AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #21 Del Skrevet 14. november 2018 32 minutter siden, Rullestolbruker skrev: Faktisk brenner det mer fosile beiler enn elbiler. Men greit synes du det, så synes du det Riktig nok. Dels fordi det ER mye flere fossile biler enn elbiler og dels fordi bensin er en meget brennbar væske. Hva som er farligst, å ha en bensinbil i garasjen eller en elbil til lading, vet ikke jeg Men rett nok, jeg husker at det var en Tesla som tok fyr en gang også, uten at jeg vet hvorfor..... Branner i bensinbiler leser vi jo om til stadighet. Uten at jeg husker å ha sett overskriver som "Bensinbil er livsfarlig" av den grunn Anonymkode: e9ba9...754 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullestolbruker Skrevet 14. november 2018 #22 Del Skrevet 14. november 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Riktig nok. Dels fordi det ER mye flere fossile biler enn elbiler og dels fordi bensin er en meget brennbar væske. Hva som er farligst, å ha en bensinbil i garasjen eller en elbil til lading, vet ikke jeg Men rett nok, jeg husker at det var en Tesla som tok fyr en gang også, uten at jeg vet hvorfor..... Branner i bensinbiler leser vi jo om til stadighet. Uten at jeg husker å ha sett overskriver som "Bensinbil er livsfarlig" av den grunn Anonymkode: e9ba9...754 Dette skjedde jo for 7 år siden, men https://www.dagbladet.no/nyheter/bmw-en-startet-av-seg-selv-og-eksploderte/63685961 Elbiler er ganske sikre https://www.tv2.no/a/9524363/ Men alt kan skje med både fosilt og batteri om mulighetene er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #23 Del Skrevet 14. november 2018 Men ingen av disse brannene her har noen relevans til temaet, (Tesla-brannen jeg nevnte skjedde jo under hurtiglading) Mitt poeng er at risikoen ved lading med stikkontakt er grovt overvurdert, både av myndigheter og media. Å få slutt på slik hjemmelading vil koste minst 100 millioner tilsammen, med usikker gevinst. Men at installatører og ladeutstyrselgere gjerne vil ha sin andel av dette er kanskje ikke så rart.... Likevel er det all grunn til forsiktighet og jevnlig kontroll av ladeprosessen for å unngå å bli den første som skaper en husbrann Anonymkode: e9ba9...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #24 Del Skrevet 14. november 2018 100 millioner skrev jeg, 1 milliard mente jeg Anonymkode: e9ba9...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #25 Del Skrevet 14. november 2018 3 timer siden, tdm900 skrev: Kan like godt være bare griseflaks og det! Fordi, er ett punkt på en kurs som ikke er dedikert for lading, kan det oppstå en lysbue, som igjen sørger for varmgang og påfølgende brann. Og en anna sak, det er ikke helt sikkert at alle branner kommer i media, og de vet hva som er den direkte årsaken til brannen. Vet om et sted ikke så langt unna hvor jeg bor, hvor en brann oppsto på en direkte uforsvarlig måte, men det har ikke stått et pip i media om hva årsaken var! (var ikke lading av batteribil) Nei, det kan det egentlig ikke.. Hvis det hadde vært 0.01% sjanse for brann ved lading av elbil så burde elbiler ha startet 10 branner hver eneste dag. Ettersom det ikke har skjedd en eneste gang så må vi putte veldig mange flere nuller inn i den prosenten. Sikkert lurt med egen ladestasjon, men tror ikke akkurat du skal sove veldig dårlig om natta om du ikke har det.. Anonymkode: 0ba6b...294 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #26 Del Skrevet 14. november 2018 Du har i praksis to lovlige måter å lade elbil på. 1. Du kan lade på vanlig stikkontakt dersom kursen er sikret ned til 10A og det er montert jordfeilbryter type-B. Denne metoden er helst sett på som en nødløsning, dersom det ikke er praktisk mulig å få lagt opp en ny kurs til en ladestasjon. 2. Du kan få montert en ladestasjon som går på en egen kurs med jordfeilbryter type-B. Dette er den måten som er anbefalt, og du kan få en raskere ladehastighet, oftest opp til 32A. Uansett lademetode er det viktig at du har en jordfeilbryter type-B. Den sikrer det elektriske anlegget i huset ditt mot feil på ladesystemet i bilen din. Hvis du ikke lader elbilen på en lovlig måte, vil du uansett få ett påbud på dette fra Eltilsynet neste gang de kommer på kontroll med krav om utbedring. Du vil også få problem mot forsikringselskapet dersom noe skulle skje. Selv forstår jeg ikke hvorfor folk kjøper seg elbil til mange hundre tusen, men ikke vil bruke 15-20 tusen på en skikkelig og godkjent ladeløsning😊 Det er en grunn til at forskriften for lading er så streng som de er.. Anonymkode: 0867d...4c7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 14. november 2018 #27 Del Skrevet 14. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kan det egentlig ikke.. Hvis det hadde vært 0.01% sjanse for brann ved lading av elbil så burde elbiler ha startet 10 branner hver eneste dag. Ettersom det ikke har skjedd en eneste gang så må vi putte veldig mange flere nuller inn i den prosenten. Sikkert lurt med egen ladestasjon, men tror ikke akkurat du skal sove veldig dårlig om natta om du ikke har det.. Anonymkode: 0ba6b...294 Hvorfor må det brenne, før man får opp øynene for sikkerheten ved å lade batteribilen hjemme? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #28 Del Skrevet 14. november 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå er det over hundre tusen elbiler i Norge, og fortsatt har vi ikke hatt en eneste brann pga lading i vanlig stikkontakt i Norge så kan det neppe være veldig farlig... Anonymkode: 0ba6b...294 Vi har ikke hatt brann, men vi har hatt flere tilfeller hvor strømmen har slått tilbake i anlegget og ødelagt hele sikringsskapet. Ikke at jeg kjenner detaljene på hva det er som skjer, men jeg ringte forsikringsselskapet da vi kjøpte elbil for å høre om risiko ved å lade på vanlig stikk. Vi bestemte oss for å installere ladeboks på dagen. Neida, der har ikke begynt å brenne, men du kan jo se for deg kostnadene på å bytte ut hele det elektriske annlegget på en enebolig samt å måtte erstatte alle elektronikken den tok med seg. Anonymkode: de97c...3c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2018 #29 Del Skrevet 14. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke hatt brann, men vi har hatt flere tilfeller hvor strømmen har slått tilbake i anlegget og ødelagt hele sikringsskapet. Ikke at jeg kjenner detaljene på hva det er som skjer, men jeg ringte forsikringsselskapet da vi kjøpte elbil for å høre om risiko ved å lade på vanlig stikk. Vi bestemte oss for å installere ladeboks på dagen. Anonymkode: de97c...3c6 Det var IKKE elbillading som "ødela hele sikrinsskapet", siden dere installerte ladeboks på dagen da dere kjøpte elbil?? Merkelig og uvanlig sak som jeg gjerne skulle hatt mer info om. Anonymkode: e9ba9...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #30 Del Skrevet 15. november 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke hatt brann, men vi har hatt flere tilfeller hvor strømmen har slått tilbake i anlegget og ødelagt hele sikringsskapet. Ikke at jeg kjenner detaljene på hva det er som skjer, men jeg ringte forsikringsselskapet da vi kjøpte elbil for å høre om risiko ved å lade på vanlig stikk. Vi bestemte oss for å installere ladeboks på dagen. Neida, der har ikke begynt å brenne, men du kan jo se for deg kostnadene på å bytte ut hele det elektriske annlegget på en enebolig samt å måtte erstatte alle elektronikken den tok med seg. Anonymkode: de97c...3c6 Høres ut som sikringsskapet ditt bør ha tilbakeslagsventil. Hva er det du babler om egentlig? Anonymkode: 8cb88...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #31 Del Skrevet 15. november 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har ikke hatt brann, men vi har hatt flere tilfeller hvor strømmen har slått tilbake i anlegget og ødelagt hele sikringsskapet. Ikke at jeg kjenner detaljene på hva det er som skjer, Anonymkode: de97c...3c6 jeg grøsser på hvor mange som har dårlig kontroll på el-anlegget sitt hjemme. Tør du å bo der du bor uten å ha fått sjekket elanlegget skikkelig? Anonymkode: 09da9...05a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2018 #32 Del Skrevet 15. november 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var IKKE elbillading som "ødela hele sikrinsskapet", siden dere installerte ladeboks på dagen da dere kjøpte elbil?? Merkelig og uvanlig sak som jeg gjerne skulle hatt mer info om. Anonymkode: e9ba9...754 Jeg snakker «vi» som i Norge. Du må se i sammenheng med det jeg svarte på, hvor hun sa at vi i Norge ikke har hatt branntilløp pga feillading. Vi her hjemme har installert ladeboks for å eliminere risikoen for å ødelegge strømanlegget vårt.. Ser formuleringen ble knotete. Anonymkode: de97c...3c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #33 Del Skrevet 17. november 2018 På 15.11.2018 den 15.44, AnonymBruker skrev: Jeg snakker «vi» som i Norge. Du må se i sammenheng med det jeg svarte på, hvor hun sa at vi i Norge ikke har hatt branntilløp pga feillading. Anonymkode: de97c...3c6 OK, DA skjønner jeg det For at DERE skulle ha opplevd dette er jo helt usannsynlig. At du er blitt fortalt det er noe helt annet. Skulle gjerne hatt dokumentert hvor mange som har opplevd at "strømmen har slått tilbake i anlegget og ødelagt hele sikringsskapet." ved elbillading. Mange rare påstander ute i denne saken. Anonymkode: e9ba9...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMW 5-serie 535D Skrevet 17. november 2018 #34 Del Skrevet 17. november 2018 At du har et hus å bo i nå er ren flaks, vanlig stikkontakt til lading av bil er som bensin på bålet. Kjør dieselbil så er problemet løst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2018 #35 Del Skrevet 17. november 2018 😀 Den dagen du har klart å kombinere bensin og bål 10 000 000 ganger uten at det tar fyr, den dagen er jeg klar til å påstå at det du driver med er ufarlig.... Ikke bare har JEG hatt flaks, det har så vidt jeg forstår ALLE de 50 000 andre som driver med stikkontaktlading Ikke alle dieselbileiere har visst like mye flaks, ifølge en av linkene lengre oppe i denne tråden...... Anonymkode: e9ba9...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMW 5-serie 535D Skrevet 17. november 2018 #36 Del Skrevet 17. november 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😀 Den dagen du har klart å kombinere bensin og bål 10 000 000 ganger uten at det tar fyr, den dagen er jeg klar til å påstå at det du driver med er ufarlig.... Ikke bare har JEG hatt flaks, det har så vidt jeg forstår ALLE de 50 000 andre som driver med stikkontaktlading Ikke alle dieselbileiere har visst like mye flaks, ifølge en av linkene lengre oppe i denne tråden...... Anonymkode: e9ba9...754 ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #37 Del Skrevet 18. november 2018 11 timer siden, BMW 5-serie 535D skrev: ? https://www.dagbladet.no/nyheter/bmw-en-startet-av-seg-selv-og-eksploderte/63685961 Helt uten relevans til denne tråden Anonymkode: e9ba9...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMW 5-serie 535D Skrevet 18. november 2018 #38 Del Skrevet 18. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.dagbladet.no/nyheter/bmw-en-startet-av-seg-selv-og-eksploderte/63685961 Helt uten relevans til denne tråden Anonymkode: e9ba9...754 Noe galt med den bilen, sannsynligvis noe eieren har koblet til eller mekket på selv 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #39 Del Skrevet 18. november 2018 On 11/14/2018 at 11:19 PM, AnonymBruker said: Det var IKKE elbillading som "ødela hele sikrinsskapet", siden dere installerte ladeboks på dagen da dere kjøpte elbil?? Merkelig og uvanlig sak som jeg gjerne skulle hatt mer info om. Anonymkode: e9ba9...754 Det har trolig vært en lekasjestrøm tilbake på anlegget fra elbilen og da jordfeillbrytere samt tver og annet elektronik liker likestrøm dårlig vil disse aparatene fort kunne slutte å fungere. Anonymkode: 783c1...556 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2018 #40 Del Skrevet 18. november 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har trolig vært en lekasjestrøm tilbake på anlegget fra elbilen og da jordfeillbrytere samt tver og annet elektronik liker likestrøm dårlig vil disse aparatene fort kunne slutte å fungere. Anonymkode: 783c1...556 Ja. Skadene ligner på de man kan få ved lynnedslag. Har du peiling på hvor mange ganger dette faktisk har skjedd i Norge ved elbillading? Og hva som skal til for at det skjer? Defekt ladekladd / feil på bilen? Det er jo dette som er bakgrunnen for kravet om jordfeilbryter type B. Anonymkode: e9ba9...754 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå