Gå til innhold

Hvor mye under prisantydning kan man by


Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Vi har sett på et hus til ca 4 mill. Huset har hatt to visninger, men ingen bud. Det har ligget ute bare i tre uker, men vi ser for oss at det kan være muligheter til å legge inn et bud under prisantydning. Hvor lavt kan man gå uten at det blir ufint eller skambud? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så mye som du tror det er realistisk at de vil selge for.

Anonymkode: a0072...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så mye som du tror det er realistisk at de vil selge for.

Anonymkode: a0072...b96

Det vet man vel ikke akkurat da 😏 Har du erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg hadde bydd 3,5.

Anonymkode: 9fe5e...a72

Takk, det var det jeg hadde tenkt også, men er rimelig sikker på at en selger ikke vil gå ned 500. 000 på en slik sum. Tenker at det da kanskje til slutt kan ende på 3650 000 eller 3700 000, men om jeg hadde vært selger så vet jeg ikke om jeg ville solgt huset mitt for 300 000 under prisantydning heller. Vet jo ikke hvor desperate de er, for megler vil jo ikke si noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100000 under teknisk takst. Da det jo er den verdien en bolig har der det er vanskelig å selge.

Anonymkode: 5780d...05f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Ms. Steele said:
Det vet man vel ikke akkurat da 😏 Har du erfaringer å dele?

Det kommer helt ann på hva prisantydningen er og hva liknende boliger i samme område har solgt for.

Anonymkode: a0072...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligerebydd 800k under takst. De avslo tvert da det var skambud. En uke senere tok megler kontakt og lurte om jeg ville øke et par hundre tusen så ville de godta. Jeg sa nei, men økte 50k. Fikk det til slutt 750k under takst. 

Er bare å prøve seg frem. Har også tidligere startet (og vunnet til slutt) bud på 200k under takst. Da visste jeg det var populær område såret gikk jo over takst, men litt saktere og mindre. 

Anonymkode: f1903...98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ms. Steele skrev:
 

Vi har sett på et hus til ca 4 mill. Huset har hatt to visninger, men ingen bud. Det har ligget ute bare i tre uker, men vi ser for oss at det kan være muligheter til å legge inn et bud under prisantydning. Hvor lavt kan man gå uten at det blir ufint eller skambud? 

Kommer helt ann på det. Kan være lurt med ett skambud, bare for å få i gang ting

det verste som skjer er at det blir kastet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, henniie skrev:
 

Kommer helt ann på det. Kan være lurt med ett skambud, bare for å få i gang ting

det verste som skjer er at det blir kastet 

Syns bare det er litt ufint med et skambud... Huset er absolutt ikke skrekkelig og vil tro det vil gå for 4 mill om de venter, men skambud? Type 3,2 for et hus til 4 liksom??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ms. Steele skrev:
 

Syns bare det er litt ufint med et skambud... Huset er absolutt ikke skrekkelig og vil tro det vil gå for 4 mill om de venter, men skambud? Type 3,2 for et hus til 4 liksom??

Forstår hva du mener, men nei - hvorfor skal ikke du kunne prøve deg? Du melder interesse, men samtidig sier du fra at du ikke vil ha det for hva som helst heller. 

Hvorfor skal du by nærmere takst, fordi du skal være hyggelig, og snill, og det er det verdien på boligen er, når de ikke tar hensyn til deg og ditt behov? Er du OBOS medlem, så har du også fordeler, med at du kan by det samme som forrige bud, og du vinner. Sånn det er nevnt! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, henniie skrev:
 

Forstår hva du mener, men nei - hvorfor skal ikke du kunne prøve deg? Du melder interesse, men samtidig sier du fra at du ikke vil ha det for hva som helst heller. 

Hvorfor skal du by nærmere takst, fordi du skal være hyggelig, og snill, og det er det verdien på boligen er, når de ikke tar hensyn til deg og ditt behov? Er du OBOS medlem, så har du også fordeler, med at du kan by det samme som forrige bud, og du vinner. Sånn det er nevnt! 

 

Det med OBOS stemmer jo kun der det er OBOS-salg av OBOS-leiligheter? :)  Det stemmer ikke for en vanlig enebolig?

Anonymkode: 51510...3c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det med OBOS stemmer jo kun der det er OBOS-salg av OBOS-leiligheter? :)  Det stemmer ikke for en vanlig enebolig?

Anonymkode: 51510...3c1

Joa, men de har ikke bare leiligheter - de har også tomannsboliger og eneboliger i rekke. Så jeg bare nevnte det. 
 

Sitat

Skal man starte med et «skambud» for å posisjonere seg med tanke på prisforhandling, må man forsikre seg om at det er liten annen interesse.

— For eksempel satt en kollega i en sånn budrunde nå. Første bud var på 1.750.000 kroner, mens prisantydning er 1.950.000 kroner. Selgeren avslo det første, så kom budgiveren seg opp på 1.920.000 kroner. Den ble solgt for 2.070.000 kroner, sier Espenes.

Budforhandlingene varte over flere dager, og det bidro til flere interesserte, forteller Espenes.

— Lave bud kan lett føre til en invitasjon til flere budgivere, sier Espenes.

Berentzen i Aktiv Lagunen erfarer også at lave bud kan føre til at flere kjøpere hopper inn i budrunden underveis.

https://www.aftenposten.no/norge/i/qn9RE/Disse-budtriksene-kan-gi-deg-boligen-under-prisantydning

Sitat

4. Start lavt

Siste fase av boligkjøpet, budrunden, er ofte et innviklet, psykologisk spill.

For det første, glem aldri at mekleren ikke er på ditt parti, men på lag med selgeren.

Ikke sikkert høyeste bud vinner

Ikke sikkerthøyeste bud vinner

– Derfor anbefaler jeg nesten alltid at kjøper har med seg en sparringspartner eller egen mekler når de skal forhandle med boligselger, sier Hveem ved BI.

Så er det dette med å legge inn første bud. Gundersen i Sparebank 1 synes ikke det er noe i veien med å åpne med et lavt bud, men du må være klar over at dette lokker flere andre inn i budrunden og konkurransen kan bli tøffere.

– Legger du inn et lavt bud, er det lurt å gi en romslig frist til selge. Er fristen for kort, vil selger fort ende opp med å avslå tilbudet, sier forbrukerøkonomen.

Han legger til at hver budrunde har sin egen psykologi, så noen ganger er det smart å bare heve budet minimalt over siste budgiver.

https://www.dinside.no/bolig/ikke-fortell-mekleren-hva-som-er-smertegrensen-din/69578266

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Ms. Steele skrev:
 

Vi har sett på et hus til ca 4 mill. Huset har hatt to visninger, men ingen bud. Det har ligget ute bare i tre uker, men vi ser for oss at det kan være muligheter til å legge inn et bud under prisantydning. Hvor lavt kan man gå uten at det blir ufint eller skambud? 

Jeg mener å huske at vi bød under 4M for en bolig med pris ant. på 4.8M og endte til slutt på 4.5M. Det var nesten samme forutsetninger i vårt tilfelle, noen hadde bydd 100K under oss igjen først.

Kjøpers marked kalles det, og man prøver seg frem. Ikke vær redd for at de skal bli sure, det er ikke vennene eller familien din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på hvor du bor, men her vi bor, går boligsalget veldig tregt på denne tiden, og jeg som følger med, ser at mange boliger får ny prisantydning. Ett hus vi har sett på lå opprinnelig ute til 5,75 mill. Så ble det satt ned til 5,39 mill, og nå ligger det ute til 4,99. Jeg ville aldri betalt mer enn 4,2 for dette huset, og blir overraska om selger får 4,5. Jeg har ikke peiling på hus, men man må jo se hva man selv synes et hus er verd. Å sette et startbud 500k under prisantydning synes jeg må gå an i disse dager. Det er i hvert fall kjøpers marked her jeg bor

Anonymkode: d786a...d98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, BruceWayne skrev:
 

Jeg mener å huske at vi bød under 4M for en bolig med pris ant. på 4.8M og endte til slutt på 4.5M. Det var nesten samme forutsetninger i vårt tilfelle, noen hadde bydd 100K under oss igjen først.

Kjøpers marked kalles det, og man prøver seg frem. Ikke vær redd for at de skal bli sure, det er ikke vennene eller familien din.

Tenker også at 3-400 000 under antydning kan være helt ok, men sannelig ikke sikker om det er lurt. Vi er absolutt ikke redde for at noen skal bli sure, men skambud er ingen tjent med. Det fører bare til irritasjon hos selger som blir vrang og ikke har lyst til å forhandle + en negativ opplevelse for oss. Derfor spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...