Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Skal på tur dit, men hva kan jeg oppleve i de tre byene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

"Fjellstua" i Ålesund har fantastisk utsikt!! :Nikke:

(men alt av mat og drikke er veldig dyrt der oppe!!) Hvis du er sporty går du alle trappetrinnene fra byen og oppover!! :)

Atlanterhavsparken (ligger ikke i byen, men utenom)

Sunnmøre musem er veldig koselig om været er fint!

Der er ett 2.verdens krig-museum midt i byen også. Tror det heter "ålesund musem"

Ellers er Ålesund en flott by og spasere i. Minner mye om Bergen (synes jeg).

Skal du handle har du kjøpesenterene "kremmergården" og "ålesund storsenter" i Ålesund sentrum, og "stor moa" og "moa gård" utenfor byen (i Spjelkavik).

Er du glad i smultringer så anbefaler jeg deg å smake smultringer med sjokolade eller sukker og kanel fra smultringsbua som står rett overfor veien for Cubus og Kappahl. (Lett og finne)

På vei ut av Ålesund kjører du forresten forbi Sunnmørshallen og Color Line Arena. Greit og "ha sett" liksom. ;) (Sistnevnte er ikke ferdigbygd ennå)

I Molde bør du få med deg Molde stadion og hotellet som er formet som et skip..

Tar du ferge der oppe (noe du mest sannsynligvis må gjøre en eller annen plass) har de veldig gode sveler på fergene (om du liker det naturligvis) :)

Clea :hjerte: Ålesund

Gjest en gjest
Skrevet

Når skal du dra? Om våren/sommeren så er flere steder og museer åpne.

Ålesund:

Kaia

Vandre i sentrum og se på fine hus i jugendstil

Fjellstua (sprek trim opp trappene med flott utsikt!)

Sunnmøre museum (litt utenfor sentrum)

Atlanterhavsparken (litt utenom andre veien)

evt. Ålesund Museum

Molde:

Varden (flott trim og flott utsikt!)

Romsdalsmuseet

Hjerteøya (båt fra kaia)

Jazzfestivalen

evt. Molde stadion og Seilet

Kristiansund:

hm... det er litt verre..

at byen ligger på flere øyer?

klippfisk? :ler:

Men ellers så er de største opplevelsene utenfor byene:

Runde

Geirangerfjorden

Være med turer til f.eks. Ytste-Skotet (andre turer til Sunnmørsalpene/Romsdalsalpene)

Trollstigen

Atlanterhavsveien

Ona

Bud

Trollveggen

Romsdalsbanen

Skrevet

I Ålesund har de Norges beste fiskerestaurant, Sjøbua, med nyfisket fisk hver dag. Anbefales på det sterkeste!

Skrevet

Ålesund:

Gå på Invit kaffebar! Nydelig kaffe og mat, og designbutikk i samme lokale. Ta det piano, Lille Løvenvold og Let's eat deli er også et bra steder for lunsj.

Ta hurtigbåten fra Rutebilstasjonen til Langevåg (7 minutter) og finn fabrikkutsalget til Devold (strikkevarer, ullundertøy osv.) og besøk industrimuseet der. Her kan du også gå fjelltur til Vardane (776 m.o.h og fantastisk utsikt).

Kjør gjennom de undersjøiske tunnelene og besøk Godøy (det nedlagte fyret på Alnes, ofte kunstutstillinger) og Giske (middelalderkirke og sandstrender).

God tur!

Skrevet

I Kristiansund er du bare nødt til å dra på kaia og kjøpe "fishan" - verdens beste fish & chips - med eddik på så klart og remulade for den som vil ha det.

Så er du nødt til å ta en spasertur på Innlandet - gamle hus som har overlevd bybrannen under krigen - stammer fra den tid da Kristiansund var sentrum for klippfisken - herskapshus (Lossius-gården) og små bolighus - som folk bor i ennå.

I Vågen er det fint å spasere gjennom det gamle skipsverftet dersom det er fint vær. Vår nå så jeg regner med at det er stor aktivitet her.

Vet ikke om Klippfiskmuseet finnes ennå, eller om det var en av de gamle bryggene som brant ned for en stund siden.

Ta en tur med sundbåten og se byen fra sjøsiden.

Skrevet
Skal på tur dit' date=' men hva kan jeg oppleve i de tre byene?[/quote']

Kristiansund: Varden sunnbåten Havnelivet folkene utelivet(spørs hvilken dag da men) og ikke minst Tahiti(dødeladden)

Gjest mamma1 ikke innlogget
Skrevet

Dersom du skal til ålesund så må du ut en tur om kvelden.. Råeste utelivet på sunnmøre! Metz og Mølla, Baronen er bra.

Ellers er det et must å gå opp (evt.kjøre) på Fjellstua! Det er der "alle" bildene fra Ålesund er tatt.

Dra på Tueneset og se på Nemo. Drit i Atlanterhavsparken, dersom du ikke er spes.interessert. Det er ikke så veldig mye å se og det er ganske dyrt...

Gå på kino på Løvenvold.

Ålesund er en nydelig by!

Gjest Anonymous
Skrevet

Av de tre byene er det selvfølgelig bare Ålesund som er verdt turen... :Hehe:

Jeg digger Jugendstilsenteret i det gamle Svaneapoteket. Vel verdt et besøk!

I Ålesund må du rett og slett bare gå rundt og titte opp på husa. Mye fint å se!

Anbefaler også Devold i Langevågen. Og Fjellstua, såklart.

... men utelivet? Bra? Metz, Mølla og Baronen????????? :o

Fint at det har skjedd noe siden jeg flyttet min vei i alle fall... :ler: Men ta gjerne en tur på Ta det piano.

Gjest gjest1
Skrevet

... men utelivet? Bra? Metz, Mølla og Baronen????????? :o

Fint at det har skjedd noe siden jeg flyttet min vei i alle fall... :ler: Men ta gjerne en tur på Ta det piano.

Tja, tror ikke det har skjedd så mye med utelivet. Smaken er som baken. Selv setter jeg ikke mine ben på Mølla. Jalla-sted! Og de er Ålesund full av!

Skriver under på Ta Det Piano, og Lille Løvenvold er også koselig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tja, tror ikke det har skjedd så mye med utelivet. Smaken er som baken. Selv setter jeg ikke mine ben på Mølla. Jalla-sted! Og de er Ålesund full av!

:Nikke:

Det var vel helst det med smaken... :ler:

Tror jeg foretrekker en øl med alkisene på Smutten fremfor en helaften på Mølla, gitt!

Gjest gjest1
Skrevet

:Nikke:

Det var vel helst det med smaken... :ler:

Tror jeg foretrekker en øl med alkisene på Smutten fremfor en helaften på Mølla, gitt!

For ikke å glemme Elgen! :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet

For ikke å glemme Elgen! :ler:

Elgen? :klø:

E har bodd vekke altfor lenge!

Gjest Mrs. Potter
Skrevet

Atlanterhavsveien,

Grip(liten øy utenfor Kr.sund),

Sundbåten(verdens eldste kollektive transportmiddel

i kontinuerlig drift), Trollveggen, Molde stadion.

Skal du til Kr.sund etter juni 05,så er Badeland ferdig bygget,

Dødeladen kafè og kultursted.

Gjest gjest1
Skrevet

Neida, det er bare gamle Parnass.

Gjest Sesselja
Skrevet
Skal på tur dit' date=' men hva kan jeg oppleve i de tre byene?[/quote']

PS: Det er mer enn tre byer i Møre og Romsdal. Både Ulsteinvik og Åndalsnes har fått bystatus.

Skrevet

Kristiansund,byen på de tre øyer,med de 4 land er vakker, kompakt og virker som en storby tross den er liten. Mange gode spisesteder som har spessialisert seg på fisk. Der finner du Dødeladen som drives av Frode Alnæs fra Dance with the Stranges og hans fantastiske kone. Restauranten ligger i et hus fra 1600 tallet som dengnag var hospital og oppgjennom tidene blitt brukt til mange andre ting. Kirklandet Kirke med sin mege spessielle arkitektur er verd et besøk. Så må du ta en rundtur til de fire land med Sundbåten, verdens eldste kollektivtransport. Du finner også landets eneste Petroliums museeum i Kristiansund. Byen er jo oljehovedstaden i midtnorge. ta en besøk på Klippfiskmuseet og få oppleve hvordan det var dengang klippfiskkjerringene slet livet av seg med på produsere flott fiks til eksport til Spania,Italia osv. Vandre rudt i byen, ta en kopp kaffe på en av de mange kaffebarene, både inne og ute. er det ette 01 juli og det er dårlig vær ta allikevel med badetøy, da er nemlig Atlanterhavsbadet åpnet. der finner du alt hva hjerte måtte bjære. Nattelivet et stort. du finner 44 steder med skjenkebevilgning!

Når du har fått med deg alt dette,tar du turen ut til Grip et fraflyttet fiskevær, kjent engang som landets minste kommune, nå kjent for idyll og sin stavkirke. Den miste i landet. Ønske du å oppleve en av de mest spesielle overnatting og spisested i området tar du veien til Ringholmen. En holme du går rundt på under 5 min med en klippfiskbrygge som er gjort om til et fantastisk tilbud . dete ligger i Havørnens rike og har du vært der en gang glemmer du det aldri og du kommer tilbake, Fra Ringholmen tar du turen videre nordover til øya Smøla,den største lavlandsletta i Europa. Kjent for Kulisteinen, en runestein fra ca 1030 hvor navnet Norge for første gang i historien nevnes,sin gamle steinkirke som ligger på Edøya med sine 830 år. en natur som er helt unik fra resten av Møre og Romsdal, høyfjell i 20-68 m høyde. Det levende fiskeværet Veidholmen er et must når du er på disse kanter. Her bor ca 450 personer i en idyll som bare må oppleves. her har de klart det kunststykket å få masse turisme og lokalt næringsliv til å gå haånd i hånd. Ellers foreslår jeg at du tar en kikk på de forskjellige nettesiden som alle steder i Møre og Romsdal har. Eller ta kontakt med Møre og Romsdal reiselivsråd å få tilsendt info

Gjest Madden i.i.
Skrevet

Gamle smutthullet har visstnok skiftet navn til Elgen! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...