Gå til innhold

Erfaringer ang. beroligende tabletter hos tannlege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har fått/pleier å få beroligende tabletter før tannlegen? Fungerer det på deg? Og ikke minst, hvordan fungerer det?

Har nesten alltid hatt tannlegeskrekk. Husker jeg én gang fikk en beroligende tablett når jeg var yngre, dette var sikkert 10 år siden, minst. Jeg var vel en 16-17 år ca. Jeg ble litt beroliget av tabletten. Den angsten jeg kjente på var så og si borte. Men jeg likte ikke at jeg nesten følte jeg mistet litt av kontrollen. Jeg følte meg nesten full, jeg følte jeg sto ustødig og gikk "rart"... Pga. dette turte jeg aldri å spørre etter mer beroligende neste gang, fordi jeg syntes det ble så ubehagelig.

Men kanskje finnes det flere alternativer til beroligende? Noen som gjør en rolig og mer bekymringsløs, uten at en må føle seg full og ustødig...

Jeg har som sagt tannlegeskrekk. De siste årene har det blitt enda verre, og har ikke vært på tannlege på flere år. Nå sliter jeg veldig med svææære hull og ising, samt veldig dårlig ånde (som så absolutt ikke er er godt tegn på tannhelsen min). Så den eneste måten å få meg opp i tannlegestolen på vil være beroligende. Men bare tanken på tannlegen skremmer meg, så jeg tenkte å forhøre meg her inne først. Det kan vel neppe bli verre, uansett hva slags erfaringer folk har. :vetikke:

Anonymkode: 76501...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke tannlegeskrekk til vanlig, men måtte ty til beroligende da jeg skulle operere ut en visdomstann. Jeg har litt "erfaring" med beroligende fra før, og jeg føler meg akkurat som jeg pleier, bare uten lammende angst. Tenker ofte i øyeblikket at pillene ikke fungerer, men uten dem hadde jeg ikke sittet i den stolen akkurat :fnise:

Anonymkode: ecae7...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker helt perfekt.

Jeg tok én pille som test en kveld jeg var hjemme, ble veldig sløv og trøtt.

Men når jeg bruker pillene pga tannlegebesøk er jeg "helt normal", altså våken og klar i hodet, men uten den grusomme tannlegeskrekken. . 

Anonymkode: af312...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber alltid om beroligende, kommer en time før og får den på venterommet. 

Ja du kan føle deg litt utafor men det er hele poenget. Tabletten roer ned hele deg, ikke bare angsten. Men det er klart at noen beroligende er mer sløvende enn andre. 

Jeg får valium og blir rolig og skravler litt mer enn vanlig,  jeg kjører ikke bil hjem selv og når jeg er hjemme legger jeg meg noen timer. Når jeg da står opp er jeg meg selv igjen. Uansett så har jeg kontroll over meg selv, jeg er bare ikke så bekymret for ting. 

Anonymkode: 0b60a...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fryktelig tannlege skrekk, og har hatt dårlig erfaring med beroligende ved tannlegen. Følte meg stille og rolig og klar til dyst helt til jeg satt i stolen. Da var all effekt av pillene borte. Min redning ble rett og slett lystgass. 

Anonymkode: 8571c...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tannlegeskrekk. Problemer med alt av borring, lyder, pirking, pussing.. Ba om sedasjon. Men det ble narkose. forslag fra tannlegen. For selv om jeg var dypt sedadert så hørte jeg lyder sa han.Så beroligende tabletter fungerer ikke. Du blir sløv med kjenner smerter. 

Anonymkode: 0401c...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tannlegeskrekk. Problemer med alt av borring, lyder, pirking, pussing.. Ba om sedasjon. Men det ble narkose. forslag fra tannlegen. For selv om jeg var dypt sedadert så hørte jeg lyder sa han.Så beroligende tabletter fungerer ikke. Du blir sløv med kjenner smerter. 

Anonymkode: 0401c...a5f

Du kjenner jo ikke smerter om tannlegen bruker tilstrekkelig med bedøvelse..

Anonymkode: ecae7...4cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tannlegeskrekk. Problemer med alt av borring, lyder, pirking, pussing.. Ba om sedasjon. Men det ble narkose. forslag fra tannlegen. For selv om jeg var dypt sedadert så hørte jeg lyder sa han.Så beroligende tabletter fungerer ikke. Du blir sløv med kjenner smerter. 

Anonymkode: 0401c...a5f

Helt korrekt observert. Beroligende og smertestillende er to forskjellige medisiner. Trodde du beroligende skulle ta bort smerter? 

Men beroligende får deg til å slappe mer av og dermed blir det lettere for både pasient og tannlege å legge inn smertestillende i tillegg. 

Anonymkode: 0b60a...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tannlegeskrekk og brukte beroligende. Men ikke nå lenger. Nå er jeg kun utrustet med musikk på ørene for å slippe lydene 😀 Høres ut som om du fikk i deg litt for mye beroligende, nestle gang kan du starte med en halv tablett og kjenne hvordan de fungerer.

Anonymkode: 210e2...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...