Gå til innhold

Hvordan takle angstanfall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en spesifikk fobisk angst, og nå er fobien min blitt trigget så jeg har et anfall. Dette synes jeg er skikkelig strevsomt. Hva bør jeg gjøre for å takle anfallene best mulig? Noen som har noen gode råd? 

 

For å presisere: det er altså ikke hvordan jeg skal bli kvitt angstlidelsen på sikt jeg ber om råd for. Jeg er under behandling for en fysisk lidelse nå, og må prioritere dette først, men planen er å begynne med angstbehandling om noen måneder. I mellomtiden må jeg hanskes med angstanfallene, som kommer og går. I enkelte perioder, som nå, er det ganske ille. Anfallene kommer flere ganger per uke. I andre perioder, som kan vare i flere måneder, er kommer anfallene sjelden. 

Anonymkode: 33944...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har angst selv og kan komme med råd som funker for meg. 

Aller først så må du jobbe deg frem til å akseptere at du har angst. Og prøv å vær åpen om det med folk du kjenner og stoler på. Når du kjenner du får et anfall, så bare aksepter den og la den komme istede for å jobbe i mot. Hvis du jobber i mot, så blir den bare verre fordi du anstrenger deg så mye. 

Alt dreier seg egentlig om å akseptere at du har angst og anfallene du får. Må du legge deg ned så gjør det. Om du er på butikken, så kan du gå ut og komme tilbake da det har roet seg. Det vil oftest gå bra om du lar den komme, fordi da får du bedre kontroll over anfallet.  Jeg legger meg ofte ned bare da jeg er hjemme, for at det ikke skal se dumt ut offentlig. 

Jeg håper du kommer dit der du klarer å akseptere det. Når du har kommet ditt så føles ikke angsten så tung lenger ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg❤️ Angstanfall er ikke noe kjekt. 

Det som fungerer for meg er å krølle meg sammen til en ball i en sofakrok. Hvis jeg orker fyller jeg en varmeflaske og holder intill meg også. Ellers kan jeg ta en varm dusj. Er jeg utenfor huset kan jeg låse meg inn på et toalett og lene meg mot en vegg mens jeg puster saaakte inn og enda mer sakte og dypt ut. Har jeg ikke muligheten til å «gjemme» meg, hjelper det litt å se for meg en pensel som maler i åttetall. Men pusteøvelser er vel det som fungerer aller best, da det aktiverer det parasympatiske nervesystemet («rest and digest») og en kommer ut av «fight or flight»-modus. 

På YouTube kan man Google mange ulike typer guided meditation-videoer. Det har hjulpet mye til tider, feks Google «panick relief meditation» eller noe lignende. 

Tygge på en tyggis hjelper bittelitt. Fargelegging hjelper litt. 

Anonymkode: 923a3...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...