Gå til innhold

Tips ønsket til kresen person!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis lapskaus er referansepunktet er jeg enig i at puréer og supper høres ut som en god løsning.

Kjøp deg en stavmikser om du ikke har, og test å lage puré av kokte grønnsaker. Feks blomkålpuré, brokkolipuré, selleri, pastinakk, gulrot osv. Det meste kan pureres. Du kan mikse eller du kan ha bare én grønnsak. Og puréen kan krydres/smaksettes - du kan feks ha frisk ingefær sammen med gulrot, eller du kan mikse stekt bacon ned i puréen. Dette kan brukes som tilbehør til kjøtt eller fisk.

Purésupper blir noe av det samme. Anbefaler feks suppe av purre og poteter, mange oppskrifter på nett. Også her kan du blande bacon i suppen om det gjør at du liker den bedre.

Ellers kan alt av rotgrønnsaker vendes i olje og krydder og stekes i ovnen. Prøv feks med paprikapulver, olivenolje, salt og pepper, evt også litt cayenne hvis du vil ha det spicy. Stek ved 200 grader til grønnsakene er gjennomstekte og har fått litt farge.

Anonymkode: c3466...81c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis lapskaus er referansepunktet er jeg enig i at puréer og supper høres ut som en god løsning.

Kjøp deg en stavmikser om du ikke har, og test å lage puré av kokte grønnsaker. Feks blomkålpuré, brokkolipuré, selleri, pastinakk, gulrot osv. Det meste kan pureres. Du kan mikse eller du kan ha bare én grønnsak. Og puréen kan krydres/smaksettes - du kan feks ha frisk ingefær sammen med gulrot, eller du kan mikse stekt bacon ned i puréen. Dette kan brukes som tilbehør til kjøtt eller fisk.

Purésupper blir noe av det samme. Anbefaler feks suppe av purre og poteter, mange oppskrifter på nett. Også her kan du blande bacon i suppen om det gjør at du liker den bedre.

Ellers kan alt av rotgrønnsaker vendes i olje og krydder og stekes i ovnen. Prøv feks med paprikapulver, olivenolje, salt og pepper, evt også litt cayenne hvis du vil ha det spicy. Stek ved 200 grader til grønnsakene er gjennomstekte og har fått litt farge.

Anonymkode: c3466...81c

Tusen takk for mange flotte og konkrete oppskrifter! Dette får jeg prøve! 

Anonymkode: cb7be...fec

• Liker 1
Skrevet

Å anbefale mat til de kresne er nesten håpløst. Blir nesten alltid "griner på nesa".   (Egenerfaring  :dry:)

Så..har ingen forslag annet at du må prøve deg frem sjøl.   :)

Skrevet
På 1.11.2018 den 12.48, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det

Anonymkode: 5ca99...cfd

Hvordan falafler lager du? Skulle gjerne hatt en oppskrift der de ikke blir melete da min samboer ikke er så fan av det :) 

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hovedsaklig. Har prøvd kokte og diverse woker, men sliter med å like noe. Tror jeg trenger noe med mye smak slik som vegetarlasagne og mulighet til å skjære grønnsakene i små biter. 

Denne er fantastisk http://www.veganmisjonen.com/2013/06/oppskrift-vegansk-lasagne-vegetar-tofu.html

Ellers vet jeg min mor lurte i min far visse grønnsaker lenge slik at han i dag liker det. Hun puttet bittesmå biter av grønnsakene hun vil han skulle begynne å like i diverse mat. Tok noen år, men i dag spiser han alt. 

Skrevet

Neste gang du skal ha potetstappe, lag 40/60 med søtpotet og potet :) Og salt, pepper, smør og litt matfløte ;) 

Anonymkode: 35794...f16

Skrevet (endret)

Hvis du vil være litt vill og gal, vasker du og kutter opp en stk fast og fin snackpaprika i grove skiver, skyller skivene godt i kaldt vann etter du har kuttet den opp, og så legger du den i en skål i kjøleskapet. Etter ca. time spiser du den - smaker sprøtt, søtt (med litt bite) og kjempegodt!

Utfordrer deg til å prøve! :duskedame:

Endret av Rumle
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neste gang du skal ha potetstappe, lag 40/60 med søtpotet og potet :) Og salt, pepper, smør og litt matfløte ;) 

Anonymkode: 35794...f16

7 timer siden, Inwe skrev:

Hvordan falafler lager du? Skulle gjerne hatt en oppskrift der de ikke blir melete da min samboer ikke er så fan av det :) 

Denne er fantastisk http://www.veganmisjonen.com/2013/06/oppskrift-vegansk-lasagne-vegetar-tofu.html

Ellers vet jeg min mor lurte i min far visse grønnsaker lenge slik at han i dag liker det. Hun puttet bittesmå biter av grønnsakene hun vil han skulle begynne å like i diverse mat. Tok noen år, men i dag spiser han alt. 

1 minutt siden, Rumle skrev:

Hvis du vil være litt vill og gal, vasker du og kutter opp en stk fast og fin snackpaprika, skyller skivene godt i kaldt vann etter du har kuttet den opp også og legger den i en skål i kjøleskapet. Etter ca. time spiser du den - smaker sprøtt, søtt (med litt bite) og kjempegodt!

Utfordrer deg til å prøve! :duskedame:

Takk for tips dere! Skal prøve forskjellig når jeg får lønn!

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for tips dere! Skal prøve forskjellig når jeg får lønn!

Hurra! Husk å gi tilbakemelding da! :jepp:

Skrevet
På 1.11.2018 den 12.37, AnonymBruker skrev:

Jeg er en kvinne i siste halvdel av 20-årene som er fryktelig kresen. Jeg liker nesten ingenting av grønnsaker. Det eneste jeg kan tålerere er lapskaus med kjøtt i samt kålrot, gulrot, løk, purreløk, potet i. Ellers kan jeg spise pizza med løk og hvitløk samt hakkede tomater i.

Det er som regel konsistensen jeg ikke liker. Har prøvd salater, men det eneste der jeg liker er salatblad på hamburger. Liker ikke agurk eller paprika... 

Jeg trenger tips til gode og smakfulle måter å tilberede grønnsaker på. Er veldig glad i krydder og marinade. Noen som har tips til oppskrifter for å lære en kresen voksen å spise sunnere? 

Brokkoligrateng. Eller brokkoli pai. Skulle pai til for at jeg begynte å like brokkoli

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...