Gå til innhold

Hvordan tømme ekstern harddisk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte en ekstern harddisk på 1 tb for å sikkerhetskopiere min macbook, men så etter jeg hadde gjort dette at jeg ikke hadde trengt så stor lagringsplass. Tenkte derfor å bytte den inn i en mindre. Hvordan får jeg slettet filene som er der?

Puttet bare alt i søppelkassen, og trodde det var i orden. Nå står det at det er 0 objekter der, men at det bare er 828 gb ledig.. Håper noen kan hjelpe, er helt blank på alt sånt 😕

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Storekommode skrev:

Jeg kjøpte en ekstern harddisk på 1 tb for å sikkerhetskopiere min macbook, men så etter jeg hadde gjort dette at jeg ikke hadde trengt så stor lagringsplass. Tenkte derfor å bytte den inn i en mindre. Hvordan får jeg slettet filene som er der?

Puttet bare alt i søppelkassen, og trodde det var i orden. Nå står det at det er 0 objekter der, men at det bare er 828 gb ledig.. Håper noen kan hjelpe, er helt blank på alt sånt 😕

gB GB og GiB er forskjellig. 100gB er sånn 800 og noe GB. 1000^i noe vs 1024^i noe.

Husk at alle filene lett kan finnes fram igjen selv om de er slettet.

Skrevet (endret)

Har du allerede kjøpt og betalt den ville jeg ikke vurdert å levere den tilbake.

Om 2 år vil du sikkert trenge den plassen som du nå føler er til overs.

Skal du likevel levere den inn må/bør den formateres først.

Endret av Midgard
  • Liker 1
Skrevet

Fdisk

Anonymkode: b43c7...d08

Skrevet
1 minutt siden, Midgard skrev:

Har du allerede kjøpt og betalt den ville jeg ikke vurdert å levere den tilbake.

Om 2 år vil du sikkert trenge den plassen som du nå føler er til overs.

Skal du likevel levere den inn må/bør den formateres først.

Kjøpte den bare for å kopiere bilder og musikk over på ny data, men det ble ikke så jeg kjøpte data likevell. Ingen sensitiv info der, men skulle jo gjerne tømt den uansett. Den kostet 1000 kr, min studentkonto har mer bruk for pengene akkurat nå 😛 

Vet du hvordan man gjør det?

Skrevet
10 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

gB GB og GiB er forskjellig. 100gB er sånn 800 og noe GB. 1000^i noe vs 1024^i noe.

Husk at alle filene lett kan finnes fram igjen selv om de er slettet.

Jaja, poenget var at den ikke er tom selv om det ikke er noen filer der :)

Så hvis noen kjøper noe de tror er en ubrukt harddisk vil de finne filene uten innsats?

Skrevet

Jaja, poenget var at den ikke er tom selv om det ikke er noen filer der :)

Så hvis noen kjøper noe de tror er en ubrukt harddisk vil de finne filene uten innsats?

Kommer an på hva du ser på som innsats. Det tar meg fem minutter.

Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Kommer an på hva du ser på som innsats. Det tar meg fem minutter.

Men ville du sett at den var brukt før? 

Skrevet
2 minutter siden, Storekommode skrev:

Men ville du sett at den var brukt før? 

Hvis jeg kjøpte den fra en tjukkas, neppe.

Hvis den var fra noen som virket interessant ville jeg sjekket. Tar jo bare et øyeblikk.

Skrevet

Hvis jeg kjøpte den fra en tjukkas, neppe.

Hvis den var fra noen som virket interessant ville jeg sjekket. Tar jo bare et øyeblikk.

Haha! Men her er det snakk om å levere den tilbake til butikken da..

Skrevet

Tar fortsatt imot tips til hvordan det gjøres da :)

Skrevet

Haha! Men her er det snakk om å levere den tilbake til butikken da..

Samme greia. Da har du en 17åring som kjeder seg og forstår datamaskiner.

Hvis du er en 40 år gammel feit mann bryr de seg neppe. Er du noen de gjerne vil se puppene til sjekker de. Og så deler de bildene mellom seg. Det er sånn tec-support funker.

Skrevet
9 minutter siden, Storekommode skrev:

Vet du hvordan man gjør det?

Tror siste versjon av osx har fjernet sikker formatering. Tenke du burde "google secure format or delete mac mojave"

Skrevet

Samme greia. Da har du en 17åring som kjeder seg og forstår datamaskiner.

Hvis du er en 40 år gammel feit mann bryr de seg neppe. Er du noen de gjerne vil se puppene til sjekker de. Og så deler de bildene mellom seg. Det er sånn tec-support funker.

Åkei, skjønner at jeg ikke har mye peiling her. Det var fra en eldgammel data, så meget lite nudes.

Skrevet
Akkurat nå, Midgard skrev:

Tror siste versjon av osx har fjernet sikker formatering. Tenke du burde "google secure format or delete mac mojave"

Men jeg skal jo ikke tømme harddisken på selve maskinen, bare den lille jeg puttet inn.. Dårlig med mojave på den her forresten, den er veldig gammel. Skulle jo helst oppdatert maskinen bare, men det går dessverre ikke.

Skrevet (endret)

Er det et gammelt os kan du på en sikker måte slette filer og mapper i terminal. Husker ikke kommandoen her og nå.

Du kan også gjøre det i programmen diskutil og sikker formatering. Men dette vil ta lang til på en stor og treg disk.

HUSK å formatere rett disk😆

Endret av Midgard
Skrevet

Det er kommandoen "srm" i terminal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...