Gå til innhold

Vi er syke HELE TIDEN


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi er ALDRI sjuke. Ungene (4 og 6 år) har vel vært småforkjølet en håndfull ganger i sitt liv, ingen av dem har hatt omgangssjuke. Har aldri vært nødt til å holde dem hjemme fra bhg. :)

Hva vi gjør for å bygge et knallsterkt immunforsvar:

1. Ekstremt bra kosthold

Paleo/tradisjonskost, laget fra bunnen av med økologiske råvarer, ikke noe sukker, junk, usyrnet korn, pasteurisert melk eller junk. Fulgte introduksjonsplanen fra boka Super Nutrition for Babies istedet for grøt til ungene. 

2. Amming til naturlig ammeslutt 

(Som skjer mellom 2,5-7 år, gjennomsnittet er ca 4,5 år på verdensbasis). Eldste sluttet da hn var 4, yngste ammes fremdeles. Fullamming til 6 mnd. 

3. Gode kosttilskudd 

Leverkapsler, fermentert fiskeleverolje og naturlig vitamin C, gir Manukahonning hvis de blir snufsete, masse kraft og eggeplommer i alt. 

4. Unngår skadelige kjemikalier 

Har ullmadrasser fra ullkorga.no, kjøper brukte klær (mindre kjemikalier etter flere vask, eller økologiske klær fra f. Eks PoP, Nøstebarn og Newbie. Bruker hjemmelaget hår og hudpleie, vaskemidler og liknende. Brukte tøybleier. 

5. Lar de spise jord ute i skogen, full av gode jordbakterier som styrker tarmen. 

6. Tilknytningsomsorg 

Bæring i stedet for vogn, samsoving, amming on demand, møte barnas følelser og masse kos hele tiden. Anbefaler boka Peaceful Parents, Happy Kids. 

7. Var kjempefrisk da jeg ble gravid og spiste bra og trente bra gjennom begge svangerskapene. Naturlige fødsler.

Alle disse punktene er en del av puslespillet, men det funker ihvertfall veldig bra for oss. :)

 

 

Anonymkode: 74f91...ff9

Der var du igjen, ja. 

Anonymkode: 981f5...a18

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tenker at du kanskje kan tenke deg om bittelitt før du blir hjemme. Og da tenker jeg ikke på når du har omgangssyke. Men heller forkjølelse etc. 

Kan du gå og heller dra hjem igjen ?

for meg høres det veldig drastisk ut å være hjemme en uke av gangen med bihulevondt etc. Ta deg to Paracet, et godt skjerf i halsen og gå på jobb. 

Har vært borte 2 uker på 15 år. Da var det prekært. Gått på jobb med forkjølelse, vond rygg, bihule, vondt i mage..you name IT. 

Man MÅ ikke bli hjemme hver gang man er litt dårlig form. Og man MÅ ikke være hjemme helt til man er helt frisk...

Anonymkode: 9a4b1...45f

Sa jeg at var hjemme for det? Hvor står det? Var såklart hjemme med influensa og 40 i feber, kraftig lungebetennelse og omgangssyke. Forkjølelse og bihulevondt er jeg ikke hjemme før.... ! Da tar jeg en ibux og en paracet og biter tennene sammen ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vitaminer har ingen effekt på immunforsvaret med mindre du har mangler. 

Anonymkode: 5376e...2dc

Kan du vise meg noen kilder som sier det? 

Jeg jobber nemlig på apotek og har lært på skolen at omega 3 og vitamin D er viktige for immunforsvaret, og såklart probiotika for magen. Da mye av immunforsvaret er der:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Amming er jo faktisk nettopp en snarvei da, ettersom mesteparten av immunforsvaret sitter i tarmen, og hver eneste amming hjelper til med å modne tarmfloraen ved å tilføre gode bakterier fra mor, og mate disse med laktoferrin (en sukkerart som det er masse av i morsmelk og som utelukkende fungerer som mat til tarmfloraen).

I tillegg vil barnets spytt sende signaler via kjertler rundt brystknoppen dersom det er sykdom på gang, mors immunforsvar vil skreddersy antistoffer, som overføres til barnet under neste ammestund. Det er mye som tyder på at barnet selvavvenner når tarmflora og immunforsvar er modent nok til å klare seg uten hjelp fra morsmelken. 

Man MÅ ingenting som helst, jeg bare ramset opp hva VI gjør, og siden vi aldri er syke, så kan det jo være noen har lyst til å prøve å endre praksis.. 

Anonymkode: 74f91...ff9

Mine to venninner som fullammet til 1-årsalder og vel så det, har hatt så syke unger at du vil ikke tro det! Snakker om sykehus-innleggelser, astma, allergier, halsbetennelser, omgangssyke og antibiotika-kurer flere ganger i året!! Jeg har knapt ammet mine (ufrivillig), og har mye friskere barn enn dem! Ble selv fullammet når jeg var baby og er selv veldig allergisk og har vært mye syk opp igjennom årene! Så dette med amming henger ikke noe sammen med det å ha friske eller syke barn!

Anonymkode: 80f6b...64f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, HenrietteAab skrev:
 

Sånn hadde jeg og mannen min det også i starten når tvillingene startet i barnehagen. Vi leste om at en overgang til vegansk kost gjorde at man ble mindre utsatt for sykdommer. Så etter vi sluttet å spise døde dyr og stjal melken til kalven, så har vi kun hatt influensa 1 gang hver de siste 3 årene :)

Vi spiser masse døde dyr og stjeler melka til kalven hele tida, men vi er aldri syke. Har aldri hatt influensa heller.

Hvis dere var masse syke i en periode fikk jo immunforsvaret bygget seg opp og dere slipper derfor å være så mye syke nå.

Anonymkode: 76ee3...082

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Mine to venninner som fullammet til 1-årsalder og vel så det, har hatt så syke unger at du vil ikke tro det! Snakker om sykehus-innleggelser, astma, allergier, halsbetennelser, omgangssyke og antibiotika-kurer flere ganger i året!! Jeg har knapt ammet mine (ufrivillig), og har mye friskere barn enn dem! Ble selv fullammet når jeg var baby og er selv veldig allergisk og har vært mye syk opp igjennom årene! Så dette med amming henger ikke noe sammen med det å ha friske eller syke barn!

Anonymkode: 80f6b...64f

Nei såklart. Tre tilfeller av anekdotisk bevis slår mange hundre studier og statistikk.. Jeg trekker alt tilbake.. 😂 

Anonymkode: 74f91...ff9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:
 

Mine to venninner som fullammet til 1-årsalder og vel så det, har hatt så syke unger at du vil ikke tro det! Snakker om sykehus-innleggelser, astma, allergier, halsbetennelser, omgangssyke og antibiotika-kurer flere ganger i året!! Jeg har knapt ammet mine (ufrivillig), og har mye friskere barn enn dem! Ble selv fullammet når jeg var baby og er selv veldig allergisk og har vært mye syk opp igjennom årene! Så dette med amming henger ikke noe sammen med det å ha friske eller syke barn!

Anonymkode: 80f6b...64f

Det er ingen barn utenom u-land som fullammer frem til 1 år, unntatt kanskje barn som er svart funksjonshemmet.  

Anonymkode: e03c3...922

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første året i barnehage var det kryss i taket og full jubel hvis ungen var feberfri i to uker i strekk.... Som regel holdt ikke det....

Det gikk så langt at jeg ble anbefalt å ta med ungen til lege, for folk mente det måtte ligge alvorlig sykdom bak.

Nå er hun 13 og aldri syk. Forkjølet innimellom, men ellers veldig sjelden.

Jeg var en del snørrete første året i barnehagen, og vi fikk mer omgangssyke enn vanlig, men ellers hadde jeg jobbet noen år i bhg før hun ble født, så jeg tror det var derfor vi slapp unna. Men ungen var altså syk HELE tiden...

Det går seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi er ALDRI sjuke. Ungene (4 og 6 år) har vel vært småforkjølet en håndfull ganger i sitt liv, ingen av dem har hatt omgangssjuke. Har aldri vært nødt til å holde dem hjemme fra bhg. :)

Hva vi gjør for å bygge et knallsterkt immunforsvar:

1. Ekstremt bra kosthold

Paleo/tradisjonskost, laget fra bunnen av med økologiske råvarer, ikke noe sukker, junk, usyrnet korn, pasteurisert melk eller junk. Fulgte introduksjonsplanen fra boka Super Nutrition for Babies istedet for grøt til ungene. 

2. Amming til naturlig ammeslutt 

(Som skjer mellom 2,5-7 år, gjennomsnittet er ca 4,5 år på verdensbasis). Eldste sluttet da hn var 4, yngste ammes fremdeles. Fullamming til 6 mnd. 

3. Gode kosttilskudd 

Leverkapsler, fermentert fiskeleverolje og naturlig vitamin C, gir Manukahonning hvis de blir snufsete, masse kraft og eggeplommer i alt. 

4. Unngår skadelige kjemikalier 

Har ullmadrasser fra ullkorga.no, kjøper brukte klær (mindre kjemikalier etter flere vask, eller økologiske klær fra f. Eks PoP, Nøstebarn og Newbie. Bruker hjemmelaget hår og hudpleie, vaskemidler og liknende. Brukte tøybleier. 

5. Lar de spise jord ute i skogen, full av gode jordbakterier som styrker tarmen. 

6. Tilknytningsomsorg 

Bæring i stedet for vogn, samsoving, amming on demand, møte barnas følelser og masse kos hele tiden. Anbefaler boka Peaceful Parents, Happy Kids. 

7. Var kjempefrisk da jeg ble gravid og spiste bra og trente bra gjennom begge svangerskapene. Naturlige fødsler.

Alle disse punktene er en del av puslespillet, men det funker ihvertfall veldig bra for oss. :)

 

 

Anonymkode: 74f91...ff9

Vi er heller aldri syke.

Dette gjør vi for å bygge et knallsterk immunforsvar:

1. Spise helt vanlig mat. Både fra bunnen av og halv/hel fabrikat.

2. Mme som tilskudd fra mini var ca 3 uke. Bare flaske fra 3 måneder.

3. Gav d-vitamin de første månedene, så glemte vi det🙈

4. Blanding av ull og syntetiske materialer, både på klær og sengetøy. Vi har til og med plastikkleker!

5. Mini har spist sand og mat fra gulvet😱

6. Brukte verdens deiligste vogn og bæresele når vi tok fly

7. svangerskapsdiabetes fra uke 20, med en helt vanlig fødsel med epidural.

 

Dette funker for oss!😜

Anonymkode: b9767...8ee

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stortsett alltid friske her i gården. Spiser mye grønnsaker, belgfrukter, egg og fisk, lite kjøtt og halv/helfabrikat, og er mye ute i skog og mark og alle er normalvektige. Dette, i tillegg til litt flaks, holder oss friske året rundt. Hastesnitt, svangerskapsdiabetes og mme fra 11-12 uker. 

Anonymkode: 9a952...cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første året i barnehage fikk vi helt sjokk, det var sykdom hele tida. Barnet fikk påvist infeksjonsutløst astma etter hvert, men sleit veldig før behandling. Sov dårlig og var utslitt. Ikke gøy å sende en så sliten ettåring i bhg fordi man følte man måtte... 

Vi foreldre fikk mye forkjølelser, utrivelige bakterielle infeksjoner og en runde med omgangssyke. Vi hadde jo sjelden vært syke de siste årene, så jeg tenker at det var logisk at vi også ble til dels hardt rammet sykdom. Det var ingen av oss som tok ut egenmelding eller ble sykemeldt for morro skyld. Det er ingen konkurranse om å være flinkest til å dra på jobb syk slik enkelte velger å fremstille det 🙄

Jobber på et sted med mange småbarnsforeldre og sykefraværet i bedriften var skyhøyt den vinteren pga alle småbarnsforeldrene som følte at de måtte komme syke på jobb. 

Å leke helt på jobb gagner faktisk ingen. 

Andre året i barnehage har vært helt annerledes, og spesielt luftveisinfeksjonen har prellet fort av både for voksne og barn. 

 

Anonymkode: 43da2...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 10.13, AnonymBruker skrev:

Vi er ALDRI sjuke. Ungene (4 og 6 år) har vel vært småforkjølet en håndfull ganger i sitt liv, ingen av dem har hatt omgangssjuke. Har aldri vært nødt til å holde dem hjemme fra bhg. :)

Hva vi gjør for å bygge et knallsterkt immunforsvar:

1. Ekstremt bra kosthold

Paleo/tradisjonskost, laget fra bunnen av med økologiske råvarer, ikke noe sukker, junk, usyrnet korn, pasteurisert melk eller junk. Fulgte introduksjonsplanen fra boka Super Nutrition for Babies istedet for grøt til ungene. 

2. Amming til naturlig ammeslutt 

(Som skjer mellom 2,5-7 år, gjennomsnittet er ca 4,5 år på verdensbasis). Eldste sluttet da hn var 4, yngste ammes fremdeles. Fullamming til 6 mnd. 

3. Gode kosttilskudd 

Leverkapsler, fermentert fiskeleverolje og naturlig vitamin C, gir Manukahonning hvis de blir snufsete, masse kraft og eggeplommer i alt. 

4. Unngår skadelige kjemikalier 

Har ullmadrasser fra ullkorga.no, kjøper brukte klær (mindre kjemikalier etter flere vask, eller økologiske klær fra f. Eks PoP, Nøstebarn og Newbie. Bruker hjemmelaget hår og hudpleie, vaskemidler og liknende. Brukte tøybleier. 

5. Lar de spise jord ute i skogen, full av gode jordbakterier som styrker tarmen. 

6. Tilknytningsomsorg 

Bæring i stedet for vogn, samsoving, amming on demand, møte barnas følelser og masse kos hele tiden. Anbefaler boka Peaceful Parents, Happy Kids. 

7. Var kjempefrisk da jeg ble gravid og spiste bra og trente bra gjennom begge svangerskapene. Naturlige fødsler.

Alle disse punktene er en del av puslespillet, men det funker ihvertfall veldig bra for oss. :)

 

 

Anonymkode: 74f91...ff9

Ikke enig i din beskrivelse av «ekstremt bra kosthold». Det er et helt vanlig kosthold som folk flest spiser: minimalt med sukker, grove kornsorter, lite junk og rene råvarer. Men ekstremt bra ? Det er vel..litt ekstremt synes du ikke?

og du legger fram dine barns helse som noe du har jobbet fram på eget initiativ. 

Du har vært heldig - ikke gjør det til en sunnhetskonkurranse at barna dine er lite syke. Mine var også friske, helt til det en upppdaget hjertefeil ble oppdaget. Da hjelper det ikke med all mulig «tilknytningsomsorg,» «super-økologiske vitaminer» og «ull-tilknytnings-madrass fra verdensmester».

ærlig talt supermamma, dette er rett og slett for dumt. Du er ikke bedre eller verre enn andre, og din «tilknytningsomsorg» overgår ikke andre mødres mer «vanlige» omsorgstype.

denne fikk meg faktisk til å le. Slapp av og pust, du trenger ikke være best i alt.

Anonymkode: 9a4b1...45f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.11.2018 den 13.22, AnonymBruker skrev:

Nei såklart. Tre tilfeller av anekdotisk bevis slår mange hundre studier og statistikk.. Jeg trekker alt tilbake.. 😂 

Anonymkode: 74f91...ff9

Det er bra du trekker ditt tåpelige svar tilbake😊 alle disse 100 studiene du snakker om ermange av dem korrelasjonsstudier, det vil si at det er ikke kun amming som bidrar til god helse og utvikling, men en kombinasjon av mange faktorer. Men amme-elskere og forkjempere fokuserer kun på ammingen, så klart.😉Du får lese deg litt opp. Og det var dessuten tre anekdotiske bevis, og er nok mange mange flere skal jeg love deg. 

Anonymkode: 80f6b...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 11.18, AnonymBruker skrev:

Tenker at du kanskje kan tenke deg om bittelitt før du blir hjemme. Og da tenker jeg ikke på når du har omgangssyke. Men heller forkjølelse etc. 

Kan du gå og heller dra hjem igjen ?

for meg høres det veldig drastisk ut å være hjemme en uke av gangen med bihulevondt etc. Ta deg to Paracet, et godt skjerf i halsen og gå på jobb. 

Har vært borte 2 uker på 15 år. Da var det prekært. Gått på jobb med forkjølelse, vond rygg, bihule, vondt i mage..you name IT. 

Man MÅ ikke bli hjemme hver gang man er litt dårlig form. Og man MÅ ikke være hjemme helt til man er helt frisk...

Anonymkode: 9a4b1...45f

Bihulebetennelse kjennes ut som hode skal sprenge. Det går man ikke på jobb med.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sant, de fullammet til 6-8 mnd alder og fortsatte til langt over året. Poenget er at de ammet som besatte, og ingen jeg kjenner el vet om har hatt mer syke unger enn dem! Jeg selv ble fullammet til jeg var 8 måneder og er veldig allergisk, samt vært mye syk. Mye mer enn min søster som ble ammet mindre. Min venninne som har doktorgrad i kjemi og ernæring sier at den mme som finnes nå er vel så bra som morsmelk, og at det er mye diskusjoner i fagmiljø rundt dette. Selvfølgelig skal man amme, er ikke det jeg sier. Men man må slutte å tro at amming fikser alt, for det er ikke tilfelle. Genetikk og miljø spiller mye inn også.

Anonymkode: 80f6b...64f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 7.11.2018 den 16.07, AnonymBruker skrev:

Det er ingen barn utenom u-land som fullammer frem til 1 år, unntatt kanskje barn som er svart funksjonshemmet.  

Anonymkode: e03c3...922

Svaret over skulle være svar til denne siteringen.😉

Anonymkode: 80f6b...64f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen rundt dere takker dere for at dere går syke (dvs. smittsomme) på jobb, og gjør de det er de direkte dumme. Hos oss blir man heldigvis kjeppjaget hjem om man prøver å komme syk på jobb, enda vi stort sett har egne kontorer. Vi har de siste årene fått tilbud om gratis influensavaksine som jeg takker ja til.

Jeg var mye syk første året første barnet gikk i barnehage. Hun var også syk av og til, men ikke på langt nær så ofte som meg. Etter det har jeg hatt noe influensaliknende én gang på ti år og et par runder med oppkast i 12 timer. Vært i samme jobb disse ti årene, tror knapt jeg har hatt en sykemelding, brukt noen få sykt barn-dager hvert år og kanskje en håndfull egenmeldinger. Vi er IA-bedrift så tar ut enkeltdager.

Jeg hadde en periode fra 16-29 der jeg fikk bihule- og halsbetennelser årlig, UVI flere ganger i året, kraftige forkjølelser og et par runder med influensa, var sykemeldt flere ganger for betennelse i skuldre og føtter (jobbet i butikk da, så en annen belastning). Etter det virker det som om immunforsvaret har fått kjørt seg så mye at det meste nå preller av, husker ikke sist jeg var skikkelig syk. Hender det er litt grums i halsen, eller jeg føler meg litt varm en kveld, men det bryter aldri ut i sykdom. Ungene er begge skammelig friske, men eldste sliter litt med hodepine (ikke migrene). Jeg var også en veldig frisk unge så hvorfor jeg var så mye syk en periode vet jeg ikke. Jeg hadde legeskrekk lenge og gikk f.eks. flere uker med UVI, mulig det var grunnen.

Vi har et ganske gjennomsnittlig liv, både med kosthold, aktivitet, bruk av kjemikalier og hygiene. Ungene ble begge ammet, men kun i hhv. 11 og 6 mnd. Jeg har nok størst tro på at gener styrer det meste, og så kan vi maksimere de genene med et godt (nok) kosthold etc. Vi kan også kjøre oss selv i grøfta, men har man gode gener tar det lenger tid. Jeg har f.eks. ikke gener for fedme, altså skal det et rimelig dårlig kosthold til før jeg virkelig legger på meg (er jo fortsatt usunt da). Jeg kan bli større enn nå, så jo det under svangerskapene, men skal jeg bli virkelig stor må det mye til. 

Anonymkode: 50b00...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere andre nevner, første året her var også ekstremt. Før barnehagestart hadde jeg kanskje 1 forkjølelse i året, men det kom mye sykdom rekende på en fjøl gitt den høsten poden begynte. Også omgangssyken, fytti grisen. Vi er nå på vår tredje barnehagehøst og har så langt ikke hatt sykdom! Bank i bordet 😀

 

Anonymkode: 981f5...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sinsiew skrev:

Bihulebetennelse kjennes ut som hode skal sprenge. Det går man ikke på jobb med.. 

Det sto ikke bihulebetennelse, men bihulevondt i ts sitt innlegg. Det er to forskjellige ting. Å jo da, man KAN gå på jobb med det også- har hatt det kronisk, så jeg vet.

Anonymkode: 9a4b1...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...