Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

14 hours ago, Lindskys said:

Hei folkens, jeg er litt interessert av deres årsaker til å gå ned i vekt. Noen som vil dele? Selv gjør jeg det grunnet helsen, har fått noen problemer knyttet til fedme som jeg håper forsvinner når jeg går ned i vekt. Og så må jeg ned i vekt fordi jeg vil prøve ivf gjennom det offentlige. Det vil typ være min siste mulighet grunnet alder så det er nå eller aldri. 

Jeg har "alltid" vært lubben, og ligget et sted rundt BMI 25-27 mesteparten av mitt voksne liv. Det lever jeg forsåvidt godt med, det er et helt fint sted å være både helse- og utseendemessig for meg. Men gikk opp mye da jeg var gravid, og er tydeligvis ikke en av de som vekta bare renner av når man ammer heller. (Ikke så rart, har aldri vært så sulten som de første månedene etter fødsel.) Nå er andre (og siste) barn snart 9 måneder gammel, og jeg føler at nå er ting normalisert nok hormon- og søvnmessig til at jeg kan ta litt tak. Så jeg vil først og fremst tilbake til kroppen min slik jeg er vant til den, inkludert å kunne bruke de vanlige klærne mine (og bunaden!), orke å dra barna opp akebakken, eller løpe meg en tur en lys vårkveld. Jeg kom meg sakte, men sikkert, tilbake til (min) normalvekt etter barn én også, så jeg har trua.

Nå når jeg først går aktivt inn for vektnedgang/livsstilendring, så håper jeg også å legge til meg bra vaner som fungerer i hverdagen vår slik den er nå. For meg betyr det å tilrettelegge for å spise mer grønnsaker, mer proteinrikmat så jeg holder meg mett lenger, og å kutte småspising, spesielt på kvelden. Selv uten graviditetene merket jeg jo hvor lett det er at vekta kommer snikende på, litt mer hvert år, så jeg vil ikke se på dette som et kortsiktig prosjekt der jeg faller tilbake til gamle vaner når jeg er "ferdig". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke overvektig, men var på vei opp pga mye trøstespising i en tøff periode. Så fikk jeg gratulasjoner med "graviditeten" 🤪 Innså at denne food-babyen må ut. Jeg har alltid hatt dårlig selvtillig pga utseende, og jeg orker ikke at jeg ikke en gang skal ha en relativt slank kropp for å "kompensere". Så der er min motivasjon 😬 Selvbilde / mental helse.

Anonymkode: 

Ja bra å snu når man er på feil vei! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindskys skrev (19 timer siden):

Hei folkens, jeg er litt interessert av deres årsaker til å gå ned i vekt. Noen som vil dele? Selv gjør jeg det grunnet helsen, har fått noen problemer knyttet til fedme som jeg håper forsvinner når jeg går ned i vekt. Og så må jeg ned i vekt fordi jeg vil prøve ivf gjennom det offentlige. Det vil typ være min siste mulighet grunnet alder så det er nå eller aldri. 

For meg er det kun forfengelighet egentlig. Driver å går ned de 5kg som hadde kommet på i 2022. Da passer alle klær igjen, og jeg føler meg fin nok.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindskys skrev (På 12.2.2023 den 19.42):

Etter fem påbegynte svangerskap og to barn, siste graviditet med svangerskapsdiabetes, så ble det mer nødvendig å ta tak for å forebygge fremtidig helseutfordringer. Har i tillegg pcos, så har allerede høyere risiko for blant annet diabetes type 2. I tillegg vil jeg ha en kropp som orker å holde følge med ungene i årene fremover. Jeg har alltid trent mye, og er sterk, men har også slitt med overvekt siden tenårene (burde nok blitt diagnostisert med pcos allerede den gangen). Det viktigste er helseaspektene, men også litt den forfengelige biten om en mindre kropp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakebonanza,åhhhh 🤬 På søndag var det bursdag hos en venninne. En kake kompakt som betong og stort stykke som en murstein lagt på fatet ditt så du ikke kan si nei. Full av smør og sukker og sjokolade. Lørdag, bursdag igjen, nå hos svigers. Ble igjen servert. Denne gangen et gigantisk stykke ostekake. Jeg får helt fnatt av situasjoner hvor vertskapet deler ut kakestykkene. De er alltid ekstremt rause og du sitter igjen med et større stykke enn du egentlig makter fordi du er for beskjeden og forsiktig til å si at 1/3 er mer enn nok. Jeg vet at det er godt ment og med gjort med hjertlighet og godsinn, men guuuuu som jeg hater det 🤢🤐

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (17 timer siden):

Trenger bare å lufte en liten irritasjon.

Alle legger på seg (og taper vekt) forskjellig. Noen samler fett på magen, noen på rumpe og lår. Hos meg er det på overarmene det sitter som støpt.

Av erfaring vet jeg veldig godt hvilken rekkefølge min kropp kvitter seg med fett. Men det er like irriterende likevel. Det første stedet jeg mister fett er på overkroppen. Deretter følger lår og rumpe. Men jeg skal betydelig lenger ned i vekt før det skjer noe som helst med overarmene mine.

Nå har jeg gått fra BMI på 24 til 22. Mistet 5kg siden nyttår. Jeg har antydninger til synlige magemuskler og ribben foran, markerte muskler på ryggen, og «nedslankede» pupper. Rumpe og lår er ganske fine. Men overarmene…hadde noen sett bilde av bare dem, så hadde de tenkt jeg var overvektig. I tillegg har jeg mye muskler, så med et fettlag utenpå ser de bare kvapsete ut. 

Det er så irriterende! Kunne ønske man bare mistet fett jevnt over hele kroppen. Får prøve å heller være fornøyd med slank overkropp. Men føler armene er så mye mer synlige, særlig i t-skjorter/topper og kjoler.

Så ja…bare en liten «rant» fra meg. 😅 Kanskje andre her som kjenner på samme frustrasjonen.

Ahaha, hos meg så mister jeg fett ganske jevnt, foruten om to plasser: puppa(som er for store og plagsom) og fettet på RYGGEN. Av alle IDIOTISKE plasser! Kan liksom ta en hel neve bakpå hvert skulderblad. Takk for de genene mutter'n :fnise:

Anonymkode: 7c6b5...f81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laraa skrev (16 minutter siden):

De er alltid ekstremt rause og du sitter igjen med et større stykke enn du egentlig makter fordi du er for beskjeden og forsiktig til å si at 1/3 er mer enn nok

Lar folk seg virkelig presse til å spise kake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aristoteles skrev (10 timer siden):

Å, ja. Jeg gjorde det lenge selv. Når noen hadde med kake på jobb, og skrøt av at de hadde bakt den selv, så klarte ikke jeg å være den eneste som ikke spiste og skrøt av den. Jeg har sluttet med det nå, men merker at folk syns jeg er uhøflig som avstår. Så det hender faktisk at jeg unngår å spise i kantina på dager der jeg vet at noen tar med kake.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (19 minutter siden):

Å, ja. Jeg gjorde det lenge selv. Når noen hadde med kake på jobb, og skrøt av at de hadde bakt den selv, så klarte ikke jeg å være den eneste som ikke spiste og skrøt av den. Jeg har sluttet med det nå, men merker at folk syns jeg er uhøflig som avstår. Så det hender faktisk at jeg unngår å spise i kantina på dager der jeg vet at noen tar med kake.

Jeg har aldri tenkt over om folk synes jeg er uhøflig når jeg takker nei til veldig sukkerholdige/søte matvarer. Kanskje de synes det :o Jeg har selvsagt lagt merke til at folk kan finne på å nøde en når man takker nei, med fraser som "et lite stykke kan du vel ta", men når jeg svarer at jeg blir lett uvel av veldig søte ting, så virker det å være greit.

Jeg spiste kaker som barn, og syntes det var godt. Men en eller annen gang i ungdomstiden, så mistet jeg sansen for søtt. Det har ført til at jeg ikke har spist kaker, sjokolade, desserter osv de siste 30 årene, og heller ikke drukket brus, saft o.l. Dermed har jeg ikke fått i meg mer sukker, unntatt lakris som jeg spiser av og til, enn alt det som blir pøst inn i forskjellige halvfabrikata og prosesserte matvarer, som jo også er en anselig mengde.

Så, for noen år siden, fikk jeg en raptus hvor jeg følte meg desperat etter noe søtt. Aner ikke hvorfor, men jeg kjørt faktisk til butikken for å kjøpe. Drakk en liten cola, og spiste en gullpinne, et marsipanbrød, en pose lakrisbåter og en muffins på en gang. Og fy flate så kvalm jeg ble! Og det verste var at jeg dagen etter følte meg skikkelig fyllesyk. Kvalm, svimmel og trøtt.

Så jeg tror jo at raffinert sukker er djevelens verk :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også kjenne meg igjen i å bli presset! Er helt klart en uting... hvis jeg hadde vært allergisk mot ingredienser i kaken så hadde jo folk aldri bedt/presset meg til å spise! Mens på èn måte så er jeg jo nesten det... kroppen min tåler sukker, mel o.l ekstremt dårlig (les: oppblåst, eser opp i vekt). Men det er liksom ikke "godtatt" i samfunnet :roll: Så mer enn èn gang har jeg vurdert å si "beklager, jeg er allergisk mot melk/egg" eller noe. Men har ikke turt. Men nå har jeg blitt mer hardhudet mer årene og tør bestemme mer over mitt eget inntak. Så skal mye til før jeg føler meg presset (men det kan skje i visse tilfeller ja).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aristoteles skrev (16 timer siden):

Jeg håper at alle kan klare å takke nei om man ønsker det. 

Alle på min jobb vet at jeg ikke spiser kake på jobb, heller ikke vaffel på fredagene eller godteri som blir tatt med. Det er ingen som lenger stiller spørsmål ved det, noen lurte i starten, men det var mer av nysgjerrighet, ikke noe press på å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man får ekstra «vannvekt” av mensen, når slipper det taket da?

Blir så utålmodig av at vekta ikke rører seg selv om jeg spiser veldig bra og er i godt underskudd med kalorier.

Spesielt siden jeg det siste året har vært helt stabil, pluss/minus et par kilo selv om jeg har spist supermye og sjokolade og chips nesten hver dag 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (8 timer siden):

Hvis man får ekstra «vannvekt” av mensen, når slipper det taket da?

Blir så utålmodig av at vekta ikke rører seg selv om jeg spiser veldig bra og er i godt underskudd med kalorier.

Spesielt siden jeg det siste året har vært helt stabil, pluss/minus et par kilo selv om jeg har spist supermye og sjokolade og chips nesten hver dag 🙄

Skal slippe på slutten av mensen 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, Amatariel said:

Kan også kjenne meg igjen i å bli presset! Er helt klart en uting... hvis jeg hadde vært allergisk mot ingredienser i kaken så hadde jo folk aldri bedt/presset meg til å spise! Mens på èn måte så er jeg jo nesten det... kroppen min tåler sukker, mel o.l ekstremt dårlig (les: oppblåst, eser opp i vekt). Men det er liksom ikke "godtatt" i samfunnet :roll: Så mer enn èn gang har jeg vurdert å si "beklager, jeg er allergisk mot melk/egg" eller noe. Men har ikke turt. Men nå har jeg blitt mer hardhudet mer årene og tør bestemme mer over mitt eget inntak. Så skal mye til før jeg føler meg presset (men det kan skje i visse tilfeller ja).

Allergisk/laktoseintoleranse er fint i den sammenhengen. Helt til den som bestiller kake bestiller laktosefri sånn at du også kan få. Da føler jeg meg veldig presset til å spise… 

Anonymkode: 5f556...2b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ligget i underskudd i 4 uker, og gikk fort ned 2 kilo.

I omtrent 2 uker har jeg ligget på stedet hvil på rundt 55 kg (jeg veier meg hver dag), og gått litt opp også. Det har ikke gitt noen mening for meg ettersom jeg har ligget i underskudd.

Jeg har vært litt frustrert, men også for litt utålmodig tror jeg. Jeg er jo ganske liten fra før, og må ligge veldig lavt i kalorier, så det vil ta tid. 

I dag plutselig har vekten gått ned! 54,4 kg. Målet er å gå ned til 50, så får bruke noen måneder på det.

Jeg har skrevet i tråden tidligere at jeg har vært fullstendig sukkeravhengig. Har spist opp mot 1 kg smågodt hver eneste dag. For 4 uker siden bestemte jeg meg for at nok er nok, hadde lagt på meg noen kilo, og følte meg generelt ekkel med det høye sukkerinntaket.

Og det har gått aldeles strålende den siste måneden! Jeg har spist mye smågodt i helgene, men i ukedagene har jeg holdt meg unna, det er ikke et alternativ en gang.

Foreløpig er det greit å spise smågodt i helgene, men jeg må da ligge ekstra lavt kalorimessig i ukedagene for å kompensere. Jeg takler det greit, men kan hende jeg må endre taktikk hvis kroppen etterhvert ikke er fornøyd i ukedagene. 

Uansett glad for at vekta endelig gikk ned, begynte å lure på om jeg teller feil. 

Caja 

Anonymkode: f4e74...a23

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Allergisk/laktoseintoleranse er fint i den sammenhengen. Helt til den som bestiller kake bestiller laktosefri sånn at du også kan få. Da føler jeg meg veldig presset til å spise… 

Anonymkode: 5f556...2b8

Usj ja den kan jeg se! Da er det kanskje enda bedre å bare si at man ikke liker kake... har en kollega som sa det helt fra starten. Først var det sånn 😳 hæ, liker du ikke kake?? fra folk, men nå er det jo ingen som hever et øyebryn når hun ikke tar kake når vi har det. Skulle ønske jeg var like flink... har grodd for mye fast på samme sted med de samme folkene rundt meg. Alle vet jeg liker kake 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiste en mikroskopisk bit med banana cream pie som noen hadde tatt med på jobb her om dagen. Den var helt himmelsk! 

Forslag til helgemiddag som ikke er kaloribombe?:) Hva pleier folk å lage? Gått en del i taco hos meg men nå er jeg lei og veldig lite kreativ 😆 pizza, burger, lasagne osv blir litt voldsomt på kaloribudsjettet mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spiste en mikroskopisk bit med banana cream pie som noen hadde tatt med på jobb her om dagen. Den var helt himmelsk! 

Forslag til helgemiddag som ikke er kaloribombe?:) Hva pleier folk å lage? Gått en del i taco hos meg men nå er jeg lei og veldig lite kreativ 😆 pizza, burger, lasagne osv blir litt voldsomt på kaloribudsjettet mitt. 

Fiskesuppe, blomkålsuppe, kyllingsalat.

Anonymkode: 9f1bc...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Både pizza og burger er veldig enkelt å få ned kaloriene på, men også opp. Jeg har noen triks jeg bruker så si fra om det er noen som er interessert i de 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kicki_90 skrev (7 minutter siden):

Både pizza og burger er veldig enkelt å få ned kaloriene på, men også opp. Jeg har noen triks jeg bruker så si fra om det er noen som er interessert i de 😅

Ja! Jeg spiser ofte burger og dropper brødet og har grønnsaker ved siden av (squash, brokkoli, tomat osv). Har merket at hamburger er veldig snill mot magen, og det at jeg ikke bomber kroppen med karbohydrater gjør at jeg har masse energi utover dagen. Trodde først det skulle være kjipt å spise hamburger uten brød, men nå er det en go to siden det går så kjapt å lage. Man kan også wrappe det i isbergsalat. Enkelte hamburgerbrød har enormt med kalorier og næringsmessig er det totalt ubrukelig. Men godt smaker det :sjenert: Pizzabunn kan fylles opp med havregryn eller blomkål f.eks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...