Annie78 Skrevet 27. mars 2005 #21 Skrevet 27. mars 2005 Samboeren min har drevet med skyting siden han var ganske ung...er ikke sikker på når han begynte. Skyting er en veldig fin hobby, MEN det MÅ foregå i organiserte former! Det vil si at ungene må være tilknyttet et skytterlag som har folk som kan lære ungene om våpenet. I et skytterlag er det veldig strenge regler, og alltid voksne som er tilstede. Der kan ungene låne rekruttrifle, og senere få eget gevær til konkurranseskyting, men da skal dette stå i foreldrenes navn til ungen er gammel nok til å ha det selv. Unger kan godt lære noe om våpen så lenge det er ansvarlige voksne i nærheten.
Elle Melle Skrevet 27. mars 2005 #22 Skrevet 27. mars 2005 Jeg er en ihuga passifist og liker IKKE våpen, men det slo meg her jeg satt at en av de morsomste tingene jeg gjorde sammen med (den mye eldre) broren min på hytten da jeg var mindre, var nettop det å skyte på blink med luftgevær. Det var veldig morsomt, og jeg har vel egentlig aldri tenkt på det som "våpenbruk" egentlig. Mer som å skyte med sprettert... Det var vel kanskje det at det IKKE var i forbindelse med noe "nyttig" eller organisert virksomhet at jeg så på det på den måten? Slik som mine barndomsopplevelser med luftgevær har vært, havner de i samme kategori som sprettert og pil-og-bue. Men kanskje det kommer av at det luftgeværet var VELDIG slapt og ikke videre egnet til å skade noe med heller. Hadde jeg skutt på en måke hadde den nok bare flydd videre tror jeg...
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2005 #23 Skrevet 27. mars 2005 Jeg synes i utgangspunktet det er helt i orden å lære barn å bruke luftgevær og evt andre våpen under kyndig veiledning. Men enig med trådstarter i at jeg ville vært skeptisk dersom den som skulle lære dem dette ikke var/hadde vært aktiv skytter. Våpen SKAL behandles riktig, er man usikker er det bedre å ha så mye respekt for det at man ikke rører det, uavhengig av hvor gammel man er. Å skyte litt på blink er dog ikke særlig farlig, så lenge du forsikrer deg om at faren har satt seg inn i grunnprinsipper som - man skal ikke legge fra seg et ladd våpen - man skal ikke skyte i en retning hvor man ikke vet om det kan dukke opp folk eller dyr - man skal aldri sikte på noen .. og det er sikkert flere regler. Vil råde deg/faren til å ta kontakt med et lokalt skytterlag, enten for oppfrisking, for å forhøre dere om regler, mulighet for å skyte på bane o.l Skyting er en fin sport det, og på bane tror jeg man har lov fra lav alder. Synes ikke barn og våpen i denne sammenheng er verre enn en god del andre ting. Det er en selvfølge at de hele tiden er under oppsyn og at de ikke har tilgang på våpenet i hjemmet.
Belba Skrevet 28. mars 2005 #24 Skrevet 28. mars 2005 Å skyte med luftgevær sammen med faren sin er helt i orden. Dette forutsetter så klart at det er MYE fokus på sikkerhet og fornuftig omgang med våpen. Med dette til stede tror jeg det å bli vant til å behandle et våpen med respekt, bare er sunt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå