Gå til innhold

Ang heftelser og tvangssalg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er utifra hvordan jeg foreto det.

F. Eks

En mann tar lån for å kjøpe en bil, så klarer han ikke å betale gjelden så bilen kommer på tvangssalg. Mannen klarer fremdeles ikke å betale ned på resten av lånet, så banken tar bilen fra ny eier og selger den på nytt? 

Er det i det hele tatt lov? (Om det er slik jeg forsto det) eller så har de skrivd som om det skal gjelde ny eier. For spm var om det ble overført heftelser men de skriver f. eks det med at bilen kan bli tilbakelevert. 

Eller er det hvis gamle eier kanskje har videresolgt bilen, så kan de hente bilen fra ny eier? 

For om banken godtar en salg synes jeg det høres helt på tryne ut om de kan hente bilen igjen forså selge den IGJEN.

D6D3B5CE-B46A-4D40-B16A-9500B908A906.png

Anonymkode: c1b0b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrev kanskje litt vanskelig. 

Skal rette opp 😂

 

Mann tar lån til bil, mann har ikke råd til å betale ned gjelden, bilen blir tatt av banken siden det er pant i den. Nammsmann selger bilen på tvangssalg. Mannen har fremdeles ikke nedbetalt gjeld, banken henter bilen IGJEN og selger den igjen.

 

Eller

 

Mann har ikke råd til å betale ned gjelden, selger bilen, betaler fremdeles ikke gjelden, bilen blir hentet av nammsmann/banken fra ny eier

Anonymkode: c1b0b...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mannen selv selger bilen, kan det fint ligge heftelser på den og da kan bank/namsmann ta pant i den. 

Selges den av namsmannen er den fri for heftelser. 

Anonymkode: 5ce61...eef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Blondie65

Jeg får se om jeg har forstått rett?

Mann A har kjøpt BILEN. Mann A klarer ikke betale bil og BANKEN AS selger BILEN på tvangssalg. 

Mann B eier nå BILEN.

Mann A klarer fortsatt ikke å betale lån til BANKEN AS. Men siden BILEN nå er solgt til Mann B har ikke BANKEN AS lenger pant i BILEN og de har derfor ikke lov å hente BILEN hos Mann B. BANKEN AS sender likevel kravet til Namsmannen i håp om at Mann A har andre verdier som kan selges - f.eks. MOTORSYKKELEN eller LEILIGHETEN eller BÅTEN. Hvis Namsmannen ikke finner slik verdi kan de be om lønnstrekk hos Mann A sin arbeidsgiver slik at Mann A sin lønn blir redusert med et beløp ihht gjeldende lover og regler (skal ha penger igjen til livsopphold) de neste 6 månedene.

Bare klovner kjøper BILEN dersom heftelsen mot Mann A fortsatt blir stående og Mann B er ingen klovn. Ergo har verken BANKEN AS eller Namsmannen noen gyldig grunn til å kreve noe av Mann B.

Svarte dette på spørsmålet, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje MANN B ikke er noen klovn, men hvem vet når det gjelder MANN C eller KVINNE A. Ikke at det er vårt problem, men det kan være greit å unnlate å bli nettopp disse.

Anonymkode: 9ce54...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...