Gå til innhold

Husky og katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg trenger litt rådføring og hjelp fra andre enn mennesker rundt meg... 

jeg har to katter i hus, og har nylig skaffet meg en huskyvalp(Alaska husky, hann). Jeg var klar over at det ikke kom til å gå knirkefritt, visste hva jeg gikk til, og var klar over muligheten at disse tre kanskje ikke gikk overens. Jeg har bedt om tips fra alle kanter, noen mener jeg bør beholde hunden og irettesette han mere, mens andre mener det kanskje er best at jeg gir han tilbake til oppdretter (oppdretter ønsker hunden tilbake om det skulle gå skeis). Men jeg er i tvil selv... jeg sliter mye psykisk, og har i det siste begynt å slite mer enn jeg gjennomsnittlig har gjort, og derfor ville jeg ha hund, både for selskapet sin del, men også mosjonen sin del.. her er hvor der skjærer seg; 

han «jakter» på kattene våre hele tiden... han biter dem over naken, og det hjelper ikke uansett hvor mye han blir irettesatt eller hvor mye jeg sier nei eller hvor streng jeg er i stemmen; han hører ikke etter, og legger på sprang etter den ene katten og biter, hardt.. han hører på meg ellers i alle andre situasjoner, og er veldig lydig til valp å være, men når det kommer til kattene er det som om han ikke hører meg eller sambo i det hele tatt... vi har hatt han i noen uker nå, og det har ikke blitt noe bedre, i det hele og det store, og jeg vet ikke hva jeg bør gjøre... enkelte mener jeg kan klare å trene han av det, men for meg virker det ikke helt sånn.. 

Han kommer for så vidt fra en familie av bare trekkhunder, så jeg vet også at jaktinstinktet hans er ganske høyt... 

jeg elsker kattene mine, og jeg har klart å forelsket meg helt i valpen min også, men kattene var her først, og jeg vet at derfor skal de prioriteres først om det skulle gå skeis... er det noen der ute som har tips, råd eller meninger..?

Anonymkode: a08d3...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har mulighet til å gi denne hunden MASSIVT mye aktivitet, så gi ham tilbake til oppdretter. Min far oppdretter huskyer når jeg vokste opp, og hvis din kommer fra en familie trekkhunder så ligger jobb i blodet dens. Det er ikke nok å tråkke 1-2 timer i park eller på tur, disse bikkjene trenger å slite seg litt ut, noe som dessverre ikke skjer uten god belastning som feks trekking eller kløv på fjellturer. Våre huskyer bet i hel katter de fikk tak i, vi kunne aldri ha katter og de sammen, de fikk tak i naboens katter 2 ganger og det endte ikke bra. Søsteren min prøvdeå ha katt, men det gikk ikke. Hvordan bor du? Huskyen burde få være ute mest  mulig, har du mulighet til løpestreng?

Anonymkode: e538f...472

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som jeg bor nå har jeg desverre ikke mulighet for verken hundegår eller løpestreng... 

Anonymkode: a08d3...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre, hvorfor husky? Det er absolutt en av de mest utfordrende og krevende rasene å holde fornøyde med akrivitet. Og de støver, lukter, bråker, de trenger store overflater, om de MÅ bo inne. Eneste gangene vi hadde huskyene våre inne var hvis de var syke eller trengte tilsyn, ellers trivdes de ikke. De kan ikke ha det så varmt som vi mennesker liker over lengre tid, husk at de hundene ligger og slapper av i snø, i -25 og isende vind, og koser seg. 

Anonymkode: e538f...472

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle hadde jeg levert tilbake hunden og heller satset på en annen rase med minimalt med jaktinstinkt. Jeg har harehund  og to katter. Våre katter er katter men alle andre katter er harepuser så her går losen i vinduskarmen når nabokattene går gjennom hagen. 

Anonymkode: 15db1...e9a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en laika i 3 år nå som også har et enormt jaktinstinkt. Den skal ta alt, særlig katter og den har da ikke gått bra sammen med kattene våre heller. Det er flere ganger det har vært på hengende håret at det har gått bra med våre katter + naboens som hunden fikk tak i ene ganga. Det har vært helt forferdelig å se på og han har ikke blitt bedre selv etter 3 år, han er stadig på jakt etter dem. Nå har jeg ikke noe med dette, men som flere andre skriver så reagerer jeg også på at du skaffet deg en rase som trenger så mye mosjon og stimuli, samt en hund som ikke går bra sammen med katt. Jeg ville levert den tilbake og skaffet meg en mer selskapshund som ikke trenger voldsomt mye mosjon og som også går bra sammen med andre dyr, hvis jeg var deg. :)

Lykke til!

Anonymkode: 31a19...4ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var ikke helt planen at hunden skulle være en husky, men når oppdretteren kontaktet meg (skrev innlegg på fb, og var i utgangspunktet ute etter en omplasseringshund) så tok jeg sjansen, tenkte gjennom det så klart først! Hoved«kravene» jeg har er at jeg vil ha en hund som jeg kan gå tur med daglig, gjerne rundt 1 -2 timer, men som jeg også kan ha med meg på fjellet, og gjerne på overnattingsturer i telt og slikt, så da tenkte jeg en husky hørtes passende ut, og tenkte jeg ville gi det et forsøk.. men jeg vil ikke at kattene mine skal misstrives og/eller bli drept.. 

Anonymkode: a08d3...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase bør jeg evt anskaffe meg i stedet for, som trenger moderat mosjon, men med minimalt jaktinstinkt, samt kan være med på fjellturer også?

Anonymkode: a08d3...f10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Var ikke helt planen at hunden skulle være en husky, men når oppdretteren kontaktet meg (skrev innlegg på fb, og var i utgangspunktet ute etter en omplasseringshund) så tok jeg sjansen, tenkte gjennom det så klart først! Hoved«kravene» jeg har er at jeg vil ha en hund som jeg kan gå tur med daglig, gjerne rundt 1 -2 timer, men som jeg også kan ha med meg på fjellet, og gjerne på overnattingsturer i telt og slikt, så da tenkte jeg en husky hørtes passende ut, og tenkte jeg ville gi det et forsøk.. men jeg vil ikke at kattene mine skal misstrives og/eller bli drept.. 

Anonymkode: a08d3...f10

Veldig useriøst av oppdretter å ikke forsikre seg om at du vet hva det innebærer å ha en slik hund, virkelig..

Anonymkode: e538f...472

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvilken hunderase bør jeg evt anskaffe meg i stedet for, som trenger moderat mosjon, men med minimalt jaktinstinkt, samt kan være med på fjellturer også?

Anonymkode: a08d3...f10

Jeg vet om folk som hsr chihuahua som de har med seg på lange fjellturer og som ikke trenger å bli båret mer enn de bratteste partiene, så det kommer jo helt an på hva du vil med hunden, mange er kjempeallsidige. Hva med feks golden retriever eller noe sånt trygt? Beklager,  min kunnskap strekker seg mest rundt huskyer.

Anonymkode: e538f...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en a husky og svartmaler det ikke som de andre her.. han elsker sofaen, ligger foran gassovn/peis og hater regnet. Han får helt normale turer. Han er rolig inne, sover, leker litt osv. Han er 7 nå, hatt han hele livet. Står mye ute i Langline, men hyler om det ikke er sol for å komme inn igjen. 

Men katter.. det funker ikke her. Ser han blir helt fraværende og borte når han ser en katt. Faren min har katt som er like gammel som hunden. Da de møttes var hunden veldig på og oppspilt, han fikk seg et skikkelig jafs over snuta, blødde. Men lærte ikke. Han hører ikke når det er katt i nærheten. Når vi er hos faren min en helg med katter klarer han ikke engang spise fordi han er «helt borte» 

Anonymkode: 22248...7f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvilken hunderase bør jeg evt anskaffe meg i stedet for, som trenger moderat mosjon, men med minimalt jaktinstinkt, samt kan være med på fjellturer også?

Anonymkode: a08d3...f10

Jeg kan ikke uttale meg så veldig mye om hunderaser, men du finner nok mye på Google :) Du kan jo melde deg inn i noen hunde-grupper på Facebook (hvis det finnes) og spørre om erfaringer ift. det du skriver med mosjon, jaktinstinkt og at de må kunne omgås andre dyr. Men av erfaring hos kjente av meg, fungerer schäfer veldig bra med katt. De 2 er bestevenner i den familien :) Men jeg kan ikke uttale meg så mye om det. Uansett ville jeg vært veldig opptatt av kattenes ve og vel og forhørt meg rundt :) Du må også finne ut hva du kan tilby hunden for at den skal trives.

Anonymkode: 31a19...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på retrieverrasene du, husky er det dummeste du kunne velge. 

Anonymkode: 49d06...014

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns du bør sende hunden tilbake. Det er veldig dumt å skaffe en husky som kommer fra arbeidsslekt når du ikke kan gi den mer enn 1-2 timer spasering og en og anna fjelltur. I tilleg så kan mange lett rive i filler katter takket være jaktinstinktet som sitter så hardt at mange aldri kan være løse.  Det er mange andre raser som vil passe deg mye bedre :) syns oppdretter høres veldig useriøs ut, som om de bare ville blitt kvitt en hund. 

Anonymkode: 2593f...414

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvilken hunderase bør jeg evt anskaffe meg i stedet for, som trenger moderat mosjon, men med minimalt jaktinstinkt, samt kan være med på fjellturer også?

Anonymkode: a08d3...f10

Støtter de andre som råder til å levere tilbake valpen. Kattene var der faktisk først! I tillegg leser jeg at du har tatt deg vann over hodet med å anskaffe deg en husky, av alle raser. 

Jeg vokste opp med husky og digger den rasen. Jeg er et aktivt menneske, men selv jeg er ikke aktiv nok for en husky. Du bør anskaffe deg en selskapshund med minimalt med jaktinstinkt. Se rasevelgeren på NKK.no

Ikke se deg blind på raser du synes er søte. Tenk heller over hva DU kan tilby hunden. Og for all del, ikke bytt ut huskyen med tilsvarende krevende rase som feks border collie!

 

Anonymkode: 385d3...14e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retriever kunne vært noe for deg.
Det er flere ulike typer, men både labrador og golden er kjent for å være snille og sosiale rundt andre dyr og folk. De finnes også i jakttyper, hvis du ønsker mere krutt. Labradorer er dog i utgangspunktet aktive hunder, dessverre blir mange late, tykke og dorske pga for lite aktivitet og for mye mat. ( De ELSKER mat. )

Labradoren er ikke avlet for å lose.

Anonymkode: 67ed5...052

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Labrador og golden blir hva man gjør dem til. Holder du en labrador slank og gjør dem vant til lange turer fra ung alder så er de superspreke og gode hunder hele livet. Fantastisk rase!

Anonymkode: 49d06...014

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Var ikke helt planen at hunden skulle være en husky, men når oppdretteren kontaktet meg (skrev innlegg på fb, og var i utgangspunktet ute etter en omplasseringshund) så tok jeg sjansen, tenkte gjennom det så klart først! Hoved«kravene» jeg har er at jeg vil ha en hund som jeg kan gå tur med daglig, gjerne rundt 1 -2 timer, men som jeg også kan ha med meg på fjellet, og gjerne på overnattingsturer i telt og slikt, så da tenkte jeg en husky hørtes passende ut, og tenkte jeg ville gi det et forsøk.. men jeg vil ikke at kattene mine skal misstrives og/eller bli drept.. 

Anonymkode: a08d3...f10

Bortimot alle hunder kan dette, det du beskriver av aktivitet er ikke mye. Ministyrhunden min går akkurat like langt på tur som border colliene og jakthunden.

en hund med mye jakt kan godt finne på drepe en katt, akkurat som katten kan finne på å drepe familiens hamster.

Anonymkode: 7ecc5...7d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt. Du kan prøve å se det litt an, men det er vanskelig å si om det vil bedre seg. Her er huskyen og pus perlevenner. Huskyen deler gjerne matfatet med en hvilken som helst katt. Så det kan variere enormt innad i rasene også. 

Lapphundvalpen og katten var derimot et mareritt. Tok i hvert fall et år før det forholdet roet seg.  

Anonymkode: 60ad4...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...