Gå til innhold

vurderer ny telefon (Huawei mate 20 pro vs iphone..)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Bare sitter å tenker på å skaffe meg ny telefon og lurte på om noen hadde noen tanker/erfaringer retning jeg heller.

Har for tiden Iphone 6s og har hatt den 1,5 år circa, den funker fortsatt bra og har fortsatt swap på den (vurderte å bytte tlf etter et år men syns da at de jeg hadde mest lyst på var veldig mye dyrere enn det jeg var villig til å betale). Har sitti og tenkt idag på Huawei mate 20 pro (mest pga kamera da jeg elsker å ta bilder med telefonen, og "lik" pris som det jeg betaler idag på swap så hadde ikke merket noe forskjell økonomisk.

MEN hvor stor forskjell er det på Huawei tlf kontra iphone? siden jeg fikk smart-telefon har jeg bare hatt iphone (Iphone 1,iphone 3, iphone 4, iphone 5s og nå iphone 6s) så lurer på om det er veldig anderledes med annen tlf eller om det er lett å venne seg til..Og funker de fleste apper som på iphone? (sikkert dumt spørsmål) og hvor bra er kamera? regner med at bak-kameraet er veldig bra siden det har 3 linser etc.. men hvordan er front-kameraet ift iphone sine for eksempel? Alle tips/tanker tas imot med takk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel Huawei har jod en beste kameratelefonen på markedet. Som flere tester viser. Så på reklame i dag på tv at trådløs lading kan lades mellom to telefoner som holdes mot hverandre. Så du kan "stjele" strøm fra en med samme telefon på byen for. eks. Den er vanntett til 1,5 m dyp, inntil 30 minutter. Men saltvann er vel kanskje ikke å anbefale.

Tror kanskje kamera er de store forskjellen på den. Kanskje også hastigheten og skjermkvalitet i forhold til Iphone 6s.

Jeg har ikke den selv, bruker Samsung. Men i tester er Huawei den beste og ikke den dyreste av de nyeste.

• Liker 1
Skrevet

takk for innput! Ble sittende å se på reviews i tonnesvis igår på youtube etc..og det virker som at de småtingene de har å pirke på er ting som jeg sikkert ikke vil merke noe til samt at det ikke er iphone,lol. Har vel mer eller mindre bestemt meg ;)

Skrevet

for de som måte lure (sikkert ingen) så tok jeg steget og bestilte Huawei mate 20 pro når jeg kom hjem fra jobb idag, så blir et par dager i spenning nå,haha! De regnet 1-3 dager så blir ikke så lenge å vente ihvertfall. Alltid gøy med no nytt å leke med og gleder meg virkelig til å leke med kameraet :)

• Liker 1
Skrevet

Mannen min kjøpte seg Huawei mate 20 pro, og jeg har Samsung s9+. Etter å ha brukt hans tlf litt, så synes jeg fortsatt at Samsung er best! 

Samsung er også kjent for å ha gode kamera, og det telte mye da jeg kjøpte min for en mnd siden. Det gjorde det for mannen min også da han kjøpte sin for to uker siden. Men både han og jeg synes at Samsung er lettere i bruk generelt. 

Jeg har Ipad, og vet at om Iphone er like tungvinte som det, så skal jeg aldri noensinne ha Iphone. 

Anonymkode: 80311...09e

• Liker 1
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
22 hours ago, Rullestolbruker said:

Vel Huawei har jod en beste kameratelefonen på markedet. Som flere tester viser. Så på reklame i dag på tv at trådløs lading kan lades mellom to telefoner som holdes mot hverandre. Så du kan "stjele" strøm fra en med samme telefon på byen for. eks. Den er vanntett til 1,5 m dyp, inntil 30 minutter. Men saltvann er vel kanskje ikke å anbefale.

Tror kanskje kamera er de store forskjellen på den. Kanskje også hastigheten og skjermkvalitet i forhold til Iphone 6s.

Jeg har ikke den selv, bruker Samsung. Men i tester er Huawei den beste og ikke den dyreste av de nyeste.

https://arstechnica.com/gadgets/2018/08/huawei-was-caught-using-a-pro-camera-to-fake-smartphone-photos-again/

Kineserne er også beryktede når det kommer til fiendtlig programvare. Jeg hadde aldri kjøpt en kinesisk telefon. 

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
Just now, Rullestolbruker said:

Det er jo helt opp til deg selv.

Ja nettopp, det er derfor jeg skrev at jeg aldri hadde gjort det.  

Skrevet

Spionvare fra Kina er noe USA frykter og bruker som et middel mot Kinesisk teknologi.

I Danmark er det ikke funnet noe beviser for spionsasje via huawei telefoner. https://newz.dk/anden-amerikansk-telegigant-dropper-huawei-af-spion-frygt

At Amerikanske telegiganter dropper dem etter press fra regjering er jo en ting. Men man bør jo ha soleklare beviser. Norge ha rjo ikke akkurat noe store millitære hemmeligheter, som ikke Kina vet allerede.

Nå var spørsmålet her forskjellen på telefonene, ikke spionfrykt.

• Liker 4
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
3 minutter siden, Rullestolbruker said:

Spionvare fra Kina er noe USA frykter og bruker som et middel mot Kinesisk teknologi.

I Danmark er det ikke funnet noe beviser for spionsasje via huawei telefoner. https://newz.dk/anden-amerikansk-telegigant-dropper-huawei-af-spion-frygt

At Amerikanske telegiganter dropper dem etter press fra regjering er jo en ting. Men man bør jo ha soleklare beviser. Norge ha rjo ikke akkurat noe store millitære hemmeligheter, som ikke Kina vet allerede.

Nå var spørsmålet her forskjellen på telefonene, ikke spionfrykt.

Huawei har som alle andre kinesiske selskaper tette bånd til den kinesiske stat. Den kinesiske stat fører en aggressiv policy når det kommer til spionasje, inkludert industrispionasje. Men hvis du får en telefon med bra kamera (hvor man bevisst jukset med testene.... produsert i et land som er notoriske når det kommer til overvåkning og spionasje) så er vel det det eneste som betyr noe?

Skrevet
1 minutt siden, Vanlig fyr skrev:

Huawei har som alle andre kinesiske selskaper tette bånd til den kinesiske stat. Den kinesiske stat fører en aggressiv policy når det kommer til spionasje, inkludert industrispionasje. Men hvis du får en telefon med bra kamera (hvor man bevisst jukset med testene.... produsert i et land som er notoriske når det kommer til overvåkning og spionasje) så er vel det det eneste som betyr noe?

Tester med kamera finnes flere av på nettet, også gjort av testere her i Norge https://www.dn.no/teknotesten/tester/mobiltest/huawei/test-huawei-mate-20-pro/2-1-457569. https://www.tek.no/artikler/test-huawei-mate-20-pro/447992

De tester faktisk kamera uavhengig av egen reklame. Nå stod det at de ikke har funnet bevis der, så har de ikke det. Så orker jeg ikke å diskutere dette mer. Jeg skjønner jo når man møter en vegg..

• Liker 2
Skrevet

Vel, må innrømme at jeg ikke har satt meg så veldig inn i spion-konspirasjons teorier når det gjelder mobilkjøp, det betyr ikke at det ikke er noe i det, kan det godt være, men jeg tenker at uansett så får/bør man vel investere i ymse anti-virus apper og sånt på samme måte som jeg alltid har gjort det til PC. Ift at de har blitt mistenkt eller tatt for å jukse med bilder, så kan også det være faktum, men når jeg undersøkte så brukte jeg ikke dems egen kanal til å gjøre meg opp en mening, men ble noen timer igår på youtube o.l med reviews både fra amatører og diverse teknikkmagasiner. Uansett så gleder jeg meg, og jeg tror at ifølge hva jeg vil ha er det her jeg får mest for penga. Så håper jeg selvfølgelig at jeg ikke blir skuffa ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde Huawei p20 pro og jeg likte den ikke. Synes fargene på bildene ble altfor overdrevet. Og jeg er ikke den som tar oftest selfies, men frontkamera er helt fryktelig, huden blir helt hvit og jevnet ut. 

Anonymkode: fe036...650

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min kjøpte seg Huawei mate 20 pro, og jeg har Samsung s9+. Etter å ha brukt hans tlf litt, så synes jeg fortsatt at Samsung er best! 

Samsung er også kjent for å ha gode kamera, og det telte mye da jeg kjøpte min for en mnd siden. Det gjorde det for mannen min også da han kjøpte sin for to uker siden. Men både han og jeg synes at Samsung er lettere i bruk generelt. 

Jeg har Ipad, og vet at om Iphone er like tungvinte som det, så skal jeg aldri noensinne ha Iphone. 

Anonymkode: 80311...09e

Jeg er helt motsatt, har aldri hatt noe annet enn iphone siden smarttelefoner ble en greie, både gruer og gleder meg til nytt operativ-system. Har i utgangspunket alltid syns at iphone er lett å forstå og det lille jeg har lurt på har jeg spurt lillesøstra mi om,haha ;) Etter så mange timer jeg har sett på reviews etc.. så tror jeg at jeg veit hva jeg går til, men kommer sikkert til å bruke litt tid til å venne meg til den. Aldri hatt samsung, og de jeg kjenner som har hatt det opp igjennom har hatt ganske delte meninger så har egentlig aldri vurdert det, men kanskje neste blir en samsung? må vel kanskje teste det også en gang ;)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde Huawei p20 pro og jeg likte den ikke. Synes fargene på bildene ble altfor overdrevet. Og jeg er ikke den som tar oftest selfies, men frontkamera er helt fryktelig, huden blir helt hvit og jevnet ut. 

Ærlig mening det ;) Jeg håper jo selvfølgelig at jeg ikke føler det på samme måte når jeg får min, men tiden vil vise

Skrevet

Jeg hadde en Huawei P9 i langt over ett år, etter kun noen måneder angret jeg hardt. Dårligere telefon har jeg aldri vært borti.. 

Kamera er bra, men lagringsplass, hastighet og andre innstillinger er helt ubrukelig. Har ei venninne som har Huawei nå, og hun angrer også bittert pga samme opplevelse som meg. 

Byttet dermed til IPhone. 

Skrevet

Det er en overgang å gå fra iOS til android, og det er en designforskjell på plattformene som gjør at du må forberede deg på at den nye telefonen kan virke litt vanskelig. (Jeg bruker begge plattformene; jeg foretrekker iOS, men android har noen fordeler som aldri kommer til iOS. Og en del av ulempene på Android er kommet på iOS nå. )

Det andre aspektet er jo applikasjonene; at man må finne nye apper og måter å løse ting på. Det er ett større utvalg av gratis apper på android, men de er finansiert, så i mange tilfeller er det bare å ofre seg, og bruke penger på å kjøpe nye apper. 

Anonymkode: e1e69...9a2

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, HanDerreRåbert skrev:

Ærlig mening det ;) Jeg håper jo selvfølgelig at jeg ikke føler det på samme måte når jeg får min, men tiden vil vise

Ja håper du liker den :) 

jeg har alltid hatt iPhone, så huaweien var min første android. Jeg taklet ikke overgangen dessverre og solgte den etter 3 dager. Gikk tilbake til iPhone. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Vanlig fyr skrev:

Det stemmer at kinesiske selskaper har tette bånd til den kinesiske staten, men det betyr ikke at de alltid underlegger seg dem. 

Den mest omfattende og gjennomførte ulovlige spionasjen på folk som vi kjenner til, har vært utført av USA, og vi slutter ikke kjøpe iPhone for det.

Fra ett rent sikkerhetspolitisk ståsted, hadde jeg tatt hensyn til dette, men fra mitt personlige ståsted, er det irrelevant. 

Og denne typen juksing som du sikter til, er alle større selskaper tatt i. 

• Liker 1
Gjest Vanlig fyr
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Den mest omfattende og gjennomførte ulovlige spionasjen på folk som vi kjenner til, har vært utført av USA, og vi slutter ikke kjøpe iPhone for det.

Men det er en viktig forskjell. Den kinesiske stat kan ta seg til rette når som helst blant kinesiske selskapene den sponser, mens Apple har nektet å låse opp telefoner (kryptering) for føderale myndigheter i forbindelse med etterforskning av kriminalitet. Overvåkningen i USA er det NSA som står bak, ikke private selskaper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...