Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Noen spørsmål ang. muskler

Recommended Posts

AnonymBruker

1: Jeg fikk et styrkeprogram for litt siden, og hadde min første økt litt tidligere i uka. Har gått ned mye i vekt og vil nå spe på med litt muskelmasse så det ikke blir så lett å legge på meg igjen. Etter min første økt gikk jeg på vekten dagen etter,  og alle andre variabler var slik de pleier, men vekta sa jeg hadde lagt på meg 1kg over natta. Det er jo ikke muskelmasse, det er helt sikkert:P Det er ikke fett heller siden jeg fører matdagbok. Jeg har forferdelig gangsperre etter dette selvsagt(les: Invalid! :fnise:), og jeg lurer på om kroppen holder på mer vann eller noe når den har gangsperre?

2: Er det vanlig at det legger seg mer fett i områder hvor man har lite muskelmasse, og mindre der hvor man har mer? Eller er hvor fettet legger seg helt avhengig av gener? Selv om jeg har gått ned mye både i vekt og centimeter, så får jeg litt inntrykk av at det henger igjen mest fett der hvor jeg har svake muskler, og mindre der hvor jeg er sterkere.

Bare nysgjerrig:)

Anonymkode: dd3b2...008

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva er gangsperre?

Anonymkode: b42b6...ce0

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er gangsperre?

Anonymkode: b42b6...ce0

Stølhet, muskelstivhet, delayed onset muscle soreness (DOMS), vondt i musklene dagen etter trening. Kjært barn har mange navn :).

Anonymkode: 4e79b...ec2

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Stølhet, muskelstivhet, delayed onset muscle soreness (DOMS), vondt i musklene dagen etter trening. Kjært barn har mange navn :).

Anonymkode: 4e79b...ec2

Aldri tenkt på at det har flere navn :fnise: Men ja, det er dette jeg mener:)

Anonymkode: dd3b2...008

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Ja veier også mer dagen etter trening, er vann som samles i muskler som brukes. :) 

 

Og nei, hvor du samler fett er genetisk og hormonellt, ingenting med muskelmasse akkurat der. Jeg har mest fett der jeg har mest muskler. ;) (lår og rumpe)

Men du huden er jo mer slapp der du har minst muskler, alltså føles fetere der. :)

Anonymkode: 7c658...d74

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ja veier også mer dagen etter trening, er vann som samles i muskler som brukes. :) 

 

Og nei, hvor du samler fett er genetisk og hormonellt, ingenting med muskelmasse akkurat der. Jeg har mest fett der jeg har mest muskler. ;) (lår og rumpe)

Men du huden er jo mer slapp der du har minst muskler, alltså føles fetere der. :)

Anonymkode: 7c658...d74

Vet du eller noen andre hvorfor det samles vann der?:)

Nesten litt synd at det ikke påvirkes av mengden muskelmasse. Jeg har minst fett ved lår og rumpe, og der har jeg ganske mye muskler(pleide å drive med sykling), mens overarmene er mer som gele under et jordskjelv:P Men er vel bare mer slanking som må til:) Og nå forhåpentligvis litt muskelmasse etterhvert.

Anonymkode: dd3b2...008

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

fire24

Min teori er at fordi stølhet er bittesmå rifter i musklene så prøver kroppen å lege seg selv ved å hovne opp rundt riftene. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du eller noen andre hvorfor det samles vann der?:)

Nesten litt synd at det ikke påvirkes av mengden muskelmasse. Jeg har minst fett ved lår og rumpe, og der har jeg ganske mye muskler(pleide å drive med sykling), mens overarmene er mer som gele under et jordskjelv:P Men er vel bare mer slanking som må til:) Og nå forhåpentligvis litt muskelmasse etterhvert.

Anonymkode: dd3b2...008

Hmm..det er noe om hvordan muskler bygges opp av styrketrening.

Kort sagt: Styrketrening bryter musklene ned, midlertidig. I hvileperioden bygges musklene opp igjen, litt sterkere enn før. Og en del opplever at i nedbrytningsfasen lagrer muskelcellene vann. Derfor ser man fitnessfolk gå i badstu før show, for å få bort alt vann og overflødighet, så musklene vises frem best mulig.

http://www.trening.no/treningstips/hva-skjer-kroppen-nar-vi-trener-styrke/

 

Drikk mye vann, det fordriver vann! Men ikke for mye, for da mister du vilktige næringsemner i kroppen og kroppen holder tilbake.

https://blogg.myrevolution.no/holder-du-vann/

 

Når det er sagt, kvinner vil gjennom hormoner variere mer i fht vann enn menn, pga PMS/mens. Vi har generellt et høyere vanninnhold og dette varierer (har selv en gang tisses ut på natten nesten 3 kilo, tissa sikkert ti ganger på en natt!). Salt, matsorter, stress, søvn, sykdom m.m. påvirker både hormoner og vann i kroppen. 

Derfor kan det være lurt å ikke bare bruke vekt, men også målebånd og klær som er litt stramme som metode for å se kroppsforandringer.

 

Og nei verken slanking eller trening kan punktfjerne fett. ;) Men gjennom trening kan man stramme opp muskulatur, få bedre holdning (mange får flatere mage av å strekke ordentlig på seg, ved bruk av core-muskulaturen), bedre selvtillit, og fylle ut hudkroppen, eller hvordan forklare, hehe!

Anonymkode: 7c658...d74

Share this post


Link to post
Share on other sites
Inwe

1. Du holder mer vann når du trener styrke, men det vil stort sett gå seg til etterhvert. 

2. Du virker slankere der du har muskler fordi du er strammere der, rett og slett. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
OPIgirl
På 9.11.2018 den 6.36, fire24 skrev:

Min teori er at fordi stølhet er bittesmå rifter i musklene så prøver kroppen å lege seg selv ved å hovne opp rundt riftene. 

Er helt enig i den 👍 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×