Gå til innhold

Tatovering av katten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en katt som skal kastreres snart. Hun skal også ha chip og dyrelegen spurte om vi vil tatovere henne også. Jeg takket nei, men nå lurer jeg på om det er verd å tatovere? Hva står det på tatovering? Er det lettere å finne en tatovert katt om hun går seg vill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et nummer i øret. Det er ikke lettere å finne katten, men flere vil kanskje ta med katten til vet. for å sjekke chip. Mange har chip og nummer i øret. 

Skrevet
3 minutter siden, evelynn skrev:

Jeg har en katt som skal kastreres snart. Hun skal også ha chip og dyrelegen spurte om vi vil tatovere henne også. Jeg takket nei, men nå lurer jeg på om det er verd å tatovere? Hva står det på tatovering? Er det lettere å finne en tatovert katt om hun går seg vill?

På tatoveringen står det M eller id-nummer. De fleste tatoverer ikke katten i dag. Om det er lettere å finne igjen vet jeg ikke, ingen  av mine har tatovering , kun chip.

Anonymkode: 63df8...730

• Liker 1
Skrevet

På mi langhårede frøken tror jeg det er mye lettere å føle chipen enn å se en evt tatovering i øret. Tatovering svir rimelig bra de første dagene så dette hadde ikke jeg påført min katt. 

Anonymkode: 5f14c...7a4

• Liker 2
Skrevet

På våre står det ID. Min erfaring er at folk har lettere for å sjekke chip om katten er tatovert. 

Anonymkode: 9cd4b...78a

• Liker 1
Skrevet

2 av mine har tattovert ett hjerte i øret. 
Om jeg ser en fremmed katt som jeg er usikker på om har ett hjem, så ser jeg først og fremst etter tattovering, har den tattovering så har den chip, og har eller iallefall har hatt ett hjem. 
Tattovering er i all hovedsak en indikasjon på at katten er chippet. 

Min siste er chippet og kastrert, og neste gang han skal i narkose så skal han tattoveres også. Han er kastrert sent, så ballene er synlig, og det kan da se ut som han ikke er kastrert eller noe, ett øremerke vil kunne fortelle folk at dette er en katt som har ett hjem. 

• Liker 2
Skrevet

På min står det bare "ID". Jeg håper og tror at hvis han roter seg bort og noen finner ham, så vil tatoveringen gjøre at de ser at han har eier og at de tar ham med til dyrlegen for å sjekke. Han gav ikke uttrykk for at tatoveringen var plagsom i dagene etter, så glad for at han fikk. Jeg klarer ikke kjenne chippen, men tatoveringen er enkel å se. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

På våre står det ID. Min erfaring er at folk har lettere for å sjekke chip om katten er tatovert. 

Hvor fote mister dere kattene deres, egentlig? :P

Anonymkode: 988c5...f9b

Skrevet

Min katt ble registrert i Danmark og der pleier de å tatovere i øret. Som deg valgte jeg å ordne det samtidig som han ble kastrert ettersom han alikevel skulle under narkose. I begge ørene står id-koden den er registrert med. Det er nå 12 år siden og det har falmet en del, men man kan stadig lese det om man legger godvilja til.

Det er dessverre ikke alltid en garanti at chipen kommer til å holde seg på plass, så øretatovering kan være en fordel, om så for å illustrere at en eier har tatt seg bryet med å merke katten.

En annen ting er at det er politiet som har ansvaret for å plukke med seg påkjørte katter og lignende, og de aller fleste steder har ikke en chipleser, ei heller er det noen rutiner på at de faktisk gidder å sjekke om katten eies av noen.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det holder med én gang 😛

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har aldri mistet våre. Det jeg mener er at jeg ser det veldig ofte på savnet/funnet-grupper. Er katten tatovert så sjekkes chip med en gang. 

Skrevet

Min katt er barbert og har en tatovering av en tiger på siden. Vet ikke om det hjelper.

Anonymkode: 9563f...40d

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min katt er barbert og har en tatovering av en tiger på siden. Vet ikke om det hjelper.

Anonymkode: 9563f...40d

Det var noe sånt jeg så for meg da jeg leste trådtittelen. :fnise:

Har aldri hatt katt.

Anonymkode: 2768a...efa

• Liker 1
Skrevet

Da jeg kastrerte den forrige katten min så tatoverte de et nummer i øret. Min nåværende katt står det bare ID på. Eller det står faktisk DI, er skrevet opp ned. 

Anonymkode: 0c773...425

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg kastrerte den forrige katten min så tatoverte de et nummer i øret. Min nåværende katt står det bare ID på. Eller det står faktisk DI, er skrevet opp ned. 

Anonymkode: 0c773...425

De bruker et stempel, så er ikke rart om det blir feil av og til. 

Anonymkode: 60f29...f62

Skrevet

Jeg ville utvilsomt tatovert. Som flere her sier, merkingen forteller at katten har en eier, og indikerer at den er chippet. Om en katt skulle gå seg bort kan man i tilfelle finne eier. Skulle det skje at katten blir påkjørt eller finnes død et sted, er sjansen også større for å få beskjed.

Anonymkode: 41828...96d

• Liker 1
Skrevet

Min katt har et hjerte i øret, og hun viste ingen tegn til at dette var vondt eller plagsomt etter narkosen gikk ut. 

Dersom hun blir borte eller påkjørt vil dette hjertet synes og det vil være åpenbart at katten tilhører et sted. 

Det er dessverre ikke så vanlig som man skulle håpe at folk tar meg katter for å sjekke etter chip. 

Anonymkode: 56a81...44b

Skrevet

Begge våre pelsdotter har hver sin M i øret, den fikk de samtidig som de fikk chip.
For meg er det en ekstra sikkerhet i tilfelle noe skjer, slik at den som skulle finne katten vil se med en gang at kattene er merket, og vil da gjøre litt ekstra innsats i å finne ut om de har chip.

Skrevet

Her har kattene en M i øret. Har selv opplevd at en katt som hadde kommet til oss egentlig bodde 2 mil unna. I sånne situasjoner er tatovering det som er enklest å se etter (ikke alle katter er like lette å fange). Hos oss har ikke tatoveringen vært vond, verre med plasteret det tok hun minste av i under ti minutter etter at hun kom hjem:fnise:

Skrevet

Min ene har ID i øret. Den andre X. Punkttatovering på begge

Anonymkode: e03d0...983

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...