visp Skrevet 3. november 2018 #41 Skrevet 3. november 2018 1 minutt siden, SlemUlv skrev: Hvordan blir bruk av nei som nei, kun aktuelt ved anmeldelse? 😮 Skjer det en voldtekt er det aktuelt. Da er jo det jo sex som er påtvunget (noe jeg ikke synes det høres ut som i TS`tilfelle). Å si at et nei alltid betyr nei er veldig lite nyansert. De fleste knull ender ikke opp med at den ene sitter og kverner rundt hvilke ord som ble brukt. Stor sett trengs det ikke en tolkning. Og det normale er at to som går til sengs ikke trenger å snakke om hva som er hva før det skjer. Kroppspråket er som oftest nok.
SlemUlv Skrevet 3. november 2018 #42 Skrevet 3. november 2018 2 minutter siden, visp skrev: Skjer det en voldtekt er det aktuelt. Da er jo det jo sex som er påtvunget (noe jeg ikke synes det høres ut som i TS`tilfelle). Å si at et nei alltid betyr nei er veldig lite nyansert. De fleste knull ender ikke opp med at den ene sitter og kverner rundt hvilke ord som ble brukt. Stor sett trengs det ikke en tolkning. Og det normale er at to som går til sengs ikke trenger å snakke om hva som er hva før det skjer. Kroppspråket er som oftest nok. Å si at nei bør bety nei, er min mening. Fordi nei er blitt så utvannet.. Nei betyr nå gjerne "prøv mer, det kan hende jeg ombestemmer meg om du maser litt", og DET er idiotisk syns jeg! Det er aktuelt FØR sex, ikke etter sex.
visp Skrevet 3. november 2018 #43 Skrevet 3. november 2018 3 minutter siden, SlemUlv skrev: Å si at nei bør bety nei, er min mening. Fordi nei er blitt så utvannet.. Nei betyr nå gjerne "prøv mer, det kan hende jeg ombestemmer meg om du maser litt", og DET er idiotisk syns jeg! Det er aktuelt FØR sex, ikke etter sex. Om du har behov for klare regler før sex, så sørg for å ha det. Jeg har ikke det. De gangene jeg eller den andre ikke ville fortsette, har vi virkelig skjønt det.
SlemUlv Skrevet 3. november 2018 #44 Skrevet 3. november 2018 1 minutt siden, visp skrev: Om du har behov for klare regler før sex, så sørg for å ha det. Jeg har ikke det. De gangene jeg eller den andre ikke ville fortsette, har vi virkelig skjønt det. Missforstår du meg med vilje? Det er ikke snakk om sex, det er snakk om et ORD. ordet NEI. Nei bør alltid bety nei, det bør aldri bety "prøv mer".
visp Skrevet 3. november 2018 #45 Skrevet 3. november 2018 1 minutt siden, SlemUlv skrev: Missforstår du meg med vilje? Det er ikke snakk om sex, det er snakk om et ORD. ordet NEI. Nei bør alltid bety nei, det bør aldri bety "prøv mer". Som jeg sier; de fleste trenger ikke selve ordet for å forstå hva som foregår i senga. Om du har behov for å ha reglene klare, så fortsetter du med det.
SlemUlv Skrevet 3. november 2018 #46 Skrevet 3. november 2018 1 minutt siden, visp skrev: Som jeg sier; de fleste trenger ikke selve ordet for å forstå hva som foregår i senga. Om du har behov for å ha reglene klare, så fortsetter du med det. Men jeg snakker ikke om I senga! jeg snakker om før! Når man snakker sammen! "vil du ha sex"... "nei".. her bør svaret være "ok"... istdenfor er det nå " er du sikker?".... eller det går 5 min også prøver man på nytt..
visp Skrevet 3. november 2018 #47 Skrevet 3. november 2018 1 minutt siden, SlemUlv skrev: Men jeg snakker ikke om I senga! jeg snakker om før! Når man snakker sammen! "vil du ha sex"... "nei".. her bør svaret være "ok"... istdenfor er det nå " er du sikker?".... eller det går 5 min også prøver man på nytt.. Åja, før ja. Nei, har aldri vært i den situasjonen at man sitter og snakker om det før. Tenker du kun nye bekjentskap da eller? Eller at man sitter og snakker med en partner gjennom 20 år hver gang man skal ha seg noe? Blir isåfall veldig lite impulsivt for min del. Selvom det er et nytt bekjentskap skjer det gjerne ganske naturlig uten prat, og starten er en berøring eller et kyss. Man får vel en feeling av hvor den andre er i terrenget avhengig av reaksjonen til den andre. Det er nå gjerne sånn mennesker leser hverandre. Selv under de røffeste økter har det, i min verden, aldri vært noen tvil om hvordan den andre har det. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #48 Skrevet 3. november 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Stopp betyr STOPP! Alltid. Da stopper du. Anonymkode: 00e9b...db7 Han har skrevet at han stoppet når hun sa nei. Følg med! Anonymkode: 80149...f0a 2
SlemUlv Skrevet 3. november 2018 #49 Skrevet 3. november 2018 6 minutter siden, visp skrev: Åja, før ja. Nei, har aldri vært i den situasjonen at man sitter og snakker om det før. Tenker du kun nye bekjentskap da eller? Eller at man sitter og snakker med en partner gjennom 20 år hver gang man skal ha seg noe? Blir isåfall veldig lite impulsivt for min del. Selvom det er et nytt bekjentskap skjer det gjerne ganske naturlig uten prat, og starten er en berøring eller et kyss. Man får vel en feeling av hvor den andre er i terrenget avhengig av reaksjonen til den andre. Det er nå gjerne sånn mennesker leser hverandre. Selv under de røffeste økter har det, i min verden, aldri vært noen tvil om hvordan den andre har det. Om du så hva jeg siterte i mitt første innlegg.. så var det "nei har nyanser".. noe jeg syns er feil. Men nei, jeg sitter ikke å snakker i hel sexen med min partner, men om jeg sier "nei jeg orker ikke i kveld" når han prøver seg.. så forventer jeg at mitt nei er nok til at han ikke presser meg, eller prøver noe mer. Mye skjer naturlig, helt enig. Men når noen sier nei, enten det er med ny partner, eller med partner man har vært med i flere år (Ikke bare til spørsmål, men til hint, flørting, osv), så syns jeg at det Nei'et skal respekteres som et nei.
Dr. A. Kula Skrevet 3. november 2018 #50 Skrevet 3. november 2018 37 minutter siden, SlemUlv skrev: Om du så hva jeg siterte i mitt første innlegg.. så var det "nei har nyanser".. noe jeg syns er feil. Men nei, jeg sitter ikke å snakker i hel sexen med min partner, men om jeg sier "nei jeg orker ikke i kveld" når han prøver seg.. så forventer jeg at mitt nei er nok til at han ikke presser meg, eller prøver noe mer. Mye skjer naturlig, helt enig. Men når noen sier nei, enten det er med ny partner, eller med partner man har vært med i flere år (Ikke bare til spørsmål, men til hint, flørting, osv), så syns jeg at det Nei'et skal respekteres som et nei. Så du mener det er greit å endre et ja og ikke mulig å endre et Nei? Det er konsensus om at man kan ombestemme seg under sexen og trekke seg. Men det er tydeligvis ikke greit å ombestemme seg andre veien. -------------- - Skal vi ha sex? - Nei, frister men da rekker jeg ikke bussen? - Men du kan overnatte her etterpå. - Nei, beklager jeg må være hjemme i morgen tidlig pga... - OK, men jeg spanderer drosje på deg om du vil. - Virkelig? La oss sette i gang. —------------ Noe forenklet, men nei'et i samtalen over er tydelig på grunn av utenforliggende grunner, ikke at de ikke vil ha sex med hverandre. Det var nettopp også en slik mulig grunn som ble trukket frem tidlig i tråden, at venninnene ventet utenfor og om nei'et skyldes bekymring for at de måtte vente mer enn nei til sex som sådan. Nå stoppet jo TS uansett, men at et Nei ikke kan tolkes er jeg uenig i. Og det er også forskjell på om nei kommer før eller under sex; under sex er man gjerne i en "sone" og oppslukt i aktiviteten og hører ikke alt (eller sier ting man ikke er klar over). Men man tar til seg konkrete fysiske aksjoner, som å skyve vekk er. Et nei uten fysisk oppfølging midt i akten er noe man ikke alltid får med seg, enkelt og greit. Det er forsåvidt ikke noe man forventer heller, så man stiller gjerne oppfølgingsspørsmål om man får et Nei midt i, for å sikre om man oppfattet korrekt (om man bare hørte). Nei før man har sex medfører at man ikke starter før det foreligger et endret standpunkt og dermed et samtykke likevel, som i eksempelet, Ville du, om du red en fyr, var rett før orgasmen (eller midt i) vært i stand til 1) oppfatte et vokalt nei, 2) klart å stoppe der og da.? Og om du selv skulle kunne svare ja på begge over, har du forståelse for at andre mennesker ikke kan svare likt deg selv? 1
SlemUlv Skrevet 3. november 2018 #51 Skrevet 3. november 2018 1 minutt siden, Dr. A. Kula skrev: Så du mener det er greit å endre et ja og ikke mulig å endre et Nei? Det er konsensus om at man kan ombestemme seg under sexen og trekke seg. Men det er tydeligvis ikke greit å ombestemme seg andre veien. -------------- - Skal vi ha sex? - Nei, frister men da rekker jeg ikke bussen? - Men du kan overnatte her etterpå. - Nei, beklager jeg må være hjemme i morgen tidlig pga... - OK, men jeg spanderer drosje på deg om du vil. - Virkelig? La oss sette i gang. Jeg ville ikke brukt ordet nei i den settingen du forklarer over.. jeg ville droppet å si nei, og bare forklare hvorfor jeg egentlig ikke kunne, som gjorde at det kanskje kunne blitt noe, om disse tingene ble ordnet på en annen måte, som det ble i den settingen Og igjen, jeg snakket ikke om under sexen, jeg snakket om før. Selvfølgelig har jeg forståelse for at det er vanskelig å stoppe på sekundet når noen sier nei eller stopp midt i. Men det var ikke poenget mitt.. jeg svarte KUN på det jeg siterte, ikke HI
AnonymBruker Skrevet 3. november 2018 #52 Skrevet 3. november 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei betyr selvfølgelig nei, sluttet også etter hun sa det. Personlig anklaget Anonymkode: 18bac...b13 Om du husker alt (man husker jo hvorvidt man var tilnærmet edru eller rimelig full) - og stoppet etter hun sa nei så er jo selvsagt ikke dette et overgrep. Anonymkode: f3991...b14
Snaskesnusken Skrevet 3. november 2018 #53 Skrevet 3. november 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Som jeg sa, nei betyr nei. Stoppet etter hun sa det. Har ingen interesse i å ha sex uten samtykke. Anonymkode: 18bac...b13 Har vedkommende anmeldt deg eller anklager hun deg? Det er ikke lett å vite hva som har skjedd men utifra det som du forteller stoppet du da vedkommende sa stopp. Om hun har sagt stopp flere ganger slik som hun hevder kan ikke noen her svare på. Ikke en god situasjon å være i. Håper at det ordner seg snart.
Dr. A. Kula Skrevet 3. november 2018 #54 Skrevet 3. november 2018 18 minutter siden, SlemUlv skrev: Jeg ville ikke brukt ordet nei i den settingen du forklarer over.. jeg ville droppet å si nei, og bare forklare hvorfor jeg egentlig ikke kunne, som gjorde at det kanskje kunne blitt noe, om disse tingene ble ordnet på en annen måte, som det ble i den settingen Og igjen, jeg snakket ikke om under sexen, jeg snakket om før. Selvfølgelig har jeg forståelse for at det er vanskelig å stoppe på sekundet når noen sier nei eller stopp midt i. Men det var ikke poenget mitt.. jeg svarte KUN på det jeg siterte, ikke HI Nei, om ikke du ville brukt nei i den sammenhengen, så ville nok andre, så ulike som vi er. Og ytre omstendigheter som er grunnen for nei'et i eksempelet vil også være ulikt. Poenget var uansett å illustrere at et nei må tolkes i kontekst, noe jeg mener jeg har fått frem. Og det var det du motsa i starten. På tidspunktet i tråden da AB trakk frem tvilen om kontekst til nei'et visste vi heller ikke om det var et Nei før eller midt i sexen. TS har senere sagt han stoppet som konsekvens av nei'et og da kan man trekke konklusjon om at det var under akten og ikke før.
Dr. A. Kula Skrevet 3. november 2018 #55 Skrevet 3. november 2018 16 timer siden, Tipptoppi skrev: Nei det var etter. Og jeg vet sa vel bedre enn deg hva jeg svarer på og i hvilken kontekst jeg svarer. Dersom det ikke var klart før så er det vel klart nok for deg nå. AB sitt innlegg (#3) som svar på ditt (#2), trakk inn kontekst fra HI (venninnene venter utfor) og ble skrevet før tilleggsopplysningen om at han stoppet ved nei (#5). Du svarte på innlegget etterpå (#6). Sånn, da var det avklart. Men utifra det du sier her, fikk du da tydeligvis ikke med henvisningen til HI om kontekst, all den tid du sier du svarer generelt.
Sparkling_Pink Skrevet 3. november 2018 #56 Skrevet 3. november 2018 TS, fordi røra du har havnet i er noe uoversiktlig og damas verson skiller seg fra din på noen punkter, vil jeg si beklager, det er ubehaglelig å bli utsatt for misstanke om at en har begått overgrep mot en annen. Jeg savner følgende i historia di, som kan ha noe med hvordan du havnet i den uklare situasjonen: Hva gjorde at hun initierte sex mellom deg og henne inne på rommet ditt under vorset? Hvorfor er det du trekker fram som avgjørende for om du skulle hatt sex med henne, hennes forhold til en annen mann? ; sexen er mellom deg og henne... Hvordan gikk det fra kyssing etter at hun kom inn for å hente tingene sine, til sex på gulvet? Har du og hun samtalt om preventsjon, funnet fram komdom? Har det blitt muntlig avklart at kroppens seksuelle signaler er i tråd med egenviljen? (Eks: Jeg har lyst på deg, kom og ta meg! Eller; Du, nå ble vi naken, kan jeg ri deg? Og at manglende muntlig svar MÅ tolkes som NEI!) Hvorfor har du sex i fylla? (Jeg spør fordi det oppleves som veldig mye bedre i min erfaring å ha sex uten rus som kludrer til kroppen). Føler du at du kan stole på at du leser din egen og andres lyst som et rent "klarsignal" til sex? (Tips; nope. Kroppen er ofte i utakt med lysta i hodet.) Føler du det truende å avvise en kvinnes erotiske tilnærminger? Hvis, ja: Har du blitt utsatt for overgrep selv? Er du del av en kultur som trenger rotbløyte og endring? Guess what, du må starte med deg selv. Dama kan du ikke få gjort stort med, jeg tenderer til å mene at det er et godt råd å holde seg unna henne, eventuellt er spørsmålene mine aktuelle som disusjon for dere begge og i fellesskap.
Sparkling_Pink Skrevet 3. november 2018 #57 Skrevet 3. november 2018 6 timer siden, loveli skrev: TS, jeg vet ikke hva jeg skal tro. Din historie virker både sannsynlig og troverdig. Men så samstemmer den ikke med kvinnens historie og det oppleves vondt for dere begge. Først vil jeg si til de som mener at kvinnen ikke ville oppsøkt deg alene og spist dagen etter tar feil. Har selv vært der og endte faktisk opp i et slags forhold med min voldtektsmann. Jeg ville normalisere hele greia, late som at alt var ok. Og min strategi var som jeg sa. Folk reagerer forskjellig, det er viktig å huske på. At hun kommer til deg og forteller og snakker med deg om det er jo litt uvanlig, men jeg synes du skal se det positive i det. Å åpne seg opp på den måten, alene med deg, gjorde det mulig for deg å gi en forklaring også. Det kan virke formildende for dama at du ikke følte det som er overgrep. Hun får din versjon og kan tenke på det. Og omvendt. Jeg aner ikke hvilken versjon som er den mest sanne her, men magefølelsen min sier at hun husker litt feil her. Hun kan ha drømt en virkeligfølt fylledrøm e.l. Eller, hun kan ønske at det var slik pga den andre mannen og tenker ikke over hvordan dette er for deg å skulle håndtere. Hm.., dette er vanskelig og jeg har ingen gode råd. Men får du møtt henne igjen før hun drar tror du? Så dere får snakket mer sammen? Kan jo være at hun også ønsker det? Sannheten om hendelsesforløpet vil trolig forbli tåkete for oss og TS uansett. Jeg liker at du sier ifra at det er situasjonen hvor en som har opplevd voldtekt kan gjøre som dama en får beskrevet. Det hender etter min erfaring av og til. Jeg liker ikke at du spekulerer i bortforklaringer av hennes opplevelse. Jeg sier ifra om dette, fordi en som behandler en "i en lignende situasjon som seg selv selv" med en slik bortforklaring, også kan komme til å gjøre det med seg selv. Du fortjener bedre. Du har rett på dine egne opplevelser, og hva et menneske har opplevd, er ikke et tema som er mulig å diskutere. Hva som skaper våre opplevelser, er derimot legitimt å samtale om.
Horten Market Skrevet 3. november 2018 #58 Skrevet 3. november 2018 Er det et overgrep hvis mannen overtaler kvinnen til noe hun først ikke ville? Det synes å være situasjonen her.
Peter007 Skrevet 3. november 2018 #59 Skrevet 3. november 2018 På 2.11.2018 den 18.19, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har valgt å skrive på dette forumet fordi jeg trenger å få tilbakemelding fra folk som ikke er i min gruppe. Skal prøve å skrive dette så nyansert som jeg kan. Jeg ble for noen timer siden anklaget for seksuelt overgrep. Dette kom helt bak på meg og jeg vet ikke hva jeg skal tenke. Damen er en jeg bare har kjent i noen få dager. Hun har kommet over fra Amerika for å besøke venner, hvorav noen også er mine venner. Vi har dratt på fest sammen og så endt opp i samme seng hvor vi da hadde sex. Dette har skjedd to ganger. Her vil jeg også legge til at hun hovedsakelig kom over fra Amerika for å besøke en annen mann, jeg vet ikke hva deres forhold er men antar at det er en form for åpent forhold. Kvelden dette innlegget dreier seg om var halloween. Jeg skulle holde vors, noe roomien min hadde misforstått litt. Så han hadde invitert denne damen til å holde sitt vors her også, så det ble litt dobbeltfest. Her hadde hun invitert mannen hun kom for å besøke. I løpet av kvelden dro hun meg inn på mitt rom for å ha sex, noe jeg ikke var keen på da jeg ikke forstod situasjonen mellom henne og den andre mannen som nå var i stuen min. Etter det surnet stemmningen mellom oss seg litt. Vorspiel endte da og gruppene dro da vær sin vei. Da festen ute var slutt dro jeg hjem og la meg. En time eller så senere banket det på døren og her var hun. Hun skulle hente noen ting som hadde blitt glemt etter festen og vennene hennes ventet på henne nede. Vi kysset og det endte med at vi hadde sex inne på kjøkkenet. Her er det hun sier jeg begikk overgrepet, hun forteller meg at jeg var veldig full og hun sa stop flere ganger før jeg sluttet og at sexen var noe hun ikke ville. Hun sa også at vi kranglet etter at hun kom inn for å hente tingene sine. Nå vet jeg at det kommer til å være "He said, she said" men jeg vil likevel fortelle hvordan jeg oppfattet det. Jeg vet at jeg ikke var helt dritings, jeg hadde sluttet å drikke noen timer før og hadde stoppet for å spise mat med kompiser før jeg dro hjem. Hun forteller meg at vi kranglet etter hun kom tilbake, noe som jeg ikke er sikker på stemmer, har ikke opplevd å bli black out drunk før og husker det meste etter en tur på byen. Vi kysset både før og etter vi hadde sex i tillegg til at vi satt sammen ned på sofaen og snakket inntil vi innså at vi ikke kunne la vennene hennes vente. Jeg husker det slik at hun sa stop en gang men hun sier at hun sa stop flere ganger. I dag kom hun på besøk for å snakke, før dette visste jeg ikke at hun følte jeg hadde begått et overgrep. Vi snakket da sammen om dette og dro etterpå for å kjøpe sushi sammen. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tenke, hun anklaget meg for seksuelt overgrep og jeg vil ikke late som om jeg vet hvordan hun følte seg, det kan jo bare hun vite. Likevel så er jeg sjokkert over disse anklagelsene, merker jeg blir dårlig i magen av at hun hadde det slik. Har litt av en konflikt inne i meg selv, fordi jeg opplevde det virkelig ikke slik og noen av hendelsene hun sa skjedde har jeg ingen erindring om. Setter pris på deres tanker over denne situasjonen, klarer ikke helt å reflektere over dette ordentlig. Anonymkode: 18bac...b13 Er du blitt anmeldt for voldtekt?
AnonymBruker Skrevet 4. november 2018 #60 Skrevet 4. november 2018 Jeg ser ærlig talt ikke poenget med å spørre om råd eller hjelp her på Kvinneguiden. Spesielt ikke dersom man er mann, og har slike problemer. Da er det en del moralisme og fordømmelse, isteden for gode råd eller støtte. Anonymkode: 0fbf6...aa4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå