Gå til innhold

Har du beholdt dialekten din?

Fremhevede innlegg

Skrevet

har bodd her i 3 år og har allerede utvanne dialekten min en del. Må snakke saaaakte og t y d e l i g, og bytter ut typiske dialektord med mer allmennforståelige ord, men har beholdt det viktigste, tonefallet og standarden i dialekten. Men her på sørlandet(iallefall i arendal) skjønner folk dårlig dialekten min og jeg er så lei av at folk ikke skjønner hva jeg sier enda jeg snakker så tydelig å sakte(i forholdt til hvordan jeg egentlig prater). Merker når jeg er "hjemme" at jeg snakker alt for seint og tydelig, og høres klysete ut, men etter noen dager går det seg til.

Videoannonse
Annonse
Gjest Teletubbien
Skrevet

Både og :wink:

Snakker nordlending hjemme med mannen, som også er og snakker nordlending. Men på jobb og ute blant andre søringer så slår jeg om til et eller annet - kanskje litt drammenser :ler:

Skrevet

Har ingen problemer med å holde på dialekten min etter 5 år borte fra hjembyen. Men jeg merker godt at når jeg kommer hjem i feriene prater jeg mer kav enn før jeg flyttet! Og det helt ubevisst.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hu i Oslo snakka oslodialekt da det hadde gått et år hun også. Nå har hun bodd på hjemplassen 7 år og tviholder på den. For meg blir det bare dumt

Slike folk har vi hjemme også,...noe annet som kjennetegner de er at de er bitre på foreldrene sine som ikke bosatte seg i Oslo, slik de selv kunne vokse opp i en by og snakke "penere". :roll:

Skrevet

Siden jeg er født og oppvokst i Stavanger, samt har foreldre som kommer herfra, snakker jeg stavangersk. Veksler litt mellom å snakke "pent", til å gå over på det litt mer "breie". Kommer nok litt an på hvem jeg er med, og at jeg har blitt påvirket av forskjellige venner med ulike dialekter. Kanskje.

Gjest Gjesta
Skrevet

Har beholdt dialekta, men etter å ha bodd på forskjellige plasser i landet, har den blitt litt avslepet.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Nei ikke helt.

Jeg la om litt pga at jeg jobbet i eldreomsorgen. Så ble jeg lengre vekke enn planlagt, så jeg knoter mye.

Har fått spørsmål om jeg er fra finmark, men må påstå at det er en del mil mellom min oppvekstplass og finmark.

Skal ikke være hjemme mer en ett par dager før jeg prater dialekt igjen.

Gjest lurven
Skrevet

nei jeg har lagt om fra min skogstroll-norsk til en mer urban måte å formulere meg på.

vil jo at folk skal skjønne hva jeg sier

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...