FrittgåendeBurugle Skrevet 9. november 2018 #1 Skrevet 9. november 2018 Bruker du -er etter intetkjønn i flertall? Som for eksempel systemer, punkter, osv.?
Ullvott Skrevet 9. november 2018 #2 Skrevet 9. november 2018 Ja, jeg skriver endelse på de fleste intetkjønnsord hvor det er tillatt å gjøre det. 1
Illuminatum Skrevet 9. november 2018 #3 Skrevet 9. november 2018 2 timer siden, FrittgåendeBurugle skrev: Bruker du -er etter intetkjønn i flertall? Som for eksempel systemer, punkter, osv.? Ekstremt sjeldent. Ville aldri sagt "flere gulver" for eksempel. Gjør nok et unntak med system slik at når jeg snakker om flere datasystem ville jeg nok kunne skrevet de forskjellige systemer.
Gjest Rossin Skrevet 9. november 2018 #4 Skrevet 9. november 2018 40 minutter siden, Ullvott skrev: Ja, jeg skriver endelse på de fleste intetkjønnsord hvor det er tillatt å gjøre det. Brever? Huller? Regner med at du utelukker disse i og med at du skriver "de fleste" 36 minutter siden, Illuminatum skrev: Ekstremt sjeldent. Ville aldri sagt "flere gulver" for eksempel. Gjør nok et unntak med system slik at når jeg snakker om flere datasystem ville jeg nok kunne skrevet de forskjellige systemer. "Gulver" er ikke tillatt å skrive uansett, så det er et dårlig eksempel. Men du skriver altså "flere problem", "flere fenomen", "flere ansikt", osv.?
Illuminatum Skrevet 9. november 2018 #5 Skrevet 9. november 2018 5 minutter siden, Rossin skrev: "Gulver" er ikke tillatt å skrive uansett, så det er et dårlig eksempel. Men du skriver altså "flere problem", "flere fenomen", "flere ansikt", osv.? Det gjør jeg
Ullvott Skrevet 9. november 2018 #6 Skrevet 9. november 2018 (endret) 10 minutter siden, Rossin skrev: Brever? Huller? Regner med at du utelukker disse i og med at du skriver "de fleste" Jeg utelukker i alle fall «brever» Huller tror jeg faktisk jeg kunne funnet på å skrive. Skal vi se: «Jeg krasjet og falt mens jeg var på sykkeltur, og den nye jakken min fikk flere huller på ermet og to huller på ryggen.» (Uff, klønete syklist... ) - Joda. Huller er innafor. Endret 9. november 2018 av Ullvott
Gjest Rossin Skrevet 9. november 2018 #7 Skrevet 9. november 2018 1 minutt siden, Illuminatum skrev: Det gjør jeg Ikke noe galt i det. Flere problem faller meg naturlig å skrive, men jeg tror ikke jeg hadde skrevet flere fenomen og flere ansikt.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #8 Skrevet 9. november 2018 Et merke, flere merker En strofe, flere strofer En hanske, flere hansker Svaret er ja, der det er riktig Anonymkode: 43431...9be
Ullvott Skrevet 9. november 2018 #9 Skrevet 9. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et merke, flere merker En strofe, flere strofer En hanske, flere hansker Svaret er ja, der det er riktig Anonymkode: 43431...9be Konseptet intetkjønn, er det helt kjent for deg? 5
Mystic woman Skrevet 11. november 2018 #10 Skrevet 11. november 2018 (endret) På 9.11.2018 den 12.18, Ullvott skrev: Ja, jeg skriver endelse på de fleste intetkjønnsord hvor det er tillatt å gjøre det. Det samme gjør jeg. Tilføyelse: Som hovedregel skal enstavelses intetkjønnsord ikke ha flertallsendelse. Endret 11. november 2018 av Mystic woman
AnonymBruker Skrevet 11. november 2018 #11 Skrevet 11. november 2018 Jeg bruker stort sett -er som flertallsending på intetkjønnsord, ja, men ikke i alle tilfeller. Muntlig tror jeg kanskje jeg gjør det enda oftere. Anonymkode: f2a9d...3b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå