Gå til innhold

Mennesker er ikke skapt for monogami

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifølge forskere strider monogami mot menneskers naturlige instinkter, og det er naturlig for mennesker å være utro.

Anonymkode: 3f9ea...c25

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og? Hva vil du frem til med dette?

Skrevet

Å, "forskerne". De, ja.

Anonymkode: 7e0c4...f05

• Liker 7
Skrevet

Kan godt være, jeg vil være monogam uansett. :)

Anonymkode: 8731d...d7e

• Liker 8
Skrevet

Kan man si at de som ikke er utro er utro mot sine egne drifter og følgelig upålitelige?

• Liker 1
Skrevet

Hvilke forskere da? Det er da en rimelig kjent sak at mennesker hører til gruppen dyr som kan være trofaste hele liv, selv om enkelte andre dyr som ulven, er enda mer dedikert enn det vi er. 

Anonymkode: a6b4a...5c1

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor legger du ikke til en eller flere linker, ts?

Anonymkode: 5d885...e7c

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, I Grosny skrev:

Kan man si at de som ikke er utro er utro mot sine egne drifter og følgelig upålitelige?

Utro mot sine egne drifter? Hva skal det bety?

Husk også på at mennesker kan ha drifter som skader andre. Det at de har *karakter * til å ikke følge disse gjør dem jo det motsatte av upålitelige. Vet egentlig ikke hva du prøvde å si her.

Anonymkode: adecc...b00

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. 

Men for at et samfunn skal fungere optimalt er det nok best at man lever to og to sammen. 🤷🏻‍♀️

• Liker 2
Skrevet

Det er også naturlig å slå i hjel noen som gjør deg skikkelig forbannet. Heldigvis er vi ikke lenger der hvor vi puler rundt og banker hverandre i hodet, selv om enkelte ønsker oss tilbake dit.

Forskere er det moderne samfunnets predikanter, ikke alltid like troverdige.

• Liker 8
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge forskere strider monogami mot menneskers naturlige instinkter, og det er naturlig for mennesker å være utro.

Er derfor det er så mye kjønnssykdommer 😉

Anonymkode: d69bd...cae

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, zaco skrev:

Det er også naturlig å slå i hjel noen som gjør deg skikkelig forbannet. Heldigvis er vi ikke lenger der hvor vi puler rundt og banker hverandre i hodet, selv om enkelte ønsker oss tilbake dit.

Forskere er det moderne samfunnets predikanter, ikke alltid like troverdige.

Et skremmende naivt utsang.

Gjest theTitanic
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mot instinktene våre være monogame. Vi trenger tryggheten dette gir. Eller hvertfall de fleste av oss. Å ligge rundt er vel ikke givende i lengden selv for deg?

Skrevet

Takk Gud for samfunnet. Hvilke mennesker ville ha klart å leve i en naturtilstand? Jeg ser på samfunnet som menneskets naturlige tilbøyelighet til å skape orden og system. Ikke det at alle samfunn er bra og rettferdige, men det å skape et samfunn virker ganske naturlig for menneskearten og gjøres overalt i verden.

Anonymkode: 1cbab...74b

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og ps: jøhøhø. Hadde min partner vært utro og kommet med dette argumentet, hadde jeg ledd ham opp i trynet. Snakk om ansvarsfraskrivelse og å mangle bein i nesa. Jeg vil ikke står for det jeg har gjort så jeg lar "naturen" stå for det jeg har gjort. Det er ikke min feil. Og hadde han denne oppfatning da vi startet forholdet, så ville jeg at han skulle si det til meg, så jeg kunne stikke av. Han ville visst meget godt at han brøt en kontrakt.

Anonymkode: 1cbab...74b

• Liker 7
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge noen forskere er det unaturlig for mennesker å forholde seg til en partner, jeg personlig er uenig, men jeg godtar premisset for diskusjonens del.

Men hva har monogami/polygami med utroskap å gjøre?

Utroskap er løgn, bedrag, svik, og har ingenting med hvor mange seksualpartnere du ønsker å ha.

Unnskylder polygami å behandle andre mennesker på en dårlig måte?

Anonymkode: 4c0c1...964

• Liker 6
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et skremmende naivt utsang.

Du lever i et primitivt og skremmende miljø, bygd på løgn og bedrag, dersom du mener normalen er at monogame par puler rundt. Pule rundt er noe som er aktuelt før og etter et parforhold. At det finnes kreative og moderne varianter av klassiske parforhold gjør ikke utroskap mer riktig eller naturlig.

• Liker 1
Skrevet

Man er ikke utro, om man har åpen og ærlig kommunikasjon om å IKKE være monogam. 
La folk få velge den livsstilsformen de har lyst til! Enten det er mono, poly, singel eller annet ❤️ 

• Liker 3
Skrevet

Hva er naturlig, egentlig?

For noen ganske få år siden var det veldig unaturlig å sende snaps til hverandre, siden det ikke var mulig, mens mange nå synes det er helt naturlig.

Anonymkode: 7e0c4...f05

Skrevet

Mennesker er ikke skapt for å fly eller kjøre bil heller, og ikke for å sitte fremfor en pc skjerm mange timer daglig. Likevel er mennesker så tilpasningsdyktig at det er det utrolige vi kan tilpasse oss. 

Man kan selvfølgelig bruke "vår natur" som unnskyldning for det man ikke ønsker å tilpasse seg, men er man utro og blir tatt, så er det helt opp til partner å velge deg bort også. Uansett hvor "naturlig" det er. De fleste av oss har jo selvdisiplin til å holde mange av våre primitive drifter i sjakk. Vi slår ikke når noen er ubehagelig, vi går ikke på toalettet på gaten om vi er aldri så trengt, vi tar ikke tak i nærmeste av motsatt kjønn når vi er kåt, vi skriker ikke til sjefen selv om vi føler for det, vi legger oss ikke til å sove på møterommet i et møte om vi er aldri så trøtt. Alt i alt har vi mennesker lært oss å håndtere våre primitive drifter og behov, og hva som er naturlig er og bør være kontrollert av vår vilje.

Å ikke klare å la være å være utro ser jeg - og mange - dermed på som dårlig viljestyrke. Dårlig viljestyrke er ikke noe å respektere! 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...