AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #1 Skrevet 5. november 2018 Mannen min og jeg har lurt på å skaffe oss en felles konto, der lønn til oss begge blir utbetalt. altså samler vi opp begge lønningene våre på samme konto, og betaler alle regninger fra denne. Noen som vet om noen fordeler og ulemper med dette? Anonymkode: 7e5e5...ad3
Lammelåret Skrevet 5. november 2018 #2 Skrevet 5. november 2018 Ulempen er at du har null kontroll på egen økonomi. 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #3 Skrevet 5. november 2018 11 minutter siden, Lammelåret skrev: Ulempen er at du har null kontroll på egen økonomi. Hvordan mister jeg kontroll på det? Jeg vet jo hvor mye jeg får i lønn, og jeg kan se hvilke regninger som er betalt. 50% av regningene er tatt fra min lønn, 50% fra hans?nOm vi skulle velge å fordele det annerledes er jo prinsippet det samme likevel. Samme med mat og andre utgifter. Er vel bare å føre opp budsjett og regnskap, så holder man vel fint kontrollen over dette? Anonymkode: 7e5e5...ad3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #4 Skrevet 5. november 2018 Hvorfor ikke bare ha en felleskonto for regninger og en for mat osv? Det gjør vi å da har vi full kontroll på det vi står igjen med selv. Intill vi er mer likestilt økonomisk så gjør vi det på den måten Anonymkode: eeb94...704
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #5 Skrevet 5. november 2018 Blir jo rimeligere, og færre kontoer å holde styr på. Så ser kun fordeler om dere begge har et fornuftig forbruk og er samkjørte med tanke på hva pengene skal brukes på. Opprett også en felles sparekonto, indeksfond, aksjesparekonto eller lignende. En lønnskonto bør ikke ha for mye innestående da avkastningen er elendig. Vi har felles økonomi, men hver vår lønnskonto. Den som kjøper noe drar kort, og alt (unntatt en buffer på 40 000 per konto) overføres til sparing en gang i måneden. Kunne like så godt hatt en felles konto. Anonymkode: 6a1cd...4ff
Emmelise Skrevet 5. november 2018 #6 Skrevet 5. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan mister jeg kontroll på det? Jeg vet jo hvor mye jeg får i lønn, og jeg kan se hvilke regninger som er betalt. 50% av regningene er tatt fra min lønn, 50% fra hans?nOm vi skulle velge å fordele det annerledes er jo prinsippet det samme likevel. Samme med mat og andre utgifter. Er vel bare å føre opp budsjett og regnskap, så holder man vel fint kontrollen over dette? Anonymkode: 7e5e5...ad3 Vel, til enhver tid hvis mannen din føler for det så kan han ta hele saldoen og flytte det til en konto som kun han har tilgang til. Det kan selvsagt du også. Jeg vil heller anbefale at dere får lønn inn på deres respektive kontoer og overfører et bestemt beløp for felles utgifter til felleskontoen. Sådan sett er dere bedre sikret mot muligheten for å.. rævpule hverandre økonomisk. Her i huset har vi en felleskonto, den er utelukkende for mat og husholdning og vi overfører et fast beløp begge to hver måned. 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #7 Skrevet 5. november 2018 5 minutter siden, Emmelise skrev: Vel, til enhver tid hvis mannen din føler for det så kan han ta hele saldoen og flytte det til en konto som kun han har tilgang til. Det kan selvsagt du også. Om jeg hadde stolt så lite på en mann ville jeg ikke bodd sammen med han. Finnes mye verre ting han kan gjøre mot meg enn å stikke av med lønna min en måned Anonymkode: 6a1cd...4ff
Emmelise Skrevet 5. november 2018 #8 Skrevet 5. november 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om jeg hadde stolt så lite på en mann ville jeg ikke bodd sammen med han. Finnes mye verre ting han kan gjøre mot meg enn å stikke av med lønna min en måned Anonymkode: 6a1cd...4ff Njei, MEN. Det er ikke alle forhold som går like knirkefritt. Et sted på veien blir man kanskje uenig om hvordan pengene skal fordeles, eller man kanskje vil ha noe dyrt til seg selv som den andre parten ikke er enig i. Kanskje settes penger av til sparing på en egen konto, hvems penger er det da egentlig? Kanskje går dere fra hverandre, kanskje ikke nødvendigvis som venner. Det er mange variabler tilgjengelige, og jeg syntes at en 100% felles konto på mange måter er å skyte seg selv og kaste seg velvillig inn i det man kaller "kvinnefella". Bortsettfra at fella gjelder dere begge. For begges økonomiske sikkerhet og frihet så burde noe holdes separat. 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #9 Skrevet 5. november 2018 1 minutt siden, Emmelise skrev: Njei, MEN. Det er ikke alle forhold som går like knirkefritt. Et sted på veien blir man kanskje uenig om hvordan pengene skal fordeles, eller man kanskje vil ha noe dyrt til seg selv som den andre parten ikke er enig i. Kanskje settes penger av til sparing på en egen konto, hvems penger er det da egentlig? Kanskje går dere fra hverandre, kanskje ikke nødvendigvis som venner. Det er mange variabler tilgjengelige, og jeg syntes at en 100% felles konto på mange måter er å skyte seg selv og kaste seg velvillig inn i det man kaller "kvinnefella". Bortsettfra at fella gjelder dere begge. For begges økonomiske sikkerhet og frihet så burde noe holdes separat. Men her snakker vi om en felles lønns-/brukskonto. Som de fleste holder på et minimum. Ærlig talt, bunaden min alene er verdt mer enn det som står på lønnskontoen min. Hva om han plutselig stikker av med den? Har du din låst inne? Og SELVØLGELIG har vi avtaler om større ting, som hus, hytte, biler, sparekonto. Og det spares likt til pensjon hver måned. Men lønnskontoen??? Der man på toppen av det hele kan anmelde og få medhold på dagen, i og med at lønna mi nettopp kom inn der... Nei, bare nei. Anonymkode: 6a1cd...4ff
Emmelise Skrevet 5. november 2018 #10 Skrevet 5. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men her snakker vi om en felles lønns-/brukskonto. Som de fleste holder på et minimum. Ærlig talt, bunaden min alene er verdt mer enn det som står på lønnskontoen min. Hva om han plutselig stikker av med den? Har du din låst inne? Og SELVØLGELIG har vi avtaler om større ting, som hus, hytte, biler, sparekonto. Og det spares likt til pensjon hver måned. Men lønnskontoen??? Der man på toppen av det hele kan anmelde og få medhold på dagen, i og med at lønna mi nettopp kom inn der... Nei, bare nei. Anonymkode: 6a1cd...4ff Det var da måte på hvor defensiv man skulle bli. Ikke er du TS heller, så hvorfor trangen til å nærmest gå i strupen på folk for å forsvare seg om måten man ordner egen økonomi på sliter jeg litt med å forstå. Om det fungerer for deg og forholdet du er i, så bra for dere. Men alle er vel heller ikke som deg og ditt forhold. Det er potensielle ulemper tilstedet, da er det greit å være klar over dem. 7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #11 Skrevet 5. november 2018 Den største ulempen vil være dersom dere har ulikt syn på økonomi og bruker penger fra felleskontoen som den andre er uenig i. For eksempel om du vil ha en veske til 5000 kr eller han en PlayStation og spill til 4000 og så går den ene og bruker fellesskapets penger uten at den andre er enig. Jeg personlig kunne aldri hatt felles konto, det er viktig for meg å bestemme over egen økonomi og ha full kontroll over det som ikke går til felles utgifter. Og så ønsker jeg ikke at jeg eller min samboer skal være sure på hvordan den andre disponerer sin inntekt. Mine foreldre har alltid hatt helt felles konto, det var naturlig ettersom mamma var hjemmeværende i mange år og ikke hadde egen lønn. Selv om de nå tjener like mye, så har de fortsatt med dette for det fungerer for dem. Jeg har bodd for mange år alene og klart meg sjøl til at det hadde vært naturlig å dele. Anonymkode: b781f...f9c 8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #12 Skrevet 5. november 2018 5 minutter siden, Emmelise skrev: Det var da måte på hvor defensiv man skulle bli. Ikke er du TS heller, så hvorfor trangen til å nærmest gå i strupen på folk for å forsvare seg om måten man ordner egen økonomi på sliter jeg litt med å forstå. Om det fungerer for deg og forholdet du er i, så bra for dere. Men alle er vel heller ikke som deg og ditt forhold. Det er potensielle ulemper tilstedet, da er det greit å være klar over dem. Mulig jeg overreagerer litt Men det er jo bare fullstendig galskap å ta høyde for at en partner skal ta med seg pengene på en skarve brukskonto og stikke av. Gjerne en partner du stoler på med store felles verdier, og ikke minst egne barn. Jeg fatter bare ikke at man orker å bo med noen om dette er nivået på tillit. Anonymkode: 6a1cd...4ff
Gjest Nina1975 Skrevet 5. november 2018 #13 Skrevet 5. november 2018 Om en av dere dør, blir kontoen stengt. Det kan ta lang tid før den åpnes igjen, og regningene vil ikke bli betalt. Mye ekstra styr midt i en sorgprosess.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #14 Skrevet 5. november 2018 45 minutter siden, Emmelise skrev: Njei, MEN. Det er ikke alle forhold som går like knirkefritt. Et sted på veien blir man kanskje uenig om hvordan pengene skal fordeles, eller man kanskje vil ha noe dyrt til seg selv som den andre parten ikke er enig i. Kanskje settes penger av til sparing på en egen konto, hvems penger er det da egentlig? Kanskje går dere fra hverandre, kanskje ikke nødvendigvis som venner. Det er mange variabler tilgjengelige, og jeg syntes at en 100% felles konto på mange måter er å skyte seg selv og kaste seg velvillig inn i det man kaller "kvinnefella". Bortsettfra at fella gjelder dere begge. For begges økonomiske sikkerhet og frihet så burde noe holdes separat. Helt enig. Separate kontoer er bare en forsikring, og betyr ikke at man ikke stoler på den andre parten. Det finnes ingen grunner til at det er nødvendig å ha helt felles økonomi, så hvorfor ta sjansen. Man vet aldri hva som kan skje i et forhold, som du sier er det altfor mange variabler til at det er økonomisk fornuftig. Jeg har selv lært på den harde måten, og en av de tingene jeg prioriterer i et forhold nå er å sikre meg selv økonomisk i tillfelle det skulle gå galt. For sannheten er jo at det dessverre gjør det relativt ofte. Og konsekvensene kan være enorme. Anonymkode: d83c3...d10 1
Million Skrevet 5. november 2018 #15 Skrevet 5. november 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan mister jeg kontroll på det? Jeg vet jo hvor mye jeg får i lønn, og jeg kan se hvilke regninger som er betalt. 50% av regningene er tatt fra min lønn, 50% fra hans?nOm vi skulle velge å fordele det annerledes er jo prinsippet det samme likevel. Samme med mat og andre utgifter. Er vel bare å føre opp budsjett og regnskap, så holder man vel fint kontrollen over dette? Anonymkode: 7e5e5...ad3 Hva med all kortbruken? Minibankkortene deres er knyttet opp til denne kontoen. Det går ut penger hver dag. Plutselig en dag har mannen din kjøpt nye dekk til bilen sin, eller kjøpt seg en ny skinnjakke. Da har dere brått flere tusen mindre enn du hadde beregnet og trodde. Og kanskje, når han ser hvor mye penger som står der, er det lett for han å dra kortet litt ekstra her og der, for "det er jo så mye igjen på konto uansett". Kanskje kredittkortregningene hans er litt store noen måneder, og så belastes det av felleskontoen... osv. Jeg kan se for meg hundrevis av ting han kan kjøpe og forbruke som tappes fra felleskontoen, slik at det står mindre penger igjen der enn hva du trodde og hadde beregnet. Skal man dele konto med noen, så er man totalt avhengig av å ha 100% likt syn på penger og økonomi, og alltid diskutere og spørre først før man trekker kortet. Jeg har vært gift med en ødeland, en som hadde null kontroll på økonomien, han skaffet seg alle Mastercard-kredittkort som fantes, tok opp forbrukslån fra en haug med kredittforetak, alltid var blakk og alltid brukte penger som om det var ingen morgendag. Han betalte ALDRI en regning i tide! Inkassosaker rant inn rett som det var. Jeg hadde aldri kunnet ha felles konto med han. Han hadde kjørt min egen økonomi i grøfta sammen med sin egen, og brukt opp mine penger også. Nei, jeg er for stor kontrollfrik til å noengang kunne stole på et annet menneske i den grad at jeg deler konto med noen. Jeg vil ha stålkontroll på det som befinner seg på kontoen til enhver tid, og vil ikke komme en dag og oppdage at det f.eks. mangler 5000 kr fordi partneren så noe fint som han anså det var råd til fordi "det står jo så mye på konto nå og jeg visste jo ikke at du hadde planlagt at vi skulle spare til ny sofa/ferie/etc....". Endret 5. november 2018 av Million 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #16 Skrevet 5. november 2018 Det kommer helt an på hva dere bruker penger på. Vi har alltid hatt felleskonto fordi vi bruker like mye (les: lite) penger og tjener omtrent det samme. Veldig greit å bare ha alt felles, så slipper en å tenke på hvem som har betalt hva og hvem sin tur det er til å betale for ditten og datten. Men hvis mannen hadde hatt en veldig dyr hobby (f.eks bildilla), så ville jeg ikke likt at han brukte "mine" penger på det Anonymkode: 24374...d00
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #17 Skrevet 5. november 2018 Det er bedre med felles regningskontoen. Å ha felles lønnskonto går sikkert helt fint om dere er på linje økonomisk. Men dersom det verste skulle skje (en av dere dør plutselig eller blir ute av stand til ta seg av det økonomiske) er det veldig greit å ha egen lønnskonto inntil evt boet er gjort opp. Jeg jobber i bank og har flere ganger vært vitne til kvinner som plutselig ikke har tilgang til pengene sine fordi de står på en konto som eies av mannen. Selv om man har disposisjonsrett sperres kontoene ved dødsfall. Ha heller hver deres lønnskonto og før over penger til felles regningskonto. Anonymkode: 23288...14e 5
Lammelåret Skrevet 5. november 2018 #18 Skrevet 5. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan mister jeg kontroll på det? Jeg vet jo hvor mye jeg får i lønn, og jeg kan se hvilke regninger som er betalt. 50% av regningene er tatt fra min lønn, 50% fra hans?nOm vi skulle velge å fordele det annerledes er jo prinsippet det samme likevel. Samme med mat og andre utgifter. Er vel bare å føre opp budsjett og regnskap, så holder man vel fint kontrollen over dette? Anonymkode: 7e5e5...ad3 Fordi han kan bruke "dine" penger når de er tilgjengelige for dere begge. Du kan ikke bruke noe privat og således mister du selvstendigheten din. Du kan ikke spare. Felles konto kan være kilde til svære konflikter.
Eliza Doalot Skrevet 5. november 2018 #19 Skrevet 5. november 2018 Jeg klarer ikke å se en eneste fordel med felles lønnskonto, kun potensielle konflikter. Felles konto for mat, regninger og andre fellesutgifter - helt greit, men det som er igjen foretrekker vi å disponere fritt. 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #20 Skrevet 5. november 2018 Her har vi vår egen konto så overfører vi likt beløp til en felles som går til regninger og mat. Hvis en av oss dør blir kontoen sperret så det var denne ordningen banken anbefalte. Jeg hadde heller ikke orket styret med at mannen min som er ganske pertentlig, skulle gått igjennom konto utskriftene og kommentert "2000 kr til frisør, hvaaa faaaaen" osv. Anonymkode: 2ad5d...750 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå