Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en venninne hun drysser potetmel på stumpen til babyen sin hver gang hun skifter bleie. Bytter hun bleier 5 ganger om dagen så skal hun bruke potetmel 5 ganger.

Jeg trodde potetmel ble bare brukt de gangene stumpen blir rød og sår. Men hun mener at barnet hennes har aldri vært sår nedentil bare pga at hun drysser ca halv teskje potetmel hver gang. 

Syns dere det høres riktig ut? Fordi jeg har også lyst til å prøve ut potetmel. De gjør ingen skade å bruke den daglig??

Anonymkode: 627ef...456

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke farlig nei, vi bruker også potetmel, ikke hver gang vi skifter, men så fort hun er antydning til rød. Tar bare litt potetmel på fingeren og stryker på. Tips fra helsesøster, før vi begynte ble hun rød flere ganger, nå er det ikke noe problem. 

Anonymkode: 86825...714

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke farlig nei, vi bruker også potetmel, ikke hver gang vi skifter, men så fort hun er antydning til rød. Tar bare litt potetmel på fingeren og stryker på. Tips fra helsesøster, før vi begynte ble hun rød flere ganger, nå er det ikke noe problem. 

Ok takk for svaret. Så da har dere ikke bruk for zink salve og andre salver som finnes til rød stump? Jeg skal også begynne å bruke potetmel fra i dag☺

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok takk for svaret. Så da har dere ikke bruk for zink salve og andre salver som finnes til rød stump? Jeg skal også begynne å bruke potetmel fra i dag☺

Nei, vi brukte sånn salve fra apoteket et par ganger uten at det hjalp noe på rødheten (tror det var bepanthen eller noe sånt), så da fikk vi tips fra helsesøster om potetmel :) hjelper på stump som blir rød pga fukt,er det eksem eller tørr hud må man sikkert bruke noe annet. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi brukte sånn salve fra apoteket et par ganger uten at det hjalp noe på rødheten (tror det var bepanthen eller noe sånt), så da fikk vi tips fra helsesøster om potetmel :) hjelper på stump som blir rød pga fukt,er det eksem eller tørr hud må man sikkert bruke noe annet. 

Ok takk. Så hvis man drysser bitte litt potetmel på stumpen daglig så er ikke det noe problem? 

Skrevet

Dytter....noen flere her som bruker potetmel?

Skrevet

Mormor brukte det alltid på leg da jeg var på vesøk tydeligvis😂

Anonymkode: 651a2...fb0

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mormor brukte det alltid på leg da jeg var på vesøk tydeligvis😂

Anonymkode: 651a2...fb0

Leg?

Skrevet

Vi bruker potetmel hver gang. Aldri hatt rød stump, ikke engang ved diaré. 

Anonymkode: 2c11d...d52

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker potetmel hver gang. Aldri hatt rød stump, ikke engang ved diaré. 

Mener du Hver dag?

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leg?

Du skjønte vedkommende mente meg*...

Her i familien har også potetmel blitt brukt i generasjoner, ingenting annet har vært nødvendig ;) Ingen røde stumper på noen av oss :fnise:

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du Hver dag?

Hver gang vi skifter. Og ja da selvfølgelig hver dag

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hver gang vi skifter. Og ja da selvfølgelig hver dag

Ok takk. Så det gjør vel ingen skade av å bruke hver gang man skifter? Siden de fleste bruker jo forskjellige typer salver . Syns det er bedre å bruke litt potetmel daglig enn at babyen blir rød i stumpen så er det stressende for foreldrene også

Skrevet

Det er ikke noe problem å bruke potetmel daglig/ved hver skift. Det har blitt brukt i mange generasjoner som sagt over og inneholder ikke noe lumsk de kan reagere på - er bare stivelse fra potet og vann. 

Hvis du er så usikker TS,hør med helsesøster :)

Skrevet

Her brukte jeg potetmel når hun var rød. Og det hjalp godt på eksem også. Så det er trygt å bruke.

Skrevet

Potetmel er stivelse og har evnen til å absorbere fuktighet. Et fint alternativ til talkum. 

Skrevet

Vi har brukt talkum en gang. Men skifter bæsjebleie med en gang og unngår dermed at hun blir rød. Trenger ikke potetmel eller kremer

Anonymkode: 67569...e95

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har brukt talkum en gang. Men skifter bæsjebleie med en gang og unngår dermed at hun blir rød. Trenger ikke potetmel eller kremer

Anonymkode: 67569...e95

Ååååja. Så det er bare late foreldre da, som ikke skifter fort nok? 😆

Anonymkode: 9e6c7...72f

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dytter....noen flere her som bruker potetmel?

Har du ikke fått svar da? Det er ikke farlig.

Anonymkode: 1811d...323

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke skadelig å bruke potetmel ved hvert bleieskift, men jeg tenker at det kanskje er unødvendig? Vi brukte aldri kremer eller pudder/potetmel fast ved bleieskift og det var svært sjelden noen av barna var såre. Vi hadde en tube Inotyol som vi kjøpte før eldstemann ble født og som vi brukte ved behov. Selv med tre barn ble den ikke brukt opp og jeg tror ikke våre barn hadde noen eksepsjonell type hud. Hvis barnet ikke er sår ser jeg ikke poenget med å bruke noe, enten det er salve eller bare potetmel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...