Gå til innhold

1. klassing som er hjemme alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et barn i klassen til datteren min er alene hjemme både før og etter skolen. De går i 1. klasse. Nå lurer jeg på om det bare er meg som er overbeskyttende eller om dette er Ok? Barnet går ikke på SFO. Går til og fra skolen alene også (dette gjorde barnet fra 2. skoledag). Ca 2 km til skolen og relativt trafikkert vei. Vi bor sentrumsnært i en mellomstor by. 

Nå er det flere foreldre som har reagert på at barnet går unormalt tynnkledd fordi det tydeligvis kler på seg selv på morgenen. Barnet kan gå i pensko mens det regner sidelengs og svært tynt kledt når det er kuldegrader.

Hva tenker dere? Er dette greit? Kjenner jeg er litt småbekymra for barnet.

Anonymkode: b6f03...8d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er foreldrene? Og hvor er foreldrene siden de er borte både før og etter skolen?

Uansett, dette er selvfølgelig ikke greit. 

• Liker 2
Skrevet

Når barnet tydeligvis ikke klarer å kle seg etter været og ta vare på seg selv, så er det grunn til bekymring. Barnet er tydeligvis ikke modent nok til å være alene hjemme.  Det går an å ta en prat med foreldrene! Man trenger ikke løpe til bv med en gang..  

Anonymkode: 76ebd...a9a

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes ikke det høres greit ut og ville sagt fra til lærer. Sannsynligvis har vel skolen allerede reagert, men det skader ikke å gi beskjed. 

Så oppsummert: jeg hadde sagt fra til skolen i første omgang. 

• Liker 9
Skrevet

Ta det opp med foreldrene. 

Anonymkode: c5d07...bfc

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner ikke foreldrene, men vet at de er relativt unge. Usikker på hva foreldrene jobber med, men tror de er i jobb hvertfall. De er hvertfall ikke hjemme. 

Har såvidt hilst på foreldrene, så jeg er usikker på om det er rett vei å gå da? Kan eventuelt ta det opp med lærer ja.

Anonymkode: b6f03...8d7

Skrevet (endret)

Ja, si ifra til skolen så de kan ta en kjapp telefon og undersøke. Ang det å være litt alene hjemme i ung alder på generel basis så spørs det helt på modenheten til barnet tenker jeg. Selv var jeg alene hjemme litt som 1/2 klassing uten at det var noe krise eller grunn til bekymring, jeg satte meg forran tvèn eller på rommet og tegnet til de kom hjem , men med søsteren min ventet de endel lengre, rett og slett fordi hun var mer spontan og uforutsigbar enn jeg var som liten. Men igjen, hvis barnet i tillegg ikke har riktig med klær så bør man si ifra til skolen :)

Endret av HanDerreRåbert
  • Liker 3
Skrevet

Ta det opp med lærer, kan hende det bare er en liten justeringssak. 

• Liker 3
Skrevet

Hadde ringt bv å forhørt meg hva de hadde av råd.

Hva om det er en ny Christoffer sak?

Anonymkode: 362c2...05e

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde ringt bv å forhørt meg hva de hadde av råd.

Hva om det er en ny Christoffer sak?

Anonymkode: 362c2...05e

Du verden...🙄

Anonymkode: c5d07...bfc

• Liker 10
Skrevet

Jeg mener bestemt at Ts bør ta det med skolen først. Hvis hun ikke observerer bedring i løpet av kort tid er vel bv veien å gå. Fordelen ved å melde fra til skolen er at skolen da vil få større tyngde i sin eventuelle bekymringsmelding til bv - og en bekymringsmelding fra skolen vil veie tyngre hos bv enn en anonym melding signert "en forelder". I tillegg får foreldrene en mulighet til å justere seg gjennom samtale med skolen, PG skolen vil være obs fremover. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, vintage skrev:

Ta det opp med lærer, kan hende det bare er en liten justeringssak. 

Hvorfor skal dette være et læreransvar? Da må lærer opplyse om at "navngitt  forelder" har gitt beskjed om bekymring ang dette til skolen. Det beste er å snakke med jentas foreldre selv evt ta en telefon til bv. 

Anonymkode: fe8b7...c62

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal dette være et læreransvar? Da må lærer opplyse om at "navngitt  forelder" har gitt beskjed om bekymring ang dette til skolen. Det beste er å snakke med jentas foreldre selv evt ta en telefon til bv. 

Lærer nevner ikke  forelder med navn. Skal ihvertfall ikke det.

Endret av HanDerreRåbert
Skrevet

Bør kanskje nevne at jeg jobber på barne og ungdoms-skole selv og har gjort det siden 2001.

Skrevet
1 minutt siden, HanDerreRåbert skrev:

Lærer nevner ikke navngitt forelder med navn. Skal ihvertfall ikke det.

Det blir mest ryddig om man tar kontakt med foreldrene selv. Denne bekymringen er ikke alvorlig nok til at skolen kan melde til bv uten å involvere foreldre til jenten og få deres samtykke i dette. Hvordan skal skolen opplyse jentas foreldre at de har fått informasjon om "timevis alene hjemme" fra? Det å informere at "andre foreldre" har fortalt... kan skape spekulasjoner og ekstra bekymring hos jentas foreldre. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir mest ryddig om man tar kontakt med foreldrene selv. Denne bekymringen er ikke alvorlig nok til at skolen kan melde til bv uten å involvere foreldre til jenten og få deres samtykke i dette. Hvordan skal skolen opplyse jentas foreldre at de har fått informasjon om "timevis alene hjemme" fra? Det å informere at "andre foreldre" har fortalt... kan skape spekulasjoner og ekstra bekymring hos jentas foreldre. 

Det er ganske enkelt. For det første er det en bekymring de har fått og er da forplikted til å undersøke, i tillegg så har lærerne samtaler med barna et par ganger i halvåret. Disse er ikke i utgangspunket en av de tingene man gjør for å kartlegge mobbing og psykososialt miljø i klassen og på skolen. 1 og andre klasse er spørsmålene typ "har du noen å leke med i friminuttene?" "hvordan trives du i klassen?" typ, og ihvertfall på de skjemaene vi har så har vi en post hvor vi spør "Er det noe som er vanskelig som du vil snakke med lærer eller annen voksen på skolen om?" og der har det kommet frem mye. Lærern trenger heller ikke å ta den telefonen som en kjefte-telefon eller advarsel e.l kan rett og slett ringe å nevne hva som er blitt nevnt og hva hun/han har sett selv og forklare at hun er forpliktet til å undersøke litt. SOm er sant.

Endret av HanDerreRåbert
  • Liker 2
Skrevet

Dette er ikke en sak for BV. Hvem vet, om ikke foreldre legger frem tøy etter været hver dag, men at jenta rett og slett tar på seg noe annet hun synes er finere? Det er heller ikke merkelig at foreldre går på jobb før skolen starter og så jobber de fleste lenger enn til kl 2 som skolen kanskje slutter. Tror nok de fleste som går i første klasse er ferdige før kl 2.
Skolen har sikkert lagt merke til jentas bekledning og det er ikke usannsynlig at det er tatt opp på et møte med mor eller far. Husk SFO er kostbart og at ikke alle barn vil være på SFO.

• Liker 2
Skrevet

og i forhold til klær så hender det det er ganske uskyldige forklaringer også. For noen år siden var jeg vikar på 3.klasse basen der jeg jobber på sfo og det var beinkaldt ute og ene gutten der hadde ikke utebukse, ifølge de andre som jobbet der hadde han ofte ikke det, men det hendte han hadde med seg regnbukse som han brukte på vintern istedet, jeg kjente da ikke foreldrene eller noe men iogmed at gutten ville ut og leke men ikke hadde tøy til det ringte jeg hjem og hørte om de kunne komme opp med en utebukse (de bodde nærme skolen) eller om den kunne ligge noe annet sted enn plassen hans , det viste seg at han hadde fått ny utebukse et par uker tidligere som han syns han så tjukk ut i, men han ville ikke si det hjemme så hver gang mor pakket utebuksa i sekken hans, tok han den ut før han gikk til skolen så han slapp og se tjukk ut. mor kom opp med buksa, det ble litt vanskelig for gutten men viste seg at det var noen hemper inni buksa det gikk ann å brette ut som gjorde buksa litt viere og plutselig da var han kjempestolt i kul ny bukse og det var løst. Nå sier ikke jeg at jeg var genial her, men at her kunne jo kanskje da disse andre på basen være fristet til å melde ifra til lærer eller bv eller hva det måtte være (iogmed at det hadde vært sånn i flere uker) også var det en uskyldig forklaring på det som slettes ikke var no grunn til bekymring..;)

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, HanDerreRåbert skrev:

Det er ganske enkelt. For det første er det en bekymring de har fått og er da forplikted til å undersøke, i tillegg så har lærerne samtaler med barna et par ganger i halvåret. Disse er ikke i utgangspunket en av de tingene man gjør for å kartlegge mobbing og psykososialt miljø i klassen på skolen. 1 og andre klasse er spørsmålene typ "har du noen å leke med i friminuttene?" "hvordan trives du i klassen?" typ, og ihvertfall på de skjemaene vi har så har vi en post hvor vi spør "Er det noe som er vanskelig som du vil snakke med lærer eller annen voksen på skolen om?" og der har det kommet frem mye. Lærern trenger heller ikke å ta den telefonen som en kjefte-telefon eller advarsel e.l kan rett og slett ringe å nevne hva som er blitt nevnt og hva hun/han har sett selv og forklare at hun er forpliktet til å undersøke litt. SOm er sant.

Lærer har IKKE plikt til å undersøke en bekymring utenfor skolen som kommer fra en annen forelder, det er det bv som skal gjøre. Om det dukker opp bekymringsfulle ting i samtale med barnet, skal dette selvfølgelig tas opp med foreldre. De skal da samtykke til kontakt med bv, hvis ikke bryter skolen taushetsplikten. Dersom lærer får konkret mistanke om alvorlig omsorgssvikt, overgrep eller mishandling, kan skolen kontakte bv uten foreldres samtykke.

I denne saken synes jeg naboene skal "manne seg opp" og ta ansvar for å snakke med disse foreldrene selv. Om ingen tør, kan de ringe bv. Det kan være en helt naturlig forklaring og det er ingen konkret mistanke om alvorlig omsorgssvikt. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig. Opplysningen er alvorlig nok til at skolen kan snakke med foreldrene, og skolen har en viss fagbakgrunn som vil gjøre dette mer hensiktsmessig. Skolen har også muligheter for systematiske observasjoner. Skolen kan helt fint vise til bekymring fra andre foreldre, og sannsynligheten for at barnets foreldre tar det på alvor er større. Skolen har i tillegg mulighet for å ivareta foreldrene det gjelder i samtalen og i en eventuell prosess. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...