Gå til innhold

Holde vekten etter slanking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som holder vekten etter vektnedgang, stemmer denne artikkelen i deres tilfelle? Jeg holder på å gå ned i vekt nå, og mister nesten litt motet. Hadde håpet jeg iallefall kunne øke med noen hundre kcal om dagen etter jeg når trivselsvekt.

https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/2014/04/derfor-er-det-sa-vanskelig-holde-vekta

Anonymkode: b7429...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å ha lest hele forskningsartikkelen det refereres til så synes jeg det høres ut som at det forenkles litt vel mye. Ja, man må passe på at man ikke faller tilbake i de samme vanene som gjorde deg tjukk i utgangspunktet, men man trenger ikke å leve i konstant kaloriunderskudd etter vektnedgang. Sulthormoner som feks ghrelin har i tidligere forskning vist seg å stabiliseres på normalnivå 12 måneder etter vektnedgangen så jeg ville tatt dommedagsprofetiene i denne artikkelen med en klype salt.

Endret av studerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned rundt 60 kg. Begynte på en vekt på 130 kg og i dag veier jeg mellom 65-67 kg. Brukte rundt 3 år på å gå ned det meste. Har holdt vekta i 3 år nå og ingenting tyder på at jeg vil legge på meg igjen. Jeg går heller ikke på noen diett i dag, men jeg kjørte en reverse diett når jeg skulle holde vekta. 

Leste artikkelen, og synes mye av det vitner om at de som går ned ikke legger om livet sitt. Blant annet at de var stolte når de klarte å fylle bensin uten å kjøpe pølse. Om man ikke legger om livet sitt vil man jo gå opp i vekt igjen. Mitt liv er totalforandret i dag. Fra å sitte i sofaen fra jeg var ferdig på jobb til jeg gikk og la meg, til å dra rett på trening etter endt arbeidsdag. Fra å spise hel- og halvfabrikata som burgere og pizza til at jeg i dag lever helt plantebasert (kun siden juni, jeg holdt vekta på et kosthold med animalia også) og lager det aller meste fra bunn av. 

Jeg spiser også mye og ofte kaloririkt i dag (min samboer vil opp i vekt). Masse nøtter, peanøttsmør, avokado, oljer, hummus osv. Spiser 4 skikkelige måltider og minst 2 mellommåltider daglig. Drikker gjerne 1-2 sixpack øl i løpet av en helg og 1-2 potetgullposer. Jeg er ikke redd sukker og bruker det gjerne i matlaging. Jeg teller ikke kalorier, men vil tro jeg ligger godt over 2000 daglig. Jeg har også en stillesittende jobb, men sykler til jobb og trener omtrent hver dag. 

Så det er fult mulig å holde vekta, men du må jo ha livet til en normalvektig. Ikke tilbake til vanene som fikk deg overvektig i utgangspunktet. Nå sier jeg ikke at du må trene 6 dager i uken som meg (om du ikke skal spise like kaloririkt) eller at du ikke kan spise sjokolade, men du må endre vanene og livet ditt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjente meg litt igjen i artikkelen. Dvs, ''alle'' vet jo at man er nødt til å legge om livsstilen sin etter endt slankekur. Det er det som er så enkelt og samtidig så vanskelig.

Jeg har gått ned ca. 15 kg til ønsket vekt, og har holdt meg stabil i rundt 2-3 år nå. Og jeg synes det er skikkelig, skikkelig vanskelig! Jeg er aktiv, trener 3 ganger i uka, og er i superform. Allikevel må jeg være streng med meg selv. Følger med på kalorier (som oftest i bakhodet), skeier sjelden ut. Hadde jeg spist slik som Inwe over her, så hadde jeg rullet ut dørene etter en måned. (Du er heldig!) Mitt problem, som også var problemet for at jeg ble overvektig i utgangspunktet (jeg har aldri vært veldig stor, men på grensen til overvektig i den kliniske verdenen), er at jeg ikke eier mengdekontroll. Det er liksom alt eller ingenting. Og ja, det er noe jeg jobber med hver eneste dag, og helt sikkert noe jeg kommer til å jobbe med resten av mitt liv. Jeg er nødt til å sette (strenge) grenser for meg selv. Det som gjør at jeg synes det er vanskeligere å holde seg stabil enn å gå ned, er det å finne den rette balansen. Når man skal ned i vekt, så er det liksom ''enkelt'', for man er bare nødt til å gå all in. Når man skal holde vekta, så vil man jo finne et sted man komfortabelt kan ligge på, sant? Man skal kunne ta seg litt sjokolade innimellom. Så ja. Det jobber jeg med ennå, 2-3 år etter at jeg hadde nådd ønsket vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg kjente meg litt igjen i artikkelen. Dvs, ''alle'' vet jo at man er nødt til å legge om livsstilen sin etter endt slankekur. Det er det som er så enkelt og samtidig så vanskelig.

Jeg har gått ned ca. 15 kg til ønsket vekt, og har holdt meg stabil i rundt 2-3 år nå. Og jeg synes det er skikkelig, skikkelig vanskelig! Jeg er aktiv, trener 3 ganger i uka, og er i superform. Allikevel må jeg være streng med meg selv. Følger med på kalorier (som oftest i bakhodet), skeier sjelden ut. Hadde jeg spist slik som Inwe over her, så hadde jeg rullet ut dørene etter en måned. (Du er heldig!) Mitt problem, som også var problemet for at jeg ble overvektig i utgangspunktet (jeg har aldri vært veldig stor, men på grensen til overvektig i den kliniske verdenen), er at jeg ikke eier mengdekontroll. Det er liksom alt eller ingenting. Og ja, det er noe jeg jobber med hver eneste dag, og helt sikkert noe jeg kommer til å jobbe med resten av mitt liv. Jeg er nødt til å sette (strenge) grenser for meg selv. Det som gjør at jeg synes det er vanskeligere å holde seg stabil enn å gå ned, er det å finne den rette balansen. Når man skal ned i vekt, så er det liksom ''enkelt'', for man er bare nødt til å gå all in. Når man skal holde vekta, så vil man jo finne et sted man komfortabelt kan ligge på, sant? Man skal kunne ta seg litt sjokolade innimellom. Så ja. Det jobber jeg med ennå, 2-3 år etter at jeg hadde nådd ønsket vekt.

Du hadde nok ikke det om du hadde spist plantebasert. Jeg måtte også være mer forsiktig når jeg spiste animalia, særlig melk er ikke heldig om man vil holde vekten. Finnes mye forskning på det. Så det er verdt å sjekke ut, uansett om du vil legge om helt eller bare kutter ned. 

I tillegg til det faktum at jeg trener 6 ganger i uka (innimellom 7) og trener kun hard styrke så jeg har nok fått opp forbrenningen min. 

Jeg kjenner meg igjen i det med mengdekontroll, det først de siste to årene jeg har kunnet lage mer middag enn jeg skal ha. 

P-piller har også en innvirkning, så hormonprevensjon er ikke en god ide om man vil spise "normalt" og holde vekten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Inwe skrev:

Du hadde nok ikke det om du hadde spist plantebasert. Jeg måtte også være mer forsiktig når jeg spiste animalia, særlig melk er ikke heldig om man vil holde vekten. Finnes mye forskning på det. Så det er verdt å sjekke ut, uansett om du vil legge om helt eller bare kutter ned. 

I tillegg til det faktum at jeg trener 6 ganger i uka (innimellom 7) og trener kun hard styrke så jeg har nok fått opp forbrenningen min. 

Jeg kjenner meg igjen i det med mengdekontroll, det først de siste to årene jeg har kunnet lage mer middag enn jeg skal ha. 

P-piller har også en innvirkning, så hormonprevensjon er ikke en god ide om man vil spise "normalt" og holde vekten :)

Jeg er 98% veggis, så spiser mye plantebasert, og minimalt med egg. Hadde det ikke vært for at jeg ''må'' ha mager cottage cheese, så hadde jeg ikke hatt problemer med å holde meg unna melkebasert mat altså. Men ja...hva skulle jeg gjort uten hytteosten min? :lol: 

Og det er klart...7 dager trening i uken er jo veldig mye mer enn 3 dager i uken. Hadde jeg bare hatt tid til det, så kunne jeg trent 2 ganger om dagen om det så var. :fnise: 

 

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg er 98% veggis, så spiser mye plantebasert, og minimalt med egg. Hadde det ikke vært for at jeg ''må'' ha mager cottage cheese, så hadde jeg ikke hatt problemer med å holde meg unna melkebasert mat altså. Men ja...hva skulle jeg gjort uten hytteosten min? :lol: 

Og det er klart...7 dager trening i uken er jo veldig mye mer enn 3 dager i uken. Hadde jeg bare hatt tid til det, så kunne jeg trent 2 ganger om dagen om det så var. :fnise: 

 

Ah, da er det nok bare aktivitetsnivået mitt som gjør at jeg kan spise som jeg gjør :P Haha, jeg spiste meg lei på denne hytteosten når jeg gikk ned i vekt! 

Hadde jeg hatt 2 barn hadde nok ikke jeg vært på trening så ofte heller ;) Ingen barn og en samboer som hadde bodd på gymmet om han hadde kunnet gjør det litt lettere :)

Og ja! Jeg trener for å kunne spise mer :fnise: MAT ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig veldig enkelt, du må spise mindre enn du gjorde før du gikk ned, og/eller øke aktivitetsnivået ditt så mye at det blir balanse. Det viktigste er kosten, største feilen mange gjør, er at de ikke spiser mat som metter nok. 

Man kan bli helt matt av å lese og høre om alle slankemetoder, hvordan holde vekta nede osv. Jeg er overbevist om at det fort kan bli så mye teorier, at mange rett og slett mister litt fokus på det essensielle. En må ikke glemme at dette er en meget stor industri! 

Endret av Missfitness
lagt til tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...