Gå til innhold

Kan vi ta litt mer hensyn til tungtransporten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruke blinklys når du er i en rundkjøring og ser en lastebil nærme seg

Ikke legg deg inn rett foran, spesielt ikke før en bakke

Ikke ligg ved siden av hytta, det er blindsone 

Selv om vi ser oss for før vi kjører over et gang/sykkelfelt får vi likevel blindsone når vi svinger til høyre. Spesielt med tanke på syklister som kommer syklende veldig fort over når vi er på vei til å svinge ut 

Ikke gå rett bak eller rett foran 

Syklister må være greie å slippe forbi ved første mulighet. For alles del og trygghet 

 

Takk 

 

Anonymkode: e9d4a...cf1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan dere til gjengjeld slutte å prøve å kjøre forbi hverandre på 4-feltsveier bare fordi den ene kan kjøre 1 km/t fortere enn den andre?

Anonymkode: 7d2e9...90f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan dere til gjengjeld slutte å prøve å kjøre forbi hverandre på 4-feltsveier bare fordi den ene kan kjøre 1 km/t fortere enn den andre?

Anonymkode: 7d2e9...90f

På lengre strekninger sparer man faktisk mye tid på det. 

Anonymkode: e9d4a...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:
På lengre strekninger sparer man faktisk mye tid på det. 

Anonymkode: e9d4a...cf1

Ikke sammenliknet med hvor mye køen av biler som ligger bak og venter taper til sammen.

Anonymkode: 7d2e9...90f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tungtransporten tar hensyn til andre trafikanter så tar jeg faktisk ikke mer hensyn enn det jeg gjør.

Anonymkode: 2b999...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen dere begynner å legge dere ut og vente når dere kjører av ferja, og ikke blokkerer første forbikjøringsfelt på å komme dere forbi en bil som klarer bakkene marginalt raskere enn dere kan, og med det gjøre at alle som ligger bak fortsatt må kjøre i 50kmt i enhver motbakke i milevis til på dårlige vestlandsveier.

Anonymkode: b2468...580

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Den dagen dere begynner å legge dere ut og vente når dere kjører av ferja, og ikke blokkerer første forbikjøringsfelt på å komme dere forbi en bil som klarer bakkene marginalt raskere enn dere kan, og med det gjøre at alle som ligger bak fortsatt må kjøre i 50kmt i enhver motbakke i milevis til på dårlige vestlandsveier.

Anonymkode: b2468...580

Det tar noen sekunder for personbiler å komme opp i ønsket fart sammenlignet med vogntog. 

Burde vært en del av alle klasser på førerkortet å sitte på med lastebil så man kan få et innblikk i hvordan det er. 

Anonymkode: e9d4a...cf1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere kan la være å legge dere helt oppi ræven på oss bilister. Dere er ikke alene på veien

Anonymkode: b379f...d23

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det tar noen sekunder for personbiler å komme opp i ønsket fart sammenlignet med vogntog. 

Burde vært en del av alle klasser på førerkortet å sitte på med lastebil så man kan få et innblikk i hvordan det er. 

Anonymkode: e9d4a...cf1

Du er en relativt fersk sjåfør av tunge kjøretøy regner jeg med 😜

Anonymkode: ec4a3...c1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper frem store, tunge trafikkanter og unngår situasjoner der de må bremse for meg. Det er lettere for meg å bremse og komme opp i fart enn det er for dem, men jeg savner gjensidig respekt. Det er ikke rent sjelden at store trailere legger seg helt opp i støtfangeren bak, slakker opp og kjører på. Dette er JÆVLIG irriterende!

Jeg ligger 5 over på nåla, fordi jeg vet at nåla viser feil, så jeg føler ikke at jeg sinker trafikken og jeg er ikke villig til å bryte fartsgrensen fordi DU har det travelt.

Anonymkode: 45960...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Du er en relativt fersk sjåfør av tunge kjøretøy regner jeg med 😜

Anonymkode: ec4a3...c1c

Nei, har du lappen på moped engang? 

Anonymkode: e9d4a...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvis dere kan la være å legge dere helt oppi ræven på oss bilister. Dere er ikke alene på veien

Anonymkode: b379f...d23

Dette, det er grusomt irriterende.

Anonymkode: ee9f5...7ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette, det er grusomt irriterende.

Anonymkode: ee9f5...7ee

Og ikke for å glemme at det er livsfarlig. 

Anonymkode: 1fde8...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte fra Dombås og nedover dalen i mørket. Til stadighet kom det trailere bak meg som satte på og blinket med fjernlysene. Når det er mørkt og hele kupeen plutselig blir flombelyst, kan du jo bare gjette hvor trafikkfarlig det var. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser de fleste har barnslige holdninger her så da går det jo så veldig fint for alle i trafikken.

For all del hvis dere skal sette hardt mot hardt så er det dere som sliter til syvende og sist om dere absolutt skal gnu dere inn foran en lastebil bare for å ta hevn for noen kjører sånn og sånn. Tror du det er mye igjen av leafen din når du får 50 tonn trøkka inn i bilen din? Det er jo for alles ve og vel vi ber folk ta hensyn, ikke fordi vi tror vi kjører alene på veien eller eier den. Det er ikke ønskelig for oss å skade andre trafikanter, men siden folk blir sure fordi tungtrafikken er ja, tung -  og istedet skal sette livet sitt i fare så er det jo ikke så mye mellom ørene. Det er trossalt vår arbeidsplass og det hadde vært fint hvis dere kunne ta hensyn og hjelpe istedet for å oppføre dere som snurte tenåringer i puberteten. 

Marsjerer dere også inn i en butikk og hiver ned tøyet på gulvet hvis dere ikke syns det går fort nok i kassa? 

Den eneste ganga jeg ligger oppi ræva på bilen foran eller blinker er hvis bilen har svingt inn 1 m foran meg.  Så det er bilens skyld i å ha en lastebil oppi fangeren, ikke min. 

Og en annen ting jeg syns er ekstremt komisk er hvor mange som ikke kan rygge. Kjørte på en vei hvor det ikke var plass til å møtes. Ei dame kom ut og begynte og kjefte fordi hun mente jeg skulle vike og rygge for henne. Bare lo jeg og sa hun bare måtte begynne å rygge. Skjønner jo hvorfor, hun rygget den lille golfen rett inn i autovernet. Det samme gjorde 2 andre bilister jeg møtte den dagen. Hva i alle dager? 

Anonymkode: e9d4a...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ser de fleste har barnslige holdninger her så da går det jo så veldig fint for alle i trafikken.

For all del hvis dere skal sette hardt mot hardt så er det dere som sliter til syvende og sist om dere absolutt skal gnu dere inn foran en lastebil bare for å ta hevn for noen kjører sånn og sånn. Tror du det er mye igjen av leafen din når du får 50 tonn trøkka inn i bilen din? Det er jo for alles ve og vel vi ber folk ta hensyn, ikke fordi vi tror vi kjører alene på veien eller eier den. Det er ikke ønskelig for oss å skade andre trafikanter, men siden folk blir sure fordi tungtrafikken er ja, tung -  og istedet skal sette livet sitt i fare så er det jo ikke så mye mellom ørene. Det er trossalt vår arbeidsplass og det hadde vært fint hvis dere kunne ta hensyn og hjelpe istedet for å oppføre dere som snurte tenåringer i puberteten. 

Marsjerer dere også inn i en butikk og hiver ned tøyet på gulvet hvis dere ikke syns det går fort nok i kassa? 

Den eneste ganga jeg ligger oppi ræva på bilen foran eller blinker er hvis bilen har svingt inn 1 m foran meg.  Så det er bilens skyld i å ha en lastebil oppi fangeren, ikke min. 

Og en annen ting jeg syns er ekstremt komisk er hvor mange som ikke kan rygge. Kjørte på en vei hvor det ikke var plass til å møtes. Ei dame kom ut og begynte og kjefte fordi hun mente jeg skulle vike og rygge for henne. Bare lo jeg og sa hun bare måtte begynne å rygge. Skjønner jo hvorfor, hun rygget den lille golfen rett inn i autovernet. Det samme gjorde 2 andre bilister jeg møtte den dagen. Hva i alle dager? 

Anonymkode: e9d4a...cf1

Fint at du kjører forsvarlig, men jeg beklager å måtte melde at ikke alle kollegaene dine er like hensynsfulle. Og det er dem vi klager på. Når jeg ligger bak en sinke på en smal, svingete vei uten forbikjøringsmuligheter er det siste jeg trenger å ha en av kollegaene dine liggende omtrent oppå støtfangeren, så nære at jeg kan artsbestemme fluene i grillen hans når jeg ser i bakspeilet. 

Anonymkode: 794a8...f8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ser de fleste har barnslige holdninger her så da går det jo så veldig fint for alle i trafikken.

For all del hvis dere skal sette hardt mot hardt så er det dere som sliter til syvende og sist om dere absolutt skal gnu dere inn foran en lastebil bare for å ta hevn for noen kjører sånn og sånn. Tror du det er mye igjen av leafen din når du får 50 tonn trøkka inn i bilen din? Det er jo for alles ve og vel vi ber folk ta hensyn, ikke fordi vi tror vi kjører alene på veien eller eier den. Det er ikke ønskelig for oss å skade andre trafikanter, men siden folk blir sure fordi tungtrafikken er ja, tung -  og istedet skal sette livet sitt i fare så er det jo ikke så mye mellom ørene. Det er trossalt vår arbeidsplass og det hadde vært fint hvis dere kunne ta hensyn og hjelpe istedet for å oppføre dere som snurte tenåringer i puberteten. 

Marsjerer dere også inn i en butikk og hiver ned tøyet på gulvet hvis dere ikke syns det går fort nok i kassa? 

Den eneste ganga jeg ligger oppi ræva på bilen foran eller blinker er hvis bilen har svingt inn 1 m foran meg.  Så det er bilens skyld i å ha en lastebil oppi fangeren, ikke min. 

Og en annen ting jeg syns er ekstremt komisk er hvor mange som ikke kan rygge. Kjørte på en vei hvor det ikke var plass til å møtes. Ei dame kom ut og begynte og kjefte fordi hun mente jeg skulle vike og rygge for henne. Bare lo jeg og sa hun bare måtte begynne å rygge. Skjønner jo hvorfor, hun rygget den lille golfen rett inn i autovernet. Det samme gjorde 2 andre bilister jeg møtte den dagen. Hva i alle dager? 

Anonymkode: e9d4a...cf1

 

 

Jeg trur du misforstår oss. Og det skremmer meg at du kjører tungtransport når du kommer med slike trusler, og poengterer hvor overlegen du er i det store, tunge kjøretøyet ditt... 

Selvfølgelig mener jeg at jeg kjører forsvarlig, jeg rygger selvfølgelig for større kjøretøy av hensyn til alles sikkerhet, og jeg vet de har lengre bremselengde og dårligere akselerasjon. 

Når jeg svarer som jeg gjør er det fordi det er så vanvittig mange elendige sjåfører av tungtransport. Som gjør veiene på vestlandet livsfarlige, særlig om vinteren. Så et innlegg som rakker ned på "vanlige" sjåfører, uten å være det minste ydmyk på egen yrkesgruppe sin vegne, det reagerer jeg krast på. 

Anonymkode: b2468...580

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:
Ser de fleste har barnslige holdninger her så da går det jo så veldig fint for alle i trafikken.

Anonymkode: e9d4a...cf1

Jeg ser du har veldig egoistiske holdninger, der alle skal ta hensyn til deg mens du kan gjøre som du vil og blåse i andre så lenge du tjener noen sekunder på det selv.

Anonymkode: 7d2e9...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/4/2018 at 12:23 PM, AnonymBruker said:

 

Når jeg svarer som jeg gjør er det fordi det er så vanvittig mange elendige sjåfører av tungtransport. Som gjør veiene på vestlandet livsfarlige, særlig om vinteren. Så et innlegg som rakker ned på "vanlige" sjåfører, uten å være det minste ydmyk på egen yrkesgruppe sin vegne, det reagerer jeg krast på. 

Anonymkode: b2468...580

Vel, hva mer kan man forvente? Når vi (samfunnet) ikke ønsker å betale dyktige sjåfører for å gjøre jobben, men heller hente sjåfører fra en annen VERDENSDEL med en helt annen veistandard og geografi enn oss, da får vi det vi betaler for. Money talks. 

Og det er vi andre som risikerer å dø, så selv om det er jævlig irriterende bør vi likevel ferdes hensynsfullt overfor disse "elendige sjåførene" som kjører for noen få kroner i timen. Eller bli lastebilsjåfør selv i de bransjene med lavest lønn. ;)

Anonymkode: 229b9...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...