AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #21 Del Skrevet 5. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du burde lese deg litt opp. Det er godt forsket på og hyppig brukt på forskjellige tilstander...Det er ett reseptbelagt legemiddel. Det vil også si at det er forsket godt på og har bestått samme krav som alle andre reseptbelagte legemidler. https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/botox-allergan-547057 http://legemiddelhandboka.no/Generelle/58905 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Botulismetoksin Anonymkode: 0291f...698 Jeg har ikke benektet at det har vært forsket på, men på bruk til andre indikasjoner. Bivirkninger etter langvarig bruk har ikke vært forsket så mye på. Siden du så vennlig kommer med lesetips, vil jeg gjerne gi deg ett tilbake, »Serious and Long-Term Adverse Events Associated with the Therapeutic and Cosmetic Use of Botulinum Toxin«: «Adverse events are more common after the therapeutic use of botulinum toxin, but can also be noticed after its cosmetic use. There are not enough data on the long-term safety of this drug, especially when used for cosmetic reasons.» https://www.karger.com/Article/FullText/370245 Anonymkode: cf987...f59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #22 Del Skrevet 5. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan blir man henvist til denne spesialisten dere snakker om? Jeg har slitt med kjevevondt i flere år, klikker, låser seg, i perioder gjør det kjempevondt. Har også hatt mye migrene og nakkespenninger og jeg tror det har sammenheng. Har brukt bittskinne nesten hver natt i månedsvis i strekk uten noen bedring (tror egentlig ikke jeg skjærer tenner på natten, tannlegen sier iallfall ikke noe om slitte tenner). Har vært hos lege et par ganger det gjorde veldig vondt men de var litt sånn "ja det er ikke så mye å gjøre ta ibux mot smerten. Det finnes operasjon men det virker nesten altdri". Tannlegen hadde ikke noe godt å komme med annet en at han bekreftet stive muskler i kjeven og foreslo massasje eller øvelser. Forsøkt massasje hos massør uten at det hjalp noe (det kjennes jo ut som det kommer fra leddet ikke fra muskelen?). Også forsøkt litt øvelser men skjønner ikke helt hva som er riktige øvelser og føler ikke de jeg har prøvd hadde noen effekt. Hva gjør man da liksom? Har tenkt på botox selv men har ikke funnet noen som gjør det i Norge. Hvor fant dere det? Anonymkode: 652c9...9b4 De fleste leger som driver med kosmetisk Botox driver også med medisinsk Botox har jeg intrykk av. Jeg bruker kosmetisk Botox også, men er litt skeptisk til kosmetiske sykepleiere, så jeg bruker en lege. Og han tilbyr også medisinsk botox. Ikke noe spesialist. Spesialisten jeg ble henvist til var igjennom fastlegen min. Jeg fikk henvisning til kjevespesialist fordi kjeven min var blitt så skeiv at jeg "drøvtygget" og det klikket å kaste noe voldsomt når jeg gapet pga tanngnissing. Han sendte meg til tannlegen og der fikk jeg skinne, som virket en stund. Når den ikke virket lenger så prøvde jeg Botox. Anonymkode: 0291f...698 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #23 Del Skrevet 5. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: De fleste leger som driver med kosmetisk Botox driver også med medisinsk Botox har jeg intrykk av. Jeg bruker kosmetisk Botox også, men er litt skeptisk til kosmetiske sykepleiere, så jeg bruker en lege. Og han tilbyr også medisinsk botox. Ikke noe spesialist. Spesialisten jeg ble henvist til var igjennom fastlegen min. Jeg fikk henvisning til kjevespesialist fordi kjeven min var blitt så skeiv at jeg "drøvtygget" og det klikket å kaste noe voldsomt når jeg gapet pga tanngnissing. Han sendte meg til tannlegen og der fikk jeg skinne, som virket en stund. Når den ikke virket lenger så prøvde jeg Botox. Anonymkode: 0291f...698 Så spesialisten sendte deg til tannlegen som ga deg skinne? Jeg har jo allerede fått skinne hos tannlegen 😕 Hva gjorde spesialisten da? Anonymkode: 652c9...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #24 Del Skrevet 5. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke benektet at det har vært forsket på, men på bruk til andre indikasjoner. Bivirkninger etter langvarig bruk har ikke vært forsket så mye på. Siden du så vennlig kommer med lesetips, vil jeg gjerne gi deg ett tilbake, »Serious and Long-Term Adverse Events Associated with the Therapeutic and Cosmetic Use of Botulinum Toxin«: «Adverse events are more common after the therapeutic use of botulinum toxin, but can also be noticed after its cosmetic use. There are not enough data on the long-term safety of this drug, especially when used for cosmetic reasons.» https://www.karger.com/Article/FullText/370245 Anonymkode: cf987...f59 Men nå diskuterer vi Botox til medisinsk bruk, og ikke til kosmetisk bruk. Å når legemiddelet er godkjent i Norge så stoler jeg på at det er godkjent å har gjennomgått samme testing som andre legemidler. Anonymkode: 0291f...698 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #25 Del Skrevet 5. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så spesialisten sendte deg til tannlegen som ga deg skinne? Jeg har jo allerede fått skinne hos tannlegen 😕 Hva gjorde spesialisten da? Anonymkode: 652c9...9b4 Sjekket opp klikking, knasing og "drøvtygginga" mi. De trodde kjeveleddet mitt hoppet inn og ut av posisjon...men så var det bare bivirkninger av tanngnissingen min som hadde gått for langt. Kjeven min låste seg når jeg lo liksom...Så skjønner hvorfor de mistenkte det. Anonymkode: 0291f...698 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #26 Del Skrevet 5. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men nå diskuterer vi Botox til medisinsk bruk, og ikke til kosmetisk bruk. Å når legemiddelet er godkjent i Norge så stoler jeg på at det er godkjent å har gjennomgått samme testing som andre legemidler. Anonymkode: 0291f...698 Therapeutic use = medisinsk bruk. Du kan jo lese artikkelen. Anonymkode: cf987...f59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #27 Del Skrevet 6. november 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Therapeutic use = medisinsk bruk. Du kan jo lese artikkelen. Anonymkode: cf987...f59 Legemiddelet er godkjent i Norge. Så jeg skjønner ikke hva du vil? Om du har problemer med dette så må du jo nesten ta det opp med legemiddelverket. Forøvrig så er virkningen av botox lokal i motsetning til tabeletter så jeg er litt usikker på hvordan du tenker at er problemet her. Anonymkode: 0291f...698 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #28 Del Skrevet 6. november 2018 Kan man få det dekket?😇 Anonymkode: 03426...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2018 #29 Del Skrevet 6. november 2018 Har ikke lest alt her, men jeg har begynt med botox i kjevemuskel pga dette. Prøvd skinner, de biter jeg hull i tilslutt. Botoxen varer endel måneder på meg før muskelen er tilbake med full kraft. Tar ca 2 ganger i året. Anonymkode: 30f24...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jento_2 Skrevet 7. november 2018 Forfatter #30 Del Skrevet 7. november 2018 På 6.11.2018 den 16.02, AnonymBruker skrev: Kan man få det dekket?😇 Anonymkode: 03426...46a Lurer jeg også på, noen som her som får det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jento_2 Skrevet 7. november 2018 Forfatter #31 Del Skrevet 7. november 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke lest alt her, men jeg har begynt med botox i kjevemuskel pga dette. Prøvd skinner, de biter jeg hull i tilslutt. Botoxen varer endel måneder på meg før muskelen er tilbake med full kraft. Tar ca 2 ganger i året. Anonymkode: 30f24...d9c Begynte du på eget initiativ? Vil du anbefale det? Jeg har to alternativer hvis jeg bestemmer meg for å prøve botox. Nr 1- gjøre det hos kosmetisk sykepleier (har snakket med dem og de gjør dette på klinikken). Denne salongen holder til i byen jeg bor i. Nr 2- Få det gjort hos en tannlegeklinikk alt for mange mil fra der jeg bor. Jeg ønsker jo helst å slippe å reise, men blir i tvil om de er like flinke der fokuset er mest på det kosmetiske.. Noen meninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2022 #32 Del Skrevet 15. april 2022 Får man dette dekket dersom man får henvisning fra fastlegen for å gå til kjevespesialist, og spesialisten mener boyoxbehanfling er det beste for pasienten? Eller må man betale hele behandlingen selv uansett om man får henvisning? Anonymkode: 877c8...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2022 #33 Del Skrevet 15. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 15.4.2022 den 8.13): Får man dette dekket dersom man får henvisning fra fastlegen for å gå til kjevespesialist, og spesialisten mener boyoxbehanfling er det beste for pasienten? Eller må man betale hele behandlingen selv uansett om man får henvisning? Anonymkode: 877c8...76f Får man? Anonymkode: b9787...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #34 Del Skrevet 20. juni 2022 Noen? Anonymkode: b9787...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2022 #35 Del Skrevet 17. august 2022 Noen med erfaring? Anonymkode: b9787...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #36 Del Skrevet 24. august 2022 Jeg tok det. Synes egentlig ikke jeg merket så veldig bedring.. kanskje ørlitte grann. Men tok det bare 1 gang da.. tror man kanskje må ta det flere ganger, men ble gravid så fikk ikke testet å gjøre det. Anonymkode: 652c9...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
regndråpen Skrevet 4. januar 2023 #37 Del Skrevet 4. januar 2023 Jeg har fått medisinsk botox hos øre-nese-hals avd på sykehuset. Kjevespesialist har fulgt meg opp med bittskinne, undersøkelse og øvelser i 1 år. Etter 1 år uten at det hjalp fikk jeg botox. 375kr i egenandel. Veeeldig fornøyd da smertene i kjeve og hodepine er kraftig redusert. Nå kan jeg endelig slappe av i kjeven. Skal ha ny undersøkelse, evt påfyll om 4-6 måneder. Lege henviste meg dit i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 4. januar 2023 #38 Del Skrevet 4. januar 2023 Det er jo dette man skal bruke botox til! Hvis man har store plager skjønner jeg at det er verdt risikoen. Det skjønner jeg ikke når det gjelder kosmetisk. Jeg har tannskinne og har hatt det i over 20 år. Likevel vil jeg ikke ta botox. En tidligere i tråden sier at det er lokalt. Nei, ingenting i kroppen er lokalt! Det sa legen min da hun omtrent presset på meg hormonspiral, og de bivirkningene var IKKE lokale! Men hadde kjeven låst seg når jeg lo, så hadde jeg nok gitt f og prøvd likevel. Man må veie risk/nytte, som ved alle andre legemidler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2023 #39 Del Skrevet 4. januar 2023 Du får dekket om en oral eller kjevekirurg finner indikasjon for dette, kun egenandel. Da skal som oftest det meste annet vært forsøkt først. Anonymkode: 4ed48...357 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2023 #40 Del Skrevet 7. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 17.8.2022 den 17.25): Noen med erfaring? Anonymkode: b9787...0df Fikk hos Smerteklinikken på Majorstua. Måtte henvises og så må man jo vurderes før man evt får time. Tok 2 måneder fra henvisning til time. Fikk botox i påvente av videre utredning. Betalte bare egenandel på 375 kroner. Anonymkode: 4e74b...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå