AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #1 Skrevet 8. november 2018 Har dere noe forslag på noe gratis ting å gjøre annet enn å gå tur eller sove? Får ikke tida til å gå. Går turer hver dag med hunden men har ikke penger til andre ting som er gratis. Bibliotek er gratis men leser ikke bøker eller ser på film pga. Dårlig konsentrasjon og hukommelse. Jeg er ufør. Jeg er bare alene. Sliter også med sosial angst og andre psykiske lidelser så ting er ikke alltid så lett å gjøre da jeg ikke helt får til. Sitter mye på nett selv om det egentlig koster men prøver å få tida til å gå. Går også på shoppingsentre uten å kjøpe og det er veldig kjedelig men får tiden til å gå litt. Prøver å sove mest mulig men sliter med å sove. Jeg har ingen hobbyer og liker ikke noe så det er bare kjedelig i seg selv bare det der men jeg vet bare ikke hvorfor jeg ikke klarer å glede meg over noe. Anonymkode: 86d90...5f9
Raven.Writingdesk Skrevet 8. november 2018 #2 Skrevet 8. november 2018 Ikke helt gratis men billig: fiske tegne/male melde deg som frivillig til noe du mestrer håndarbeid, enten sy noe med bruk av klær du skal kassere eller kjøp noe billig garn dyrk noe, tomatplanter, agurk e.l. Skriv fortellinger, noveller eller dikt kjøp deg en billig kassegitar og lær deg selv å spille bli moderator på KG 🤪
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #3 Skrevet 8. november 2018 Strikking, hekling, annet DIY, meld deg inn i noe frivillig i nærområdet, nettstudier? Anonymkode: 0ba8f...0f9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #4 Skrevet 8. november 2018 Siden du sier at du har sosial angst/andre psykiske lidelser - har du sjekka om det finnes noe tilbud via psykiske helsetjenester i din kommune/bydel? Mange steder har de egne aktivitetstilbud, som da er gratis å være med på så vidt jeg veit Sånn for at folk skal ha noe å gå til, noen å være sammen med, noe å fylle dagene med Det finnes også egne aktivitetshus flere steder, det her i byen er blitt en møteplass som ligger i hjertet på både folk flest og brukere. De har en åpen kafedel, som er superkoselig, arrangerer en en liten festival og juleaften for alle og enhver. I tillegg til å ha en skjerma etasje, som er kun for brukerne, der det alltid er noen å prate med, sofakrok, hobbyrom, egne kurs i div og slikt Nå vet jeg ikke hvor du bor, men her søkte jeg på aktivitetshus + psykisk helse:https://www.google.no/search?q=aktivitetshus+psykisk+helse&oq=aktivitetshus+psykisk+helse&aqs=chrome..69i57.8834j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Eller sjekk hjemmesidene til din kommune/bydel, for hva som finnes der du bor Anonymkode: bac98...e09 1
Perelandra Skrevet 8. november 2018 #5 Skrevet 8. november 2018 Hva med lydbøker? Det kan du låne gratis på biblioteket. Selv synes jeg lydbøker krever mindre konsentrasjon enn både papirbøker og filmer. Dersom du har en lidelse som gir nedsatt konsentrasjon, kan du også få låne via Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek 1
Gjest supernova_87 Skrevet 8. november 2018 #6 Skrevet 8. november 2018 Jeg vil også foreslå lydbøker. I perioder jeg har vært veldig syk har det vært enklere enn vanlige bøker. Kanskje litt upraktisk å låne på biblioteket, men du kan få en sånn gratis-app fra norsk blindeforbund elns hvis du har erklæring på hvorfor du trenger lydbøker heller enn vanlige. Ellers kan jeg foreslå podcast! Det finnes SÅ mye forskjellig, noe for enhver smak. Og mange har korte episoder så det krever ikke så mye konsentrasjon. Finnes tråder her inne om hva andre synes er bra! Pusling. Det koster penger, men kan skrive i en bytte-selge-gi bort-gruppe på Facebook om folk har ferdig-puslede puslespill de er klar til å gi videre, da koster det ingenting. Få venner! Koster ingenting av penger, men krever en del innsats. Men er nok noe man har igjen for om man klarer det.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #7 Skrevet 8. november 2018 31 minutter siden, Perelandra skrev: Hva med lydbøker? Det kan du låne gratis på biblioteket. Selv synes jeg lydbøker krever mindre konsentrasjon enn både papirbøker og filmer. Dersom du har en lidelse som gir nedsatt konsentrasjon, kan du også få låne via Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek Jeg er ikke ts, men bare lurer på om lydbøkene kommer i posten eller om de lånes digitalt? jeg har diagnoser som gir nedsatt konsentrasjon, men visste ikke om denne tjenesten (har hørt om det, men trodde det bare var for blinde av en eller annen grunn). Hvis jg prøver å melde meg inn må jeg sende inn legeattest med en gang eller? Anonymkode: d746a...063
Perelandra Skrevet 8. november 2018 #8 Skrevet 8. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke ts, men bare lurer på om lydbøkene kommer i posten eller om de lånes digitalt? jeg har diagnoser som gir nedsatt konsentrasjon, men visste ikke om denne tjenesten (har hørt om det, men trodde det bare var for blinde av en eller annen grunn). Hvis jg prøver å melde meg inn må jeg sende inn legeattest med en gang eller? Anonymkode: d746a...063 Du kan velge mellom å laste ned mp3-fil, strømme i app eller få tilsendt CD i posten. Det står nærmere info om hvem som kan søke og hvordan du kan søke her. 1
Maestro Skrevet 8. november 2018 #9 Skrevet 8. november 2018 Frivillig arbeid, eldresentere pleier og ta inn stuevakt, dagsenter og turvenn er! Og tror de fleste kommuner har noe mestringsenheten? Kommunalt og gratis tilbud:) Jeg går dit i min kommune, er helt topp! 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2018 #10 Skrevet 8. november 2018 Frivillighetssentralen Geocaching Frivillig i Mental helse eller DNT, f.eks. rydde og merke stier Så frø: dyrke tomater, jordbær, squash, blomster m.m. Du må kjøpe noen frø, men etter hvert kan du bytte til deg. Anonymkode: 8324d...bca 1
Sliten&kjørt52 Skrevet 9. november 2018 #11 Skrevet 9. november 2018 (endret) Støtter forslag om frivillig innsats..! Vinn/Vinn 🙂 Du gjør noe bra for andre, og deg selv ! Kunne jo hende du blir kjent med / Venn med noen også... ( -Eller mer ,,, Ingen vet hvor haren hopper ! ) ( Er Ateist på min hals, -deler ut lokale "menighetsbladet" ( -som er seriøst bra, -mye lokalhistorie m.m. IKKE "mørkefolk" ...)) Selv om det muligens virker "Umulig", er det muligheter... Att du startet denne tråden viser jo att du vil ! "Bare" det er en start... A. Endret 9. november 2018 av Sliten&kjørt51
AnonymBruker Skrevet 9. november 2018 #12 Skrevet 9. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke ts, men bare lurer på om lydbøkene kommer i posten eller om de lånes digitalt? jeg har diagnoser som gir nedsatt konsentrasjon, men visste ikke om denne tjenesten (har hørt om det, men trodde det bare var for blinde av en eller annen grunn). Hvis jg prøver å melde meg inn må jeg sende inn legeattest med en gang eller? Anonymkode: d746a...063 Vanlige bibliotekets app - ebokbib - begynner å få endel lydbøker også Trenger vel lånekort hos biblioteket bare for å bruke den? Anonymkode: bac98...e09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå