Sovjetunionen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kjetil E skrev:

Innen Schengen så er det bare stikkprøver, enten fra Politi eller flyselskap sin side.

Vær dog klar over at ved retur til Oslo så er vel Riga en av de byene norsk fremedpoliti oftest sjekker flygninger fra, da dette vist nok er en ofte brukt rute for å få inn folk fra andre deler av det tidligere Sovjetunionen.

Begge deler stemmer.

Det er først når du skal ut av Schengen at man må gjennom ID kontroll (passkontrollen) uansett. Så lenge du reiser innad i Schengen er det kun stikkprøver. Selv reiser jeg en del og kan vel telle på en hånd de gangene jeg har opplevd det.

Jeg jobber på Gardermoen og det er relativt hyppig sjekk av flighter fra Riga. Politiet står da ved gaten og sjekker ID på alle passasjerer før de slipper videre inn i terminalen.

Anonymkode: da623...da9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...