Gå til innhold

Barn og luftgevær

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Nå er jeg veldig i tvil og trenger litt innspill fra andre. Saken er den at far til mine jenter på 7 og 9 år har sagt at han skal la dem skyte med luftgevær. Jeg har ingen tvil om at han kommer til å følge godt med dem , han er flink til å passe på dem!Men samtidig kjenner jeg på en klump i magen som sier :" Barn og våpen hører ikke sammen!"

Er det aldersgrense på luftgevær? Har barn lov å skyte under oppsyn av voksne? Skal jeg sette meg fullstendig på bakbena og forby jentene å gjøre dette? Eller overse magefølelsen og håpe at det går bra?

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Så lenge dette foregår i ordentlige former, ser jeg ikke noe galt i det. Her jeg bor, er skyting en vanlig hobby blant barn og unge. Hva de skyter med, aner jeg ikke.

Gjest Madeline
Skrevet

Vet ikke hva aldersgrensen for å bruke slike våpen er, men jeg ville ikke latt så små barn drive med våpen. Skjønner ikke vitsen med at de skal lære å skyte.

Gjest gjest1
Skrevet

Det er koblingen barn/våpen som gjør meg urolig. Jeg har ingenting tilovers for våpen, og ser ikke noen nytte i at de lærer seg å håndtere våpen.Men samtidig er det selfølgelig begrenset hva jeg har å si i denne saken, hva far gjør sammen jentene i "sin" tid har jeg lite med.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nå er jeg veldig i tvil og trenger litt innspill fra andre. Saken er den at far til mine jenter på 7 og 9 år har sagt at han skal la dem skyte med luftgevær. Jeg har ingen tvil om at han kommer til å følge godt med dem , han er flink til å passe på dem!Men samtidig kjenner jeg på en klump i magen som sier :" Barn og våpen hører ikke sammen!"

Er det aldersgrense på luftgevær? Har barn lov å skyte under oppsyn av voksne? Skal jeg sette meg fullstendig på bakbena og forby jentene å gjøre dette? Eller overse magefølelsen og håpe at det går bra?

Det er 16 års-grense.

Mulig det er greit da de er med far,men la de aldri ha tilgang på våpenet alene hjemme.

Min vennines sønn på 13 år drev og skjøt i hagen. Naboer ringe politi og mor fikk bot.

Skrevet

Om dette gjøres på "riktig" måte tror jeg det bare kan være en positiv og morsom opplevelse. Luftgevær brukes jo på en hel del tivoli, etc, uten at det har skapt problemer jeg kjenner til.

"Vanlig bruk" uten oppsyn har 16 års grense (har ihvertfall hatt det). Men under kyndig veiledning av voksne tror jeg de fleste ville akseptere slik bruk.

Å lære håndtering av "våpen" er i seg selv ikke negativt. For de aller, aller fleste vil håndtering av ordentlige våpen aldri være aktuelt, - heldigvis. Men som en hobby kan det være interesant for enkelte.

Fornuftig skepsis hos foreldrene er imidlertid en viktig faktor som kan være lærerikt hos barna. At de får forståelse for at noen "leketøy" krever spesielle forsiktighetsregler, etc er positivt tror jeg.

Selv tok jeg barna med ut i skogen og lot dem få bruke kniv mens jeg var tilstede. Det å "bære" en kniv i ulendt terreng, overlevere den, holde riktig, etc, etc er en del av det barn må lære uansett. De skal jo kunne smøre sin egen mat når de blir gamle nok.

Så derfor: Kyndig veiledning, opplæring av holdninger, "risikofaktorer", etc er bare av det positive selv om det dreier seg om luftgevær.

Skrevet

Dette høres rart ut. Hvorfor skal jentene skyte? Hvem bragte "våpen" som tema på banen? Far eller jentene? Har de ikke andre aktivtiviteter å finne på?

Gjest gjest1
Skrevet
Dette høres rart ut. Hvorfor skal jentene skyte? Hvem bragte "våpen" som tema på banen? Far eller jentene? Har de ikke andre aktivtiviteter å finne på?

Det er far sin ide, jentene har knapt hørt om luftgevær før. Og ja, jeg skulle ønske de kunne finne på noe annet!

Men egentlig bør jeg vel være litt glad for at han endelig tar initiativ til noe annet enn kun TV-spill sammen jentene. Det er derfor jeg ikke har gått helt i taket over denne saken, har ikke nevt min misnøye til hverken far eller jentene.

Til Far til 2:

Du har mye bra å komme med,setter pris på fornuftige tanker rund dette. :wink:

Jeg er enig i at med kyndig veiledning kan nok dette bli en god og artig opplevelse.Men jeg liker ikke skytevåpen!

Jeg synes det er ganske stor forskjell på et gevær og en kniv. En kniv er for meg først og fremt et verktøy. Jentene har lært seg å spikke og å gjøre opp fisk på egen hånd, og de har egne kniver med når vi er i skogen eller på sjøen.Vi har ennå ikke hatt noen uhell, selv om knivene har vært i flittig bruk på hytta.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sønnen min er 8 år, og har akkurat fått rekruttrifle av faren og meg (vi bor ikke sammen lenger).

Skyting er en kjempefin hobby, så jeg ser ingenting galt i at faren her lar jentene øve seg med luftgevær. Men da må de samtidig lære seg å handtere våpen skikkelig.

Selv ble jeg med i skytterlag da jeg var 14 år. Jeg holdt på med konkurranseskyting i mange år. Det er et utrolig bra miljø i skyttermiljøet.

Hvis jentene fatter interesse for skyting, kan det jo være en idee og melde dem inn i skytterlag. Det er mange jenter som driver med skyting, så det er ikke lenger en guttesport.

Skrevet

Sønnen min ble skutt i skulderen av nabogutten, som brukte gutten min som blink :evil: Jeg annmeldte faren for ikke å ha geværet innelåst, men han fikk da ingen bot!!

Nå har sønnen og eksmannen min kjøpt luftgevær ilag. Geværet er innelåst og sønnen min får bare bruke det sammen med far. Greit for meg. Kan ikke forestille meg at gutten vil skyte på andre.

Poenget her må være sikkerhet og respekt for andre levende væsner. Har ikke sansen for de som skyter på fugler, katter m.m. bare fordi det er morsomt.

Kanskje jentene dine ender opp som skiskyttere på eliteplan.

Hilsen Trille

Gjest Gjesta
Skrevet

Barn og våpen bør ikke nevnes i samme setning engang, det er min mening. Jeg hadde lagt ned forbud.

Gjest Anonymous
Skrevet

ja, vi ser i dag hva barn/våpen gjør. lære omgang med farlig våpen? Se siste som skjedde på skolen i usa(igjen)

Den dagen barna fatter interesse for den sporten, da kan de ta stilling til det selv.

Siden ungene ikke har hørt om det før, så er det vel fars interesse.

Gjest Mayamor
Skrevet

Er det 16 års aldersgrense på noe, hvorfor skal alderen pushes hele tiden? :roll:

Når barna endelig blir 16, hva skal da interessen være?

Barna er barn veldig kort tid.

La dem få utfolde seg innen mangfoldet som er tilgjengelig i den aldersgruppen og la det som er aldersbestemt 16 år komme da.

Det er min mening!

Mayamor

Gjest Madeline
Skrevet

Barn og våpen hører ikke sammen. Det finnes da så utrolig mange andre positive ting som foreldre kan gjøre sammen med sine barn.

Gjest Gjesta
Skrevet

Her var det endel motforestillinger...

Har far til jentene fortalt i hvilken sammenheng det skal skytes? Driver han selv aktivt med skyting i konkurransesammenheng e.l.?

Jeg tror at det er positivt at barn får opplæring i fornuftig omgang med våpen fra en tidlig alder. Det er IKKE de barna som for eksempel har drevet med konkurranseskyting, som blir dem som senere får et skrudd forhold til våpen. Der læres det opp til fornuftig og forsvarlig omgang med våpen.

Gjest gjest1
Skrevet
Her var det endel motforestillinger...

Har far til jentene fortalt i hvilken sammenheng det skal skytes? Driver han selv aktivt med skyting i konkurransesammenheng e.l.?

De skal visst skyte på blink- Fars eneste erfaring med våpen er nettopp luftgevær, da i hovedsak brukt til å skyte etter måse......

Det hadde vært enklere å svelge for meg om han hadde drevet aktivt med skyting eller vært en ihuga friluftskar som gikk på jakt, men han er ikke i nærheten av noen av delene.

Nei, jeg liker det ikke, og ser ikke helt vitsen med det......

Gjest LoisLane
Skrevet

Dette hørtes ikke så ålreit ut, nei. Tror jeg hadde krevd at det foregikk i organiserte former.

Skrevet

Husker at jeg fikk skyte m luftgevær som barn (ca 13-14 år). Det er rett og slett veldig moro, og en sport som fremmer kroppsbeherskelse og konsentrasjon. Men selvsagt må man lære sikkerhetsregler.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tenkte på skyting som sport eller i forbindelse med jakt. Hvis det skal foregå utenfor slike rammer, ville jeg nok satt foten ned selv også.

Gjest gjest1
Skrevet

Det er nettopp i forhold til det at far IKKE har noen tilknytning til skyting hverken som sport eller jakt som gjør at det "grumfer"litt hos meg. I tillegg er det en inngrodd motvilje (kanskje unødvendig og fordomsfull...) mot skytevåpen i det hele tatt. Men jeg vet ikke helt hvor mye jeg kan si i denne saken. Har jeg rett til å lage noe stort nummer utav hva han ønsker å gjøre sammen jentene når han har dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...