Gå til innhold

Folk med spiseforstyrrelser har ingen psykisk lidelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/viten/ny-behandling-for-spiseforstyrrelser-1.1853021

Jeg leser om  alternativ anoreksibehandling. I følge et svensk forskerpar så skyldes ikke spiseforstyrrelser noe psykisk men at pasienten får psykiske problemer etter å ha sulteforet kroppen. Pasienten har med andre ord kommet inn i et feil mønster, og kan bryte denne sirkelen ved å spise normalt igjen.  På Mando-klinikkene så er det fokus på spisetrening, med datamaskin samt varmebehandling etter måltid. Etter å ha øvd på å spise i noen måneder, så er pasienten forhåpentligvis mye bedre, eller friskmeldt fra spiseforstyrrelsen.

Hva tenker dere som selv sliter med spiseforstyrrelser om denne teorien? Er det kun et slankeeksperiment som gikk galt, eller er det -underliggende psykiske grunner til dere fikk sf?

Anonymkode: ef3fb...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ingen tvil om at der er underliggende årsaker til spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 45509...3f1

  • Liker 22
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle var nok spiseforstyrrelsene et resultat av en hektisk og uoversiktlig barndom og ungdomstid som jeg prøvde å kontrollere gjennom maten. Så i mitt tilfelle forlå det nok en depresjon i forkant. For meg begynte det ikke som forakt mot egen kropp, men heller et intenst ønske om å kunne være «herre» over noe i egen hverdag, når tallene sakte krøp nedover på vakten ble kontrollen bekreftet og psyken belønnet. Når jeg fikk behandling for spiseforstyrrelsen min fikk jeg alternative måte å takle kontrollbehovet på. Har ikke vært plaget med psykisk sykdom siden jeg ble «erklært» frisk for 12 år siden. 

Anonymkode: 2d606...e39

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror begge deler. Hos noen var det en slankekur som gikk galt, hos andre er det mer komplisert og spisingen blir en av mange måter å holde vonde følelser i sjakk på. 

Men jeg har savnet selv å bli tatt mer konkret på alvor for alle som ikke lider av livstruende anoreksi og komme med konkrete tips og handling på spisemønsteret og mat. Selv om man ikke holder på å dø av sult og til og med kan være normal- eller overvektig, så mister man begrep om mye og lite. I stedet slenger de ofte ut en flåsete kommentar om  at "du vet jo hva du egentlig skal spise". 

Anonymkode: a00a2...ea1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, aiba skrev:

Mange med bulimi har bipolare lidelser ifølge dr kvakkestad fra Psykia AS 

Er det mulig at bipolariteten har sammenheng med ustabilt spisemønster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er spiseforstyrrelsen et symptom på angst, en måte å takle angsten på. Jeg prøvde i mange år å bli frisk ved å fokusere på maten. Det fungerte på ingen måte. Men da jeg tok tak i angsten og behandlet den, ble jeg mye friskere fra spiseforstyrrelsen.

Anonymkode: 4ae7e...a69

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiseforstyrrelser er da ofte et resultat at man har et eller annet problem, og spising blir en måte å prøve å takle dette problemet på? Og så er det jo også mange som er feilernært uten at de utvikler spiseforstyrrelser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utviklet spiseforstyrrelse på grunn av andre psykiske lidelser. Samme gjelder jo for rusavhengigheten jeg har. Selv om jeg hadde og har andre psykiske problemer det startet med, så er jo både spiseforstyrrelse og rusavhengighet en lidelse med eget diagbosenummer i ICD-10-systemet. Det er et helvete å komme ut av begge deler og begge deler kan gi ganske alvorlige konsekvenser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk spiseforstyrrelse svært ung og det var nok min måte å takle en vanskelig oppvekst på. Så det ligger iallefall noe bak min spiseforstyrrelse.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min anoreksi henger sammen med min komplekse ptsd grunnet grove overgrep i barndommen,så disse forskerene kan du få gratis av meg

Anonymkode: 68d23...65c

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bulimi før, da jeg fikk orden på livet og mine emosjonale problemer fikk jeg bulimien under kontroll.

Anonymkode: 951fa...dc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, emilie123 skrev:

Jeg fikk spiseforstyrrelse svært ung og det var nok min måte å takle en vanskelig oppvekst på. Så det ligger iallefall noe bak min spiseforstyrrelse.

Samme her. 

Anonymkode: 5c026...331

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.nrk.no/viten/ny-behandling-for-spiseforstyrrelser-1.1853021

Jeg leser om  alternativ anoreksibehandling. I følge et svensk forskerpar så skyldes ikke spiseforstyrrelser noe psykisk men at pasienten får psykiske problemer etter å ha sulteforet kroppen. Pasienten har med andre ord kommet inn i et feil mønster, og kan bryte denne sirkelen ved å spise normalt igjen.  På Mando-klinikkene så er det fokus på spisetrening, med datamaskin samt varmebehandling etter måltid. Etter å ha øvd på å spise i noen måneder, så er pasienten forhåpentligvis mye bedre, eller friskmeldt fra spiseforstyrrelsen.

Hva tenker dere som selv sliter med spiseforstyrrelser om denne teorien? Er det kun et slankeeksperiment som gikk galt, eller er det -underliggende psykiske grunner til dere fikk sf?

Anonymkode: ef3fb...e03

Og hvorfor tror du de startet med å sulte i utgangspunktet? 

Tenker at den teorien ikke stemmer overhodet.

Anonymkode: 0cb0c...ff1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Og hvorfor tror du de startet med å sulte i utgangspunktet? 

Tenker at den teorien ikke stemmer overhodet.

Anonymkode: 0cb0c...ff1

Enig, virker som hele premisset for denne teorien er litt slik: "De er jo bare litt dumme stakkars, og har glemt hvordan man spiser normalt!"

Anonymkode: f4591...f82

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min anoreksi henger sammen med min komplekse ptsd grunnet grove overgrep i barndommen,så disse forskerene kan du få gratis av meg

Anonymkode: 68d23...65c

Dette er riktig, det er faktisk ganske mange med det som kalles atypisk anoreksi. En del kan ha stemmer i hodet som sier at de ikke skal spise eller blir truet om at noen de hallusinerer skal drepe dem om dem spiser for eksempel. 

Også typisk anoreksi kommer som følge av psykiske vansker, og det som kanskje er mest typisk er at den som lider av anoreksi er en person som er veldig opptatt av å please andre og at man gjerne glemmer seg selv oppi alt. Mange føler at det å kontrollere spisinga kanskje er det eneste de greier å kontrollere. For de med diagnosetypisk anoreksi så fungerer det å måtte gå opp i vekt ved å spise sammen med samtaleterapi ved å fokusere på å lære seg å sette ord på følelser blant annet veldig godt. Det førstnevnte må til da man har så lite næringsstoffer og fett i kroppen når man blir innlagt at hjernen ofte ikke fungerer helt optimalt, så man må få i seg næring for å kunne tenke mer klart.

Jeg er forøvrig helt enig i at denne artikkelen er bare svada. 

Anonymkode: 1817e...590

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Faktisk handler ikke spiseforstyrrelser om kropp, vekt og mat i utgangspunktet. Det handler om et ønske om kontroll. Mange av oss kjenner til Maslows behovshierarki. En med spiseforstyrrelse fokuserer hovedsakelig på de primære (fysiologiske) behovene (mat).

Når fokuset er her, gjør det det vanskelig å skulle fokusere på sosiale behov som tilhørighet og kjærlighet og ikke minst selvrealisering. De "slipper" dette vet å kun ha sitt fokus på primære behov, en slags flukt og et ønske om kontroll, fordi andre deler av livet oppleves som såpass tungt og vanskelig - for tungt til å håndtere. Man undertrykker vonde følelser ved å få livet til å dreie seg om mat, kropp og vekt isteden. 

Anonymkode: 0cb0c...ff1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Selvfølgelig er spiseforstyrrelser psykiske lidelser. Å hevde noe annet, er jo feil. Spiseforstyrrelser, som en sa lenger opp, handler ofte ikke om mat og vekt, men kontroll. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk handler ikke spiseforstyrrelser om kropp, vekt og mat i utgangspunktet. Det handler om et ønske om kontroll. Mange av oss kjenner til Maslows behovshierarki. En med spiseforstyrrelse fokuserer hovedsakelig på de primære (fysiologiske) behovene (mat).

Når fokuset er her, gjør det det vanskelig å skulle fokusere på sosiale behov som tilhørighet og kjærlighet og ikke minst selvrealisering. De "slipper" dette vet å kun ha sitt fokus på primære behov, en slags flukt og et ønske om kontroll, fordi andre deler av livet oppleves som såpass tungt og vanskelig - for tungt til å håndtere. Man undertrykker vonde følelser ved å få livet til å dreie seg om mat, kropp og vekt isteden. 

Anonymkode: 0cb0c...ff1

Veldig godt beskrevet. Slik var det for meg, og når jeg har tilbakefall på spiseforstyrrelsen så er det gjerne linket opp til at psyken min forverrer seg.

Anonymkode: 418cd...a1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen var dårlig skrevet, har sett flere forskere som er inne på det samme de senere år.

At selv om spiseforstyrrelser i mange tilfeller kan begynne med ulike former for psykiske plager, så kan det å sulte kroppen føre til en kroppslig tilstand i tillegg. At kroppen er i en type "nødsituasjon" og har skrudd ned basis kroppsfunksjoner, og det er det ikke så lett å komme ut av igjen - fordi en faktisk vil oppleve å bli fysisk dårlig av å spise mat.

Poenget er - at det nytter ikke, på å kun behandle de psykiske problemer som ligger til grunn, sånn som fokuset har vært. 

Selv om en klarer å behandle og kurere angsten, barndomstraumer el.l - så vil de kroppslige reaksjonene, metabolismen osv, fremdeles kunne være fastlåst i en "nødsituasjon" og en tilstand det ikke er så lett å komme ut av igjen. Noen forskere mener at dette antakelig er en mekanisme fra den gangen (langt tilbake i menneskets utvikling) lange perioder med sult var noe en måtte utholde for å overleve - så de som hadde evnen til å sette kroppen i "sparebluss" av våre forfedre var de som fikk ført genene sine videre.

Derfor tror de også, at en mer uskyldig slankekur for noen faktisk kan utløse en "anoreksi-tilstand", der kroppen skrur ned livsfunksjoenen - uten at det trenger å være snakk om psykiske lidelser som trigger.

Men selvsagt, for svært mange, så er det nettopp psykiske lidelser, via behov for kontroll el.l som er triggeren - ved å spise lite kan denne kroppslige tilstanden utløses, uansett hva som er årsaken til at en spiser svært lite.. 

Det er i hvert fall en svært interessant teori, synes jeg. 

Anonymkode: 153ca...4a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...