Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke drep deg selv med denne amminga. Mamming før amming :hjerte: Jeg er fullammet til 7 mnd, delammet til jeg var 2 år. Finner ingen som er sååå mye syk som meg :fnise: Mannen er NAN-baby og syk i skuddåret. Amming og morsmelk er bra det altså, men ikke verdt å bli deprimert over. Synd at amming skal ødelegge gleden for så mange mødre. 

Jeg hadde nok melk, men hata amminga. Holdte ut til baby var 5 mnd, så ble det erstatning. Mange i barselgruppa ga MME fra første dag, og det er helt greit! Like greit som puppen faktisk! 

MEN, og her er det du må bestemme deg for. Enten så må du legge amminga på hylla, og kjøp MME for å unngå å bli deprimert. Slik du holder på nå stresser du nok bort melka di. 

Ellers må du bestemme deg for å gå all-in med amming i f.eks 2 uker for å se. Da må du veie baby jevnlig som vanlig og holde på planen i 2 uker. 

Hvis du skal forsøke amming: 

Amme ofte. La baby smokke puppen etter matinga. Da vekkes produksjonen. 

Pump etter amming (ulike pumpe metoder for å øke produksjon). 

Forsøk å legge til baby hver 2 time gjennom nettene. Produksjonen øker mest på natt. Pump også på natta. 

Drikk alkoholfritt øl, mye vann, og havremelk hver dag.

Hvis baby ikke går nok opp i vekt etter 14 dager må det tilføres MME. Enten etter amming, eller som fullernæring. Hvis amming, pumping og flaske gjør deg stresset og deprimert så ville jeg bare valgt MME hvis rådene ikke funker. 

Lykke til :hjerte: Du er absolutt en fantasisk mamma uansett hvordan du mater barnet ditt. 

Anonymkode: 97999...7ee

Tusen takk for svaret ditt! Er fullammet selv fikk jeg nettopp vite, jeg pleier å ha alle influensaene som går, syk ofte - kanskje vi to skal slå et slag for mer mme? :P

Takk for tips, råd og støtte!

Anonymkode: e2cc5...9ff

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke dy meg og kommenterer igjen.

Det som omtales som «søppelmat» holdt mitt barn i live og jeg anser Nan som en reddende engel og jeg er evig takknemlig.

Anonymkode: 731a0...543

Ts her. Mener absolutt ikke at mme er søppelmat, prøvde å vise hvordan jordmødrene la det frem for meg. Jeg gir mme men så mange får meg til å føle det ikke er ordentlig mamma å gjøre slik.

Flott å høre slik også, at noen er så takknemlige 🙂 

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Mener absolutt ikke at mme er søppelmat, prøvde å vise hvordan jordmødrene la det frem for meg. Jeg gir mme men så mange får meg til å føle det ikke er ordentlig mamma å gjøre slik.

Jeg forsto at ikke du selv kaller det «søppelmat» 💙 

Snu situasjonen til noe positivt; tenk så gøy for far/besteforeldre/venner/familie at de kan ta del i matingen. Personlig syns jeg det var innmari sexy når mannen ga babyen vår mat 😍

Anonymkode: 731a0...543

• Liker 3
Skrevet

Gi faen i det presset! Ikke ork å bruk energien din på å kjenne på den skamfølelsen av å ikke få til å fullamme.

Du må holde babyen din i live, mao dekke det ernæringsbehovet den trenger. Om det er kun med mm eller kun mme eller begge deler spiller ingen rolle. 

Jeg delammer og syns det er nydelig. Da kan far også bidra masse og ansvaret blir mer delt. Jeg har virkelig prøvd å få babyen min mett med kun mm, men hun er en bunnløs gryte. 

Du ammer jo litt, Dvs at baby får i seg mye gode næringsstoffer fra mm i tillegg til næring fra mme. 

Lykke til med baby og barseltid😊 kos deg og gi mme med hevet hode! 

Anonymkode: 45654...bdd

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En ordentlig mamma sørger for at ungen sin er mett og fornøyd. Før mme kom på markedet, var det ku- eller geitemelk som gjaldt om man ikke hadde nok melk. Eller en innleid amme om man hadde råd. 

Det viktigste er faktisk at den lille får nok næring til å vokse og utvikle seg. Hvor næringen kommer fra er sekundært. Selvfølgelig er amming fint og flott på alle måter, men det endrer ikke på det enkle faktum at unger må ha nok mat.

Anonymkode: 80c32...cca

Skrevet

Tenker puppen er super hvis det går, men ikke til enhver pris. Som noen over sier: mamming før amming, og delamming er helt supert når ikke fullamming går, bare spør alle som har peil. Det er ikke bare melka, men selve puppen som er viktig, og den har man fortsatt selv om melkeproduksjonen ikke er på topp. 

Anonymkode: d3dae...9f2

Skrevet
1 time siden, Nerine_ skrev:

Og jeg tipper du slenger ut slike påstander fordi du er uvitende. 

Jeg gikk igjennom et helvete for å få ammet barnet mitt og endte opp med å kun kunne amme på et bryst fordi jeg fikk en gule stafylikokker i sårene og satt og pumpet blod. Barnet ble fullammet i 6 mnd og ammet i et år, på et bryst. Jeg gav ikke opp pga litt motstand.

Men for all del, jeg er sikkert uvitende 😊

Anonymkode: 74cdb...bad

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nærmer meg tre uker etter hastesnitt, ammer så mye jeg kan og pumper. Ble målt på sykehus, gutten min gikk bare ned i vekt. Derfor vet jeg for jordmødre fortalte meg det...

Gir ikke opp, ammer og pumper før mme. Produksjon går ikke opp. Fått nesespray som skal funke også. Prøver alt. Jordmødre er ikke behjelpelige, «etter en ukes tid er det langt over grensen, så da er det best å starte mme før han går for langt ned i vekt». Kjempestøtte.

Men da er det bare å kaste inn håndkleet da? Ja jeg synes mange gir fort opp, men det skal jo ikke gå ut over barnet.

Du trenger ikke tenke på hva hverken jeg eller andre tenker, så lenge ting funker for deg.

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp blitt mor og er helt i kjelleren, ammepress fra jordmødre, leger, sykepleiere, barnepleiere og hele Internett. «Morsmelk første 6 måneder = eneste rette osv». Jeg ammer og pumper, men baby får ikke nok så må bruke erstatning også. Blir så sett ned på, føler meg som søppel og ikke bra nok. Kvinner har født i millioner av år og dette skal jeg jo kunne!

Er det noe jeg kan gjøre, spise, ofre - samme hva? 

Er det andre mødre dim meg, som ikke får til fullamming og dette er greit?

Hormoner og galskap hjelper heller ikke. Føler meg som DEN kjipe moren som ikke strekker til for barnet mitt og sulter ham eller gir ham «søppelmat» i form av pulver...

Min unge måtte få mme pga ammeproblemer. Opplevde kun press mens vi ennå var på s.hus etter fødsel men hverken min fastlege, jordmor på hjemmebesøk eller helsesøster sa noe på det... mamming før amming. Så lenge ungen er frisk og fornøyd og legger på seg så gjør det absolutt ingenting om ungen får mme når amming ikke går

Endret av Maleficenta
Skrevet

Jeg slet med amming og brukte skjold. Slet med vektoppgang og fikk beskjed om at jeg måtte gi tillegg på 6 ukers kontroll. Så det ble amming (som tok evigheter) pumping, flaske og alt av sterilisering som hører med. Amming ble selvfølgelig bare vanskeligere og vanskeligere når flaske var et alternativ. Gutten min sov nesten bare på meg eller i vogn i bevegelse og jeg ble fullstendig utslitt.

Helsesøster så at jeg slet og sa at jeg hadde gjort alt jeg klarte og ga meg sin «tillatelse» til å bare gi mme. Det var det jeg trengte å høre.

Noen uker senere hadde gutten min lagt på seg mer enn noen gang og alle var mer fornøyde.

Anonymkode: 96193...f26

Skrevet

Hvorfor er det så kult å gå gjennom et helvete? Det viktigste er at barnet får mat, og at man selv ikke sliter seg ut og har det helt jævlig under babytiden. Å ha barn skal jo ikke være en konkurranse i selvpining, men å bli kjent og tilknyttet med barnet, og å gi barnet nok næring, så barnet utvikler seg normalt. Spiller ingen rolle om det er mm eller mme. Amming er oppskrytt, ingen forskere finner noen vesentlige forskjeller på barn som har fått mm eller mme når det kommer til stykket. 

Anonymkode: 418db...708

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nærmer meg tre uker etter hastesnitt, ammer så mye jeg kan og pumper. Ble målt på sykehus, gutten min gikk bare ned i vekt. Derfor vet jeg for jordmødre fortalte meg det...

Gir ikke opp, ammer og pumper før mme. Produksjon går ikke opp. Fått nesespray som skal funke også. Prøver alt. Jordmødre er ikke behjelpelige, «etter en ukes tid er det langt over grensen, så da er det best å starte mme før han går for langt ned i vekt». Kjempestøtte.

Du...Det er ikke nederlag med mme. Jeg fikk aldri nok melk til min eldste, så han fikk mme. Ga han de få dråpene jeg hadde av mm først så flaske. Han er en frisk, fin, stor, smart gutt. På unge nr to så fikk jeg plutselig enormt med melk. 

Noen ganger er det bare sånn at man ikke får nok mm. Det er langt vanligere enn du tror, og det er ikke din feil.

Anonymkode: 35343...d84

• Liker 3
Skrevet

Prioriter vektoppgang av barnet

Anonymkode: 96193...f26

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk igjennom et helvete for å få ammet barnet mitt og endte opp med å kun kunne amme på et bryst fordi jeg fikk en gule stafylikokker i sårene og satt og pumpet blod. Barnet ble fullammet i 6 mnd og ammet i et år, på et bryst. Jeg gav ikke opp pga litt motstand.

Ja, i alle andres situasjon er du fullstendig uvitende. 

• Liker 8
Skrevet

Vært der du er to ganger. Fulgte alle råd og fikk masse veiledning, men fikk aldri nok melk. Etter 3 mnd gav jeg opp begge ganger.

Begge ganger var det like fælt å ikke få til å fullamme. Fikk en kommentar fra min mor som var til stor hjelp for meg: «Det er naturlig å føle seg trist over at det ikke går, for alle vil det beste for barna sine, men er ikke alle som får til å fullamme og det er greit. Det viktigste er at barnet blir mett!» For meg hjalp det mye å anerkjenne at jeg fikk lov å være trist over det, men for min psyke og tilknytning til barnet var det etter en stund best å slutte å prøve. Delammet til det ikke var mer melk, ble da flaske. mammingen før ammingen!

Mitt tips er sett en frist frem i tid, der du følger råd for mer melk og får veiledning og støtte av fagpersoner og partner. Etter endt tid må du evaluere evt fremgang for om du vil fortsette eller ta det mer med ro og evt delamme så lenge det går hvis du ønsker det.

Min erfaring er at kommentarer vil du uansett få så lenge du har barn enten på det ene eller det andre, så hold hode hevet og gjør det som er best for deg og baby. Lykke til😊

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du gitt mme hadde du ikke gått igjennom dette helvetet, du hadde kost deg mer i barseltiden og ungen hadde hatt det like fint.... var nå helvetet verdt det?

• Liker 7
Skrevet

Kontakt gjerne ammehjelpen for litt personlig hjelp og støtte, hvis du føler du trenger det. De kan hjelpe deg med å få en god ordning på delamming, eller omså avslutte ammingen hvis det er det du vil. 

Og du, delamming er også gull. Babyen får masse supre antistoffer. Hvis du orker å delamme, så er det en gullegod løsning. Og hvis ikke, så er det bra nok det også. Sørg for å gi deg selv en god klapp på skulderen. Du kan ikke gjøre bedre enn ditt beste, og noen ganger går bare ikke ammingen, det er ikke noe du er skyld i. Barnet ditt blir nok sunn og frisk likevel. Det har en mamma som elsker det og vil gjøre det beste for det, for et godt utgangspunkt. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet sikkert masse om å ha gule stafylokokker i ett bryst og nok melk i det andre. Det betyr ikke at du vet noe om å ikke ha nok melk og måtte supplere med mme for at ungen skal vokse - eller nederlagsfølelsen det kan gi.

Anonymkode: 80c32...cca

• Liker 6
Skrevet

Jeg føler så med deg, ts!! Hev deg over det og gi ungen din mme om den trenger det. Enkelt og greit. Barnet kommer først! 

Jeg har en liten en på 5 uker. Jeg slet meg gjennom et helvete første to ukene uten søvn, mat og drikke og hvile generelt pga gråtende baby. Jeg hadde nok melk, men baby hylgråt fra 21-06 og ville kun ligge på meg samtidig. Jeg gråt så mye selv med hormoner i sving, smerter i egen kropp etter fødsel, åpne sår på brystknoppene etc. Det toppet seg bare med alt.

Baby var utrøstelig uansett hva vi gjorde. Så ille at mannen min gråt selv til tider. Jeg kjøpte en pakke mme for å gi kun ene natten så mannen kunne avlaste meg mer. 50ml og baby sov 4t. Vi ble helt sjokkert. Snakket med helsesøster, vi fant ut baby blir rett og slett ikke mett på min melk om natten. Vi gir dermed mme på natta. Har testet å kutte ut, men hylfriningen starter igjen. 

Jeg kjøper mme med hevet hode. Jeg gjør det for barnets beste.

Anonymkode: 8ba31...c6f

• Liker 1
Skrevet

Skal love deg at jeg har grått mang en gang pga amming. Har to barn og med begge hadde jeg en tanke om at dette skulle jeg få til. Og med begge ble det delamming. Har fått støtte i valget fra helsestasjon og samboer. Første sluttet jeg helt å amme ved 8 mnd aldri, andre ved 5 mnd alder. Med nr to drev jeg og pumpet to ganger om dagen og ga på flaske, men det tok for mye tid og ble et kjempe stressmoment. 

Så fortsett med amming når det passer og barnet vil ta, og gi resten med flaske. Så skal du se at både du og baby blir mer fornøyd. 

Og det er ikke å kaste inn håndkle, som noen her skriver. Du har prøvd masse, men barnet trenger mer mat, og da skal du som mor gi mat til barnet.

Lykke til, du er en super mamma, også med flaske! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...