Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #21 Skrevet 27. mars 2005 Jeg liker ikke folk som knoter (av og til må man det men utenom slike spesielle tilfeller) og nå har jeg blitt en av dem likvel. Derfor *æsj*
mrs williams Skrevet 28. mars 2005 #22 Skrevet 28. mars 2005 Er fire år siden jeg flyttet fra vestlanfet men jeg beholder dialekten...knoter nok en del, men men
Cherie Skrevet 28. mars 2005 #23 Skrevet 28. mars 2005 Jeg har ikke flyttet fra der jeg bodde som barn , men mange ord fra mine studiekammerater og min kjære har sneket seg inn. Jeg har jo nesten ikke med trøndere å gjøre i hverdagen. Ord som itj, shøh, bila, mælk, sher er byttet ut. Tonefallet mitt er helt på bærtur og jeg mobbes ivrig av mine foreldre. Mn søster holdt bedre på dialekten sin da hun bodde nærmere 10 år i oslo enn det jeg som bor i trondheim gjør... Jeg er vanvittig lettpåvirkelig på den kanten.
vilde Skrevet 28. mars 2005 #24 Skrevet 28. mars 2005 7 år siden jeg flyttet fra til en annen kant av landet. Snakker mer utvanna dialekt nå enn når jeg bodde hjemme, men det er fortsatt lett å høre hvor jeg kommer fra. Heldigvis:)
*M* Skrevet 28. mars 2005 #25 Skrevet 28. mars 2005 Har siden jeg begynte på videregående snakket en penere versjon av min dialekt, men jeg har ikke begynt å snakke en helt ny dialekt fordi jeg har flyttet.
Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2005 #26 Skrevet 28. mars 2005 Jeg knoter noe helt forferdelig! Men jeg er en slik som ikke klarer å la være.
Gjest Seleena Skrevet 28. mars 2005 #27 Skrevet 28. mars 2005 Det er synd folk legg om dialekta si fordi byfolk ikkje klarar å henge med! Søstera mi som bur i Oslo fekk spørsmålet: "Erru Svensk eller?" frå ein i klassen..... Etter det måtte ho legge litt om språket sitt. Forstår ikkje at ho gadd!
aoelia Skrevet 28. mars 2005 #28 Skrevet 28. mars 2005 flyttet mye rundt i nordnorge de første 17 åren av mitt liv, så når jeg nå bor i/på hønefoss, på folkehøyskole der hele verdens dialekter er presentert og folk er fra utlandet, har alle omtrent inngått kompromisset med å "bokmålifisere" språket sitt litt, blir slitsomt å ikke skjønne ting mesteparten av tiden.
Morea Skrevet 29. mars 2005 #29 Skrevet 29. mars 2005 Ikke lagt om i det hele tatt. Selv hvor rar den er...
Gjest lilletroll Skrevet 29. mars 2005 #30 Skrevet 29. mars 2005 Til dere som har flyttet til en annen plass enn der dere vokste opp' date=' har dere beholdt barndomsdialekten deres? [/quote'] Nei - ingen hører hvor jeg kommer fra.
Charmina Skrevet 29. mars 2005 #31 Skrevet 29. mars 2005 Nei desverre Er egentlig ækt Trønder men etter snart 17 år i Bergen er det full skarring på Rène her ja Men gi meg noen dager sammen med trøndere så klarer jeg å lokke fram dialekten igjen. Har også bodd litt i nordnorge hvor mamma kommer fra og da snakket jeg kav nordlending. Skulle gjerne holdt på dialekten men klarte det ikke rett og slett!
Diva Skrevet 29. mars 2005 #32 Skrevet 29. mars 2005 Har nok beholdt mesteparten av dialekta, men den er nok litt avslipt Blir derimot at jeg fort finner "tonen" igjen når jeg er i hjembyen. Jeg har sjelden problemer med at folk ikke forstår hva jeg sier, da jeg ikke har en særlig komplisert/"eksotisk" dialekt, men det er da noe innimellom som folk stopper opp på. Da får jeg bare forklare. Gidder ikke legge meg på Oslo/Bærumsdialekt for å gjøre meg forstått. Synes det er litt stilig med dialekter jeg, og synes det er ålreit at folk snakker forskjellig.
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2005 #33 Skrevet 29. mars 2005 Min er ganske godt på plass, men jeg merker til min ergrelse at "den" har tatt over i stor grad for "dinna", "han" og "ho". Og jeg sier noen ganger "det" for "ditta". Og jeg har sikkert andre uvaner som jeg ikke legger merke til engang!
ashera Skrevet 31. mars 2005 #34 Skrevet 31. mars 2005 Min er ganske godt på plass, men jeg merker til min ergrelse at "den" har tatt over i stor grad for "dinna", "han" og "ho". Og jeg sier noen ganger "det" for "ditta". Og jeg har sikkert andre uvaner som jeg ikke legger merke til engang! Den skriver jeg under på. Og så blir det litt "har vært" istedet for "he vør" o.l. Men ellers holder jeg ganske så bra på dialekten min.
Gjest Anonymous Skrevet 31. mars 2005 #35 Skrevet 31. mars 2005 Den skriver jeg under på. Og så blir det litt "har vært" istedet for "he vør" o.l. Men ellers holder jeg ganske så bra på dialekten min. Hehe... Jeg har alltid sagt "har vært". Mulig jeg var mer urban enn deg i utgangspunktet. Merker forresten at syntaksen slår krøll på seg av og til. Kjipt ass.
ashera Skrevet 1. april 2005 #36 Skrevet 1. april 2005 Hehe... Jeg har alltid sagt "har vært". Mulig jeg var mer urban enn deg i utgangspunktet. Merker forresten at syntaksen slår krøll på seg av og til. Kjipt ass. Er halvt bone, jeg, da....
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #37 Skrevet 1. april 2005 Er halvt bone, jeg, da.... Bone! Det ordet hadde jeg nesten glemt!
magolia Skrevet 1. april 2005 #38 Skrevet 1. april 2005 Det er 12-13 år siden jeg flyttet fra mine hjemtrakter. Har bodd flere steder i landet, og har en fæl miks.. Har lagt om, men slår fort om når jeg er hjemme.
Gjest Tristessa Skrevet 1. april 2005 #39 Skrevet 1. april 2005 Hø hø, dialekten min er noe for seg selv. Foreldrene mine snakker bergensk, og snakker bergensk med dem selv. Født og oppvokst i Stavanger, og snakker stavangersk med vennene mine. Bor nå i Bergen, og snakker mer stavangersk enn noensinne, men bruker bergensken i samtale med andre bergensere, eller som myndig telefonstemme.
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2005 #40 Skrevet 1. april 2005 Dialekten min SKAL eg ha. Bodde 15 år på østlandet og holdt på den. Det faller meg ikke naturlig å snakke en annen dialekt bare for at jeg bor en annen plass. To venner av meg flyttet , den ene til Oslo og den andre til Bergen. Etter et år kom hun fra Bergen på ferie. Snakka kav Bergensdialekt. Det ble jo bare så teit å høre på. Hu i Oslo snakka oslodialekt da det hadde gått et år hun også. Nå har hun bodd på hjemplassen 7 år og tviholder på den. For meg blir det bare dumt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå