Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte skal man amme nyfødt? Babyen min sover mye og jeg ammer han hver 2. Eller 3.time. men han spiser bare i 10 min og sovner igjen. Er det å amme etter 2-3 timer altfor lenge å vente? Jeg syns det er litt vanskelig å vekke en sovende baby.

Et spørsmål til kan man miste melk hvis man spiser veldig lite? Men jeg er flink til å få i meg væske

Anonymkode: 0af36...0fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte skal man amme nyfødt? Babyen min sover mye og jeg ammer han hver 2. Eller 3.time. men han spiser bare i 10 min og sovner igjen. Er det å amme etter 2-3 timer altfor lenge å vente? Jeg syns det er litt vanskelig å vekke en sovende baby.

Et spørsmål til kan man miste melk hvis man spiser veldig lite? Men jeg er flink til å få i meg væske

Hvorfor spiser du lite?

Anonymkode: 8ffd8...756

Skrevet

Du skal amme hver gang barnet er sulten. Ikke vekk et sovende barn såfremt vekten og helsen er ok. La barnet bestemme og regulere dette, et sultent barn sover ikke. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spiser du lite?

Anonymkode: 8ffd8...756

Klarer ikke få i meg så mye mat. 1 brødskive og skummetmelk til frokost 2 knekke brød og skummet melk til lunsj. Litt middag. Ellers et eple og en pære gjenom dagen

Ts

Skrevet

I "gamledager" kunne man lese at barnet skulle legges til brystet til faste tider, og skulle ligge der så og så lenge. 

Nå er det heller anbefalt å følge med på barnets signaler og tilby mat når barnet viser tegn på å være sulten. Min sønn lå aldri mer enn 10 min til brystet av gangen, men la likevel på seg et halvt kilo den første uken. 

Noen spiser fort, og noen spiser sakte. Problemer å legge klokken til side og se om barnet virker tilfreds. De kontrollerer også veksten på helsestasjonen. 

Det er frarådet å slanke seg mens man ammer. Du bør prioritere å få i deg nok mat, selv om det er travelt med en nyfødt. 

Skrevet
1 minutt siden, alabaster skrev:

I "gamledager" kunne man lese at barnet skulle legges til brystet til faste tider, og skulle ligge der så og så lenge. 

Nå er det heller anbefalt å følge med på barnets signaler og tilby mat når barnet viser tegn på å være sulten. Min sønn lå aldri mer enn 10 min til brystet av gangen, men la likevel på seg et halvt kilo den første uken. 

Noen spiser fort, og noen spiser sakte. Problemer å legge klokken til side og se om barnet virker tilfreds. De kontrollerer også veksten på helsestasjonen. 

Det er frarådet å slanke seg mens man ammer. Du bør prioritere å få i deg nok mat, selv om det er travelt med en nyfødt. 

Ja det samme sier min mor om amming men hun tenker vel også litt gammel dags🙂

Det er det jeg spiser;

1 brødskive og skummetmelk til frokost 2 knekke brød og skummet melk til lunsj. Litt middag. Ellers et eple og en pære gjenom dagen

Ts

Skrevet

Jeg ser du skriver at det er vanskelig å få i seg nok mat. Jeg synes også det kan være vanskelig å få dekket kaloribehovet som ammende, så jeg fyller på med sjokolade hver kveld. 

Å fullamme krever rundt 500kcal ekstra per døgn, mener jeg å ha lest! 

Skrevet
1 minutt siden, alabaster skrev:

Jeg ser du skriver at det er vanskelig å få i seg nok mat. Jeg synes også det kan være vanskelig å få dekket kaloribehovet som ammende, så jeg fyller på med sjokolade hver kveld. 

Å fullamme krever rundt 500kcal ekstra per døgn, mener jeg å ha lest! 

500 hmmm så sjokolade dekker 500 kcal?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

500 hmmm så sjokolade dekker 500 kcal?

100 gr melkesjokolade er ca 500 kcal. 

Altså, det hadde sikkert vært mer optimalt å få dekket hele kaloribehovet av grønnkål og gulrøtter, men jeg spiser heller passe variert gjennom dagen og koser med sjokoladen min på kvelden. 

Da jeg var hjemme i permisjon hadde jeg også kjeks i skapet, som jeg kunne knaske mellom slagene

• Liker 1
Skrevet

Og husk at en babymage er på størrelse med en valnøtt. Det skal ikke mange minutter til for å fylle den når man har riktig teknikk. 

Skrevet

Prøv å finne noe du liker å spise, det er ikke så viktig at det er sunt en periode - bare for å få opp apetitten. Jeg hadde alltid noe kjeks eller kake på lur, og gode pizza snurrer eller horn med fyll, ting jeg kunne spise med en hånd. Og drikk masse! Vann, saft, sjokolademelk! Havre er bra for melkeproduksjon - havregrøt er lett å lage i mikro - ha på sukker for at det skal smake godt. 

Anonymkode: cf872...e0d

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å finne noe du liker å spise, det er ikke så viktig at det er sunt en periode - bare for å få opp apetitten. Jeg hadde alltid noe kjeks eller kake på lur, og gode pizza snurrer eller horn med fyll, ting jeg kunne spise med en hånd. Og drikk masse! Vann, saft, sjokolademelk! Havre er bra for melkeproduksjon - havregrøt er lett å lage i mikro - ha på sukker for at det skal smake godt. 

Anonymkode: cf872...e0d

Takkk skal prøve det.

Skrevet

Hvis du er flink til å få i det væske, få i deg noe som gir litt mer kalorier. Finn deg noen flere alternativer, lag noe smoothie eller noe 😊

Skrevet

Bananer er kjapt og lett når man ammer 🕺

Anonymkode: fa53e...b20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...